| کد خبر: 188851 |

مشروح مذاکرات مجلس در انتخاب و استیضاح وزرای راه و ترابری / راه و شهرسازی

مشروح مذاکرات رای اعتماد به حمید بهبهانی برای وزارت راه و ترابری جلسه 15 مرداد 1387

مشروح مذاکرات رای اعتماد به حمید بهبهانی و دو وزیر دیگر(حسینی و کردان) جلسه 15 مرداد 1387

 

6 ـ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به آقایان: سیدشمس الدین حسینی، حمید بهبهانی و علی کردان بعنوان وزرای پیشنهادی وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، راه و ترابری و کشور

 

رئیس ـ دستور جلسه را بفرمایید.

 

منشی (حاجی بابایی) ـ دستور جلسه بررسی برنامه و صلاحیت آقایان حمید بهبهانی، سیدشمس الدین حسینی و علی کردان برای تصدی وزارت راه و ترابری، امور اقتصادی و دارائی و کشور است. همانطوریکه همکاران عزیز استحضار دارند، براساس آیین نامه داخلی، اول ریاست محترم جمهور یکساعت به معرفی برنامه های وزراء خواهند پرداخت بعد وزراء به ترتیب حروف الفبای وزراتخانه یعنی اول امور اقتصادی و دارایی، بعد راه و ترابری و بعد کشور هرکدام دو موافق و دو مخالف صحبت می کنند. بعد وزیر مربوطه (۳۰) دقیقه فرصت دارد که صحبت کند تا فرصتهای سه تا وزیر به اتمام برسد. آقای رئیس جمهور می توانند در پایان از فرصت (۳۰) دقیقه ای وزراء استفاده کنند و یکجا از سه وزیر پیشنهادی دفاع کنند. در نهایت رأی گیری در پایان برنامه بعمل خواهد آمد. یعنی همه را با هم رأی گیری می کنند اما رأی ها جدا جداست و برای هر وزیر بصورت مستقل رأی گیری خواهد شد اما همه در پایان وقت رأی گیری خواهد شد.

 

رئیس ـ جناب آقای دکتر احمدی نژاد بفرمایید.

 

محمود احمدی نژاد (ریاست محترم جمهوری) ـ بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره

والمستشهدین بین یدیه»

«السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار». میلاد عظیم امام حسین (علیه السلام) را به شما عزیزان، ملت بزرگ ایران، جامعه بشری، رهبر معظم انقلاب و فرزند برومند امام حسین (علیه السلام) امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و خدای بزرگ را سپاسگزارم که در ایام اعیاد شعبانیه و در این روز بزرگ توفیق حضور در مجلس محترم و زیارت نمایندگان عزیز مجلس را نصیب فرمود.

موضوع معرفی سه وزیر است. همانطور که می دانید امروز دولت با کمک شما خودش را برای اجرای طرح بزرگ تحول ساختاری در اقتصاد کشور آماده می‌کند. اجرای این طرح بزرگ نیازمند یک انسجام و تحرک جدید در گروه اقتصادی دولت است به همین دلیل از جناب آقای دکتر حسینی که از متخصصین جوان و متعهد و توانمند و فعال و دلسوز هستند برای پذیرش این مسؤولیت دعوت کردیم. شما با سابقه و زندگی ایشان آشنا هستید، قبلاً در اختیار شما قرار داده شده است. در طول دوره همین دولت هم ما شاهد بودیم که ایشان بسیار باانگیزه، با نشاط، با نگاه عمیق علمی و با نگاه به افق‌های دور برای خدمت به انقلاب و کشور وارد کار شدند و هر جایی که مسؤولیت داشتند، مسؤولیت را با دقت، امانت و پیگیری جدی جلو بردند. امیدوارم با حضور ایشان در وزارت اقتصاد هم کار تحول با سرعت بیشتری پیگیری بشود و هم کارهای جاری نظم و نسق بهتری پیدا بکند و امیدوارم با حضور ایشان در دولت یک نیروی جدید و یک مدیر جدید به کشور و جامعه مدیران معرفی بشود.

 

وزیر دومی که معرفی می شود برای وزارت راه است. من از همه کسانی که در طول سال‌های بعد از انقلاب در دولت‌های گوناگون و در این دوره در وزارت اقتصاد، در وزارت راه و در وزارت کشور خدمت کردند تشکر می کنم. اما همه شما با مشکلات راه از نزدیک آشنا هستید. از دورترین روستاها تا ارتباطات داخلی، ارتباطات ترانزیتی. در بخش راه هم ما نیازمند یک تغییر نگاه در مجموعه وزارت راه هستیم. شما می دانید وزارت راه گرچه نیروهایش غالباً جزو نیروهای انقلاب، دلسوز، فداکار و علاقه‌مند هستند و بعد از پیروزی انقلاب هم خدمات فراوانی را انجام داده‌اند، اما ما نیازمند حاکمیت نگاه علمی، برنامه ریزی علمی و درازمدت به عرصه حمل و نقل و مجموعه فعالیت‌های راه و راه آهن، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی هستیم.

به همین دلیل از جناب آقای دکتر بهبهانی که متخصص و استاد تمام این رشته هستند و از کسانی هستند که در کسوت استادی دانشگاه همواره در خدمت انقلاب و جهت گیری‌های انقلاب و پیشبرد برنامه‌های انقلاب در دانشگاه و بیرون دانشگاه بوده‌اند.

سوابق ایشان را دارید، من اشاره‌ای می‌کنم و می‌گذرم. ما از سال ۵۶ و ۵۷ در دانشگاه در خدمتشان بودیم، جزو معدود اساتیدی بودند که از روز اول تا امروز پای انقلاب ایستاده‌اند و همواره از برنامه‌های انقلاب برای تحول در دانشگاه و پیگیری آرمان‌های انقلاب در دانشگاه بطور جدی حمایت کرده‌اند.

ایشان از اساتیدی بودند که در دوره انقلاب و تا امروز پشت و پناه و حامی دانشجویان انقلابی، دانشجویان متدین و دانشجویان آرمانی بوده‌اند. زندگی معلمی و پاک و صداقت و پرکاری و پیگیری از ویژگی‌های برجسته ایشان است. ایشان جزو مدیرانی است که همواره (۱۶)، (۱۷) و (۱۸) ساعت در روز کار می‌کند. تقریباً در طول (۲۰) سالی که ایشان رئیس دانشکده بوده تقریباً (نمی گویم قطعاً و تحقیقاً) صبح‌ها هیچکس زودتر از ایشان وارد دانشکده نشد. تقریباً تمام وقت را مشغول کار و پیگیری و در دوره ایشان دانشکده‌ای که ایشان مسؤول بود همواره در رتبه اول دانشکده‌های عمران سراسر کشور قرار داشت.

ایشان آشنایی کامل با حوزه مسؤولیت خودش دارد، سه سال معاون وزیر بوده‌اند، قبلاً هم در حمل و نقل تهران، در کارگروه‌ها و برنامه‌های اجرایی و تحقیقاتی که مربوط به حمل‌ونقل و بخش راه و راه آهن و هوایی بوده، معمولاً ایشان یک پای ثابت علمی، مشورتی و تصمیم‌گیری بوده است.

من امیدوارم با حضور ایشان ما شاهد دو جریان در وزارت راه باشیم؛ یک، حاکمیت نگاه علمی در برنامه‌ریزی، چه در کیفیت کارها، چه در اولویت‌بندی کارها و چه در پیگیری کارها و ان شاء الله هرچه زودتر طرح جامع راه آهن و طرح جامع بزرگراهی کشور را نهایی کنند و با کمک شما اجراء کنند.

رویکرد دوم، برای متخصصین سطح بالای رشته راه و حمل‌ونقل باز بشود. ما امروز صدها نفر متخصص در سطح فوق لیسانس و دکترا در کشور داریم که بخش مهمی از آنها در داخل کشور تربیت شده‌اند. ان‌شاءالله ایشان راه را باز کند که این فارغ التحصیلان جوان با انگیزه مسلط بر علم روز وارد بدنه وزارت راه بشوند و ان شاء الله کیفیت کار بهتر بشود.

 

سومین وزارتخانه، وزارت کشور است. شما با اهمیت وزارت کشور در بخش همبستگی ملی، امنیت، پیشبرد سیاست‌های داخلی کشور، پیگیری برنامه ها و سیاست‌ها و پروژه‌ها به خوبی آشنا هستید و من نمی‌خواهم اینجا وقت شما را از این جهت بگیرم.

با تشکر از آقای صمصامی و آقای سیدمهدی هاشمی که از برادران انقلابی و متعهد هستند، برای مسؤولیت وزارت کشور جناب آقای کردان معرفی شده‌اند. آقای کردان را همه شما می‌شناسید. ایشان از قبل از انقلاب در خط انقلاب بودند و از ابتدای انقلاب هم همواره در مسؤولیت‌های حساس و مهم در خدمت انقلاب بوده‌اند. از آن ابتدای سینه به سینه شدن با جریانات انحرافی، منافق و مارکسیست تابعدها در خدمتگزاری‌های برجسته در خدمت انقلاب بوده‌اند. از دادیاری و دادستانی تا معاون وزیر و معاون صدا و سیما و قائم مقام وزیر نفت.

زندگی ایشان هم زندگی ساده، اهل تعامل، ایشان کارکردهای کشور را خوب می‌شناسند، ارزش همبستگی و همکاری ملی، همراهی با نهادها، همراهی با مجلس و کار هماهنگ را به خوبی می شناسند و کسانی که با ایشان کار کرده‌اند از مدیریت ایشان، دلسوزی ایشان و قدرت هماهنگ کنندگی ایشان به خوبی آشنا هستند و ذکر می‌کنند.

من امیدوارم که با حضور ایشان در وزارت کشور، یک تحرک و یک هماهنگی بیشتری را ما در سطح کشور در جهت پیشبرد آرمان‌های انقلاب شاهد باشیم.

من فکر می‌کنم در این مرحله بیش از این نیاز به توضیح من نباشد، می‌خواهم از نمایندگان عزیز صمیمانه تشکر کنم به خاطر تعامل بسیار خوبی که امروز بین مجلس و دولت در بخش‌های گوناگون هست، به خاطر کار بسیار خوبی که در شناسایی و معرفی این سه نفر کردید، جلسات متعددی که گذاشته شد، در کمیسیون‌ها و در فراکسیون‌ها وقت بسیار خوبی را مجلس گذاشت و از مجلس هم همین انتظار است که مجلس محترم با دقت و وسواس و با بررسی همه جانبه و ان‌شاءالله به فضل الهی با رأی قاطع، دولت خدمتگزار را که یار مجلس، در کنار مجلس و بازوی مجلس است ان‌شاءالله حمایت خواهد کرد. از همه شما و از رئیس محترم مجلس صمیمانه تشکر می کنم. والسلام علیکم و رحمه الله 

 

رئیس ـ از آقای دکتر احمدی نژاد تشکر می کنیم. خوب، الان بر حسب حروف الفباء موقع بحث و بررسی در مورد برنامه های وزیر محترم اقتصاد است. موافقین و مخالفین الان می توانند صحبت کنند. آقای محبی نیا بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ الان برنامه آقای حسینی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مطرح است، آقای رئیس مخالف ندارند، از بین موافقین هم قرعه کشی شد و آقای هادی قوامی نفر اول هستند. نفر دوم هم آقای طاهری بودند که وقتشان را به فرد دیگری دادند.

 

رئیس ـ آقای قوامی بفرمایید (عده ای از نمایندگان ـ مخالف ندارد، موافق هم صحبت نکند) نه، سنت و رویه در مجلس در مورد وزراء این بود که اگر مخالف صحبت نکند، موافقین می توانند صحبت کنند و حرف درستی هم هست، یعنی آیین نامه در این زمینه اشکالی ندارد.

 

نادران ـ تذکر دارم.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! آقای نادران تذکر دارند.

رئیس ـ آقای نادران بفرمایید.

 

الیاس نادران ـ آقای رئیس! اگر توجه بفرمایید من یک تذکری دارم. تذکر من ماده (۱۹۰) در مورد ثبت نام برای موافقت و مخالفت با وزراء است که در آنجا تصریح دارد که هیأت رئیسه برگه‌هایی را برای ثبت‌نام نصب می‌کند و افراد بر حسب ثبت نام به ترتیب ثبت‌نامی که کرده‌اند، مخالف و موافق صحبت می کنند. در آیین نامه داخلی فقط یکجا صحبت از قرعه کشی شده و آن هم ماده (۱۰۶) است که برای نطق‌های (۵) دقیقه‌ای برای مسایل اضطراری که پیش می‌آید، لوحی را تنظیم می‌کنند و بر اساس آن قرعه کشی می کنند و از بین متقاضیان دو نفر صحبت می کنند.

بنابراین، با توجه به اینکه افرادی که در لوح ثبت نام کرده اند بر اساس ترتیب حضور در پای تابلو اعلانات بوده و این ترتیب رعایت شده و به همان ترتیب هم در لوح رسمی هیأت رئیسه (که در تابلو اعلانات نصب شده) منتقل شده و افراد امضاء کرده اند، بنابراین به قرعه کشی واگذار کردن صحبت موافق و مخالف برای وزراء وجاهت قانونی ندارد، مخالف ماده (۱۹۰) است، تقاضا دارم ترتیب رعایت بشود.

 

رئیس ـ متشکریم، معمولاً در موقع نام نویسی در این لوحی که نصب می شود، به خاطر ازدحام نمی توانند ترتیب واقعی را ثبت کنند. رویه مجلس هم همیشه همین بود که در اینگونه مواقع قرعه کشی می کرد، لذا این روال را ادامه خواهیم داد.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! جمع دیگری از دوستان خواهان تذکر هستند. آقای غضنفرآبادی شما می خواهید تذکر بدهید؟ (غضنفرآبادی ـ منصرف شدم) خیلی ممنون که منصرف هستید، آقای قاضی پور بفرمایید.

 

نادر قاضی پور ـ جناب آقای دکتر لاریجانی! از حضرت عالی تقدیر و تشکر می کنیم، ولی جناب آقای محبی نیا که نماینده استان ما... (رئیس ـ شما، شماره ماده ای که می خواهید تذکر بدهید را بفرمایید) بند (۴) ماده (۲۳)، وظایف هیأت رئیسه عدالت است، آقای محبی نیا همیشه لیست ما را حذف می کند، ایشان آنجا دکان باز کرده، همه دور او جمع می شوند، هیأت رئیسه آنجا حل بکند...

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! من از طرف ایشان وکالت دارم، حرف ایشان را گوش ندهید.

رئیس ـ آقای قاضی پور! رعایت عدالت می شود، شما هم نگران نباشید. تذکر بعدی را بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای دهقانی شما تذکر دارید؟ (دهقانی نقندرـ بله) آقای دهقانی بفرمایید.

 

محمد دهقانی نقندر ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

آقای رئیس! تذکر من هم ماده (۱۹۰) و هم ماده (۱۱۱) است. ماده (۱۹۰) گفته که دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب (یک نفر مخالف و موافق) صحبت می کنند. طبیعتاً وقتی «حفظ ترتیب» می آید، از سیاق جمله این است که اول باید مخالف صحبت کند و بعد موافق صحبت کند. اگر مخالف صحبت نکند یا وجود نداشته باشد، طبیعتاً حفظ ترتیب اینجا معنی پیدا نمی کند. اگر در این برداشت تردید داشته باشید، ماده (۱۱۱) تکلیف را روشن کرده، ماده (۱۱۱) گفته اگر مخالف وجود نداشت، موافق هم صحبت نمی کند. لذا در جایی که در مورد یک ماده دیگری از این آیین نامه تردید هست، حتماً باید به خود این آیین نامه در جای دیگر مراجعه کرد. بنابراین وقتی مخالفی وجود ندارد، به نظر من صحبت کردن موافق وجاهتی ندارد و وقت مجلس نباید گرفته بشود در صحبت موافق که مخالف وجود ندارد. هم ماده (۱۹۰) این را می گوید و هم ماده (۱۱۱) این را تصریح دارد. والسلام

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، درست است که اول باید مخالف صحبت کند، اگر برای یک موردی مخالف وجود نداشته باشد، می شود موافق هم صحبت نکند. اما روال در مورد وزراء این بود که اگر مخالف نداشت موافق می تواند صحبت کند، از نظر آیین نامه منعی در آن وجود ندارد، حالا اگر موافقین هم نخواهند صحبت کنند فبها والنعم، ما مشکلی نداریم.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس آقای قوامی تشریف ندارند (رئیس ـ نفر بعدی را دعوت بفرمایید) نفر بعدی آقای سیدعلی حسینی هستند، اگر ایشان هم صحبت نکنند جناب آقای غضنفرآبادی می توانند صحبت کنند. آقای دلخوش بفرمایید.

 

عباسی ـ تذکر دارم.

رئیس ـ آقای عباسی تذکر دارند، بفرمایید.

 

اسدالله عباسی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

آقای دکتر لاریجانی ببینید! روال آیین نامه این است که موافق و مخالف ثبت نام کنند، آمادگی شان را برای دفاع از وزیر پیشنهادی اعلام می کنند و می آیند صحبت می کنند. ما هم ثبت نام کردیم که آماده دفاع از وزرای پیشنهادی هستیم. آقایان قرعه کشی می کنند و آن نفری که اسمش را می خوانند اصلاً در مجلس نیست، دنبالش می گردند تا پیدایش کنند (رئیس ـ خوب، نفر بعدی می آید، مشکلی نیست) آقای دکتر! نفر بعدی را هم آنجا اعلام کنند، همانجا طبق لیست اعلام کنند...

 

رئیس ـ اعلام می کنند، شما نگران نباشید. آقای دلخوش بفرمایید. 

سیدکاظم دلخوش اباتری ـ بسم الله الرحمن الرحیم

 

«الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد» (حضار صلوات فرستادند).

«قال الله تبارک و تعالی فی القرآن کریم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ان الله یأمرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل ان الله نعما یعظکم به ان الله کان سمیعا بصیرا»

خداوند در قرآن کریم فرمان داده که امانتها را به صاحبانشان برگردانید و وقت داوری میان مردم، به عدالت داوری کنید، به راستی که خدا به شما خوب پند می دهد و خدا شنوا و بیناست.

اولاً از ریاست محترم مجلس و همکاران گرانقدر تشکر می کنم که امروز وقت خودشان را برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی ریاست محترم جمهور که سه وزیر را امروز معرفی کردند و اولین وزیر پیشنهادی جناب آقای حسینی که با توجه به شناختی که لااقل ظرف یکسال و نیم کار کارشناسی در مرکز پژوهش‌ها در ارتباط با لایحه پیشگیری از انحصارات با این برادر خوبمان داشتم، سعی می کنم نظرات خودم را بصورت مختصر که وقت شما هم گرفته نشود و شما هم اذیت نشوید عرض کنم.

دوستان! همانطور که مستحضر هستید ما در شرایطی قرار گرفتیم که به لحاظ اقتصادی هم دولت محترم و هم مجلس و هم سایر قوا در حل مشکلات اقتصادی مردم در جامعه خصوصاً با توجه به روند اقتصادی در دنیا و بحثهای مختلفی مثل بحث WTO و پیگیری سیاستهای ابلاغی اصل (۴۴) که مقام معظم رهبری تأکید بر اجرای صحیح سیاستهای ابلاغی دارند و درواقع یک نگرش و تغییر جدید در اصول (۴۳) و (۴۴) قانون اساسی برای مشارکت بخش خصوصی و تعاونیها در عرصه اقتصاد کشور و نظارت و دقت نظر بیشتر دستگاههای اجرایی بر اقتصاد کشور ایجاد شده و از طرفی بحث سند راهبردی چشم انداز بیست ساله و بحث اخیری که بعنوان تحولات اقتصادی مطرح شده و از سوی دولت مسایل اقتصادی کشور برای ساماندهی اقتصاد کشور در دست پیگیری است و از طرف مجلس هم کمیسیون ویژه ای تحت عنوان کمیسیون ویژه تحولات اقتصادی، نشانگر شرایط و موقعیت حساس کنونی در جامعه است.

از طرف دیگر دوستان این دقت را داشته باشند که ما تا پایان دوره دولت محترم نهم مدت کوتاهی را داریم. وزارتخانه ای مثل وزارت اقتصاد و دارایی که از وزارتخانه های مادر کشور است، یعنی وزارتخانه ای که در اقتصاد کشور سهم بسیار بالایی را دارد، وزارتخانه ای که اگر شما در منابع درآمدی کشور...

 

رئیس ـ آقای دلخوش یک دقیقه صبر بفرمایید! آقایانی که این جلو هستند یک قدری خلوت کنند، بفرمایید روی صندلی هایتان بنشینید، آقای دلخوش بفرمایید.

 

دلخوش اباتری ـ وزارتخانه ای که از دید اقتصاددانان کشور و اعضای محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اگر به کار این وزارتخانه به درستی پرداخته بشود، بعنوان وزارتخانه ای مؤثر در اقتصاد کشور، در منابع درآمدی و هزینه ای بودجه سالانه کشور که در واقع بخش مهم بودجه کشور مالیات است و مالیات یکی از ابزارهای اعمال بودجه است و بعد از نفت امروزه جایگاه بسیار ویژه و والایی را دارد، یا زیرمجموعه هایی که در اقتصاد اثرگذار هستند مثل سیستم بانکی، مثل بورس، مثل گمرک، مثل مالیات بر ارزش افزوده که امروزه بعد از (۱۳۵) کشور دنیا قرار است ما از امسال سیستم مالیات بر ارزش افزوده را برای ساماندهی مالیاتی کشورمان در کشور پیاده کنیم.

من لازم می دانم در ابتدای عرایضم در ارتباط با وضعیت آقای حسینی نکاتی را از امام معصوم عرض کنم؛ امام رضا (علیه السلام) در بیان اهمیت حاکم و مدیر در جامعه می فرمایند: «در مطالعه احوال بشر هیچ گروه و ملتی را نمی یابم که در زندگی موفق و پایدار باشد، مگر به وجود مدیر و سرپرستی که امور مادی و معنوی آنها را سرپرستی و مدیریت کند».

دوستان مستحضر هستند پایه های مدیریت و برنامه ریزی و مزایای مدیریت و برنامه ریزی این است که اولاً احتمال رسیدن به هدف را این مدیریت و برنامه ریزی بیشتر کند. در ثانی، تمرکز بر روی اهداف ایجاد کند. سوم اینکه باعث هماهنگی بین بخشهای مختلف اقتصادی بشود. چهارم، از اضطراب در محیط کاری جلوگیری بشود. پنجم، به کار معنا و مفهوم داده بشود. ششم، اعتماد به نفس را در مدیریت افزایش بدهد.

آن چیزی که ما از آقای حسینی ظرف یکسال و نیم در کارگروه کارشناسی که با مسؤولیت اینجانب در ارتباط با لایحه پیشگیری از انحصارات که درواقع (۴۰) ماده از آن قانون و مصوبات بعد از کارهای کارشناسی به قانون سیاستهای ابلاغی اضافه شد و سیاستهای ابلاغی را به بیش از (۹۰) ماده تبدیل کرد، تصویب این (۴۰) ماده چیزی نبود مگر حضور کارشناسان برجسته و بسیار خوبی مثل برادر بسیار خوبمان جناب آقای حسینی.

مدارک و مدارج عالی تحصیلی آقای حسینی به اقتصاد برمی گردد. یکی از بحثهای مهمی که امروز برای ما مهم است این است که هر کسی در جایگاه خودش قرار بگیرد. تخصص و علم آقای حسینی در ارتباط با رشته اقتصاد است و این یکی از مزیتهایی است که این برادر بسیار خوبمان دارد و با همین وضعیت هم در کمیسیون با دیدگاه بسیار خوبشان ما غالباً از نظرات این برادر خوبمان در انجام مصوبات کمیسیون استفاده می کردیم.

اساتید مطرح اقتصادی ایشان را فردی باسواد، آدمی که دارای علمی است که بهرحال می تواند اقتصاد را هدایت و رهبری کند. یکی از آنها برادر بسیار خوبمان آقای دکتر دانش جعفری است که شما مستحضر هستید ایشان در دوره هفتم تا زمانی که ما در خدمتشان بودیم بعنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بودند، بعد از آن هم بعنوان وزیر اقتصاد و دارایی از اقتصاددانان برجسته کشور هستند که آقای حسینی را بعنوان فردی توانمند در عرصه اقتصاد کشور می دانند.

ما امروز نیاز به اصلاحات در بخش سیستم بانکی داریم، امروز نیاز به اصلاحات در بخش گمرکات داریم. ما بعنوان رئیس هیأت تحقیق و تفحص از گمرکات کشور نقایص زیادی را در گمرکات کشور مشاهده کردیم که هم گزارش آن را خدمت ریاست محترم جمهوری اسلامی فرستادیم و هم در مجلس چکیده این گزارش قرائت شد و نهایتاً منتج به این شد که ریاست محترم جمهور نظر مجلس را بعنوان نظر برتر قبول کردند و به اشکالات توجه فرمودند و قابل تقدیر و تشکر است که ریاست محترم جمهور بعد از اینکه هیأت تحقیق و تفحص گزارش را در صحن علنی مجلس قرائت کرد، ایشان بعد از چند روز نسبت به اصلاح وضعیت مدیریتی گمرک اقدام کردند و فکر می کنم این دقیقاً از خواسته های ریاست محترم جمهور بود که در گمرک باید اصلاحات ایجاد بشود.

