| کد خبر: 224019 |

غفلت از ظرفیت بنادر شمالی؛ فاصله ۵ برابری با چشم‌انداز تخلیه و بارگیری بنادر

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ظرفیت بنادر شمالی ما حدود ۳۰ میلیون تن است که متأسفانه این میزان تاکنون محقق نشده، البته در اوایل دهه ۹۰ تخلیه و بارگیری کالا در این بنادر به حدود ۱۱ میلیون تن رسید اما در شرایط فعلی این میزان به حدود ۶/۵ میلیون تن رسیده است.

تین نیوز

 عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ظرفیت بنادر شمالی ما حدود ۳۰ میلیون تن است که متأسفانه این میزان تاکنون محقق نشده، البته در اوایل دهه ۹۰ تخلیه و بارگیری کالا در این بنادر به حدود ۱۱ میلیون تن رسید اما در شرایط فعلی این میزان به حدود ۶/۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش تین نیوز، مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عدم توسعه بنادر شمال کشور و تبعات بی توجهی به این حوزه، گفت: در شرایط کنونی عمده کریدور منطقه از طریق کریدور شمال به جنوب در اختیار ایران است و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انتقال کالا به کشورهای شمالی کشور، از مسیرهای ترانزیتی ما استفاده می کنند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی دو کشور آذربایجان و ترکمنستان به دنبال ایجاد یک بندر مشترک در دریای خزر هستند که این مسئله تبعات بسیاری را برای ما به دنبال خواهد داشت. این بندر یک مسیر ترانزیتی شرق به غرب برای این کشورها ایجاد می کند که این مسئله بخش قابل توجهی از مزیت های بنادری ما را از بین خواهد برد.

وی گفت: با ایجاد بندر مشترک آذربایجان و ترکمنستان، عملا مسیر ترانزیتی ایران دور زده خواهد شد، یعنی کالاهای کشورهای منطقه از مسیر کریدوری ایران منتقل خواهد شد.

یوسفی افزود: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود 100 میلیون تن کالا در منطقه دریای خزر جابه جا می شود، حال ظرفیت بنادر شمالی ما حدود 30 میلیون تن است که متأسفانه این میزان تاکنون محقق نشده، البته در اوایل دهه 90 تخلیه و بارگیری کالا در این بنادر به حدود 11 میلیون تن رسید اما در شرایط فعلی این میزان به حدود 6/5 میلیون تن رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه آمارها نشان می دهد که ما روز به روز در حال از دست دادن مزیت های جغرافیایی خود در حوزه دریای خزر هستیم، این در حالی است که می توانیم با تقویت بنادر و زیرساخت های ترانزیتی کشور، از این مزیت های بالقوه بهره بگیریم.

کمبود ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی کاملا احساس می شود

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در این حوزه کمبود ترانزیت وحمل و نقل ترکیبی کاملا احساس می شود، از این رو باید در راستای حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای و توسعه بنادر شمالی کشور برنامه ریزی کلانی صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.