| کد خبر: 227668 |

ضعف زیرساخت‌های مرز افغانستان دلیل تجمع کامیون‌ها در مرز دوغارون

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضعف زیرساخت‌های مرز افغانستان را دلیل تجمع کامیون‌ها در مرز دوغارون دانست و گفت: مرز دوغارون در کشورمان به دلیل وجود زیرساخت مناسب و دستگاه ایکس ری کامیونی توانایی ورود و بازررسی روزانه تا بیش از ۷۰۰ کامیون را دارد.

تین نیوز

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضعف زیرساخت‌های مرز افغانستان را دلیل تجمع کامیون‌ها در مرز دوغارون دانست و گفت: مرز دوغارون در کشورمان به دلیل وجود زیرساخت مناسب و دستگاه ایکس ری کامیونی توانایی ورود و بازررسی روزانه تا بیش از ۷۰۰ کامیون را دارد.

به گزارش تین نیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مشکلات عبور و مرور و تجمع کامیون‌ها در گذرگاه‌های مرزی گفت: در گذشته سیستم بازرسی و بررسی‌های الکترونیک در مرز ایران بسیار ضعیف بود اما طی چند سال اخیر در مذاکراتی که با دولت داشتیم توانستیم دستگاه ایکس ری کامیونی تهیه و در خروجی مرز دوغارون نصب کنیم، این دستگاه سرعت عبور کامیون‌ها را با نظارت دقیق الکترونیکی به سه برابر افزایش داده و توقف کامیون‌ها را از 10 روز به کمتر از دو روز کاهش داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده مشکلات کامیون‌ها در مرز ورودی افغانستان بوده چرا که در این محل دستگاه ایکس ری کامیونی وجود نداشته و بازرسی باید به صورت سنتی انجام شود. همین موضوع موجب شده اکثر کامیون ها در گذر ورودی افغانستان متوقف و معطل شوند. در حال حاضر هم خوشبختانه در مراحل اداری عقد قرار داد با بخش مربوطه برای خرید دستگاه ایکس ری کامیونی برای لاین ورودی در مرز دوغارون هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در حال حاضر تجمع کامیون ها در مرز‌ها دو دلیل عمده دارد، اولی به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی بوده که در مزهای آبی و دریای داریم که موجب افزایش حجم تردد‌ها در مرزهای زمینی شده است. دومین دلیل آن هم زیر ساخت‌ها ضعیف درحوزه افغانستان است. همین موضوع هم موجب شده کامیون هایی که قرار است 7 الی 10 روز را در کشور افغانستان و مرز اسلام قلعه سپری کنند، ترجیح دهند در مرز خودمان که امنیت و امکانات بالاتری دارد، بماند و در صورت رفع ترافیک در مرز افغانستان به آن طرف حرکت کنند. به همین دلیل هم همواره در مرز دوغارون با تمجع کامیون ها مواجه هستیم.

جهان ابادی اظهار کرد: اگر بخش افغانستانی هم زیرساخته ها، بازرسی‌ها و نیروهای اداریش را تقویت کند و پارکینگ‌هایی مانند ما ایجاد کند، شرایط بهتر خواهد شد، مرز دوغارون توانایی ورود و بازررسی روزانه تا بیش از 700 کامیون را دارد در حالی که امروز نهایتا 350 کامیون وارد کشور می‌شوند. در حال حاضر این پایانه مرزی ظرفیت دارد تا این تعداد را به دو برابر افزایش دهد، ضمن اینکه با افزایش ساعات کاری و کار در روزهای تعطیل تلاش کردیم معطلی رانندگان را کاهش دهیم. بنابر این اگر تاخیری در تردد کامیون‌ها وجود دارد به دلیل ضعیف بودن زیر ساخت های کشور همسایه است.

وی افزود: متاسفانه تمامی مرزهای ما ایکس ری ندارند و بازرسی در برخی پایانه‌های مرزی به صورت سنتی انجام می‌شود. البته در حوزه ساماندهی مرزهای در دولت تدبیر و امید کارهای خوبی انجام شده است؛ در حال حاضر نیز طرح جامع ساماندهی مرزها تصویب شده و رقمی حدود 300 میلیارد تومان هم برای بهبود زیر ساختهای رفاهی پایانه مرزی دوغارون نظیر احداث سالن‌های VIP , CIp و استراحت گاه‌های هتلی، خدمات بهداشتی و پارکینگ پیش‌بینی شده است. همچنین برای رونق اقتصادی نیز غرفه های تجاری در این محل ساخته شده که به زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی فعالیتش را آغاز می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: طرح جامع منطقه اقتصادی دوغارون بعد از 12 سال را تصویب شده که بالای 2500 میلیارد تومان از اعتبارات بخش خصوص و دولتی را فعال می‌کند. مرحله اول این طرح جامع منطقه اقتصادی دوغارون انجام شده که با تکمیل آن ظرفیت بسیاری را می‌تواند برای منطقه ایجاد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.