جناب آقای حسینی با (۲۰) سال سابقه کاری که ما در مرکز پژوهشها از ایشان می شنیدیم، چه در مرکز پژوهشها و چه در ارتباط با هدفمند کردن یارانه ها در بخشهای مختلف، وزارت بازرگانی و بعنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور، من فکر می کنم بعنوان یک برادری که کنار ایشان در جهت پیگیری مصوبات و طرحها و لوایح در ارتباط با مسایل اقتصادی پیگیر بودیم، ایشان را توانمند دیدیم.

ایشان کلیه سطوح کارشناسی و تجربی خودش را در حوزه اقتصاد گرفته است. یعنی باز یکی دیگر از برجستگی ها و ویژگیهای برادرمان آقای حسینی این است که در ارتباط با مسایل تجربی، علمی و تخصصی در حوزه اقتصادی صاحبنظر هستند. تحصیلاتشان را در رشته اقتصاد از لیسانس و فوق لیسانس و دکترا همه را در بخش اقتصاد داشته اند.

بهرحال مقاله های علمی و تحقیقاتی ایشان را ما در همان مرکز پژوهشها مورد بررسی قرار می دادیم و اعتقاد من این است که در ارتباط با مسائل اقتصادی کشور هم در بخش تئوری، هم عملی یکی از گرفتاریهای ما امروز، اگر اقتصاد ما بجایی نمی رسد این است که تئوری پردازان بعضاً در عرصه اجراء و عمل در ارتباط با مشکلات مردم و فرهنگ اقتصادی مردم کار نکردند. اگر ما در بعضی بخشهای اقتصادی امروز دچار مشکل هستیم این است که بعضاً تئوری پرداز هستند، تجربی کار نکردند، بعضاً تجربی هستند و به سوی دریافت علم نرفتند. اعتقاد من این است که آقای حسینی یکی از افرادی است که هم در ارتباط با تئوری پردازی، هم در ارتباط با مسائل علمی کاملاً به بحث اقتصادی و مسائل اقتصادی آگاهی دارند. روحیه آقای حسینی در ارتباط با پیگیری امور یک روحیه ای است که هم انعطاف پذیری را دارد، هم قاطعیت در کار را.

امروز باز یکی از دیگر از نقاط ضعف در سیستم مدیریت کشور ما این است که در بعضی جاها احتمال دارد که کسی مدیریت را داشته باشد، قاطعیت را داشته باشد، ولی انعطاف پذیری نداشته باشد یا اینکه برعکس آن. من احساس می کنم برادر خوبمان آقای حسینی این روحیه را دارند و سوابق ایشان در حوزه های اقتصاد بین المللی و برگزاری موفقیت آمیز اجلاسها هم کاملاً مشهود و ملموس است. خواهش من از دوستان این است، دوستان عزیز، برادران گرانقدر! فرصتی ایجاد شده، ببینید! بیش از (۳) ماه است که وزارت اقتصاد و دارایی بهرحال متولی ندارد، وزیر ندارد، مسؤولی که پاسخگو باشد ندارد، شما بهرحال در مسائل اقتصادی، در حوزه اقتصادی بهرحال نیازها و سؤالاتی دارید که باید بخش اقتصادی کشور به سؤالات شما خصوصاً در شرایط فعلی پاسخگو باشد. اگر امروز ما در این شرایطی که وجود و حضور داریم به ایشان رأی ندهیم، مسلماً این زمان نبود وزیر در وزارتخانه و متولی باعث می شود که هم ما دچار مشکل می شویم، هم اینکه دولت در این شرایط حساسی که الان وجود دارد، (۸)، (۹) ماه بیشتر به پایان دولت نهم باقی نمانده، نمی تواند آن اهدافی را که در سر دارد برسد و آن اهداف را تحقق بدهد. 

امیدواریم که دوستان کمک کنند، برادر خوبمان آقای حسینی را یاری بدهند، نظر تمام اعضای کمیسیون اقتصاد این است که آقای حسینی توانمند است، می تواند به دولت و مجلس در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور کمک کند. امیدواریم که دوستان با رأی قاطع خودشان ایشان را تشویق کنند که بتواند اثرگذار در عرصه اقتصادی کشور فعالیت کند. والسلام علیکم و رحمه‌الله 

 

رئیس ـ متشکریم، آقای محبی نیا نفر بعد را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ نفر بعد آقای طاهری هستند که وقت خود را به جناب آقای محمدیاری دادند.

رئیس ـ آقای محمدیاری بفرمایید. 

 

بهمن محمدیاری ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

با تبریک میلاد با سعادت امام حسین (علیه السلام) و روز پاسدار به جهادگران عرصه های دفاع مقدس و تبریک به جانبازان عزیز که در طول دفاع مقدس جان خود را در راه انقلاب عرضه کردند و به مدال پرافتخار جانبازی نائل شدند.

در رابطه با وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بنده باتوجه به شناختی که از حوزه عملکردی و عملیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی دارم و همچنین باتوجه به تجربه و سابقه ای که در مجلس پنجم بعنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دارم بر خود فرض دانستم باتوجه به وضعیت فعلی اقتصادی کشور، هم برای تبیین اوضاع اقتصادی و هم بیان و گوشزد کردن بعضی از معضلات و مشکلات اقتصاد کشور و همچنین تطبیق این شرایط با ویژگیهایی که وزیر پیشنهادی دارند صحبت کنم. وضعیت فعلی وزارت امور اقتصادی و دارایی باتوجه به تأثیرگذاری آن در حوزه های مختلف تصمیم سازی و اجرایی کشور و نقش برجسته وزیر امور اقتصاد و دارایی در کابینه و نیز عموم شوراهای مؤثر کشور، همچون شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار، صادرات و دهها مجمع پولی، مالی، بانکی و اعتباری و بازارهای متفاوت ازجمله بازار سرمایه ضرورت تعیین تکلیف وزیر مربوطه را ایجاب می نماید. 

همانطورکه برادر ارجمندمان فرمودند چنین وزارتخانه ای چند ماه با سرپرستی اداره شده امروز لازم است که یک مدیریت باثباتی بر این وزارتخانه حاکمیت پیدا کند. باتوجه به مقطع حساس فعلی کشور در تعیین سیاستهای کلان اقتصادی، ازجمله طرح تحول اقتصادی و آشنایی جناب آقای دکتر حسینی بعنوان دبیر کارگروه، حضور وی در رأس وزارتخانه را توجیه می نماید تا با آشنایی اولیه ایشان با اصول طراحی شده برای این امر مهم خللی به تکمیل و اجرای آن وارد نگردد.

همچنین تعدد و تشتت تصمیم گیری در حوزه های سیاستهای پولی و مالی و بانکی و آثار مستقیم و غیر مستقیم آن بر چرخه اشتغال و تولید، لزوم تمهید بسترسازیهای متفاوت جهت جلب و جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی و ضرورت انتخاب سیاستهای واحد باثبات را ضروری می نماید که در مقطع کنونی با درایت و مدیریت جناب آقای دکتر حسینی و توجه عمیق و اساسی ایشان به قانون چشم انداز بیست ساله و سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و نیز تدوین و تصویب قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و فرهنگی را که در پیش خواهیم داشت، قابلیت اجرایی تصمیمات را بیشتر خواهد کرد.

اما در بخش برنامه هایی که ارائه شده و تطبیق آن با ویژگیهای وزیر پیشنهادی، می خواهم عرض کنم اولین ویژگی جناب آقای دکتر حسینی سنخیت سه مقطع تحصیلی دانشگاهی ایشان، کارشناسی (اقتصاد بازرگانی)، ارشد (علوم اقتصادی)، دکترای تخصصی (اقتصاد بخش عمومی بین الملل) می باشد که برای وزارت فرابخشی امور اقتصادی و دارایی از برجستگی و مطلوبیت خاص برخوردار می باشد.

رئیس ـ آقای محمدیاری چند لحظه توقف بفرمایید. آقایان این جلو را خلوت کنید، بفرمایید روی صندلیهای خودتان بنشینید. 

محمدیاری ـ توضیح اینکه ایشان در مقاطع مختلف تحصیلی از دانشجویان فهیم و ممتاز دانشگاهها محسوب می شدند. پس شرایط علمی و تئوریک برای تصدی این مسؤولیت برای وزیر پیشنهادی فراهم است.

دوم سوابق پژوهشی ایشان در دستگاههای مختلف اجرایی و نیز همکاری با مرکز پژوهشهای مجلس و حضور در کمیته ها و کمیسیونهای مختلف دولت و مجلس بر مزیت علمی ایشان از باب مطالعات اقتصادی و دریافت مسائل خرد و کلان اقتصاد کشور افزوده است. کما اینکه جناب آقای دکتر حسینی برگزاری اجلاسهای مختلف بین المللی را تجربه و مدیریت کرده اند و بخصوص در جمع اقتصاددانان برجسته کشور از جناحهای مختلفی که بنده صحبت داشتم و ایشان را می شناختند از مقبولیت خاصی برخوردارند. 

انگیزه بالای اجرایی ایشان حسب تحصیلات، پژوهشها و نیز سوابق ممتد اجرایی وی در مشاغل اقتصادی که در طول (۲۱) سال سابقه کار از مرحله کارشناسی، پژوهشگری، مدیریت، معاونت وزیر، مشاورت رئیس جمهور و نهایتاً بعنوان دبیر اجرایی طرح تحول اقتصادی کشور سوابق اجرایی ایشان را هم در کنار توانمندیهای علمی قرار داده است. 

همچنین در کنار این مسائل باید به توان جسمی ناشی از جوانی که تلفیقی از تواناییها و پتانسیل بالا برای پیشبرد اهداف اقتصادی را فراهم می نماید را گوشزد کنم.

ما در مذاکراتی که با جناب آقای دکتر حسینی در جلسات مختلفی که در کمیسیون یا در مجلس یا در بیرون از مجلس داشتیم، یک ویژگی ممتازی هم در برنامه های ایشان و صحبتهایشان ما مشاهده و دریافت کردیم و آن اینکه ایشان مرزبندی کاملی بین اقتصاد و سیاست قائل هستند و معتقدند که ما مسائل اقتصادی را باید با توسل به علم اقتصاد حل کنیم، نه با وارد کردن مدیریت سیاسی که مسائل اقتصادی را تحت الشعاع خودش قرار دهد. طراحی بسیاری از لوایح و طرحهای مهم مثل قانون تجارت، قانون اجرایی سیاستهای اصل (۴۴) قانون اساسی، قانون برنامه چهارم و دهها طرح و لایحه دیگر این ویژگی را به وزیر پیشنهادی می دهند که در اجرای برنامه های خودشان کارگردان باشند، بنحوی نباشد که یک تازه واردی در حوزه اقتصاد که فقط از دیگران دستور بگیرند، بلکه خودشان می توانند یک کارگردانی باشند که سناریوی درستی را بنویسند و براساس آن نیروها را در مرحله اجراء ارزیابی کنند، بنحوی که بازیگران واقعی نقشهای مثبت و منفی از هم تفکیک شوند که متأسفانه امروز این ارزیابی و نظارت در حوزه اقتصاد به وضوح مشاهده نمی شود و بعضاً ما شاهدیم که صنعتگران، تولیدگران واقعی کشور ما که در همایشهای مختلف مسائل مبتلابه و مشکلات خودشان را مطرح می کنند، بخشی از آن به سیاستهای اعلام شده و اعمال شده برمی گردد.

امروز ما در عرصه های مختلف علمی، تکنولوژی و صنعتی، حتی می توانیم بگوییم در حوزه های مهم اجرایی مثل صنعت نفت هیچ کاستی بلحاظ تکنولوژی و علمی و مدیریتی با شرکتهای بزرگ دنیا نداریم. اما دوستان عزیز مستحضرند که توانایی مالی شرکتهای صنعتی بزرگ صنعت نفت آنها را در جایگاه برتری از شرکتهای داخلی ما قرار می دهد و ما مجبوریم بسیاری از طرحهای کلان خودمان را به شرکتهای خارجی واگذار کنیم. مخصوصاً توجهی را که وزیر محترم پیشنهادی در رابطه با سرمایه گذاری خارجی به آن تأکید داشتند مسأله مهمی است. 

ببینید! با افزایش درآمد نفتی ما شاید از منابع مالی بعضاً بی نیاز شویم، اما از فناوریها و تکنولوژی روز دنیا که ما بی نیاز نمی شویم، اما ما باید پا را فراتر بگذاریم، فقط نباید میزبان شرکتهای صنعتی دنیا و کارتلهای نفتی دنیا باشیم، بلکه ما باید زمینه ای را ایجاد کنیم، حمایتهای مالی که بتواند توازن قدرت مالی شرکتهای ما را با شرکتهای بزرگ دنیا برابر کند و اینها پا را از کشور فراتر بگذارند و بتوانند در کشورهای مختلف دنیا مجری طرحهای کلان نفتی، عمرانی و اجرایی باشند و این را بنده در برنامه ها می بینم.

اما یک مسأله دیگری هم که در برنامه های جناب آقای وزیر به آن توجه شده مسأله مهار تورم است. مستحضر هستید که تورم مهمترین معضل اقتصادی کشور ما محسوب می شود و فشار اقتصادی سنگینی را بر اقشار محروم جامعه وارد نموده است و بلکه حتی تولیدگران هم که امروز بنظر من نخبگان و جهادگران واقعی عرصه های اقتصادی کشور ما هستند با مشکلات عدیده مواجه شده اند. انضباط مالی، مهار رشد نقدینگی همراه با هدایت آن بسوی فعالیتهای مولد. من این موضوع را تأکید می کنم؛ قابل ذکر است که نایابی پول در بخش تولید امروز واحدها و کارخانجات تولیدی کشور را با مشکلات عدیده ای ازجمله رکود طرحهای توسعه، نیمه تمام ماندن طرحهای واحدهای تولیدی، عدم تأمین مواد اولیه و ناتوانی آنان در رقابت با بازار جهانی و نهایتاً افزایش هزینه تولید را فراهم نموده است که با اجرای برنامه هدایت نقدینگی که من این را تأکید دارم و این را من از وزیر محترم پیشنهادی که ان شاءالله امروز با رأی مجلس بعنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی شناخته خواهند شد تأکید دارم که هدایت نقدینگی به بخش تولید مسأله بسیاری مهمی است و از مهمترین دغدغه ها و نگرانیهای تولیدگران کشور همین مسأله نایابی پول در بخش تولید است. مطمئناً با اصلاح این سیاست و هدایت نقدینگی به بخش تولید، نشاط و شادابی به بخش اقتصاد، تولید و همچنین بهسازی صنایع کشور برخواهد گشت. بدیهی است یکی از اهرمهای مهار تورم و ایجاد اشتغال در سایه اجراء و تدبیر فوق عملی خواهد بود.

مسأله دیگری که باز هم در برنامه ها از برجستگی خاصی برخوردار است استفاده بهینه از منابع موجود و تقویت سیاستهای رشد بهره وری است. امروز بهره وری ما از اقتصاد ما و از انرژی بسیار پایین است. (قربانی ـ آقای محمدیاری وقت شما تمام است) من جمعبندی می کنم.

اصلاح ساختار مالیاتی، گمرکی و تعرفه ای برای کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی که بازهم از برنامه های مهمی است که اعلام شده. در بخش نظام بانکی برنامه های مثبتی است که با افزایش سرمایه بانکها ما می توانیم منابع بانکی را مجهزتر کنیم و در خدمت اقتصاد قرار دهیم و افزایش ظرفیت و بنیه نظام بانکی کشور در حمایت از کارآفرینان اقتصادی کشور و همچنین تلاش درجهت افزایش سرمایه بانکهای دولتی بمنظور تقویت بنیه مالی بانکها جهت خروج از شرایط انقباضی و آماده سازی بسترهای قانونی جهت ورود بانکهای خارجی به کشور (رئیس ـ آقای محمدیاری وقت شما تمام است) و افزایش رقابت در بازار موجبات تقویت نقش بانکها در اقتصاد کشور و انطباق آن با شرایط جهانی خواهد شد. (۱۵) دقیقه من تمام شد؟

 

(رئیس ـ بله، زیادی هم شد).

 

نکته آخری را هم که من عرض کنم صلاحیتهای اجتماعی، انقلابی و مذهبی جناب آقای حسینی است که من از هم دانشگاهیهای مورد وثوق و جانبازانی را که در عرصه های جنگ در کنار ایشان بودند پرسش کردم و با اطمینان کامل به صلاحیتهای علمی و اخلاقی و انقلابی و اجرایی ایشان، از همکاران عزیز می خواهم که به ایشان رأی مثبت بدهند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

رئیس ـ آقای محمدیاری سپاسگزاریم. آقای حسینی وزیر محترم پیشنهادی شما می توانید صحبت خود را شروع کنید، بفرمایید.

 

تعدادی از نمایندگان ـ تذکر داریم. 

رئیس ـ آقای حسینی یک لحظه صبر بفرمایید، تذکر دارند.

منشی (محبی نیا) ـ آقای ذاکر تذکر دارند، بفرمایید. 

 

سیدسلمان ذاکر ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

سلام علیکم و رحمه الله

برابر ماده (۷۹) رئیس جلسه نسبت به نمایندگانی که از موضوع مذاکره خارج می شوند و یا بدون اجازه صحبت می کنند و همچنین نسبت به نمایندگانی که به واسطه عدم رعایت آیین نامه داخلی یا به انحاء دیگر رعایت نظامات مجلس را نمی نمایند تذکر می دهد. تحقیق و تفحص...

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، تذکر شما وارد است. دوستانی که این جلو ازدحام کردند روی صندلیهای خودشان بنشینند ایراد ایشان وارد است، می خواهند نطق را گوش بدهند، این ازدحام امکانپذیر نمی شود که بتوانند استماع کنند. آقایانی که این جلو هستند بفرمایند بنشینند. آقای حسینی بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! دوستان دیگر می خواهند تذکر بدهند. نفر بعد آقای موسوی هستند.

رئیس ـ آقای موسوی بفرمایید.

 

سیدکاظم موسوی ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

ضمن عرض تبریک و تهنیت اعیاد شعبانیه (رئیس ـ ماده استنادی خود را بفرمایید، تبریک و اینها...) جناب رئیس ماده (۱۹۰) است. 

خدمت حضرت عالی عرض کنم این ماده (۱۹۰) را عزیزان در دست خود دارند، ما برای موافق ثبت نام کردیم، درمورد (۳) وزیر محترم پیشنهادی رئیس جمهور، اما جناب آقای میرتاج الدینی که ما خیلی دوستشان می داریم به ما گفتند آقا ما قرعه کشی می کنیم. من آنجا واقعاً قرعه کشی ندیدم، فقط نامها را قلم زدند که این باشد یا آن باشد. این واقعاً درست نیست... (رئیس ـ درست هست و قرعه کشی هم انجام شد) قرعه کشی ندیدم (رئیس ـ شما نباید ببینید، ما باید ببینیم) و ثانیاً در این جلوی مجلس مثل اینکه عذر می خواهم، به دور از قداست مجلس مثل دوشنبه بازار اصفهان است، خیلی شلوغ است اینجا، واقعاً خوب نیست. والسلام 

 

رئیس ـ این حرف شما درست نبود. تذکر اولیه شما وارد نیست، ما قرعه کشی کردیم، آن تعبیر جناب عالی هم صحیح نبود. تذکر بعد را اعلام بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! آقای میرتاج الدینی می خواهند تذکر بدهند.

رئیس ـ نه دیگر، مسأله ای نیست.

منشی (محبی نیا) ـ من خودم شاهد بودم که در حضور (۵)، (۶) نفر از نمایندگان قرعه کشی کردند، آقای موسوی جفا کردند.

رئیس ـ بله، درست نبود.

منشی (محبی نیا) ـ آقای شاهرخی بفرمایید.

 

علی شاهرخی ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

تذکر بنده بند (۱۱) ماده (۲۳) آیین نامه داخلی مجلس است که حفظ شأن و منزلت مجلس را از وظایف هیأت رئیسه مجلس قرار داده و بر این اساس هیأت رئیسه مجلس موظف است از هر امری که شأن و منزلت مجلس را مخدوش نماید جلوگیری نماید.

متأسفانه مشاهده می شود در آستانه معرفی (۳) وزیر از سوی رئیس جمهور محترم علیه بعضی از ایشان شبنامه هایی در مجلس توزیع گردیده و مع الوصف از جانب هیأت رئیسه محترم نسبت به این امر غیر اخلاقی و دون شأن مجلس عکس العملی جدی صورت نمی گیرد. این امر خلاف اخلاق اسلامی نسبت به وزرای پیشنهادی درحالی به وقوع می پیوندد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار نمایندگان دوره هشتم همه را به همکاری و تعامل با دولت توصیه فرمودند.

پیشنهاد بنده برای رعایت بند (۱۱) ماده مرقوم این است که از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس نسبت به شناسایی عوامل توزیع شبنامه ها در مجلس و برخورد قانونی با آنان اقدام مقتضی معمول گردد تا من بعد شاهد اینگونه اعمال زشت و ناپسند در مجلس نباشیم. والسلام 

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، آنچیزی که پخش کردند با نظر هیأت رئیسه نبود، تخلف بود و حتماً هم پیگیری می شود، در شأن مجلس هم نیست. دوستان باید توجه کنند اگر کسی مطلبی دارد آزادانه می تواند از تریبون مطرح کند و اگر مطلبی است که می خواهد به اطلاع نمایندگان برسد، باید رسماً به هیأت رئیسه بدهد، تذکر شما وارد است.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! با اعتذار جناب آقای نوروزی و دیگران هم می خواهند تذکر بدهند، آقای نوروزی بفرمایید.

رئیس ـ اجازه بدهید، نمایندگان روی صندلیهای خودشان بنشینند. بعضی از دوستان از نمایندگان دولت هم روی زمین نشستند. شما جای خودتان بنشینید، یعنی ما قیافه شما را نمی توانیم رؤیت کنیم پشت صندلی نشسته اید. آقای نوروزی بفرمایید.

 

حسن نوروزی ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

جناب آقای رئیس! تذکر من مواد (۱۹۰)، (۱۱۱)، (۱۷) و بند (۵) ماده (۲۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.

 

جناب آقای رئیس! حضرت عالی و هیأت رئیسه قسم یاد فرمودید که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرید.

امروز بحث قرعه کشی که ملاحظه شد، قرعه کشی در واقع اختراعی مخالف آیین نامه است و عرفی را که بیان فرمودید در مقابل نص صریح آیین نامه عرف اینجا و این رویه، رویه اختراعی بود و جالب نبود.

ماده (۱۱۱) می فرماید موافقین زمانی می توانند صحبت کنند که مخالفی نباشد. وقتی جناب آقای دکتر حسینی مخالف ندارد، چرا موافقین صحبت می کنند؟ 

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، قبلاً هم این تذکر داده شده بود، پاسخ هم داده شد. ادامه دارد؟ بفرمایید.

 

نوروزی ـ نکته بعد در رابطه با این پخش مطالب چاپی یا شبنامه ها، من عرض می کنم همکاران محترم! « ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنو لهم عذاب الیم فی الدنیا و الاخره». این چیزها را در مجلس شورای اسلامی پخش نکنید، اینجا خانه ملت است و مرکز انقلاب، حرف دارید بروید پشت تریبون. والسلام 

 

رئیس ـ تشکر می کنیم. موضوع نخست شما را قبلاً پاسخ داده بودیم، رویه چنین بوده. البته حالا چون تکرار کردید در هیأت رئیسه بررسی خواهد شد. اما تذکر بعدی شما هم بجاست، باید جلوی این گرفته شود. هیأت رئیسه هم این موضوع را پیگیری خواهد کرد. تذکر بعد را اعلام بفرمایید.منشی (محبی نیا) ـ آقای خباز بفرمایید.

 

رئیس ـ آقای حسینی می خواهند صحبت کنند، تذکرات را اگر می شود به عقب بیندازید، آقای خباز بفرمایید.

 

محمدرضا خباز ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

جناب آقای رئیس! تذکر بنده اگرچه شما محبت کردید مقداری از آنرا اجراء فرمودید همان ماده (۲۳) وظایف و اختیارات هیأت رئیسه است. 

امروز مهمترین تصمیم را قرار است مجلس شورای اسلامی بگیرد، اگر فرصت برای گوش دادن برای موافقین و مخالفین نباشد و نمایندگان محترم هم با فراغ بال نتوانند به مطالب گوش بدهند، چگونه در آخر وقت می خواهند رأی بدهند؟ تقاضای من این است که...

 

رئیس ـ تذکر شما وارد است. دوستان توجه کنند! کسانی که اینجا می خواهند صحبت کنند راجع به انتخاب یک وزیر است، ازدحام در این جلو واقعاً مناسب نیست، بگذارید بعد از اینکه رأی گیری صورت گرفت آقایان اینجا هستند مطالب خود را مطرح کنید. دیگر تذکری نداریم؟

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای نورا تذکر دارند، بفرمایید.

 

عباسعلی نورا ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

جناب آقای رئیس، همکاران محترم! تذکر بنده مواد (۴) و (۵) آیین نامه است. بنظر می رسد که در صحن علنی مجلس کسانی حضور دارند که حق حضور ندارند و تعدادی را من ملاحظه کردم، نمی دانم آیا مجوز رسمی از هیأت رئیسه دریافت کردند یا نکردند و این در شأن مجلس نیست که افرادی حضور پیدا کنند که نباید حضور داشته باشند. 

رئیس ـ تشکر می کنیم. افرادی که وارد مجلس می شوند طبق آیین نامه با مجوز کارپردازی از هیأت رئیسه انجام می شود، در عین حال آقای کوهکن! یک بررسی مجدد بکنید. آقای آقایی تذکر دارند بفرمایید.

 

علی اکبر آقایی مغانجوقی ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر لاریجانی! در مورد ماده (۱۱۱) همکاران تذکرات لازم را دادند، برای اینکه این تصمیم امروز هیأت رئیسه در جلسات بعدی باز یک روال قابل تأیید رؤسا و هیأت رئیسه بعدی نشود من می خواهم در مورد نص صریح ماده (۱۱۱) دو نکته را اشاره کنم؛ یکی حق تقدم صحبت، دوم نوبت گیری برای صحبت.

در ماده (۱۱۱) می گوید: «موضوعاتی که طبق دستور در مجلس مطرح می شوند باید یکساعت قبل از موقع انعقاد جلسه در ورقه مخصوصی که خارج از جلسه نصب می گردد ثبت شود» یعنی طبق همین دستور ماده (۱۱۱) در خارج از جلسه علنی در ورقه مخصوص ثبت نام شد که بعنوان حق تقدم نطق و این نطق با کسانی است که ثبت نام کرده اند. چطور ممکن است که هیأت رئیسه این ثبت نامی های رسمی، حداقل (۱۵۰) امضاء آنجا بود، موافق و مخالف در مورد سه وزیر، چرا هیأت رئیسه این ثبت نامی های امضاءشده نمایندگان را کنسل می کند و می گوید عرف و عادت این است که ما قرعه بکشیم؟ اگر قرعه ای بوده، عزیزانی که در مجالس قبلی هم بودند، توافق به قرعه بوده یعنی کسانی که ثبت نام کرده بودند در تقدم نوبتشان اعتراض داشتند. بنابراین توافق به قرعه بوده، نه اینکه قرعه بعنوان اصل و ماده (۱۱۱) بعنوان فرع مطرح شود.

 

رئیس ـ این موضوع را دوستان دیگر شما هم مطرح کردند، آنقدر که ما در هیأت رئیسه بررسی کردیم در اینگونه موارد که موافقین و مخالفین زیاد هستند قرعه کشی می کردند، در عین حال ما در هیأت رئیسه مجدداً بررسی خواهیم کرد. آقای حسینی بفرمایید.

 

سیدشمس الدین حسینی (وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی) ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم و به نستعین 

سلام بر حسین، سلام بر اولاد حسین و سلام بر یاران حسین.

خدمت همه نمایندگان محترم سلام عرض می کنم و این عید فرخنده را خدمت همه نمایندگان محترم تبریک عرض می کنم. 

از نمایندگان محترم تشکر می کنم که با تشکیل کمیسیونها، فراکسیونها و مجامع این امکان را فراهم کردند تا بنده و دیگر همکاران بتوانیم برنامه های خودمان را خدمت این سروران ارائه کنیم. من شخصاً پوزش می خواهم اگر فرصت نداشتم در برخی از کمیسیونها، فراکسیونها و مجامع شرکت کنم. صمیمانه سپاسگزاری می کنم از همه سروران، برادران ارجمند و خواهران عزیزی که در لیست موافق ثبت نام کردند و اینکه کسی بعنوان مخالف ثبت نام نکرد. 

بی شک من ذره ای از خاک وطن هستم و این لطف شما به من کمک خواهد کرد که همچنان با انگیزه و بانشاط در خدمت به وطن سر از پای نشناسم. بنده برنامه های خود را بصورت مکتوب حسب وظیفه خدمت نمایندگان محترم عرضه کردم و خوشبختانه مورد اقبال واقع شده، نکاتی را که در تدوین این برنامه ها بر آن تأکید کردم و درواقع برداشتها و باور من در تدوین برنامه هست، تبیینی بود که از وضعیت اقتصاد ایران داشتم و اینکه به رغم وجود مشکلات الحمدلله ظرفیتها و توانمندیهای طبیعی و انسانی کشور بگونه ای است که دست بدست هم بدهیم و این مشکلات را برطرف کنیم.

بنده در برنامه ها تأکید کردم که سند چشم انداز بیست ساله، سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه بعنوان اسناد بالادستی هستند که بایستی برای تحقق آنها تلاش کنیم. 

وزارت امور اقتصادی و دارایی بعنوان یک وزارتخانه مهم و بخش مهمی از بدنه دولت عهده دار وظایف سنگینی چون تنظیم سیاستهای اقتصادی است، لذا برنامه من در جهت تحقق این وظایف خدمت سروران ارجمند ارائه شد. تنظیم سیاستها مستلزم تدبیر، طمأنینه و آرامش و مشورت است و تعامل با دستگاههای دیگر و با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که در رأس امور قرار دارد. اجراء سیاستها نیازمند همدلی و هماهنگی در قالب قانون و بر مبنای اصول کارشناسی و علمی است. 

استفاده صحیح از منابع کشور، عدالت و توازن در تخصیص آنها از جمله توازن منطقه ای از اهدافی است که در برنامه ها مطرح شده است. بنده با توجه به وضعیت اقتصاد ایران و وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه هایم را تحت عنوان (۱۰) سرفصل تقدیم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی کردم:

۱ ـ مهار تورم

۲ ـ اصلاح نظام بانکی

۳ ـ اصلاح نظام مالیاتی

۴ ـ تسهیل امور گمرکی

۵ ـ توسعه بیمه های تجاری

۶ ـ اجراء سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی

۷ ـ توسعه روابط اقتصادی و بین المللی و سرمایه گذاری خارجی

۸ ـ توسعه بازار سرمایه

۹ ـ پویا ساختن نظام نظارت و حسابرسی 

۱۰ ـ تحول در نظام اداری وزارت امور اقتصادی و دارایی

برنامه هایی را که تقدیم کردم با درک این واقعیت که یکسال بیشتر از دوره این دولت باقی نمانده است در یک برش کوتاه مدت و در عین حال بدلیل اهمیتی که انسجام و پیوستگی برنامه های اقتصادی دارند، در قالب برنامه ها یا برش میان مدت است. درخصوص چند مورد از این برنامه ها اشاره می کنم، دوستانی که بعنوان موافق صحبت کردند با دقت در برنامه ها بخوبی حق مطلب را ادا کردند. 

درخصوص مهار تورم که امروز یکی از مشکلات اقتصادی است، بنده با ارائه تبیین ساختاری و ضمن احصاء ریشه های آن، در برنامه هایم اذعان داشتم و دارم که تورم مشکلی نیست که در عرض یکسال بتوان آنرا حل کرد ولی قطعاً با برنامه ریزی خوب می توان حتی ظرف چند ماه شعله های تورم را فرو نشاند. انضباط مالی و صرفه جویی، انضباط پولی، مهار رشد نقدینگی و هدایت آن بسوی فعالیتهای مولد، سیاستهای مناسب تجاری برای تعدیل تورم وارداتی ناشی از تکانه های نفتی، خنثی سازی اثر مازاد درآمدهای ارزی بر رشد پایه پولی و نقدینگی اینها جزو برنامه هایی است که من در حوزه تورم به آن ابرام خواهم داشت. 

اصلاح نظام بانکی بعنوان یکی از محورهای برنامه های بنده خدمت سروران ارجمند ارائه شده است. اصلاح نظام بانکی که در قالب برنامه تحول اقتصادی هم ارائه شده سطوح رفتاری یعنی نظارت، فنی یعنی بانکداری الکترونیکی و ساختاری یعنی افزایش رقابت را در بر می گیرد. اما آنچه که امروز بعنوان یک ضرورت و نیاز مطرح است از یکطرف انضباط در تجهیز منابع بانکی است به روشهای مناسبی که مانع از رشد پایه پولی شود و از طرف دیگر تخصیص بهینه این منابع به فعالیتهای مولد است. امروز آنچه که مشاهده می کنیم محدودیتهایی است که از ناحیه اعطاء تسهیلات بر پای تولید و اشتغال بسته شده، بایستی ان شاءالله با همفکری و همدلی بانک مرکزی و مدیران سیستم بانکی این محدودیتها را برطرف کنیم و بیشتر مراقب آن باشیم که منبع تجهیز این منابع تورمی نباشند.

اصلاح نظام مالیاتی، ان شاءالله ما مصوبه ای را که مجلس محترم تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ کرده را هر چه سریعتر اجراء می کنیم و البته اصلاحیه هایی را هم حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم می کنیم.

درخصوص سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، خوشبختانه قانون ابلاغ شده و ما با اولویت، آیین نامه ها و نهادهای لازم برای اجراء آنرا طبق قانون ان شاءالله اگر نظر نمایندگان محترم بر این شد که بنده در وزارت اقتصادی و دارایی حضور پیدا کنم، اجراء خواهیم کرد و تشکیل خواهیم داد.

 

(در این هنگام آقای سیدمحمدحسن ابوترابی فرد ریاست جلسه را بعهده گرفتند) 

 

توسعه بازار سرمایه، این روزها بسیار وضعیت خوبی دارد ولی حتماً می توانیم این بازار را هم توسعه و هم تعمیق ببخشیم و یکی از مهمترین برنامه هایی را که بر آن تأکید می کنم بحث توجه به کرامت مردم در مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی است. نمایندگان محترم استحضار دارید که وزارت امور اقتصادی و دارایی بدلیل در بر داشتن بانکها، بیمه ها، گمرک، مالیات و بورس شاید بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا بایستی در ارتباط با مردم و ملت عزیز اصل کرامت انسانی را ما نصب العین خود قرار دهیم و با برنامه های فرهنگی و در عین حال کاهش مقررات و الکترونیکی کردن این رویه ها کرامت مردم را تا آنجا که ممکن است حفظ کنیم.

بنده برنامه هایی را که ارائه کردم بی شک برنامه های سنگین و متنوعی است، اما با تلاش و در عین حال با اتکاء به توان کارشناسی و دلسوزی همکاران در وزارت امور اقتصادی و دارایی اعتماد دارم که شدنی است. آرامش و متانت را در تعامل با همکاران دولت رویه قرار می دهم و از دانش و تجربه همه، نهایت استفاده را خواهم کرد و در تعامل با مجلس محترم ان شاءالله از پشتیبانی نمایندگان محترم به فضل الهی برخوردار خواهم شد و سر آخر آنکه:

بی یاد تو آب و گل ما هیچ بود 

بی عشق تو جان و دل ما هیچ بود

از ذکر تو یک نفس اگر وا مانیم

در هر دو جهان حاصل ما هیچ بود

ملاک و محترم رأی نمایندگان محترم مجلس است. عید بر همه نمایندگان محترم مبارک باشد، از شما درخواست می کنم که بنده را از دعای خیر خود محروم نکنید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

 

(تعدادی از نمایندگان ـ احسنت)

منشی (حاجی‌بابایی) ـ وزیر محترم راه و ترابری مطرح است.

نایب رئیس ـ متشکر، اجازه بدهید که بنده از برادران گرامی، جمعی از بسیجیان حوزه مقاومت شهید مدنی از محمدشهر کرج و همینطور از دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان لنجان که بعنوان میهمانان جلسه علنی امروز به خانه ملت تشریف آوردند تشکر داشته باشم. مخالف وزیر پیشنهادی بعدی را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! مخالف اول برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و ترابری آقای علی مطهری هستند.

نایب رئیس ـ آقای مطهری بفرمایید. 

ونایی ـ تذکر دارم. نایب رئیس ـ اجازه بدهید! آقای ونایی تذکر دارند، آقای ونایی بفرمایید.

حسن ونایی ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

 

آقای رئیس! خدمت شما عرض کنم که تذکر من ماده (۵) و ماده (۱۷) آیین نامه داخلی است. هیأت رئیسه محترم سوگند یاد کردند بعضی از برادران که در صحن علنی مجلس تشریف دارند مصداق مواد (۴) و (۵) نمی شوند، هیأت رئیسه مجوز چه چیزی را داده؟ بعضی از برادران ظاهراً می خواهند عکس یادگاری یا کار انتخاباتی بکنند! ما هر جلسه شاهد افراد غیرمجازی هستیم که مصداق مواد (۴) و (۵) نمی شوند. معاون رئیس دفتر یک جایی چه مصداقی برای حضور در جلسات علنی دارد؟ متشکرم.

 

نایب رئیس ـ خیلی ممنون، ببینید! بعضی از معاونین محترم که تشریف می آورند می توانند همراهانی را برای حضور در جلسه براساس متن آیین نامه داشته باشند. جناب آقای مطهری در خدمت شما هستیم.

 

علی مطهری (تهران) ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم

بنده فقط (۵) دقیقه صحبت می کنم و بقیه وقت خود را به یکی دیگر از مخالفان خواهم داد. حرف بنده یک اصل کلی است، من نمی خواهم وارد جزئیات و مسائل شخصی بشوم، عرض کنم که یک وزیر در جمهوری اسلامی علاوه بر تخصص باید بینش و فکر درست اسلامی و فرهنگ اسلامی داشته باشد، در حالیکه ما این شرط را در جناب آقای بهبهانی ملاحظه نمی کنیم. یک وزیر باید فرهنگ اسلامی بالاتر از سطح عامه مردم داشته باشد و فرضاً در دولت موقت آقای مهندس بازرگان ایشان معرفی می شدند شاید متناسب بود ولی برای دولت نهم و بعد از (۳۰) سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فردی مانند ایشان که از این جهت بهرحال نقطه ضعف دارند، بنده معتقد هستم که مناسب برای وزارت نیستند.

شما می دانید که روح و جان انقلاب ما مسائل فکری و فرهنگی است و الا راهسازی، سدسازی، عمران و آبادانی کار هر دولتی است، هر دولتی برای بقای خودش مجبور به این کارهاست. فرضاً رژیم شاه هم الان باقی بود، دهها سد، راه، عمران و آبادانی کرده بود اما با اختلاسهای زیاد و بدست غربیها.

 

نایب رئیس ـ آقای مطهری ببخشید! دوستان و همکاران گرامی در صندلی خودشان مستقر باشند که بنده نام نبرم، محبت کنید نظم جلسه رعایت شود، داریم به سخنان جناب آقای مطهری گوش می سپاریم، آقای مطهری بفرمایید.

 

مطهری ـ بله، ما نمی گوییم که اینگونه افراد مورد بی مهری و بی احترامی قرار بگیرند، احترام اینها محفوظ است اما در جای خود. اینگونه افراد نباید در پستهای کلیدی قرار بگیرند، این توصیه امام (رحمه الله علیه) توصیه شهید مطهری است، ما نباید در اینگونه مسائل بی حس باشیم. خودم معتقد هستم که جناب آقای دکتر احمدی نژاد در مجموع در بین رؤسای جمهوری اسلامی بهترین رئیس جمهور بودند، اما معتقدم که ایشان در مسائل فرهنگی بسیار بی تفاوت، بی حس و غیرحساس هستند و اینطور مسائل را بهیچوجه اهمیت نمی دهند و معرفی اینگونه افراد برای ایشان خیلی عادی است، در حالیکه اینها نوعی انحراف از مسیر اصلی انقلاب است، فردا انقلاب کم کم به انحراف کشیده خواهد شد و اینکه می گویند «انقلاب فرزندخور است» بقول شهید مطهری «انقلاب فرزندخور نیست» بلکه کوتاهی و غفلت ما از نفوذ افراد بیگانه با انقلاب به درون دستگاه رهبری انقلاب، در پست‌های حساس کشور باعث می شود که بگوییم انقلاب فرزندخور است و فرزندان اولیه انقلاب به حاشیه رانده می شوند.

با وجود اینهمه افراد متخصص و متدین در رشته عمران و راه و ساختمان و اینها، من فکر نمی کنم که لزومی داشته باشد که حتماً جناب آقای بهبهانی وزیر باشند و البته ما بهیچوجه عرض نمی کنیم که احیاناً در دیانت ایشان خدشه ای هست، من عرض کردم یک وزیر باید از نظر فرهنگ و بینش اسلامی در یک سطح بالایی باشد، یک سابقه تفکر درست اسلامی، زندگی درست اسلامی و از این قبیل داشته باشد که متأسفانه نقاط ضعفی در ایشان وجود دارد و نمایندگان محترم به عقیده من باید با حساسیت به اینگونه مسائل نگاه کنند و اینطور مسائل را کوچک نگیرید، نگویید که ایشان متخصص در چنین و چنان است، در رشته خودشان متخصص هستند، خیلی از انحرافات بدست همین متخصص‌ها انجام می شود.

 

(در این هنگام آقای علی اردشیر لاریجانی ریاست جلسه را بعهده گرفتند)

 

مسأله دیگر این است که تقویت دولت به این معنی نیست که هر وزیری که دولت معین کرد و کاندیدا اعلام کرد... (قربانی ـ آقای مطهری اگر می خواهید به کسی وقت بدهید ۳۰ ثانیه فرصت دارید) بله، ما حتماً به او رأی بدهیم، تقویت دولت به این است که ما دقت کنیم و با معیارهای خودمان بسنجیم و به نفع دولت است که وزراء قوی انتخاب شوند و به نفع مصالح مردم است، ان شاءالله که نمایندگان محترم توجه لازم را داشته باشند، بنده بیش از این مزاحم نمی‌شوم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

 

رئیس ـ تشکر می کنیم.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! آقای مطهری (۱۰) دقیقه از وقتشان را به جناب آقای دهقان دادند.

 

رئیس ـ آقای دهقان بفرمایید.

 

محمد دهقانی نقندر ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

اولاً اعیاد شعبانیه را خدمت سروران تبریک و به رئیس جمهور محترم و دولت خدمتگزار هم خوشآمد عرض می کنم. مخالفت ما هم بمعنای زیر سؤال بردن شخصیت علمی و ویژگیها و فضیلتهای فردی جناب آقای دکتر بهبهانی نیست، طبیعتاً با توجه به جمیع جهاتی که خدمت شما عرض می کنم، ایشان را برای وزارت راه بنده مناسب نمی دانم. مقام معظم رهبری در این سالهای گذشته تأکید بر تشکیل دولت اسلامی کردند، دولت اسلامی به این معنا که مدیران این کشور در لایه های مختلف این نظام دارای توانمندی، کارآمدی، تعهد کافی، دلسوزی، صداقت و سلامت باشند. این نظام مدیرانی را تربیت کرده باشد که ما بتوانیم به دولت اسلامی دست پیدا کنیم، با این مدیران و امید به تشکیل جامعه اسلامی پس از تشکیل دولت اسلامی بوجود بیاید. 

مطلب دوم این است که بهرحال وزارت راه یک وزارت بسیار سنگینی است. شاید یکی از پرحجم ترین کارهای اجرایی کشور در این وزارت انجام می شود و هیچ وزارتی از لحاظ حجم عملیات اجرایی به وزارت راه شاید نرسد. تمام ملت ایران هر کدام به نوعی با این وزارت سروکار دارند، از آن روستایی که چشم براه آسفالت راه خود است تا آن کسی که سوار قطار، هواپیما و اتوبوس می شود و کسانی که بستگان خودشان را در این راهها از دست می دهند، همه به نوعی با وزارت راه سروکار دارند. پس این وزارتخانه، وزارتخانه بسیار مهمی است.

حالا ببینیم جناب آقای دکتر حمید بهبهانی چه تناسبی با آن شعار دولت اسلامی و چه تناسبی با این وزارت بسیار پراهمیت دارند. عرض کردم ایشان یک استاد محترمی هستند که سالهای سال در دانشگاه بعنوان یک استاد زحمت کشیدند و شخص ایشان مانند سایر اساتید در این کشور سرمایه های کشور هستند و باید قدر این سرمایه‌ها را دانست. اما این سرمایه عزیز تقریباً پس از سال‌های معمولی بازنشستگی وارد اجراء شدند یعنی تا سال ۸۱ این شخصیت عزیز هیچ فعالیت اجرایی و سابقه اجرایی جز در دانشگاه نداشتند.

بنابراین اینکه پس از چند سال از زمان بازنشستگی معمولی، یک استاد بیاید و بخواهد وزیر راه بشود طبیعتاً با شعار جوان گرایی و با اینکه پله های مدیریت را کسی طی کند سازگاری ندارد، البته ایشان در شهرداری تهران که آنجا هم معاون بودند، آنجا هم بخاطر اینکه تجربه نداشتند یا به هر دلیل دیگر متأسفانه موفقیت نداشتند. در شهرداری تهران براساس اسنادی که از مراجع رسمی کشور در اختیار بنده هست، دستگاه‌های نظارتی رسمی کشور که مطالب آنها برای شما نمایندگان محترم دارای اهمیت است و برای شما سند است و در اختیار من هم هست، می توانند دوستان بیایند و نگاه کنند، اسناد را ببینند، ایشان در آنجا به هر دلیلی موفق نبودند.

اولاً در موضوعات مختلف با توجه به آنچه که در این اسناد آمده در نامه ای که در تاریخ ۱۵/۱۰/۸۲ به شهردار محترم وقت تهران نوشته شده، هم بحث تعقیب اداری ایشان مطرح شده و هم بحث تعقیب کیفری ایشان بخاطر تخلفاتی که در این گزارشات آمده است.

یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است، بویژه از اساتید دانشگاه که چنین انتظاری هست، این است که هر کاری می خواهند انجام دهند قبل از آن مطالعه لازم صورت گیرد. براساس این سند دیگری که در اختیار هست در موضوع مونوریل قرارداد اجرایی طبق این سند که اگر دوستان اجازه بدهند از روی آن دو، سه جمله آنرا بخوانم، قرارداد اجرایی بسته می شود و بعد قرارداد مطالعه منعقد می شود. در این سند آمده است که «عملیات مقدماتی برای مطالعه مونوریل تهران توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسیده لکن اقدامات انجام شده برای مطالعه انتخاب سیستم مناسب حمل و نقل عمومی در کریدور صادقیه ـ فرودگاه توسط شهرداری تهران مطلوب و مؤثر نبوده و کلیه اقدامات انجام شده نیز پس از شروع عملیات، پس از شروع اجراء پروژه مونوریل بیشتر بمنظور توجیه پروژه صورت گرفته است». در بند دیگر آمده که «تنها با قرارداد مطالعاتی که بصورت رسمی از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک بعنوان کارفرما با شرکت مهندسین مشاور طرح هفتم، حدوداً یک ساعت پس از شروع عملیات اجرایی مونوریل با هدف انتخاب سیستم حمل و نقل عمومی مناسب برای کریدور صادقیه منعقد گردیده، ناتمام مانده و اهداف و نتایج مورد نظر بدلیل ناکارآمدی مطالعات، محقق نشده است.

البته مطالب زیادی در اختیار بنده هست، در مورد آنچه که... وقت کم است ولی آنجا حتماً به همین دو نمونه اشاره کردم که در همین موضوع هم ایشان قرارداد اجرایی را امضاء می کنند اما بحث مطالعات بعد از قرارداد اجرایی که بالاخره هزینه هایی بر بیت المال تحمیل کرده بسته می شود. البته آن شرکت مشاور طرح هفتم هم که اسم آن اینجا برده شده، شرکتی است که عضو هیأت مدیره آن خود جناب آقای دکتر بهبهانی بودند. یعنی با مبلغ (۱۲۰) میلیون تومان آن قرارداد به ایشان داده می شود خود ایشان درواقع با آن شرکتی که خودشان عضو هیأت مدیره بودند قرار داد می بندند که در این اسناد هم باز این اشاره شده. البته ایشان وقتی که وارد وزارت راه می شوند از هیأت مدیره استعفاء می دهند. منتها در همان وزارت راه هم با این شرکت که قبلاً ایشان عضو هیأت مدیره آن بودند و استعفاء دادند اما سهامدار بودن یا نبودن آن مشخص نیست طرحها و قراردادهای زیادی بسته می شود.

در وزارت راه که ایشان تشریف می آورند در این مدت، از ۸۱ به بعد و بعد از تشکیل دولت نهم ایشان البته امید بود که لااقل در این دو سال و نیمی که معاون وزیر هستند تجربه و توان لازم را برای اداره وزارت بدست آورده باشند اما برنامه ای که ایشان نوشتند نشان می دهد که نه، ایشان هنوز هم آن کارآمدی و شایستگی لازم را برای وزارت راه ندارند.

در این برنامه که ایشان نوشتند فرمودند که ما (۱۰) هزار کیلومتر راه فلان را تمام می کنیم، (۶۱۷) کیلومتر... البته یک برنامه طولانی مدت و بلند مدت دارند که نمی دانم ایشان بالاخره فعلاً تا یکسال دیگر بیشتر بعنوان وزیر (ان شاءالله اگر رأی بیاورند) نیستند، یعنی ایشان باید برای یکسال برنامه ریزی کند. حالا برنامه طولانی مدت که خیلی برنامه عجیب و غریبی است من به آن کاری ندارم اما برنامه کوتاه مدتی که این عزیز ما نوشتند، نوشتند تا پایان سالجاری (۵۰۰) کیلومتر ریل را تمام می کنیم، (۶۱۷) کیلومتر آزادراه، (۶۰۰) کیلومتر راه‌های اصلی، (۱۵۷) کیلومتر بزرگراه، همه اینها را نوشتند که تمام می کنیم (قربانی ـ آقای دهقان! ۳۰ ثانیه فرصت دارید). این برنامه ای که نوشته شده، بقول یکی از دوستان می فرمود که بهرحال همه چیزها را فرمودید که در همین یکسال تمام می کنید فقط مانده یک ریلی از زمین به آسمان بکشید، تمام کارها را می خواهید در همین یکسال تمام کنید که در یک جلسه ای که ایشان به یک شخصیت روحانی فرموده بودند. مطالبی راجع به آن بخش دوم صحبت من است که متأسفانه وقت تمام شد.

من یک جمله عرض می‌کنم، بالاخره ما الان ایشان را با شهید کلانتری مقایسه نمی‌کنیم بالاخره (۳۰) سال از انقلاب گذشته. ما علی القاعده باید پیشرفت می‌کردیم یعنی افراد جدیدتر و قوی‌تر و ارزشی‌تری را ما باید الان بعنوان وزیر می‌داشتیم. ما این شخصیت را با شهید کلانتری مقایسه نمی‌کنیم، آن شهید شده، آن شخص آسمانی است، ما زمینی هستیم. ما باید ایشان را با همین وزرای قبل از ایشان مقایسه کنیم. چه سابقه انقلابی، ارزشی، مبارزاتی (قبل از انقلاب، بعد از انقلاب) چه ارتباطی با این موضوعات داشتند چه ارتباطی با شعار دولت اسلامی که جناب آقای دکتر احمدی نژاد دادند، ایشان چه رابطه ای با این شعار با این ارزش‌ها داشتند و دارند؟ من در این مورد حرف زیادی دارم که شما می دانید ما قبلاً اگر یک کارمند ساده‌ای را می خواستیم استخدام کنیم می رفتیم گزینش می‌کردیم، گزینش می‌شد که آقا! اولیات را دارد یا ندارد اگر او اولیات را داشت گزینش می‌کردیم برای وزیر هم طبیعتاً باید این اتفاق صورت بگیرد. والسلام

 

رئیس ـ خیلی ممنون، متشکریم. موافق را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ موافق آقای عباسی هستند که (۷) دقیقه از وقتشان را به جناب آقای آقایی دادند.

 

اسدالله عباسی ـ سلام علیکم

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم

«رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطاناً نصیراً».

درود و سلام به ارواح طیبه و تابناک شهداء، امام شهداء (رضوان الله تعالی علیه) و آرزوی بهروزی وسلامتی برای مقام معظم رهبری و عرض تبریک ایام و اعیاد شعبانیه محضر شریف همه شما بزرگوران.

در وهله اول به بعضی از شبهات یا مسائلی که مخالفین محترم فرمودند پاسخ می‌دهم، من فکر می‌کنم که مخالفین محترم وزارت راه که یک وزارت تخصصی و عمرانی است را با وزارت ارشاد اسلامی یا بعضی از وزارتخانه های سیاسی و فرهنگی اشتباه گرفتند. ما اگر بخواهیم وزیری را در وزارت راه بعنوان سکاندار هدایت بخش عمرانی قرار بدهیم بایستی تفکر فنی، مهندسی، علمی، توانمندی و اندیشمندی فرد را در زمینه‌های توسعه حمل و نقل و زیرساختهای حمل و نقل بررسی کنیم.

ببینیم که آیا این استاد عزیزمان جناب آقای مهندس و جناب آقای دکتر بهبهانی که تمام عمرشان و تمام اندوخته های علمی شان را صرف توسعه و خدمتگزاری و همچنین آموزش و تعلیم و تربیت فرزندان این نظام کرده است، آیا برازنده و شایستگی مدیریت وزارت راه را ندارند؟ کسی که توانسته (۲۰) سال مدیریت دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت را داشته باشد آیا گزینش نشده بودند؟ سابقه اجرایی ایشان که پیش روی شماست و ملاحظه فرمودید بعنوان بسیج اساتید، بعنوان انجمن اسلامی فارغ التحصیلان اروپا و آمریکا، اینها را که بررسی فرمودید. شما که ملاحظه فرمودید درطول تصدی ایشان تا حالا که بعنوان استاد تمام دانشگاه علم و صنعت هستند آیا تخلف یا تخطی از اهداف نظام و ارزشهای نظام دیدید به ما بفرمایید ما هم بدانیم. چهار تا جمله کلی گفتن را نمی توانیم بعنوان معیار انتخاب یک وزیر قرار بدهیم. 

آقای دکتر احمدی نژاد و گروه انتصاب ایشان یقیناً بررسی کردند و یقیناً این چند روز ما خودمان تحقیق کردیم و به این نکته رسیدیم که جناب آقای دکتر بهبهانی با آن تفکر علمی و اندیشمندانه شان و در جهت توسعه زیرساختارهای حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی، هوایی و همچنین برای برکنار زدن شیوه های سنتی و ناکارآمد توسعه حمل و نقل و راهها را ما می توانیم حداقل یکسال امتحان کنیم. این یک ریسک بزرگی است که آقای دکتر احمدی نژاد واقعاً باتوجه به همه جوانب این را بررسی فرمودند و دارند بعنوان یک مدیر به ایشان اعتماد می‌کنند و ما هم اعتماد بکنیم. کارکنان وزارت راه هم همینطور، الان چالش های زیادی پیش رو داریم، بیاییم این را بررسی کنم، بیاییم از زوایای فنی و مهندسی بررسی کنیم.

امروزه میزان توسعه و توسعه یافتگی در جهان را بر اساس چه چیزی بررسی می کنند؟ در بخش حمل و نقل. توسعه یافتگی در بخش حمل و نقل یکی از معیارهای ارزیابی سطح توسعه کشورها محسوب می شود و همچنین سهم حمل و نقل در اقتصاد ملی را ما نمی توانیم انکار کنیم. تجربیات در دنیا ثابت کرده که ما اگر بخواهیم هر واحد رشد اقتصادی در کشورها را بررسی کنیم مستلزم (۵/۱) تا (۲) درصد واحد رشد در بخش حمل و نقل است. بنابراین مهمترین چالش هایی که ما در کشور با آن مواجه هستیم بیاییم آن را ببینیم که آیا می توانیم ظرفیتهای موجود وزارت راه را با مدیریت جناب آقای دکتر بهبهانی ساماندهی کنیم یا نه؟ آن چالش‌ها چیست؟

چالش‌هایی که ما داریم، پایین بودن سطح ایمنی بخصوص در زیربخش جاده ای را ما واقعاً داریم، این بایستی با نگاه علمی و تحقیقاتی و پژوهشی بررسی شود، نه نگاه سنتی که بیایند و راه و آزادراهی را آسفالت کنند برای اینکه عمر طول مدت نگهداری همین راه بالای (۲۰) سال باشد که در دنیا بالای (۲۰) است، در دو، سه سال بیشتر عمر و دوام نداشته باشد، این بایستی کنار زده شود و رویکرد و افق جدیدی در وزارت راه بوجود بیاید. حتی در آن یک سالی که مخالف محترم فرمودند، آیا یکسال باید از برنامه های درازمدت غفلت کنیم؟ بایستی ضمن رعایت و دقت در برنامه های درازمدت به برنامه های میان مدت و کوتاه مدت هم دقت داشته باشیم. یک وزیر نمی تواند بگوید حالا وزارت من یکسال است، پس بلندمدت را کنار بگذارم و به کوتاه مدت بپردازم. تازه بخشی از کارهایی که به ما ارائه کردند تکمیل پروژه های نیمه تمام است. 

نکته دوم، چالش دومی که مواجه هستیم، پایین بودن سطح خدمات در جابجایی کالا و مسافر هست بایستی بررسی شود.

نکته دیگر، ناکافی بودن بهره وری در زیربخش‌های حمل و نقل، عدم استفاده از فناوری های روز دنیا، ضرورت جایگزینی ناوگان فرسوده حمل و نقل و همه اینها بویژه مهمترین چالشی که الان با آن مواجه هستیم، عدم یک مدیریت واحد در زمینه حمل و نقل و ترانزیت هست که وزارت راه، گمرک و نیروی انتظامی بایستی در یک مدیریت واحد قرار بگیرد تا بتوانند ان شاء الله مسیر حمل و نقل را درست و با توسعه پایدار دنبال کنند. یکی دیگر از چالشهای موجود عدم پیشرفت بعضی از پروژه ها بویژه پروژه آزادراه تهران ـ شمال است که طول اجراء آن از حد معقول گذشته است. اینها چالش های موجود است و راهبردهای آن را هم جناب آقای دکتر بهبهانی گفتند من بخشی را خدمت شما عرض می کنم.

اولویت بندی و سرعت بخشیدن به تکمیل طرحهای مهم زیربنایی نیمه تمام.

ارتقاء طرح هندسی مشخصات فنی راه‌های موجود و بهسازی آنها براساس فناوری های جدید مطالعه، طراحی و احداث و اعمال مهندسی ارزش در جهت تسریع در ساخت پروژه ها و کاهش هزینه های اجراء.

افزایش ایمنی راه و کاهش تصادفات از طریق سرعت بخشیدن به حذف نقاط حادثه خیز در جاده های کشور.

تجهیز راه‌ها به سیستمهای هوشمند و تکمیل علائم و روشنایی، بکارگیری فناوریهای جدید.

تجهیز ماشین آلات راهداری و همچنین بومی کردن فناوریهای نو با همکاری محافل علمی، صنعتی و بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و ارتباط مؤثر دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و خیلی از راهکارهای دیگری که جناب آقای دکتر بهبهانی فرمودند.

در نهایت همکاران عزیز و دوستان گرامی دقت بفرمایید! جناب آقای دکتر بهبهانی از سال ۱۳۶۰ از طریق دانشکده مهندسی عمران هم استاد تمام شدند هم اینکه دانشکده مهندسی راه آهن را تأسیس فرمودند و همچنین چهره فنی و علمی شناخته شده ای هستند، کسی نیست که در کارهای عمرانی و وزارت راه با چهره ایشان ناآشنا باشند و همچنین دکترای تخصصی ایشان هم در ارتباط با حمل و نقل و راه و ترابری است (رئیس ـ آقای عباسی وقت شما تمام شده) و ثبت (۶) مورد اختراع از جمله دستگاه تست چسبندگی آسفالت و دستگاه اندازه گیری ضریب هدایت هیدرولیکی آسفالت است. تألیفات مختلف در این مورد و همچنین سوابق اجرایی، همه و همه نشاندهنده این است که جناب آقای دکتر بهبهانی می توانند بعنوان وزیری لایق و شایسته ان شاءالله هدایت کننده سکان وزارت راه و ترابری باشند.

 

منشی (قربانی) ـ آقای عباسی! شما (۹) دقیقه صحبت کردید. برای آقای آقایی (۶) دقیقه باقی ماند.

 

رئیس ـ تشکر می کنم، نفر بعدی را دعوت بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ نفر بعدی جناب آقای آقایی هستند.

 

رئیس ـ اجازه بدهید، آقایانی که این جلو هستند، وزیر محترم نفت! بفرمایید سرصندلی خودتان بنشینید، آقایان نمایندگان سر صندلی های خودشان بنشینند. نمایندگان محترم دولت در صندلی های جلو قرار دارند، بفرمایید.

 

علی اکبر آقایی مغانجوقی ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

من هم بدواً ولادت حضرت امام حسین (علیه السلام) و روز پاسدار، میلاد حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) و روز جانباز و تولد حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) را به ملت شریف ایران و همه عزیزان تبریک می گویم. ضمن تشکر از تلاشهای دولت، حمایت خود را از سه وزیر پیشنهادی ریاست محترم جمهور در تصدی وزارتخانه های کشور، راه و امور اقتصادی و دارایی اعلام می کنم.

در مورد جناب آقای دکتر بهبهانی من قبل از اینکه وارد بعضی از مخالفت های همکاران محترم بشوم اجازه می خواهم یک اطلاعاتی که شاید موردی از بحث عزیزان مخالف بود را مطرح کنم و بعد درخصوص مخالفت ها پاسخ بدهم.

قبلاً از شهدای بزرگوار وزارت راه و ترابری شهید کلانتری، شهید دادمان، شهید تفویضی، شهید بهرامی، شهید دهقان و همه زحمتکشان پرتلاش وزارت راه که در جهت احیاء انقلاب و دین، خون عزیزشان را تقدیم نظام کردند تقدیر و تشکر کنم و از خداوند متعال تداوم راه این شهیدان را از همه عزیزانی که در مسؤولیت‌های این وزارتخانه قرار می گیرند درخواست نمایم.

همین چیزی که جناب آقای دکتر دهقان بعنوان نکته منفی مطرح کردند من بعنوان نکته مثبت درمورد جناب آقای دکتر بهبهانی عرض می کنم. وقتیکه جناب آقای دکتر بهبهانی بعنوان همکار وزارت راه و ترابری مطرح شدند (در سال ۶۰) در زمانی که وزیر محترم راه مرحوم شهید کلانتری بودند و من بعنوان معاون این عزیز خدمت می کردم و ایشان بعنوان عضو علمی شورای عالی ترافیک وزارت راه، شرکت فعال داشتند و در مباحث حمل و نقلی وزارت راه بعنوان رئیس دانشکده عمران و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با وزارت راه همکاری بسیار صمیمی، علمی و نزدیک داشتند.

سوابق ایشان، خوب همانطور که شاید شناخت ریاست محترم جمهور هم بیشتر بوده در جهت علمی دارای دکترای تخصصی راه و ترابری است. فردی صاحب نظر است و پروفسور کامل بخش‌های حمل و نقلی کشور هستند، تألیفات زیادی دارند و حتی رتبه اول خدمتگزاری توسعه علمی کشور را داشتند. از نظر نقد مسن بودن دکتر، همینجا ما که شاهد بودیم وقتی که سن جوان مطرح می شود جوانی و بی تجربگی است، وقتی که تجربه بالا و هیأت علمی مطرح می شود سن بالا مطرح است. شاید مهمترین حرکتی که ریاست محترم جمهور در معرفی وزرایشان اعمال نمودند تلفیق علم و دانش و تعهد و تخصص و جوان و افراد باتجربه است. چرا ما از این زمینه های مثبت استفاده نکنیم؟

جناب آقای دکتر دهقان فرمودند که هیچ سابقه اجرایی ندارند. اینکه انصاف نیست، ایشان حداقل سه سال مسؤولیت معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه که بعنوان نبض وزارتخانه عمل می کند را داشتند. قبل از آنهم که در شهرداری بودند. خدای ناکرده بعضی مسائل را که در اینجا ما مطرح می کنیم... یک سؤال از آقای دکتر دهقان دارم که می گوید یک گزارش داده شده به شهرداری که ایشان نسبت به عملکردش تحت تعقیب قرار بگیرد. من این را عرض می کنم همه عزیزانی که افراد اجرایی بودند، کدام ما در دیوان محاسبات پرونده نداریم؟ مگر هر گردی گردوست؟ مگر هر گزارش محکومیت است؟ کدام مرجع که ما بگوییم فلانی در فلان مرجع قضایی محکومیت کیفری یا حقوقی دارد. اصلاً شجاعت قراردادهایی که ما و وزارتخانه ها می بندند عموماً مطالعه و اجراء توأماً بسته می شود و یک اقدامی است که شجاعت مدیر را می طلبد در مورد یک قراردادهایی که می آید زیر بار قراردادها می رود و مطالعه و اجراء را توأم انجام می دهد. (قربانی ـ آقای آقایی! ۳۰ ثانیه از وقتتان باقی است).

یک مطلبی هم از برادرمان جناب آقای مطهری عرض کنم. جناب آقای مطهری (من عیناً یادداشت کردم) فرمودند در دیانت ایشان خدشه ای نیست. به همین عمل کنیم فردی که دیانت دارد، تجربه و تخصص دارد، بهترین نیرویی است که امروز ما یک استاد دانشگاه را، استاد مسلم مخصوصاً بحث را، کسی که تخصص او در این وزارتخانه است بعنوان وزیر معرفی کنیم. بنابراین بقیه مسائلی که عزیزان مطرح کردند (رئیس ـ دیگر وقتتان پایان پذیرفته تشکر می کنیم) دیگر از بعد شخصیتی، علمی و توان این عزیزمان دیگر صحبت نمی کنم و یک مثل ترکی می زنم که در ترکی مشهور است که «بارسیز آغاجا داش آتمازلار». «درختی که ثمر ندارد به آن سنگ پرتاب نمی کنند!»

والسلام علیکم و رحمه الله

 

رئیس ـ تشکر می کنم، مخالف بعدی را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ مخالف بعدی آقای فلاحت پیشه هستند.

حشمت الله فلاحت پیشه ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

عرض ادب و احترام دارم خدمت همه عزیزان مجلس و دولت و دیگر حاضرین. روز پاسدار و میلاد آزادگی را هم تبریک می گویم.

بنده در ابتدای عرایضم چند نکته را متذکر می شوم:

اولاً ابراز انزجار و تنفر از توزیع شبنامه ها و اصولاً تنفر از تفکر شبنامه نویسی را بنده اعلام می کنم. معتقدم در نظام جمهوری اسلامی ایران زمانی که دستگاههای مختلف حراستی و گزینشی وجود دارد پس تخلف، ارائه اطلاعاتی است خارج از آن مقوله و آن کانال‌ها و امیدوارم به رغم اینکه در مجلس هفتم هم بارها این کار صورت گرفت و هیأت رئیسه محترم وعده داده بود که برخورد کند وبرخورد نشد این بار برخورد شود به اسامی و به مصادیق.

موضوع بعدی بحث سوابق اجرایی و علمی برادر عزیزم جناب آقای بهبهانی است. انصافاً در طول چند جلسه ای که من خدمت ایشان بودم، اگر ایشان پاسخ لازم را به سؤالات بنده می دادند و بنده قانع می شدم قطعاً الان بعنوان مخالف صحبت نمی کردم. متأسفانه از سؤالاتی که موجود است گریزهایی وجود داشت، من معتقدم مجلس باید این سؤالات و این مخالفت ها را مطرح کند به این دلیل که اگر اینطور نشود فردا وزیر دیگری بیاید همین برنامه را ارائه می دهد. سؤال اولم این است که جناب آقای بهبهانی! این برنامه با برنامه ای که آقای رحمتی ارائه دادند چقدر تفاوت دارد؟ از (۱۵)، (۱۶) صفحه حدود (۵/۱۱) صفحه آن کلیات است. شخص جدید هم بیاید همین کلیات را مطرح کند در مجلسی که کار آن با بودجه است و با نظارت بر هزینه کرد آن بودجه، بنظر من ارائه کلیات یعنی فرار از پاسخگویی های آینده. لذا این موارد را هم بنده به این دلیل می خواهم خدمتتان مطرح کنم.

موضوع اول، سوابق اجرایی ایشان است. بنده برخلاف یکی از دوستان مخالف معتقدم ایشان سابقه اجرایی داشته ولی ضعف در توان اجرایی در آن شرایط بویژه هم در شهرداری و هم در وزارت راه منبع سؤال است. اگر جناب آقای آقایی ریاست محترم کمیسیون عمران ایشان را مغز متفکر وزارت راه می دانند در طول ایام سه ساله معاونت برنامه ریزی در وزارت راه اگر مشکلاتی پیش آمده ضعف‌هایی که وجود داشته و انحرافاتی که از راهبردها و قانون برنامه و قانون بودجه بوده پس ایشان مقصرند یا نه؟ طرحهای اجرایی پروژه های جدیدی که به وزارت راه تحمیل شد و وزارت راه آنها را شروع کرد و عمر کلی پروژه ها در کشور روزبه روز در حال افزایش است تا چه حدی ایشان در آنجا نقش داشته؟ اگر اعتراض کرده به کدام پروژه ها اعتراض کرده اند؟ بیشترین پروژه های نیمه تمام کشور در حوزه وزارت راه است. چه برنامه عملیاتی ایشان در آن زمان برای کاهش عمر اجرای پروژه ها ارائه دادند. در امور حمل و نقل ترافیکی در داخل تهران سؤوالات جدی مطرح است. مونوریل شکست خورده، تا چه حد ایشان در این زمینه نقش داشتند؟ این را هم حتماً برای تنویر افکار دوستان بیایید توضیح بدهید.

یک مورد کلی را می خواهم عرض کنم، چند درصد این برنامه شما برنامه ریزی (۱۱) ماهه است؟ یعنی برای (۱۱) ماه وزارت در وزارت راه چیده شده؟ من دو بخش کار را در اینجا دیدم، بخش اول (که بخش عمده است) کلیاتی است که نه (۱۱) ماه بلکه اگر برای (۱۱) سال هم شما برنامه عملیاتی داشته باشید یعنی تا انتهای برنامه ششم باز هم مجلس حق دارد به شما رأی بدهد. اصلاً ذکر این برنامه ها در داخل یک برنامه یکساله بنظر من اشتباه است بخصوص اینکه بخش اعظم اینها کلی و تکراری است.

بخش دوم برنامه شما حدود (۸۰)، (۸۱) طرح است که فرمودید باید در طول یکسال تمام شود. برادران عزیز مجلس می دانند این طرحها، طرحهایی است که بودجه لازم برای آن دیده شده و باید تا پایان سال پایان بپذیرند، اصلاً موافقتنامه های آنها حتی در فازهای آخری رد و بدل شده. اصلاً بیایید بودجه را ببینید پایان بخش اعظم این (۸۱) طرح را در بودجه سال مالی گذشته اعلام کردند ولی پایان نپذیرفته بودجه آنرا هم قبلاً مجلس دیده. بعضی ها اصلاً اجراء شده یک نماینده آمد گفت آقا! این کنارگذر شهر ما اجراء شده و الان باز است بعد اینجا گفتند تا پایان سال این باید نهایی و تکمیل شود. این تفکر که اسم شهرها و استانهای مختلف را در درون یک برنامه بیاوریم به این دلیل که نمایندگان آنجا رأی بدهند این تفکر، تفکری است که با شأنیت علمی آقای بهبهانی قطعاً در تضاد خواهد بود.

عرض کردم برنامه همان برنامه آقای رحمتی است ایشان هم زحمات زیادی را در وزارت راه کشیدند.

جناب آقای دکتر بهبهانی! مشکل وزارت راه، مشکل ساختاری است. هم در درون وزارت راه و هم در خارج از آن، عدم توجه به پروژه های پیشنهادی وزارت راه و تحمیل پروژه ها از بیرون. دعوایی که با سازمان مدیریت و ریاست جمهوری وجود دارد. برای حل این مشکلات چرا برنامه ندادید؟ بخش اعظم پروژه هایی که کاملاً مورد تأکید وزارت راه است منع ماده (۳۲) و مسائلی از این نوع دارد. من معتقدم برای این قسمت و برای رفع مشکلات ساختاری که وجود دارد در این یکسال شما باید برنامه عملیاتی ارائه می دادید.

طرحهای جدید براحتی به وزارت راه تحمیل می شود جالب است با وزیر محترم قبلی در قالب چند تذکر و سؤال که خدمتشان می رسیدم ایشان معمولاً می گفت آقا! بخاطر فلان قضیه فلان طرح می آمد و فلان قضایا شکل می گرفت. شما بعنوان معاون برنامه ریزی تا چه حد در مقابله با این کار نقش داشتید و برنامه تان برای آتی چه چیزی است؟ 

عمر طرحها زیاد است، در این برنامه ما برنامه ای را ندیدیم برای اینکه عمر طرحها را کم کنند. کار حجمی پیمانکاران خیانت به منافع ملی است. کارهای حجمی گسترده ای صورت می گیرد پیچهای مصنوعی مختلفی شکل می گیرد و بعد در قالب رفع نقاط حادثه خیز همان پیمانکاران می آیند پولهای دیگر را می گیرند. تا چه حد این را قبول دارید؟ در صحبتهایتان در کمیسیونها قبول داشتید، چکار کردید؟ راهکاری که شما دادید راهکار خوبی است اما برای من سؤال ایجاد کرده. شما فرمودید ارتفاع جاده ها در کشور ایران بیشتر از استاندارد جهانی و چند متر بلندتر است. این باعث می شود که در مراحل مختلف کار، پیمانکاران پولهای بیشتری را به منافع ملی تحمیل کنند. بلندی و قطر آسفالت را هم گفتید که تقریباً یک چهارم این چیزی که هست باید باشد.

 

سؤال؛ جناب آقای بهبهانی! اگر تا حالا به منافع ملی خیانت شده چرا بعنوان یک نیروی دانشگاهی و بعد بعنوان یک نیروی اجرایی و بعد بعنوان معاون وزیر راه سکوت کردید؟ برآورد کلی که می شود صورت داد حتی با محاسبه نرخ سالانه تورم، باید سرعت کار در پروژه های راه حداقل سه برابر شود. چهار برابر ولی بخاطر نرخ سالانه تورم می گویم سه برابر. این خیانت بزرگی بوده، چرا تا حالا صدایی از وزارت راه بیرون نیامده، چرا به اطلاع رئیس جمهور و چرا به اطلاع مجلس نرساندید؟ الان باید این مشکل اساسی را بفرمایید؟!

یک سؤال دیگر، با این برنامه ای که شما می گویید و با این ابداعی که شما می فرمایید، سال دیگر باید میزان پیشرفت پروژه های شما حداقل (۳) برابر سال گذشته باشد. اگر در مقابل این سؤال قرار گرفتید چه می گویید؟ فرمودید که ما حجم کار همه این پروژه ها را یک سوم، یک چهارم کاهش می دهیم بدون اینکه تغییری در استانداردها شکل بگیرد. براساس این ادعای شما در گذشته که خیانت شده، در آینده چه می شود؟ آیا حاضرید یک سال دیگر در قبال چنین سؤالی پاسخ بدهید که چقدر پیشرفت کردید؟ خوب قطر آسفالت به (۷) سانتیمتر می رسد، چند متر هم از ارتفاع راه کاهش پیدا می کند، طول راه باید افزایش پیدا بکند، اینها را همینجا آمار بدهید. بگویید براساس این ابداع شما این راه را اینقدر بیشتر پیشرفت خواهیم داشت.

موضوع بعد، موضوع ترانزیت بین المللی است. (۴۵/۰) درصد از ترانزیت دنیا و (۷/۱) درصد از ترانزیت آسیا متعلق به ایران است. بسیاری از ظرفیتهای راه ابریشم را می دانید که به آن نرسیده ایم، شعار آن را در (۱۰)، (۱۵) سال گذشته (بعد از جنگ) همیشه می دهیم، ولی نرسیده ایم.

شما بعنوان معاون محترم وزیر راه می دانید فقدان دید راهبردی در وزارت راهی که شما را مغز تفکر آن در دوران آقای احمدی نژاد می دانند، هنوز مشهود است. یکسری راهها موافقتنامه بین المللی دارند، یکی را بنده خودم درگیر هستم، موافقتنامه بین دولتین ایران و عراق در سال ۱۳۵۵، راه آهن تهران ـ بغداد، آنها با همه مشکلاتی که عراق دارد تا لب مرز کشیده اند، شما راه آهن را تا کجا کشیده اید؟ جالب است در طرحهای جدیدی که آورده اید، اصلاً عنوانی از راه آهن تهران ـ بغداد و راه آهن غرب کشور نیامده، اراک ـ ملایر را آوردید. اراک ـ ملایر که باید در سال مالی گذشته به پایان می رسید. بعنوان طرحی که تا پایان دوره شما به پایان برسد، این ظلم به این خط بین المللی است. مسؤول از بین رفتن فرصتهای منافع ملی کشور از لب مرز عراق تا مدیترانه وزارت راه است و شمایی که در آنجا مسؤول بودید و دیگرانی که در گذشته مسؤول بودند.

چه طرحی را برای اجرایی شدن این کار دارید؟ اصلاً بیایید یک ارزیابی را خودتان صورت بدهید، چند درصد از طرحها پروژه های ریلی بین المللی ما (که ما به کریدور شرق به غرب و به ۹ کشور دنیا تعهد داریم) تحت الشعاع طرحهای درونی کشور قرار گرفته؟ یعنی یک نگاه منطقه ای حاکم شده است؟ یک عده آمدند رایزنی کردند یک خطی را گرفتند و به وزارت راه تحمیل کردند و هنوز هم در بودجه ها می بینیم، جالب است.

قرار بر این شد که در دولت عدالت آقای احمدی نژاد این ضعفها برطرف بشود. ما دیدیم نه، اگر قرار است طور دیگری تنظیم بشود، همان روال ناعادلانه ادامه پیدا می کند. چه طرحی را برای ایجاد عدالت در این پروژه ها دارید؟ 

موضوع بعد، عزیزان می دانند بعد از انقلاب کمتر سابقه داشتیم که یک شوک اجتماعی و روانی را مثل قضیه بنزین به جامعه تحمیل کنیم. من خودم از مدافعان ساماندهی مصرف بنزین در کشور هستم. خیلی هم به غیرتم بر می خورد زمانی که در اطراف مرز ایران (کشورها و افراد مختلف) مخازن عظیم سوخت را درست کرده بودند و سوخت مفت و رایگان ایران را به آنجا منتقل می کردند و به ده تا بیست برابر قیمت می فروختند، باید به هر ایرانی بر می خورد. ولی عزیزان قرار بر این شد که یک شوکی که به مردم وارد می شود بعداً مردم را توجیه کنیم که در مقابله با قاچاق و اسراف حداقل (۱۰) هزار میلیارد تومان صرفه جویی است و این را سریع وارد حل مشکلات سامانه های حمل و نقل در کشور بویژه سامانه حمل و نقل ریلی کنیم.

جناب آقای بهبهانی! آیا تا حالا چند ریال از آن پول هزینه شده است؟ (۱۵)، (۱۶) ماه از وارد آمدن آن شوک می گذرد، قرار شد امسال (۱۶۰۰) میلیارد را توزیع کنند، بعد گفتند (۶۰۰) میلیارد، بعد آمدند گفتند (۲۱۰) میلیارد (زمانی که شما می گویید) می گویید من نقشی نداشتم، اگر نقش نداشتید چرا هنوز هزینه نشده است؟ می گویید آقا! دولت را مکلف کنید؟ دولت که می گفت ما مکلف هستیم، چرا الان می گوید ما مجاز بودیم؟ قرار نشد که زخمهای مختلف وزارت راه را که از این پولی که با وارد آوردن فشار به مردم شکل گرفته حل کنید.

من خلاصه کنم، موافقین محترم چند موضوع مطرح کردند، موافق محترم اول فرمودند راههای سنتی را در طول یکسال کنار بگذاریم، راههای مدرن را بیاوریم. شما بعنوان یک استاد دانشگاه در یک سال می توانید راههای سنتی را کنار بگذارید و راههای مدرن را بیاورید؟ فرمودند از ظرفیتهای موجود وزارت راه استفاده کنیم، آیا این به معنای کنار گذاشتن ظرفیتهای دیگر نیست؟ (رئیس ـ تشکر می کنیم، وقتتان پایان پذیرفته است) بعضی از دوستان می گویند اگر ما به این گزینه ها رأی ندهیم (مشخصاً به این گزینه چون من موافق دو وزیر محترم دیگر هستم)، ممکن است گزینه ضعیفتری بیاید. این ضعف مجلس را می رساند (هرچند نظر اکثر دوستان این نیست). امیدوارم یک تصمیم گیری اساسی اینجا صورت بگیرد که در آینده وزیر محترم بتوانند پاسخ این طرح و برنامه شان را همینجا بدهند، سپاسگزارم.

 

رئیس ـ آقای فلاحت پیشه سپاسگزاریم. موافق را دعوت بفرمایند.

منشی (محبی نیا) ـ موافق دوم جناب آقای مطورزاده هستند که (۷) دقیقه از وقتشان را خانم آجورلو صحبت خواهند کرد.

رئیس ـ آقای مطورزاده بفرمایید.

 

مصطفی مطورزاده ـ أعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

تبریک و تهنیت عرض می کنم اعیاد میمون و مبارک شعبانیه را خدمت همه همکاران عزیز و رهروان طریق نجات و صدق اهل بیت عصمت و طهارت.

من فکر می کنم که دوران آزمون و خطا در گزینش مدیران کشور به سر رسیده است و بهترین گواه در این رابطه معرفی این سه برادر عزیز و بزرگوار که هرکدام یک عقبه بسیار روشن و مشخصی در مسایل علمی و اجرایی کشور دارند. من قصد داشتم که از سه برنامه هر سه بزرگوار دفاع بکنم، منتها چون به حکم قرعه بوده، این توفیق حاصل نشد. 

برادران عزیز، خواهران مکرم من! خداوند یک موقعیت استثنایی بلحاظ جغرافیایی به ما داده است. موقعیتی بی بدیل که کمتر کشوری در جهان پیدا می شود که چنین موقعیت و مکان جغرافیایی داشته باشد که از قبل چنین موقعیتی می توانستیم بدون حتی فروش نفت و تنها با استفاده از مسایل جغرافیایی کشور و موقعیت کشور تمام نیازهای ارز کشور را تأمین بکنیم. متأسفانه غفلت از چنین مسایلی خصوصاً در ارتباط با کریدور شمال و جنوب که مهمترین و اقتصادی ترین حلقه آن در خاک جمهوری اسلامی ایران هست، باعث شده که ما از این موقعیت استثنایی نتوانیم استفاده مناسبی داشته باشیم.

چون بنده یک مقداری از وقتم را به یکی از همکاران دادم، بر سبیل ایجاز و اختصار به یک سری از مسایل بصورت فهرست وار اشاره می کنم و تصدیع اوقات نمی کنم.

۱ ـ مأموریت اصلی وزارت راه و ترابری ایجاد بستر در بخش سخت افزاری برای توسعه کشور است. راه آهن، بنادر، جاده ها و فرودگاهها شریانهای اصلی برای توسعه اقتصاد کشور هستند که متأسفانه در سنوات گذشته بلحاظ مسایلی که داشتیم نتوانستیم اینها را بجای مطلوب برسانیم. کارهای بزرگی انجام شده منتها کارهای روی زمین مانده زیادی هم باقیمانده است که بایستی به اینها دسترسی پیدا بکنیم. هرچند حصول و تحقق این اهداف نیازمند همکاری و معاضدت همه ارکان نظام (خصوصاً مجلس و دولت محترم) درجهت تأمین بودجه و اعتبار است، منتها حضور مدیری کارآمد و توانمند و مجرب و با سابقه دیانتی خوب می تواند این اهداف را برای نظام و برای کشور محقق بکند که این مسایل را خوشبختانه در وجود جناب آقای دکتر حمید بهبهانی می شود ملاحظه کرد.

ایشان عمر پس از انقلابشان را در محافل علمی و در جهت خدمت به این کشور سپری کردند. سوابق اجرایی مشخصی حداقل در یک دهه گذشته داشتند و دوستانی که ایراد می گیرند که ایشان در اواخر عمر مدیریتی و اجرایی خود وارد این صحنه شدند، دقیقاً این مسایل را با شدت و حدّت بسیار زیادتری را قبلاً انجام داده بودیم. دست بزرگانی را مستقیماً از دانشگاهها و مراکز علمی بدون اینکه حتی یک روز سابقه اجرایی داشته باشند گرفتیم و بر کرسی وزارت و استانداری و مدیریتهای کلان کشور گذاشتیم. ایشان بهرحال سابقه قابل توجهی را در شهرداری، وزارت راه و جاهای دیگر داشتند.

دوستان به پروژه های نیمه تمام در وزارت راه ایراد می گرفتند. اتفاقاً بنده با شناختی که از ایشان دارم، یکی از اهداف دفاع از برنامه ایشان، این را عنوان می کنم که اگر بتواند مجلس و دولت در جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز وزارت راه به وزارت راه کمک بکند، از عهده جناب آقای دکتر حمید بهبهانی بر می آید که پروژه های نیمه تمام را در بخش ریلی کشور، بنادر، جاده ها و در بخش فرودگاهها و حمل و نقل هوایی انجام بدهند.

امروز بنده و شما دوستان عزیز از فجایعی که از بابت کشتار هموطنان بیگناه ما در حوادث جاده ای در کشور رخ می دهد در رنج و عذاب هستیم که به دو عامل اساسی بر می گردد: یکی عامل جاده و دیگری ناوگان حمل و نقل فرسوده عمومی کشور است چون نوعاً حوادثی که اتفاق می افتد و تلفاتی که متأسفانه ما (ملت ایران) متحمل می شویم، ناشی از فرسودگی ناوگان است. اینها را بایستی تغییر بدهیم، اینها را بایستی بهینه سازی بکنیم.

گزینه جناب آقای دکتر حمید بهبهانی که علاوه بر سوابق علمی در سوابق اجرایی مرتبط با نوع وزارت راه، هم بعنوان معاون سه ساله وزارت راه و هم بعنوان کارهایی که در شهرداری تهران انجام دادند در این راستا و در این جهت بودند. نقطه قوت ایشان در این است که مورد اعتماد شخص رئیس جمهور محترم، هیأت دولت، کارشناسان و مدیران بخشهای مختلف وزارت راه و ترابری هستند. ایشان با دید علمی و فنی که نسبت به قضایا دارند می تواند بسترساز تحول این وزارتخانه باشند. با رأیی که ان شاء الله مجلس به جناب آقای بهبهانی خواهد داد، بتوانیم اهدافی را در جهت خروج وضعیت بحرانی جاده ها، توسعه راه آهن و توسعه بنادر کشور و وضعیت حمل و نقل هوایی که امروز بصورت بحرانی در کشور درآمده، بتوانیم به این اهداف دسترسی پیدا بکنیم.

علی ای حال باتوجه به سوابق علمی و تجاربی که ایشان دارند و باتوجه به اینکه می شود گفت که از بدنه وزارت راه تصدی این مسؤولیت را عهده دار خواهند بود، قطعی بدانید با حمایتی که مجلس و کمکی که دولت به بخش راه و ترابری خواهند داشت، می تواند اهداف مطرح شده در سندهای بالادستی توسعه از برنامه پنجساله و چشم انداز را محقق بکنند. ان شاء الله با رأیی که مجلس خواهند داد از فردا شاهد حضور ایشان در منصب وزارت راه و ترابری باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، نفر بعدی بفرمایند.

منشی (محبی نیا) ـ نفر بعدی خانم آجورلو هستند.

رئیس ـ خانم آجورلو بفرمایید.

 

فاطمه آجورلو ـ سلام علیکم ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض خسته نباشید به همه همکاران.

«اللهم رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطاناً نصیرا».

 با درود بیکران بر ساحت قدسی آقا امام زمان و سلام بر معمار کبیر انقلاب و شهدای گلگون کفن و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری و تبریک اعیاد شعبانیه.

برادران و خواهران گرامی نماینده، همانطور که مستحضرید برای انتخاب یک مدیر با توجه به جایگاه و سطح آن و شاخصهایی که مجلس برای این انتخاب برای خودش در نظر گرفته است و از طرف دیگر با توجه به شرایط اجتماعی و شاخصهای شخصی افراد در این جامعه شاخصها را باید تعدیل بکنیم تا یک انتخاب اصلح را بتوانیم شکل بدهیم. امروز که داریم برای یک وزارتخانه کاملاً تخصصی و حیاتی و تأثیرگذار در عرصه تحول تصمیم می گیریم. کسی که مسؤولیت این امر را می پذیرد باید هم بحث تخصص آنرا در نظر بگیریم، هم تجربه و هم تعهد این بزرگوار را که تحصیلاتش و اموری که تا به الان مسؤولیت آنرا عهده دار بوده امور مرتبط با آن مسؤولیتی باشد که دارد می پذیرد و اعلام آمادگی کرده.

یکی از مهمترین بحثهایی که نماینده های ارزشی و متعهد مجلس در نظر دارند، بحث ولایتمداری افراد است که در صدر همه اولویتها قرار دارد. همانطور که مستحضرید و رزومه و برنامه جناب آقای دکتر بهبهانی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته، ایشان دارای تحصیلات مهندسی عمران در دانشگاه علم و صنعت ایران، فوق لیسانس مهندسی عمران و دکترای تخصصی در رشته راه و ترابری هستند. من یادم هست که در مجلس هفتم هم یکی از حساسیتهای مجلس بحث تعهد و تخصص بود ولی بعضاً چالشهایی را مطرح می کنند که اگر وزیر جوانی مطرح می شود، می گویند جوان و بی تجربه است. اگر یک کارکشته آن رشته مطرح و معرفی می شود، بعضاً بازهم ان قلت هایی را داریم در خصوص اینکه این عزیزی که مطرح شده کار خودش را کرده و اینکه نظام هزینه می کند تا افراد به آن تجارب و تخصص کاملاً اشراف پیدا بکنند و اینکه چه زمانی را ما در نظر می گیریم برای اینکه عرصه، عرصه خدمت باشد، این جای سؤال دارد.

نکاتی را من در صحبتهای مخالفین محترم یادداشت کردم که بنظرم می رسد که باید حتماً مجلس محترم نسبت به آن نکات شفاف بشود. یکی درخصوص منوریل بود که این قضاوت بنظر من عجولانه است که ما بگوییم این پروژه شکست خورده چون این پروژه دستخوش برخوردهای سیاسی شد که هم اکنون این پروژه بصورت آزمایشی در کلانشهر کرج با پیگریهای بسیار درخور تقدیر آقای بهبهانی دارد اجراء می شود که من همینجا می خواهم از زحمات ایشان تقدیر بکنم.

بحث بعدی که من باتوجه به آن دیدی که آقای فلاحت پیشه در مسائل تخصصی دارند، تعجب کردم، درخصوص طرح و برنامه ارائه شده توسط آقای دکتر بهبهانی بود.

ایشان فرمودند برنامه ها خیلی کلی است و جزئی بیان نشده که فردا ما بتوانیم سؤال کنیم. تعجب می کنم مگر می شود یک برنامه جزئی را ارائه داد قبل از اینکه آن برنامه کلی چشم انداز و طرح جامعی را ما بتوانیم ارائه بدهیم؟ این البته بحثی است که من از خود آقای فلاحت پیشه یاد گرفتم و بحث اینکه چرا اشکالاتی که در وزارتخانه مطرح بوده زودتر از اینها مطرح نشده، من نمی دانم آیا این یک نظام مدیریتی جدید است که ما اگر اشکالی را در یک مجموعه می بینیم، بلافاصله آنرا به مجلس منتقل کنیم یا به مجامع عمومی بکشیم یا در جاهای دیگر مطرح کنیم. آن نظام مدیریتی بنظرم اقتضاء می کند که ما ابتدائاً مسایل و مشکلات درون دستگاهی را تمام اهتمام خودمان را بکنیم که دستگاه خودش برای حل آن مسأله و مشکل مدیریت بکند و تمهیداتی را خود مدیر مجموعه برای حل مشکل داشته باشد و اینکه ما بخواهیم سازمانی را خیلی راحت با چالشهای بیرونی مواجه بکنیم، بنظرم بدور از نگاه مدیریتی است.

اگر این اشکالات به گوش رئیس جمهور نرسیده بود که دست به این تغییر نمی زدند، این تغییرات شکل نمی گرفت. پس ابتداء باید فرصتی را جهت رفع مشکلات به مدیر مجموعه داد و به جهت عدم رفع آنها، اقدام برای در جریان قراردادن جریانات و دستگاههای مرتبط با آن امر کرد.

و اینکه آیا آقای بهبهانی باید از بنزین (که یک حرکت فرادستگاهی و ملی بود) تا تمام امور اسلام و مسلمین از گذشته تاکنون پاسخگو باشند؟ خوب اگر این معنای عدالت و نقد منصفانه است که ما هم باید گفتمان عدالت را به نوع دیگر پیگیری بکنیم. حتی در درون مجلس که اگر اجازه بدهید من می خواهم این را اینجا بگویم که هرچه از قدیم الایام قوانین مشکل دار بوده، چرا ما در مجلس هفتم آنها را اصلاح نکردیم؟ چرا الان شروع کردیم؟ پس ببینید... (رئیس ـ خانم آجورلو وقتتان تمام است) چشم! مقام معظم رهبری یک جمله نغزی دارند و اینکه نقد باید منصفانه باشد که منتج به ارائه راهکار بشود.

یک اشاره دارم، خواهش می کنم توجه بفرمایید اینکه اگر گزارش دوران معاونت ایشان درخصوص طرح و برنامه را پیگیری بکنیم، یک نکته را خواهیم دید که یکی از مهمترین اهداف این عزیز بزرگوار جناب آقای دکتر بهبهانی، اتمام پروژه های نیمه کاره بوده، عذرخواهی می کنم.

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، وقتتان پایان پذیرفت. آقای بهبهانی بفرمایید.

 

حمید بهبهانی (وزیر پیشنهادی وزارت راه و ترابری)

بسم‌الله الرحمن الرحیم ـ الحمدلله رب العالمین و به نستعین

عرض تبریک دارم بمناسبت اعیاد شعبانیه خدمت عزیزان و بزرگواران و با سپاس و حمد به درگاه احدیت و سلام و صلوات به ارواح طیبه پاک شهیدان و امام شهیدان (رضوان الله علیه ) وگرامیداشت شهدای بزرگوار وزارت راه، بخصوص شهید مهندس کلانتری و شهید مهندس دادمان و سایر شهدای صدر معاونت و مدیران.

آرزوی سعادت و طول عمر برای مقام معظم رهبری دارم که سکاندار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

اینک که این افتخار را پیدا کردم که توسط ریاست محترم جمهور به مجلس محترم معرفی بشوم، افتخاری برای من است که در محضر نمایندگان محترم (که چکیده و عصاره مردم هستند) صحبتهایم را تقدیم کنم.

همانطور که مطلع هستید بخش حمل و نقل بعنوان یک شبکه و شریان حیاتی کشورهاست که هرچه این شبکه منسجم تر، پیوسته و وابسته تر باشد، از نظر توسعه و اقتصاد رو به افزایش هستند. در نتیجه یکی از برنامه های من تقویت شبکه راههای کشور است که البته در آن برنامه ای که تقدیم کردم دقیقاً بعضی از نکات آمده و آنهایی هم که به ریز وارد کردم، اینها پروژه هایی نبوده که من پیشنهاد کردم. ما مدت یک سال یا (۱۱) ماه در خدمت عزیزان هستیم و در واقع پروژه هایی است که ما دست به گریبان آنها هستیم، نمی شود رها بکنی و باید این پروژه ها را در این مدت ان شاء الله به اتمام برسانیم و سعی بکنیم پروژه های جدید را معرفی کنیم.

موضوع دیگری که در بحث من است، عبارت از وضعیت و موقعیت جغرافیایی ایران است که از نظر ژئوپلیتیک و جغرافیایی، خداوند بهترین ثروت را به ایران داده که بعد از نفت، ترانزیت می تواند یکی از محورهای مهم باشد. در نتیجه یکی از اولویتهای کاری من برطرف کردن حلقه های مفقوده در کریدورهای شمال به جنوب، شرق به غرب و همچنین کریدورهای شرق و غرب است. 

در بخش بعد موضوعی که قابل اهمیت است درواقع اجرای پروژه های ناتمام است که لیستی هم تقدیم عزیزان کردم و تلاشم این است که براساس بودجه ای که در اختیار من است و براساس توان اجرایی ان شاء الله اینها را برطرف کنیم. پیگیری جدی در ارتقاء ایمنی بوسیله حذف نقاط حادثه خیز، سیستمهای نوینی که امروزه در دنیا مطرح است که بتوانیم این آمار کشتگان را کاهش بدهیم. درواقع اجرایی کردن و آماده سازی و بسترسازی برای اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) و واگذاری تصدیگری دولت به مردم است. استفاده از همه ظرفیت بخش خصوصی و مدیران و کارشناسان کارورزیده وزارت راه برای سرعت بخشیدن به اجرای طرحها و کاهش هزینه ها با اعمال روشهای نوین فنی ـ مهندسی در اجرای پروژه ها، بعنوان مثال استفاده از تقلیل ارتفاعات و بالا بردن کیفیت کار و همچنین استفاده از مهندسی ارزش.

توجه به حمل و نقل ریلی که یکی از مهمترین اصولی است که من در برنامه هایم به امید خدا رعایت خواهم کرد، چون همانطور که مطلع هستید توان فعلی وزارت راه حدود (۲۵۰) کیلومتر راه آهن در سال است در صورتیکه ما بیش از اینها نیاز داریم و حتماً باید از بخشهای خصوصی، جذب سرمایه های داخل و خارج استفاده بکنیم و به امید خدا بتوانیم پروژه هایمان را بجای (۲۵۰) کیلومتر به (۱۲۰۰) کیلومتر در سال برسانیم و حتماً محورهای شرق، محورهای غرب، محور شرق به غرب و همچنین محور جنوب قطعاً در دیدگاه برنامه ریزی راه آهن برای من وجود دارد. 

همینجا جا دارد از عزیزانی که صحبتی در مورد اینکه من چرا حرف نزدم که ارتفاع راه زیاد بوده، این را مطلع بکنم که ما این را بارها تذکر دادیم و الحمدلله این ارتفاع را با بخشنامه هایی که در شورای معاونین انجام گرفت، ارتفاع تقلیل پیدا کرده، کیفیت آسفالت را برای آزمایشگاه داده اند که روی آن انجام بدهد.

یکی دیگر از بحثهایی که در واقع بسیار برای من مهم است شبکه روستایی کشور است. همانطور که می دانید واقعاً افراد بسیار محروم در روستاها زندگی می کنند که نیاز به حمایت دارند و دولت جمهوری اسلامی ایران باید این حمایت را بر روستاها و در واقع کامل کردن شبکه راههای روستایی را انجام بدهد که من یکی از وظایف وجدانی خودم می دانم.

در مورد قسمت هوایی معتقد هستم که باید هواپیماها را تا آنجا که می توانیم و در توان داریم افزایش بدهیم، زمان تأخیرات را کاهش بدهیم، مدیریت فرودگاهها را اعمال کنیم و ان شاء الله مردم از این خستگی بیرون بیایند.

همچنین بهبود نظام فنی و اجرایی در حوزه حمل و نقل و نظارت که یکی از دغدغه های نمایندگان محترم است، به امید خدا به وسیله تخصیص بهینه منابع و همچنین گذاشتن نیروهای متخصص و متدین بر روی کارها، این را انجام بدهیم.

گسترش و پوشش فراگیر خدمات نوین هواشناسی و بهبود امور معیشتی و رفاهی شاغلان بخش حمل و نقل، توجه به امر آموزش و پژوهش، استفاده از نیروهای متدین، تلاش در جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی، تعیین تکلیف پروژه های بزرگ و ملی که دوره ساخت آنها طولانی شده و در نهایت از همه برای من مهمتر تعامل با تمام نهادها و بخصوص با نمایندگان محترم مجلس جمهوری اسلامی که سرلوحه کار من است.

در خاتمه بیش از این وقت عزیزتان را نمی گیرم و از خداوند متعال این تقاضا را دارم که خدایا! من آنچه در مغز دارم و آنچه که آموخته ام در طبق اخلاص می گذارم و آبروی سی ساله ام را تقدیم نظام جمهوری اسلامی، دولت و مجلس می کنم. خدا نگهدار و حافظ شما باشد.

 

رئیس ـ تشکر می کنیم.

منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رئیس! وزیر محترم کشور مطرح هستند.

رئیس ـ مخالف و موافق را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! بعضی از همکاران باز خواهان تذکر هستند. 

رئیس ـ مخالف و موافق صحبت کنند. وقت را بگذارید برای آن موقع اگر تذکر مربوط به قبل است بگذارید برای آخر جلسه.

منشی (محبی نیا) ـ آقای مطهری مربوط به جلسه است؟ بفرمایید.

 

علی مطهری (شبستر) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

تذکر بنده منطبق بر مواد (۱۷) و (۱۸۲) آیین نامه است. بحث بیطرفی کامل در هیأت رئیسه بویژه در تذکرات دیده نمی شود. یکساعت ما با سیستم الکترونیکی درخواست تذکر کردیم، همینطور صبر کردیم ببینیم چه اتفاقی می افتد. آقای دکتر! اگر این سیستم جوابگوی نیاز مجلس نیست، خواهش من این است که آن را جمع کنیم و به شیوه سنتی عمل کنیم.

نکته اصلی بنده وجود تشابه اسمی در مجلس است، در دوران قبل از تعطیلات مرحله اول هم این اتفاق افتاد و در یکی از رسانه ها منعکس شد. برادر ارجمندم جناب آقای دکتر مطهری وقتشان را به یکی از عزیزان اختصاص داده بودند که به یک شکل دیگری منعکس شده بود. فرهنگ حوزه های انتخابیه متفاوت است و لذا درخواست و خواهش من این است که نمایندگان محترم بویژه هیأت رئیسه محترم در خطاب کردن اسامی مشابه مثل بنده و جناب آقای دکتر مطهری حتماً حوزه انتخابیه را متذکر بشوند. خیلی ممنون و سپاسگزارم.

 

رئیس ـ متشکر، تذکر بعدی را مطرح بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای نورا بفرمایید.

 

عباسعلی نورا ـ تبصره (۱۱) ماده (۲۳)، حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی، ما سوگند یاد کردیم که باید از این جایگاه و شأن دفاع کنیم.

جناب آقای رئیس! من واقعاً یک تذکری صبح یکی از بزرگواران (رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس) دادند، ولی احساس می کنم که کماکان در صحن علنی مجلس این موضوع ادامه دارد و نشر اکاذیبی در صحن دارد اتفاق می افتد که این در شأن مجلس نیست. وقتی که خدای ناکرده احیاناً نماینده یا نمایندگانی حرمت قوانین عادی را که مواد (۶۹۷) و (۶۹۸) قانون مجازات اسلامی است در درون مجلس رعایت نشود و نشر اکاذیب بشود و تشویش اذهان عمومی بشود، این واقعاً جایگاه مجلس نیست.

من از حضرت عالی و هیأت رئیسه درخواست می کنم که واقعاً عواملی را که دارند در درون مجلس نشر اکاذیب می کنند (که واقعاً در شأن مجلس نیست) جلوگیری بشود.

ماده (۷۵) آیین نامه داخلی مجلس و طبق اصل (۸۶) قانون اساسی نمایندگان مجازند که ایفای نقش کنند و من تعجب می کنم اگر مطلبی هست چرا کسی نمی آید این را مطرح کند...

 

رئیس ـ تذکر شما درست است، قبلاً هم دوستانی گفته بودند، اگر نمایندگان مطلبی

دارند بصورت علنی از تریبون بفرمایند، ما حتماً هم این مسأله را پیگیری خواهیم کرد.

نورا ـ جناب آقای رئیس! با کمال تأسف می آیند مطالب را عنوان می کنند، افراد هم معلوم الحال هستند. اینطور نیست که فراموش بشود، من خواهش می کنم تمام دوربین های اینجا مشخص است...

 

رئیس ـ تشکر می کنم، بهرحال تذکر شما بجاست، ما هم در هیأت رئیسه این مسأله را پیگیری خواهیم کرد، چه این مطالبی که شفاهاً نقل شده ریشه هایش از کجا بوده و چه مسائلی که منتشر شده، پیگیری خواهیم کرد و به اطلاع تان خواهیم رساند.

اگر آقایان اجازه بدهند وارد بحث بشویم، چون الان نزدیک ظهر هم هست، وقت زیادی نمانده، اگر بخواهیم به بحث وزارت کشور برسیم این مشکل ایجاد می کند. مخالف را دعوت بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! ظاهراً آقای توکلی اصرار بر تذکر دارند.

رئیس ـ بفرمایید.

 

احمد توکلی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

جناب آقای رئیس! ماده (۱۰۳) آیین نامه داخلی می گوید: «در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای کتبی رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا (۱۰) نفر از نمایندگان جلسه غیرعلنی تشکیل می شود. در این صورت تقاضاکنندگان ادله خویش را مبنی بر وجود شرایط اضطرار و اقتضای امنیت کشور و در نتیجه لزوم برگزاری غیرعلنی جلسه رسمی مجلس، حداکثر تا مدت (۱۵) دقیقه متوالیاً و یا متناوباً در دو نوبت ارائه و سپس یک نفر بعنوان مخالف حداکثر تا (۱۵) دقیقه صحبت می کند. در صورت تصویب دوسوم حاضران، کار رسیدگی در جلسه غیرعلنی ادامه می یابد. در غیر اینصورت جلسه به حالت علنی باز گشته و به روال عادی عمل خواهد کرد».

تعدادی از نمایندگان نامه داده اند و تقاضای اجرای ماده (۱۰۳) را کرده اند. ظاهراً تشخیص این بود که مسائل امنیتی اقتضاء غیرعلنی شدن برای این کار را ندارد. تشخیص این کار بعهده دوسوم نمایندگان مجلس است. یعنی مجلس اگر بعد از اینکه ادله پیشنهاددهندگان و فرمایش مخالفان را شنید، تصمیم گرفت غیرعلنی نشود، جلسه علنی ادامه پیدا می کند.

بنابراین شما باید این را مطرح بفرمایید، از بدو آن به محض دریافت جلسه را غیرعلنی اعلام کنید، خبرنگاران و حضار غیرنماینده بیرون بروند، مطالب بحث بشود، اگر مجلس تشخیص طراحان و پیشنهاددهندگان را قبول کرد، جلسه غیرعلنی ادامه پیدا می کند، اگر نکرد، جلسه دوباره علنی می شود.

 

رئیس ـ بله، عرض شود در اصل شصت و نهم قانون اساسی که مستند همین ماده است آمده «در شرایط اضطراری در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا (۱۰) نفر از نمایندگان جلسه غیرعلنی انجام می شود». ما نه شرایط اضطراری داریم و نه مشکل امنیتی. نمایندگان می خواهند راجع به یک وزیری صحبت کنند، ما مشکلی نداریم (عده ای از نمایندگان ـ احسنت) و لذا اصلاً تقاضا باید یک سنخیتی با موضوع داشته باشد که ما بپذیریم. به این دلیل ما در جمهوری اسلامی امنیت کامل داریم، جمهوری اسلامی هم بیدی نیست که با دو، سه تا بحث راجع به یک وزیر گفته بشود مشکل امنیتی پیدا کند. این مربوط به وقتی است که جنگی رخ بدهد، بحران وسیعی پیش بیاید، (۱۰) نفر تقاضا کنند، جلسه غیرعلنی داشته باشیم. اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. لذا دوستان آزادند از تریبون... مردم هم محرم هستند، هیچ مشکلی نیست، مطلبی دارید بگویید. اگر کسی وزیر شده لابد اعتقاد دارد که صلاحیت دارد، دوستانی هم که اشکالی در آن می بینند بگویند. مثل اینکه امروز گفته شد، دوستان راجع به وزراء نظرات مختلفی دارند و من این شفاف بودن را برای مجلس هشتم مفید می دانم، مشکلی هم نیست.

نمایندگان ـ احسنت.

رئیس ـ مخالف را دعوت بفرمایید.

نادران ـ تذکر دارم.

باهنر ـ تذکر دارم.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس نوبت آقای نادران است.

رئیس ـ آقای نادران بفرمایید.

 

الیاس نادران ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

آقای رئیس توجه بفرمایید! ماده (۱۰۳) که شرایط اضطراری را برای تشکیل جلسه غیرعلنی پیش بینی کرده، قائل به این بوده که رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا (۱۰) نفر از نمایندگان قدرت تشخیص اینکه آن مسأله مورد بحث مسأله اضطراری است و به امنیت کشور مربوط می شود یا نمی شود را دارند. این قدرت تشخیص را به آنها داده. بنابراین به آنها حق داده که تقاضای جلسه غیرعلنی کنند و با همین تقاضا جلسه غیرعلنی خواهد شد. ادله اینکه چرا مسأله به امنیت کشور برمی گردد؟ علی القاعده باید در جلسه غیرعلنی گفته بشود. یعنی مشکل است که ما مسائلی که به امنیت کشور مربوط می شود بیاییم در جلسه علنی بگوییم.

ما راجع به صلاحیت اخلاقی رئیس شورای امنیت کشور می خواهیم تصمیم بگیریم، در شرایطی که دولت برای صیغه کردن یک استاندار شبانه استاندارش را عزل می کند.

رئیس ـ خوب، نه، شما دیگر دارید مخالفت می کنید.

نادران ـ نه، مخالفت نیست.

رئیس ـ ببینید! شما مطلبتان را فرموده اید...

 

نادران ـ اگر شما می خواهید ما ادله را در جلسه علنی بگوییم برای اینکه جلسه غیر علنی باشد، ادله را در جلسه علنی بگوییم که چرا باید جلسه غیر علنی شود.

 

رئیس ـ بگویید! اشکالی ندارد. ما مشکلی از این نظر نداریم. این سنخ مسائلی که شما می گویید مخل امنیت ملی کشور نیست.

نادران ـ آقای دکتر! ولی در ماده (۱۰۳) این را پیش بینی نکرده...

رئیس ـ ما مشکلی نداریم.

توکلی ـ تذکر دارم.

 

رئیس ـ آقای توکلی! جلسه را بهم نزنید، بنشینید. من دارم پاسخ شما را می دهم! شما تذکرتان را دادید. آقای نادران! شرایطی که قانون اساسی گفته، شرایط اضطراری است و شرایطی که امنیت کشور بهم بخورد. تشخیص باید بدهیم که اصلاً موضوع سنخیتی... مثل این می ماند که ما داریم یک دستور معمولی را دنبال می کنیم، (۱۰) نفر از نماینده ها بگویند جلسه غیرعلنی بخاطر یک شرایط اضطراری است. یک عقل عرفی در کشور برای اداره کشور حاکم است. ما شرایط اضطراری نداریم، هیچ مشکل امنیتی هم نداریم. آقایان همین مطالبی را که دارید می گویید را بگویید، هیچ اشکالی ندارد، در مورد هر وزیری شما حق دارید بعنوان نماینده مطالبتان را بگویید، آنچه که بین خودتان و خدای خودتان حق می دانید بگویید. مشکلی نیست.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای قاسم محمدی تذکر دارند، بفرمایید.

 

قاسم محمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

با تشکر از هیأت رئیسه محترم و رئیس محترم مجلس، من از آقای محبی نیا گلایه دارم که جدول زمانبندی و ردیف و سلسله مراتب تذکر نمایندگان محترم را رعایت نمی کنند و افراد خاص را با القاب خاص معرفی می کنند و محبت کنند با دست ایما و اشاره می کنند، از این به بعد این تذکرات را با زبان بیان کنند که ما صحبت کنیم یا نه؟ طبق تذکرات الکترونیک، یک.

جناب آقای رئیس! من ماده (۲۳) را استناد می کنم که متأسفانه از بدو شروع مجلس افرادی پیدا شدند که شبنامه هایی را در کازیه های نمایندگان محترم قرار دادند، از بیرون هدایت شده اند. مراجعاتی که ما کردیم و برخوردی که شده تقدیر و تشکر می کنیم. این افراد از بیرون هدایت می شوند و اگر لازم باشد با توجه به اینکه سرمایه های نظام و انقلاب را زیر سؤال می برند، ما مستنداً اسم خواهیم برد و کدی را که من اعلام می کنم برخی از این آدمها که از بیرون رفت و آمد می کنند و مورد استقبال برخی دیگر هستند، جنبشی هایی هستند که سوابق مشخص و معین در مقابل تفکرات حضرت امام و ولایت داشتند.

 

رئیس ـ تشکر می کنیم. پیگیری می کنیم، این کار را ما نادرست می دانیم، ولی بهر حال هیأت رئیسه پیگیری خواهد کرد که ریشه های این چه بوده است.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! اجازه می فرمایید دوستان دیگر هم تذکر بدهند؟

جناب آقای ادیانی راد.

 

رئیس ـ اگر اجازه بدهید دیگر وارد بحث نشویم، تذکرات دارد زیاد می شود. قبول کردید تذکرات خاتمه پیدا کند؟ (عده ای از نمایندگان ـ بله) خوب، مخالف را دعوت بفرمایید.

توکلی ـ تذکر دارم.

رئیس ـ آقای توکلی! شما صحبت کردید، یکبار دیگر هم بفرمایید. پس از روی نوبت دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای باهنر بفرمایید.

توکلی ـ نوبت من بود.

رئیس ـ تذکر به نوبت است، آقای توکلی! شما وقت گرفته اید، قبل از شما هم وقت گرفته بودند.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای توکلی نوبتتان برسد من قرائت می کنم (ادیانی راد ـ نوبت من بود) آقای ادیانی! من شما را صدا کردم، اجازه بفرمایید آقای باهنر تذکرشان را بدهند، چشم، در خدمت شما هم هستیم.

 

محمدرضا باهنر ـ بسم الله الرحمن الرحیم

ماده (۱۸۸) آیین نامه و ماده (۱۰۳)، در ماده (۱۸۸) ترتیب مذاکره در مورد وزراء، ریاست جمهوری، مخالفین، موافقین و افراد معرفی شده کاملاً آمده است. تذکر آیین نامه ای مربوط به زمانی است که جلسه علنی از یک ماده از آیین نامه و یا یک اصل از قانون اساسی منحرف بشود و بتوانند اخطار (تذکر) بدهند. متأسفانه من باید خدمتتان عرض کنم همانطور که شما فرمودید ماده (۱۰۳) موضوع جلسه غیرعلنی را کاملاً مشخص کرده و این بحثی که دوستان می کنند اگر اضطرار و یا ضرورت پسوندی نداشت، بله با هر تقاضایی هر کس که تشخیص می داد که ضرورت دارد (۱۰) نفر نماینده یا ریاست جمهوری یا وزیر، این اتفاق می بایست بیفتد. اما اضطرار کاملاً پسوند دارد «در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب بکند»، یعنی برای ضرورت و اضطرار شرط گذاشته و تشخیص دهنده این شرط رئیس جلسه است.

من عذرخواهی می کنم و متأسفم از اینکه از تذکر آیین نامه ای برای مخالفت و موافقت استفاده بشود. آقایان در همین چند جمله حرفهای مخالف خودشان را زدند، یعنی تمام آن بحثهایی را که کاغذ پخش کرده بودند و شفاهی گفته بودند، پشت تریبون هم مسأله را مطرح کردند. خواهش من هم این است که هر کس حرفی دارد صراحتاً بیاید از تریبون صحبت کند، پاسخش را بشنوند و هم در مقابل مردم و هم در مقابل خداوند متعال پاسخگوی حرفهای خودش باشد.

 

رئیس ـ حالا آقای باهنر تذکر شما به چه کسی بود؟

باهنر ـ تذکر من به آقایانی است که از تذکر آیین نامه ای استفاده می کنند و مخالف صحبت می کنند، باید وقت بگیرند و مخالف صحبت کنند.

رئیس ـ چون آقای باهنر نایب رئیس هستند قبول می کنیم. تذکر بعدی را مطرح بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای ادیانی راد بفرمایید.

 

سیدعلی ادیانی راد ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

خسته نباشید می گویم و مورد تذکری که می خواهم خدمت همکاران گرامی عرض کنم بند (۱۱) ماده (۲۳) است. در زمانی که ما در موالید انسانهای خجسته و اخلاقگرا و الگوی حسنه انسانیت و بشریت قرار داریم، احساس می کنم بعضی از رفتارهایی که مخصوصاً امروز انجام گرفته با بند (۱۱) ماده (۲۳) مغایرت دارد.

شأن مجلس رعایت اخلاق را اقتضاء دارد، شأن مجلس و شأن نمایندگی تقید و عمل به مجموعه مفاهیم آیات مقدس قرآن را که در مراسم تحلیف انجام دادیم اقتضاء دارد. مواردی که مطرح می شود، آن هم از مجاری غیراداری و غیراخلاقی و غیرقانونی پیرامون برخی از شخصیتهایی که ریشه دار هستند و من خدا را شاهد می گیرم که از قبل از انقلاب (از سال ۵۶) نسبت به فردی که مورد تعرض غیراخلاقی قرار گرفته می شناسم و شهادت می دهم.

 

رئیس ـ آقا! تشکر می کنیم، شما دارید موافقت می کنید.

 

ادیانی راد ـ نه، موافقت نیست، جناب آقای دکتر! آنهایی که خاموش و بیصدا، اما فریادگرانه ورود پیدا کردند و مخالفت می کنند، جلو آنها را باید گرفت، نه نماینده ای که تذکر می دهد.

رئیس ـ تشکر می کنیم، ایراد شما وارد است، رعایت اخلاق و مسائلی که منزلت مجلس است را دوستان باید رعایت کنند، من هم گفتم که ما (هیأت رئیسه) نسبت به آن موضوعی که پخش شده پیگیری خواهد کرد، نتیجه آن را هم اعلام خواهد کرد. تذکر بعدی را مطرح بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ جناب آقای فرهنگی بفرمایید.

محمدحسین فرهنگی ـ بسم الله الرحمن الرحیم

بنده قصد اخطار اصل شصت و نهم قانون اساسی را داشتم که موضوع آن با موضع صریح و روشن حضرت عالی منتفی شد.

رئیس ـ تشکر می کنیم، ممنون.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای کواکبیان بفرمایید.

 

مصطفی کواکبیان ـ بسم الله الرحمن الرحیم

بنده کاری به موافق و مخالف ندارم (رئیس ـ چه ماده ای است؟) ماده (۱۰۳) را می خواهم تذکر بدهم. ولی در مورد این مسأله همانطور که مطرح شد ما معتقدیم که مجلس تبلور اراده عمومی مردم است و حاکمیت از آن مردم و اطلاع رسانی برای مردم است و شفافیت مجلس اقتضاء می کند مخصوصاً در یک سرنوشت مهم وزراء همه چیز را علنی مطرح کنند. لذا ما به شدت با جلسه غیرعلنی مخالفت داریم و تشخیص آن را هم با رئیس می دانیم و از قضاء در این موضوع به شدت از ریاست محترم حمایت می کنیم.

 

رئیس ـ متشکریم، خوب شد که یکی از ملک های مقرب از ما دفاع کرد.

منشی (محبی نیا) ـ جناب آقای مقیمی منصرف هستند، جناب آقای توکلی بفرمایید.

 

احمد توکلی ـ جناب آقای دکتر لاریجانی! شما یکی از کسانی هستید که می دانید بنده چقدر تلاش داشتم بعضی از مطالب اصلاً مطرح نشود. برادر عزیزم جناب آقای کردان هم می داند که من چقدر تلاش کردم بعضی چیزهایی که یا اساس دارد یا ندارد و اصلاً طرح آن را غلط می دانم پیش نیاید (نمایندگان ـ چه ماده ای است؟) ماده (۱۰۳)، و به همین دلیل از اشاعه بعضی از امور (چه کتبی و چه شفاهی) بیزار هستم و در شأن مجلس هم نمی دانم.

اما من یکبار دیگر سه سطر اول ماده (۱۰۳) را برای شما می خوانم که آقای کواکبیان هم که فارسی می دانند و روزنامه نگار هم هستند توجه کنند که تشخیص شروع جلسه غیرعلنی نه به رئیس است، نه به هیأت رئیسه است، اینطوری است «در صورت اضطرار که رعایت امنیت کشور ایجاب کند به تقاضای کتبی رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا (۱۰) نفر ازنمایندگان جلسه غیرعلنی تشکیل می شود» تا اینجا روشن است که شما هیچ اختیاری ندارید. مصلحت سنجی که شفاف باید باشد، بنده هم اعتقاد دارم، قانون اساسی هم اعتقاد دارد، ولی ماده (۱۰۳) آیین نامه...

 

رئیس ـ تشکر می کنیم.

توکلی ـ عرض من تمام نشده است، پنج دقیقه وقت من تمام نشده است، شما قانون را رعایت بفرمایید.

 

رئیس ـ قانون را باید رعایت کنیم، شما عین تذکر قبلی را دارید می فرمایید.

توکلی ـ پنج دقیقه وقت من تمام نشده است، دارم می گویم که شما برای تشخیص اختیاری ندارید. تشخیص آن بعهده مجلس محترم است، ممکن است مجلس محترم بگوید که شما اشتباه می کنید، بعد از اینکه ادله طراحان و پیشنهاددهندگان را شنید. سطر بعدی می گوید در این صورت تقاضاکنندگان ادله خویش را مبنی بر وجود شرایط اضطرار و اقتضای امنیت کشور و در نتیجه لزوم برگزاری غیرعلنی جلسه رسمی مجلس چنین و چنان بیان می کنند. مجلس است که باید تشخیص بدهد که آیا این مسأله به امنیت کشور لطمه می زند یا نمی زند. اگر دوسوم نمایندگان محترم تشخیص دادند لطمه می زند، جلسه غیرعلنی ادامه پیدا می کند، اگر تشخیص دادند لطمه نمی زند، خوب طراحان هم تابع قانون هستند و مخلص برادرها و خواهرانشان هم هستند، هیچ ادعایی هم ندارند. حق قانونی مان را می خواهیم، چیز دیگری که نمی خواهیم. می گوییم آقای دکتر لاریجانی! شما مصلحت سنجی خودتان را که مردم باید بدانند و شفافیت است برای خودتان محترم است، ولی حق اعمال قدرت بر نظر (۱۰) نفر را در اینجا ندارید، در یک جای دیگر دارید.

 

رئیس ـ تشکر، متشکریم. تذکر آقای توکلی را نمایندگان توجه کردند، از نظر بنده هم اصل (۶۹) قانون اساسی کاملاً روشن است، من برای اطلاع شما یکبار دیگر چند نکته آن را می خوانم: «در شرایط اضطراری در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند»، وقتی شرایط اضطراری بود به تقاضای اینها عمل می شود، عین همین هم در این ماده آمده است. من از شما سؤال می کنم چه شرایط اضطراری وجود دارد؟ تشخیص اینکه شرایط اضطراری است در وهله اول هیأت رئیسه است. ما اصلاً شرایط اضطراری نداریم، مشکل امنیتی هم نخواهیم داشت. آقایان اگر مطلبی دارند علنی بگویند. یک حد عرفی و عقلایی از شرایط امنیتی باید وجود داشته باشد تا رئیس بپذیرد، این وجود ندارد. شرایط بسیار عادی است بطور طبیعی هم وزراء آمده اند، حالا اگر دوستان می خواهند شرایط را غیرعادی کنند ما باید متقاعد بشویم و بعد بتوانیم در مجلس به رأی بگذاریم، لذا تذکر را وارد نمی دانیم. مخالف را دعوت بفرمایید.

 

نادران ـ تذکر دارم.

رئیس ـ آقای نادران! شما که صحبت کردید، یکبار دیگر هم بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! نوبت آقای نادران نیست، دوستان قبل از ایشان زیاد هستند. آقای شجاعی کیاسری...

رئیس ـ ما می خواستیم تشکر کنیم که تذکر ندهند که وارد موضوع بشویم، اگر شما اصرار دارید باید همه تذکراتشان را به نوبت بدهند. بگذارید بدهند تا ببینیم.

منشی (محبی نیا) ـ تذکر بعدی مربوط به آقای شجاعی کیاسری است، بفرمایید.

 

سیدرمضان شجاعی کیاسری ـ بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس! تذکر من بند (۱۱) ماده (۲۳)، حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس است. نشر اکاذیب و دروغ پردازی در مجلس که طبیعتاً نه در شأنیت مجلس و نه در شأنیت نمایندگان مجلس است هم شفاهاً و هم کتباً به وفور دیده می شود.

نکته دوم تذکر ماده (۱۰۳) است که جناب آقای دکتر توکلی اشاره کردند. آقای دکتر لاریجانی! تبصره ماده (۱۰۳) ناظر بر این است در صورت اضطرار در ارتباط با وضع قوانینی است که نیاز به این درخواست دارد، چون در تبصره گفته مصوبات جلسه غیرعلنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجمع نمایندگان برسد.

بنابراین در روح و متن آیین نامه چیزی اشاره نشده که برای انتخاب وزیر پیشنهادی ما جلسه اضطراری بگذاریم و اصلاً مرسوم و عرفی هم نبوده. 

رئیس ـ تشکر می کنیم، مطلب شما قابل فهم است، منتها تذکرات شما باید به نحوه اداره اینجا باشد.

منشی (محبی نیا) ـ آقای عبداللهی تذکر دارند، بفرمایید.

 

رضا عبداللهی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

برای اینکه بحث روشن بشود و حالا دوستان ظاهراً با تشخیص رئیس مخالف و موافق هستند، من ماده (۱۰۱) را خدمت همکاران محترم قرائت می کنم، می گوید:

«تشکیل جلسات و رعایت ترتیب مذاکرات و اجرای آیین نامه و حفظ نظم جلسه طبق این آیین نامه بعهده رئیس جلسه است».

بنابراین من فکر می کنم وقتی که رئیس جلسه تشخیص می دهند که در شرایط اضطراری نیستیم، باید به تشخیص ایشان احترام بگذاریم و بگذاریم کار مجلس و اداره مجلس طبق آیین نامه ادامه پیدا کند و همانطور که دوستان هم اشاره کردند تبصره (۱) ماده (۱۰۳) خود دلیل گویایی است که ما الان نیاز به سه چهارم رأی نداریم و اکثریت مطلق (رئیس ـ خیلی بی شباهت به تذکرات بقیه نیست) در رأی اعتماد حاکمیت دارد و اگر سه چهارم بود، بحث چیز دیگری بود.

من فکر می کنم اگر دوستان ماده (۱۰۱) را بپذیرند، اجازه بدهیم که آقای دکتر لاریجانی جلسه را هرطور که صلاح می دانند اداره کنند. 

 

رئیس ـ شما هم جای ما صحبت کردید. خوب، آقایان دیگر به اندازه کافی موضوع شفاف شده و روشن است، مخالف را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ مخالف آقای علی مطهری نماینده تهران هستند.

رئیس ـ چون آن تذکر را دادند، باید همیشه پسوند را بگوییم. آقای مطهری نماینده تهران بفرمایید. 

 

علی مطهری (تهران) ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم 

بنده (۲)، (۳) دقیقه بیشتر صحبت نمی کنم، چون جناب آقای حسینیان هم از من خواستند که چند دقیقه ای صحبت بفرمایند و جناب آقای زاکانی هم همینطور. 

من به (۳) نکته اشاره می کنم بعنوان دلایل مخالفت خودم با وزارت کشور جناب آقای کردان. نکته اول این است که وزیر کشور باید حالت پدرانه داشته باشد از نظر احاطه بر گروههای مختلف سیاسی و احیاناً بعنوان یک فرد افراطی و تندرو و خطی و جناحی شناخته نشود و این به صلاح کشور است. درحالیکه جناب آقای کردان تقریباً یک چنین شخصیت سیاسی دارند و به عقیده من به صلاح کشور نیست. حتی اگر ایشان را اصولگرا هم بنامیم، باز در آن گروه خاص خودشان تعصب گروهی دارند که این برای یک وزیر کشور بهیچوجه به صلاح کشور ما نخواهد بود.

نکته دوم این است که ایشان در زمان معاونت اداری ـ مالی سازمان صدا و سیما بسیاری از خویشان و نزدیکان خودشان را در آنجا استخدام کردند. بسیاری از همولایتی های خودشان را آنجا استخدام کردند و اینهم یک نقطه ضعف است. چون در آن دوران بنده با سازمان صدا و سیما همکاری داشتم و از نزدیک شاهد بودم.

دیگر اینکه ملاقات با ایشان هم چیزی نزدیک به محال بود، یعنی کار بسیار سختی بود که کارکنان معمولی بتوانند با ایشان ملاقات کنند، اینهم یک نقطه منفی است.

مسأله سوم اینکه درباره مسائل شخصی شما می دانید که تجسس از نظر اسلام بطور کلی حرام است، اینکه ما بخواهیم در امور زندگی شخصی افراد تجسس کنیم، نه تنها مأمور به تجسس نیستیم، بلکه کار حرامی است. اما در مقام مشورت می دانید اینکار مباح می شود، می توانیم دقت کنیم در زندگی شخصی افراد، درچنین مواردی هیچ اشکالی ندارد که ما برویم تحقیق کنیم و ضمن حفظ آبروی شخص، خودمان به یک نقطه قابل اطمینانی برسیم. من نمی گویم که ما وارد جزئیات مسائل بشویم، اما ما می توانیم از برخی افراد مورد وثوق مثل برخی روحانیونی که در مجلس حضور دارند، ما از اینها سؤال کنیم، الان روحانیون موجه و مورد وثوقی در مجلس هستند که اینها می گویند ما پرونده آقای کردان را بررسی کردیم و بهیچوجه از نظر مسائل شخصی که مثلاً شامل مسائل اخلاقی و مسأله مدرک تحصیلی ایشان می شود، البته مسأله اخلاقی من نمی گویم که مثلاً ایشان فاسدالاخلاق است. ببینید! فرضاً یک خطایی از ایشان سر زده، ممکن است بعداً هم ایشان توبه کرده و الان هم در مقام مقربین باشد... (همهمه نمایندگان) 

رئیس ـ اجازه بدهید آقای مطهری مطالب خود را بفرمایند.

یوسفیان ملا ـ دادستان استان من بودم، چرا اینطور می گویید؟

 

مطهری ـ من بطور کلی بحث می کنم. بحث این است کسی که چنین خطایی از او سر زده لزوماً نمی تواند وزیر کشور باشد و صلاحیت این مقام را نخواهد داشت. بنده توصیه می کنم که از افراد موثق بطور سربسته سؤال کنید، ما نمی خواهیم وارد جزئیات شویم... (قربانی ـ آقای مطهری اگر می خواهید به کسی وقت بدهید، وقتتان تمام است) بسیار خوب، خیلی ممنون.

رئیس ـ تشکر می کنیم از آقای مطهری که وقتشان را به آقای حسینیان دادند.

منشی (محبی نیا) ـ آقای حسینیان نیستند، آقای رئیس! وقتشان را کتباً به آقای زاکانی دادند.

رئیس ـ خودشان اینجا اعلام کردند که آقای حسینیان.

منشی (محبی نیا) ـ نه، به من هم کتباً نوشتند که مسؤول تعیین وقت بنده هستم، کتباً نوشتند آقای زاکانی.

رئیس ـ آقای مطهری وقت خود را به چه کسی دادید؟

مطهری ـ به آقای حسینیان.

رئیس ـ به آقای حسینیان وقت دادند.

منشی (محبی نیا) ـ به (۲) نفر نمی توانند وقتشان را بدهند.

رئیس ـ خودشان حی و حاضرند، آقای حسینیان بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر! به (۲) نفر نمی توانند وقت بدهند، به یکنفر می توانند وقت بدهند.

رئیس ـ به یکنفر است، آقای حسینیان بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ کتباً آقای زاکانی را نوشته بودند، حالا آقای حسینیان بیایند.

رئیس ـ آقای حسینیان بفرمایید.

 

روح الله حسینیان ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم و به نستعین

(8) سال تمام خونِ دل خوردیم به امید اینکه روزگاری شکرین بیاید، امیدوار بودیم به الطاف الهی، تا دولت آقای احمدی نژاد در چکاچک رقابتهای تنگ سر برآورد و همه امیدمان را در این دولت یافتیم. دولتی با شعار عدالت، دولتی از بین مردم و کسانی که درد مردم را در دل و عشق اسلام را در سر داشتند. جوانهایی بکار گمارده شدند که در (۸) سال غربت انقلاب در دانشگاهها مبارزه می کردند، اما متأسفانه مدتی است که امید ما به یأس دارد تبدیل می شود. علت آنهم این است که... حالا همه می دانند بنده یکی از مدافعان سرسخت آقای احمدی نژاد بودم، الان هم خدا را گواه می گیرم بخاطر دلسوزی به دولت آقای احمدی نژاد من دارم این تذکر را عرض می کنم، هنوز هم معتقدم باید دفاع کنیم، اما دفاع اینطور نیست که اگر راه خطایی را هم در پیش دارد ما این راه خطا را تأیید کنیم. اگر دوستان به آینده خودشان فکر نمی کنند، من نگران آینده اصولگرایی هستم که نکند با این رفتار و با این منش خدای ناکرده زمینه هایی فراهم شود که حتی نیروهای مذهبی بخاطر این بدعتهایی که درحال گذاشته شدن هست، حکومت را دو دستی به همانهایی که (۸) سال با ارزشها مخالفت کردند و در صدد تضعیف آن برآمدند تبدیل شود.

 

کواکبیان ـ آقای رئیس! ایشان دارند خارج از دستور صحبت می کنند.

 

رئیس ـ آقای کواکبیان اجازه بدهید آقای حسینیان مطلب خود را بفرمایند.

 

حسینیان ـ آقای کواکبیان! شما که اینقدر شعار آزادی دادید، اینقدر تحمل را داشته باشید که (۲) دقیقه انتقاد من را هم بشنوید.

رئیس ـ آقای حسینیان بفرمایید.

 

حسینیان ـ جناب آقای احمدی نژاد در انتخاب و معرفی این دو وزیر که من حساسیت دارم یک بدعتی گذاشت که اگر به همین شکل و به همین سمت و سو برود ما باید منتظر باشیم یکروزی از وزرای دولت رژیم گذشته بیاورند نصب کنند و بگویند بعنوان متخصص. من نمی خواهم وارد مسائلی (البته اگر جلسه علنی نبود و شرعاً مجوز بود وارد بعضی مسائل می شدم) ولی من این را عرض می کنم، یک جمله می خواهم بگویم، کسی که می خواهد وزیر کشور جمهوری اسلامی شود، شما یک مدرسه ای را دست کسی که امین نباشد قطعاً نخواهید داد. وزارت کشور با این عظمت احتیاج دارد به یک کسی که امین باشد.

ببینید برادران! من نمی خواهم وارد یک مسائل دیگری شوم، فقط همین مسأله را عرض می کنم، جلسه ای بود در خدمت حاج آقا فاکر و بعضی از دوستان دیگر، بنده از جناب آقای کردان سؤال کردم راجع به دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد که ایشان نوشتند در زندگینامه دارند. گفتیم شما این دکترای افتخاری را از کجا گرفتید؟ دانشگاه آکسفورد به این راحتی دکترای افتخاری به کسی نمی دهد، دکترای افتخاری یا به سیاستمداران کهنه کاری می دهد یا به محقق و نویسنده ای که چندین کتاب نوشته باشند و در یک علمی مهارت داشته باشند، مدرک تحصیلی و دانشگاهی نداشته باشند، به آنها می دهد. خوب، شما چگونه این مدرک تحصیلی دکترای حقوق اساسی را از دانشگاه آکسفورد گرفتید؟ فرمودند که بنده یک رساله ای نوشتم، این را فرستادم، برای من این را فرستادند. گفتیم چه رساله ای نوشتید؟ ایشان فرمودند که رساله ای در تربیت و تعلیم در اسلام. عرض کردم تعلیم و تربیت در اسلام ربطی به دکترای حقوق ندارد. چگونه دکترای حقوق اساسی به شما دادند درمقابل نوشتن یک رساله تعلیم و تربیت در اسلام؟ خوب ماند. سؤال کردم که آیا شما دفاع هم از رساله کردید؟ فرمودند نه، من دفاع نکردم. صبح در جلسه ای رسماً اعلام کرده بودند که من دفاع کردم و وقتی که سؤال کرده بودند شما که زبان انگلیسی نمی دانید چطور دفاع کردید؟ ایشان فرمودند مترجم گرفتم. در آن جلسه (جناب آقای فاکر و بقیه دوستان تشریف دارند، در آن جلسه ۶ نفر بودیم) سؤال کردم که شما در جلسه صبح گفتید دفاع کردم، چطور الان می گویید که دفاع نکردم؟ رسماً فرمودند من خلاف گفتم.

سؤال کردم که خوب چرا شما دروغ گفتید؟ فرمودند که من گفتم، اشتباه کردم، البته اعتراف کردند، گفتند اشتباه کردم. بنده سؤال کردم آقای عزیز! شما بر چه مبنایی حقوقتان را می گرفتید؟ فرمودند بر مبنای همین دکترا، گفتم آخر شما چندین سال بر یک مدرک خلاف چگونه حقوق می گرفتید، چه توجیهی داشتید؟ جناب آقای لاریجانی! اول فرمودند من از جناب آقای لاریجانی اجازه گرفتم، بعد هم فرمودند و توضیح دادند که من مأموریت زیاد رفتم، حق مأموریت نگرفتم و این مبلغ اضافه را بر مبنای آن حق مأموریتها حساب کردم.

ببینید برادران! خدا شاهد است، حالا من را متهم می کنند به اینکه رقابت... والله تاکنون چند مرتبه به من پیشنهاد کردند، من اصلاً حاضر نیستم یکروز هم وزیر کشور شوم، به آنها هم گفتم، به همه هم گفتم، هر که با ما صحبت کرده، الان من را متهم می کنند که چون مثلاً در رقابت بودم، نه والله، به خدا دلم برای این انقلاب می سوزد. دلم برای آقای احمدی نژاد والله می سوزد. با آن شعارهایی که ایشان آمدند، الان به اینجا ختم می شویم، یک کسی مثل آقای پورمحمدی را از وزارت کشور بردارند، یک کسی مثل آقای کردان که باید امین مردم باشد، اگر واقعاً دارای یک شخصیت ذاتی باشد چطور به خودش اجازه می دهد با یک چنین مدرک تحصیلی خودش را معرفی کند، با یک چنین مدرک تحصیلی حقوق چندین ساله خود را دریافت کند. برادران و خواهران مجلس! ما در مقابل خون شهداء، در مقابل خدا ما صاحبان امانتی هستیم که می خواهیم امانت را بدست امین بسپاریم، اگر یکمقدار کوتاهی کنیم شما بدانید که هیچکدام ما بعنوان جمع مسؤول در مقابل خدا پاسخی نخواهیم داشت.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

 

تعدادی از نمایندگان ـ احسنت.

رئیس ـ تشکر می کنیم، موافق را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ موافق جناب آقای دلقپوش هستند که (۷) دقیقه از وقت خود را به جناب آقای بروجردی دادند.

 

فرهاد دلقپوش ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

«رب اشرح‌ لی صدری و یسّرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی»

عرض سلام و ادب دارم خدمت همه عزیزان، نمایندگان بزرگوار و عزیز و تبریک عرض می کنم ایام شعبانیه و ولادت حضرت امام حسین و حضرت ابوالفضل العباس (علیهماالسلام) را.

ما سخنان عزیزان را شنیدیم، اما آن چیزی که رأی سرنوشت ساز عزیزان را تعیین خواهد کرد وجدان پاک و شناخت خود عزیزان است، به این اطمینان داریم. اهمیت و جایگاه وزارت کشور بر هیچکس پوشیده نیست. وزارت کشور بعنوان گسترده ترین وزارتخانه با رویکرد حفظ اصول و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی همه برنامه های اجرایی اش در سمت و سوی حفظ این ارزشهاست. این وزارتخانه بعنوان مادر وزارتخانه های موجود از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده و اقتدار و توانمندی این وزارتخانه و کارآمدی مربوط به وزیر مربوطه بستگی کامل به لیاقت و شایستگیهای فردی شخص وزیر دارد. مدیریت عالی و نفوذ سیاسی و نظارتی وزیر کشور در کلیه ارکان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور می تواند کشور را به سمت یک توسعه پایدار و متوازن هدایت کند، بویژه اگر ما سمت و سوی حرکت و سیاست وزارت کشور را درجهت تقویت سرمایه های انسانی و بهره مندی از این سرمایه ها هدایت کنیم.

رویکردهای مهم وزارت کشور بر کسی پوشیده نیست. مهمترین رویکرد وزارت کشور مدیریت سرمایه های انسانی و فرهنگ عمومی کشور با رویکرد علمی و مؤثر بویژه برای حفظ این سرمایه است. توسعه پایدار اجتماعی و تأمین و تحقق شاخصه های سلامت اجتماعی اعم از امنیت جسم و آسایش خاطر شهروندان لازمه شکوفایی استعدادها و توسعه پایدار است. وزارت کشور باید بتواند و تلاش کند برای فرد فرد شهروندان فضایی بانشاط، دلپذیر و شوق برانگیز ایجاد کند. باید تحول آفرینی در همه برنامه ها و در گردش قدرت وزارت کشور دیده شود. بهره گیری از ابزارهای جدید و تحقق دولت الکترونیک و تحول در نظام مدیریتی کشور و تحول در نظام بهره وری از اموری است که ما از وزارت کشور انتظار داریم.

با همه این انتظاراتی که از وزارت کشور داریم، شناختی که بنده حقیر و تحقیقی که از جناب آقای کردان داشتم، ایشان انسانی لایق، متعهد و مدیری کارآمد و باتجربه و خودساخته است، سوابق ایشان مؤید خدمات ارزشمند ایشان در عرصه های مختلف است. از همکاران عزیزم درخواست می کنم که دقت داشته باشند که ایشان شخصیتی شجاع، مدیر و مدبر است و در همه جایگاههای مدیریتی و سطوح مسؤولیتی منشأ تحول، پویایی و کارآمدی و خدمات ارزشمند بودند. ایشان برنامه های جامع و کاملی در بخشهای مختلف سیاسی، امور اجتماعی، فرهنگی، شوراها، امور عمرانی، امور امنیتی، امور اقتصادی استانها و تحول در روابط بین الملل دارند و ما از سیاستهای ایشان حمایت می کنیم.

همه جانبگی و تجربه آقای کردان در امور قضایی، آموزشی، صدا و سیما، نفت، کار و امکان تعامل سازنده ایشان با ائمه جمعه، روحانیت، اعضای محترم شورای تأمین و شناخته شده بودن ایشان در کشور حمایت همه مسؤولین و همه نمایندگان را به همراه دارد. ایشان تعامل سازنده و مناسبی را با مجلس در موقعیت پارلمانی داشتند. ایشان شناخت خوب و کاملی از احزاب کشور و جریانهای سیاسی دارند و می توانند آنها را به شکل قانونی مدیریت کنند. ایشان دارای ویژگیهای فردی چون پیگیری، یادداشت، مشورت با افراد مختلف هستند. اکثریت فرمانداران و استانداران ما و مسؤولین کشور ایشان را می شناسند.

عزیزان من! پذیرش مسؤولیت در این شرایط خطیر توسط عزیزانی که معرفی شدند قابل تقدیر و تحسین است. در این شرایط حساس عدم تعیین وزیر خسارتهای فراوانی را برای کشور و مردم عزیز ما دربر دارد. لازم است نمایندگان عزیز، مؤمن و متعهد برای کمک به دولت و رئیس جمهور محترم اقدام بزرگوارانه خودشان را انجام دهند. من بعنوان شخصی که ایشان را می شناسم از شما عزیزان درخواست می کنم با رأی قاطع خودتان مهمترین وزارتخانه کشور را حمایت کنید.

آقای کردان در جلسات دیدار با نمایندگان فرمودند که من کارگردان خوبی هستم و ما به این اعتقاد داریم. لذا مهمترین خصیصه وزیر کشور مقتدر و کاردان بایستی کارگردانی سناریویی باشد که بازیگران واقعی نقشهای مثبت و منفی شان در همه زمینه ها از هم متمایز شود و درجهت تقویت عناصر کارآمد و مثبت و حذف نیروهای ناکارآمد اقدام شود. (قربانی ـ اگر می خواهید وقت خود را به شخص دیگری بدهید، نزدیک به ۸ دقیقه شما صحبت کردید).

من از رئیس جمهور محترم هم درخواست می کنم که به این سؤال جواب دهند که آیا مرکز تصمیم گیری برای وزارت کشور درخودِ وزارت کشور است یا نه؟ همینجا من از عنایتی که شما بزرگواران درجهت رأی مثبت به عزیزمان جناب آقای کردان خواهید داشت تقدیر و تشکر می کنم.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی و ما رستگار

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

 

رئیس ـ تشکر می کنیم. ما نزدیک پایان وقت هستیم، یکنفر دیگر حدود (۷)، (۸) دقیقه می تواند صحبت کند که این وقت موافق تمام شود. مرحله بعد جلسه را تعطیل می کنیم برای ساعت (۲) بعدازظهر.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! ادامه بحث را آقای مقیمی پی می گیرند.

رئیس ـ آقای مقیمی بفرمایید.

احمدعلی مقیمی ـ سلام علیکم و رحمه الله 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم 

 

«رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطاناً نصیرا». «صلی الله علیک یا اباعبدالله».

میلاد با سعادت آقا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را خدمت عزیزان تبریک و تهنیت دارم. امیدوارم تقارن این میلاد همراه با معرفی وزراء، عیدی مجلس به دولت رأی قاطع به وزرای پیشنهادی باشد.

همکاران گرامی! امروز فرزند کوچک این ملت در خانه بزرگ این ملت در برابر خداوند بزرگ و تمثال مبارک شهیدان که بر مبنای آموزه های دینی ما آنها ناظرند و گواه هستند، این فرزند کوچک می خواهد شهادت بدهد آنچه را که گفتار ما، رفتار ما، بیان ما هست، این شهیدان و خداوند بزرگ ناظر است. می خواهم برای عزیزی که از طرف دولت تلاشگر و خدمتگزار جهت تصدی پست ام الوزراء، وزارت کشور به مجلس معرفی شد بعنوان موافق لب به سخن بگشایم. اما من می خواهم فراتر از آن بگویم، نه تنها موافقم کسی که قریب به (۱۲) سال از نزدیک با ایشان کار کردم، در سلوک فردی و اجتماعی او حاضر بودم، بلکه شهادت می دهم بالاتر از موافقت است. شهادت می دهم و این شهادتم را در یک کفه ترازو و در کفه دیگر ترازو تمام توشه چندین ساله خودم را که (۵/۶۱) ماه جبهه های حق علیه باطل، (۱۴) بار مجروحیت و جراحتی که زیر جراحی بیمارستانهای ایران و آلمان انجام شد و حدود (۷۰) درصد جانبازی خودم را در کفه دیگر می گذارم و اینگونه می سرایم تا شاید حجتی باشد برای کسانی که می خواهند تصمیم بگیرند.

در اندیشه این بودم که به او بگویم شما با تمام سوابق و تیزهوشی و سیاستمداری خود چگونه حاضر شدید در این عرصه (۸)، (۹) ماهه ای که مانده، دولت به اتمام برسد قبول مسؤولیت کردید. اما سخن آن شهید بزرگوار شهید رجایی مرا به جای خود نشاند که «ما برای هدایت از اسلام، ما برای حمایت از انقلاب پول که نداریم، سرمایه که نداریم، تنها چیزی که داریم آبروی ما هست در طَبَق اخلاص قرار خواهیم داد». اگر وزارت کشور یک وزارت فرابخشی است، امنیتی، عمرانی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حقوقی بدانیم، در حوزه امنیت سوابقی چون کمیته و اطلاعات و سپاه را به همراه خودش دارد. در حوزه عمرانی آقای کردان سوابقی در اتکاء، وزارت مسکن، فنی و حرفه ای که (۴۰۰) واحد آموزشی تحویل گرفت، در یکسال و نیم به (۶۰۰) واحد آموزشی تبدیل کرد و پروژه های سنگینی که دیپلمات فرزانه ریاست محترم مجلس در طول (۱۲) سال بعهده او گذاشت مجتمع زیباکنار و حوزه سازمان اداری صدا و سیما و پروژه های دیگر، آنچنان اداره می کرد که یک دوربین در گیلان بر روی پروژه کوثر بود، یک دوربین در محل کارش، آنچنان (۳) شیفت کار می کردند تا یکساله توانستند بالغ بر حدود (۱۴۳) هزار متر بنا را تعیین کنند که نظام مهندسی کشور را یک تحول دیگری بخشیدند.

اما سلوک فردی او؛ او مطیع محض امام و رهبر معظم انقلاب بود در تمام (۳۰) سالی که بعد از انقلاب از او سراغ داریم و مانند دیگران مولودی و ارشادی نمی کرد، آنچه که نظر حضرت امام و نظر حضرت رهبری بود انجام می داد. کلان نگری، برنامه ریزی، شجاعت، عدم خودباختگی در زمانهای بحرانی، تصمیم گیری بموقع از ویژگیهای شخصی و سلوک فردی او می باشد. در سازمان علاوه بر مسؤولیت اداری ـ مالی مسؤولیتهای مهم را همین ریاست محترم فرزانه جناب آقای دکتر لاریجانی بعهده او قرار می دادند. پرکاری از خصوصیات ویژه او بود، آنچنانکه ساعت (۵) صبح سر کار می آمد و ساعت (۱۲) شب برمی گشت، فرزندانش کاغذی را در جیبش قرار می دادند که آقای کردان، پدر عزیز! ما را هم مانند کارمندان خود قرار بده و چند ساعتی و چند دقیقه ای با ما ملاقات کن.

بازخوانی پرونده (۳۰) ساله دردی را دوا نمی کند. تمام کسانی که ما بر مبنای آموزه های دینی از آنها یاد گرفتیم حداقل برای نمایندگان حاضر در صحن یک شأنیتی قائل بشویم، خُبریتی قائل شویم، کسی که معرفی می شود آنها موظف هستند که بروند تحقیق کنند، نه ما در کازیه های آنها شبنامه بگذاریم! این از خلاف مبانی دینی ماست. یاد شهید بهشتی افتادم که به او لقب «راسپوتین» می دادند، می گفتند زن او آلمانی است، در فلان جا ویلا دارد و یاد دیگر کنم، زمانی که حسین بن علی می خواست به جبهه های جنگ اولین کاری که کرد شهادتین را جاری کرد. مثل اینکه باید در جمهوری اسلامی مسؤولیت بپذیریم، اول باید شهادتین را بگوییم تا بدانند ما مسلمان هستیم.

 

رئیس ـ آقای مقیمی تشکر می کنیم، وقت شما پایان پذیرفت. خوب، دوستان عزیز! ما حدود (۱) ساعت و نیم تا (۲) ساعت دیگر کار داریم تا موافق و مخالف و نظر وزیر و بعد رأی گیری و اگر دکتر احمدی نژاد هم صحبت داشته باشند حدود (۲) ساعت وقت می خواهیم. آقایان ساعت (۲) بعد از ظهر برای ادامه جلسه تشریف بیاورند، ختم جلسه را اعلام می کنیم.

(جلسه ساعت ۳۱/۱۲ بعنوان تنفس تعطیل و مجدداً ساعت ۲۲/۱۴ به ریاست آقای علی اردشیرلاریجانی تشکیل شد)

 

رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

ادامه جلسه با حضور ۱۹۳ نفر رسمیت می یابد. آقای محبی نیا مخالف دوم را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

مخالف دوم برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور جناب آقای ابطحی هستند که (۱۰) دقیقه از وقت خود را به جناب آقای زاکانی دادند.

 

رئیس ـ جناب آقای ابطحی بفرمایید.

 

سیدمحمدجواد ابطحی ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین.

«ربنا لاتکلنا الی انفسنا طرفه عین ابداً»

با تبریک میلاد مسعود بزرگ پاسدار اسلام حضرت سیدا لشهداء (علیه السلام) و تبریک روز پاسدار به غیورمندان سپاه پاسداران انقلاب، به استحضار می رسانم:

۱ ـ «احب اخوانی الی من اهدی الی عیوبی» امام صادق فرمودند: «عیب برادر را گفتن هدیه است و دوست داشتنی است». البته همانطور که معلم شهید، مرحوم دکتر بهشتی فرمودند «بیان عیوب و انتقاد برای کاویدن باید باشد نه برای کوبیدن» و شأن مجلس محترم که برآمده از عصاره فضائل ملت و الله اکبرهاست، عقیده من این است که در فضایی بسیار سالم و آرام به تجزیه و تحلیل برنامه ها بپردازند. آنچه که مد نظر اینجانب هست، اشاره به بعضی از برنامه هایی است که وزیر پیشنهادی محترم وزارت کشور جناب آقای کردان ارائه دادند و خدمت ایشان هم حضوراً بعضی از اینها را عرض کردم و اشاره می کنم که هر کس باید پاسخگوی اعمال خود باشد، بنده کاری به طیف، طایفه، جناح و گروه ندارم، «کل نفس بما کسبت رهینه». 

این برنامه اجرایی که جناب آقای کردان خدمت اعزه دادند به عقیده من شعارگونه است یعنی تیترهای زیبایی انتخاب و نوشته شده ولی الگوریتم کار مشخص نیست. اگر شما این برنامه را با برنامه سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه مقایسه کنید بعضی از ابهامات را در آن می یابید. 

جناب آقای کردان! در امور سیاسی نوشتید که «شفاف سازی و روان سازی نظام انتخاباتی کشور در چارچوب قوانین» منظور شما از شفاف سازی و روان سازی چیست؟ اگر بحث اجراء رایانه ای انتخابات است که ما مشکلات عدیده داشتیم، با شورای نگهبان هم هنوز حل نشده بعضی از دهاتهای ما هنوز تا اجراء این سیستم و برنامه فاصله زیاد دارند، منظور شما چیست؟ 

سؤال دوم، شما در بحث امور سیاسی فرمودید «پیگیری جهت اجراء طرح جامع آمایش سرزمینی و تقسیمات کشوری» (۷)، (۸) ماده در برنامه چهارم هست راجع به این آمایش سرزمین و تقسیمات کشوری چه اقدامی می خواهید انجام دهید که تابحال دیگران انجام ندادند؟ 

سوال بعدی، شما فرمودید «ساماندهی مدیریت خدمات شهری» اصلاً «هذا اول الکلام» مدیریت خدمات شهری چیست؟ شوراهای شهر و روستا و شهرداران و شورای عالی استانها دنبال این مدیریت خدمات شهری هستند، منظور شفاف شما از مدیریت خدمات شهری چیست؟ 

سؤال چهارم، «استمرار مبارزه جدی با پدیده قاچاق مواد مخدر» اصولاً شما مصرف مواد مخدر را جرم می دانید یا اعتیاد و بیماری؟ در برنامه چشم انداز گفته است «مصرف، جرم است» در ماده (۱۵) قانون مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص گفته است «این بیماری است» شما جمع این دو را چگونه ممکن می یابید؟ 

راجع به افاغنه و اتباع بیگانه چه سیاستگذاری کرده اید، ماده (۱۸۰) برنامه سوم؟ هنوز عمل نشده است. در شهر ما الان پاکستانیها کارها را اشغال کرده اند. خداوند به همه شما توفیق بدهد چون وقت نیست، من به زمان نگاه می کنم قبل از اینکه آقای قربانی تذکر بدهند، امیدوارم که مخالف محترم بعدی هم بگوید اما خودم فعلاً مخافق هستم یعنی نتیجه بحثها را می بینم و بعد رأی خواهم داد.

والسلام علیکم و رحمه الله 

رئیس ـ تشکر می کنیم. نفر بعدی را دعوت بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ مابقی وقت جناب آقای ابطحی در اختیار جناب آقای زاکانی است.

رئیس ـ آقای زاکانی بفرمایید.

 

علیرضا زاکانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

«قال الله تبارک و تعالی: ان الله یأمرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها».

با عرض سلام و ادب و تبریک اعیاد شعبانیه، دو هدف باعث شد که بنده خدمت دوستان عرایضی را باختصار عرض کنم :اولین نکته ای که توجه بنده را جلب کرد، دفاع از اصول و ارزشهای انقلاب بود و کمک به دولت که در جهت همین اصول و ارزشها گام بردارد.

نکته دوم، جلوگیری از یک ضایعه برای کشور بود. به این عنوان که بنده تصدی این مسؤولیت را توسط آقای کردان یک خسران برای کشور می دانم با شناختی که از این برادر عزیز دارم. چون وقت اندک است و ما هم گلایه نمی کنیم که برخلاف آیین نامه چگونه عمل شد درواقع من مطالبی را که آماده کرده بودم صرفنظر می کنم و به سه نکته بیشتر نمی پردازم.

راجع به مدرک تحصیلی، جناب آقای حسینیان بیان کردند اما جالب اینجاست که بدانید فوق لیسانس ایشان هم مبنا و پایه ای ندارد یعنی توجه فقط به آن دکترای افتخاری جلب نشود، این فوق لیسانس هم هیچ مبنایی ندارد حتی شنبه که من از ایشان می پرسیدم چه موقع شروع کردید و چه موقع تمام کردید؟ درحقیقت در مدت زمان تحصیل خودشان هم تردید داشتند و البته ذکر می فرمودند که این مجموعه ای که من درس خواندم، دانشگاه آزاد واحد جنوب و این نکته ای را که به آن درواقع علم آموزی پرداختم، وزارت علوم اساساً از بنیان قبول ندارد. این نکته ای هم بود که خود ایشان بیان می کردند. لذا اولین نکته در این مجموعه این است که متأسفانه فوق لیسانس ایشان هم پایه و مبنایی ندارد و هیچ کجا ارزشیابی نشده و اساساً قابل اعتنا نیست.

نکته دوم در همین سرفصل، هیأت علمی شدن ایشان است. از کارهای بسیار بدیع و نو، هیأت علمی شدن ایشان با داشتن یک فوق دیپلم است. در تاریخ ۱۲/۴/۷۹ ایشان طی نامه ای، این متن نامه ایشان است که من خدمت شما می خوانم، از آقای جاسبی درخواست می کند که «بعلت داشتن دانشنامه دکترای حقوق درخواست کردند که جذب هیأت علمی شوند» دستور و پاراف این است که بدون ارزشیابی فعلاً، قبل از ارزشیابی ایشان مشغول تدریس شوند، اینهم باز از آن کارهای بسیار ویژه است. (۷) ماه بعد از این تاریخ که ایشان مشغول شدند فقط با یک برگه فتوکپی دکترای افتخاری در تاریخ ۱۹/۱۱ ایشان درخواست صدور حکم قطعی ـ رسمی کردند، اینهم از آن نکات بسیار جالب است. الحمدلله همه اهل فضل و علم هستند، پایه اول حکم درحقیقت قراردادی، استادیار نیمه وقت قراردادی.

نکته دوم، درخواست ایشان برای «صدور حکم قطعی ـ رسمی بدون مصاحبه و ارزیابی علمی» که با اینهم متأسفانه موافقت شده است. علی رغم مخالفت درحقیقت دفتر استخدام هیأت علمی دانشگاه بخاطر نداشتن هیچیک از ضوابطی که برخلاف تمام آیین نامه ها و مقررات نظام آموزشی ماست و حداقل چهار بخشنامه و الزام قانونی در خود دانشگاه آزاد برای جلوگیری از حضور جناب آقای کردان در تصدی این جایگاه است. متأسفانه در ۱۷/۱۱/۷۹ معاونت آموزشی دانشگاه موافقت خود را اعلام کرده و ایشان درواقع حکم رسمی ـ قطعی گرفته است. سؤال اینجاست وقتی سال ۸۲ بازرسی کل کشور این امر را تخلف دیده و به دانشگاه رسماً اعلام کرده و سال ۸۳ چهار نوبت نامه نگاری کرده و تخلف خود را ذکر کرده، گفته این تخلف ایشان را بعنوان هیأت علمی گرفتید، دانشگاه به یک نوعی در پاسخ به بازرسی در تاریخ ۱۸/۵/۸۳ نامه ای را زده و همانجا اعلام کرده که آقای کردان به ما گفته بودند که ادعای مدرک دکترای علمی داشتند، اینرا هنوز برای ما نیاوردند. این مربوط به سال ۸۳ است، جذب ایشان سال ۷۹ است. (۴) سال هنوز ایشان با همان ادعا درواقع به جوانان این مملکت و بر کرسی تدریس تکیه زده بوده و به جوانان آموزش حقوق می دادند، چیزی که به هیچ نوعی هیچ نسبیتی با آن نداشته، بخاطر اینکه درواقع آن دکترای افتخاری ایشان هم بخاطر یک رساله تربیتی بوده، اگر هم درست باشد!

دیروز همین امر از ایشان سؤال شد که چطور رساله شما تربیتی است درحالیکه دکترای حقوق دریافت کردید؟ ایشان در همین کمیسیون اصل (۹۰) فرمودند که درخواست ما دکترای حقوق بود، علی الظاهر دانشگاه آکسفورد اینطور است که هرکس هر چیز به آنجا بدهد، هر درخواستی را داشته باشد درواقع برآورده می کند، این نکته اول. در مورد همین نکته موارد متعدد دیگری هم هست که من اصلاً ورود پیدا نمی کنم چون فرصتی ندارم.

نکته دوم، در موضوع تلخ مطرح شده ای است که در این ایام مطرح شد و بنده بخاطر قداست صحن و فضای عمومی کشور بهیچوجه راجع به آن صحبت نمی کنم. ای کاش جلسه غیرعلنی بود، چون ما در مقام انتخاب هستیم، ما در این کشور مسؤول هستیم، از بعضی دوستان تعجب می کنم که چه بیانی دارند، علی الظاهر یادشان رفته که همه نسبت به این انقلاب و جهتگیریهای آن مسؤول هستند، نسبت به نحوه خدمتگزاری مسؤول هستند، نسبت به نحوه انتخاب مسؤولین، مسؤول هستند، واقعاً من تعجب می کنم. خوب، فرصت نیست، دو، سه نکته را در این خصوص من عرض می کنم:

نکته اول این است که در همین هفته وقتی این پرونده مطرح شد ایشان نکته ای را شنبه به ما گفت، کاری ندارم که این چه بود، دیروز در جلسه شش نفره گفت که اشتباه کردم، نادرست گفتم یعنی کسی که می خواهد تصدی این مسؤولیت را بعهده بگیرد ظرف چهار روز از یک نکته عدول می کند و برمی گردد حرف خلاف واقعی را به یک جمعی می زند که می خواهند در مقام انتخاب بر بیایند. دیروز در جلسه ای که در کمیسیون اصل (۹۰) برگزار شد، شش نفر از دوستان بودند، حضرت آیت الله فاکر تشریف داشتند، جناب حاج آقا حسینیان بودند، جناب آقای نکونام بودند، جناب آقای توکلی بودند، جناب آقای فدایی بودند، بنده هم بودم، خدمت ایشان ما دو ساعت صحبت کردیم، در این دو ساعتی که صحبت شد البته ایشان اول زیر بار نمی رفت و پراکنده گویی می کرد، با اسناد که مواجه شد قبول کرد، یک بخشی از کار را قبول کرد و می گفت به من تهمت زدند، من حال چه و چه، که حالا نمی خواهم به آن ورود پیدا کنم. بهرحال سه نفر از این جمع شش نفره، قضات پاکدامنی هستند که همه شما این آقایان را می شناسید، اهل اجتهاد هستند، اینها برای شما ثقه نیستند؟ اینها بعد از این جلسه بالاتفاق گفتند که ایشان صلاحیت ندارد و به صلاح کشور نیست که ایشان مسؤول شود و برای ریاست محترم قوه مجریه، شفاهاً هم خدمت خود ریاست محترم قوه مقننه رسیدیم و بیان کردند. عرض من اینجاست، فرصت نیست و صلاح نیست به این نکته پرداخته شود اما دوستان! ما مسؤول هستیم.

نکته آخر عرضم نگاهی است که ایشان نسبت به آراء مردم دارند. یکی از امام جمعه های محترم بیان می کرد که خود ایشان برای ما ذکر کرد که درواقع نظام، نظام ولایی است و رأی گیری و انتخابات موضوعیت ندارد. (رئیس ـ وقت شما تمام است، تشکر می کنیم) چشم، بهرحال عرضم را کوتاه کنم، نکته سوم را می خواستم باز کنم یک مصداق هم از زمان فرمانداری آن بگویم و درخواستهای نادرستی که از بخشدارهای دیگر و فرماندارها داشته که آنرا نمی گویم، نکته آخر این است...

 

رئیس ـ چند تا نکته آخر دارد؟

 

زاکانی ـ این آخرین نکته است. دغدغه این واقعاً دارد ما را می کشد که یک جهتگیری در کشور دارد حاکم می شود که کاملاً برخلاف جهتگیریها و اصول و ارزشهایی است که درحقیقت دوستان اصولگرا نسبت به آن دغدغه داشتند و مردم هم براساس آن اصول و ارزشها به اصولگرایان اقبال کردند، تشکر می کنیم.

 

رئیس ـ تشکر می کنیم. موافق را دعوت بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! از (۱۵) دقیقه وقت (۸) دقیقه جناب آقای بروجردی و (۷) دقیقه را هم آقای کوهکن صحبت می کنند.

 

رئیس ـ آقای بروجردی بفرمایید.

 

علاءالدین بروجردی ـ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم 

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین (حضار صلوات فرستادند)

 

سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله

تبریک و تهنیت عرض می کنم همه اعیاد شعبانیه را بویژه میلاد باسعادت حضرت اباعبدالله الحسین (صلوات الله و سلامه علیه) را خدمت میهمانان بطور ویژه، اعضاء محترم هیأت دولت و ریاست محترم جمهور و همکاران گرانقدر.

بنای من بر این بود که راجع به اهمیت وزارت کشور و گستره کارهای این وزارتخانه صحبت کنم و با توجه به پیشنهاد جناب آقای کردان ویژگیهای ایشان و انطباق آنرا بر این نیازها ولی با عنایت به اینکه همکاران محترم ما در مجلس شورای اسلامی که بعنوان مخالف صحبت فرموده بودند و ما برای همه آنها بلحاظ اینکه جزء خانواده اصولگرایان هستند و متدین هستند و قطعاً نسبت به مطالبی که می گویند احساس مسؤولیت می کنند، احترام قائل هستیم، احساس وظیفه کردم که پاسخ را مبنا قرار بدهم.

ما اگر یک نگاه کوتاهی به تاریخ بیندازیم، زمانی که مولا علی (علیه السلام) به شهادت رسیدند مردم شام در نتیجه تبلیغات گسترده معاویه سؤال کردند علی و شهادت و محراب! مگر علی نماز می خواند؟ آن زمانی که نه تلفن همراهی بود، نه صدایی و نه سیمایی و نه وسیله تکثیر شبنامه، هیچ چیز، اینگونه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و در دوران انقلاب خودمان بخاطر می آورید سیمایی که از مردم بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی، شهید بهشتی و شهید بهشتی ها ترسیم کرده بودند که در هر کجا که می رفتیم نکته منفی را عنوان می کردند. بنابراین مهم است که نسبت به آنچه می شنویم دقت کنیم، بررسی کنیم و قضاوت کنیم.

جناب آقای مطهری یادگار جاودانه آن مرد بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است، اشاره فرمودند که ایشان حالت پدرانه ندارند و تند هستند. من استناد می کنم و جناب آقای دکتر احمدی نژاد را هم باید به شهادت بطلبیم. ایشان در مجموعه صحبتهای خودشان با آقای رئیس جمهور این نکته را اشاره کردند که من در دوران وزارت خود با آقای خاتمی، آقای کروبی، آقای هاشمی رفسنجانی دیدار خواهم داشت، ارتباط خواهم داشت. من در موضع وزارت کشور باید در کل جامعه پدری کنم، این را بعنوان یک شرط ورود در این عرصه گذاشتند. بنابراین تفکر تندروی و عدم وجود حالت پدرانه بنظر می رسد که مبتنی بر واقعیت نباشد و شاید بتوانیم بگوییم که جفاست و واقعاً می توانیم بگوییم که «اگر فرض کنیم آقای کردان اصولگرا باشند» همه ما در طول (۳۰) سال گذشته مواضع ایشان را بعنوان معیارهای اصولگرایی دیده و شنیده ایم. در دوران مشکلات و وانفسای فراز و نشیبهای (۳۰) سال گذشته، اکنون بگوییم «اگر فرض کنید!».

نکته ای که برادر عزیزمان جناب آقای حسینیان اشاره فرمودند و قبل از ایشان نکته استخدامی که باز جناب آقای مطهری اشاره کردند که بسیاری از هم ولایتی های ایشان در دوران معاونت اداری ـ مالی صدا و سیما به این سازمان جذب شدند، من از ایشان سؤال کردم واقعاً شما چند نفر را جذب کردید؟ ایشان گفتند که در آن دوران هم این جو بسیار سنگین بود، من گفتم آمار بگیرند، اصفهانیها ردیف اول، آذربایجان دو و در شماره (۱۱) مازندران مظلوم، خوب این یک نمود عینی است، مبتنی بر آمار و نشان می دهد که این قضاوت، قضاوت مبتنی بر واقعیت نیست.

جناب آقای حسینیان اشاره فرمودند که ایشان صلاحیت احراز این مسؤولیت مهم را ندارند و امین نظام نیستند. عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مازندران امین نظام نیست؟ مسؤول اطلاعات آنجا امین نظام نیست؟ دادستان چندین شهر امین نظام نیست؟ فرماندار امین نظام نیست؟ قائم مقام وزیر نفت امین نظام نیست؟ معاون وزیر کار، معاون امور مجلس و استانهای سازمان صدا و سیما، معاون اداری ـ مالی، قائم مقام ایرانگردی و جهانگردی، قائم مقام ثبت اسناد و املاک کشور، معاون اداری مالی سازمان مسکن، پس چه کسی امین نظام است؟ اگر ما این فرض را که مبتنی بر واقعیتهاست مورد عنایت قرار دهیم که افراد از هفت خوان رستم برای تقبل مسؤولیت در چارچوب گزینش می گذرند، چگونه فردی این مسؤولیتها را احراز می کند که امین نظام نیست؟ 

این درست است که وزارت کشور مسؤولیت مهمی است و ریاست امنیت کشور مسؤولیت والایی است ولی همه این مسؤولیتها نشان می دهد که ایشان صلاحیت داشتند و دارند. آقای کردان که بنده از نزدیک ایشان را می شناسم فرد متدینی است. برای شما خیلی جالب است چون خانم بنده چادری است، روبند نمی زند و کم هستند کسانی که اینگونه باشند، ایشان در یک چنین تقیدی زندگی می کند، پسر ایشان که همسایه ما هم هستند نماز صبح را غیر از مسجد نمی خواند، فردی که خدای ناکرده منحرف است و دچار مشکل، نمی تواند چنین خانواده ای و چنین فرزندانی را تحویل جامعه دهد، قضاوت همه جانبه کنیم. کسی که معاون اداری ـ مالی سازمان صدا و سیماست که جناب آقای لاریجانی سالها مسؤولیت تصدی آنرا عهده دار بودند، با این شرکتهای متعدد می تواند میلیاردی ثروتمند شود بدون اینکه کسی متوجه شود. آقای کردان! در ساری (شهرتان) خانه شما چند متری است؟

قای توکلی جواب دهند که همسایه ایشان هستند در بهشهر، ایشان در شهر خودشان هم خانه ندارند، این یک نمود است، فرض بر این است ایشان که در این سازمان عریض و طویل این مسؤولیت مهم را داشته چندتا ویلا لب دریای خزر و چه و چه، خیلی سراغ داریم از خیلی ها که به حق نظام هم برخورد کرده است.

بنابراین همه این شواهد نشان می دهد که باید دقیق قضاوت کنیم بویژه مسائلی که مربوط به (۳۰) سال قبل است. (۳۰) سال زمان کافی است برای آنکه یک فرد آماده انحراف خود را نشان دهد، چه مالی و چه اخلاقی، فرق نمی کند و وقتیکه شما از این عرصه سخت آزمایش اینگونه سرافراز بیرون می آیید که اتفاقی نمی افتد و ما به قبل از انقلاب می رویم در مورد مسأله ای که علما بهتر از ما می دانند و ما در مکتب آنها آموخته ایم که اگر موضوعی را آمدند، همان داستانی که حضرت علی (علیه السلام) از ایشان نقل می کنند که سه نفر آمدند و نکته اینگونه ای را گفتند، ایشان فرمودند شاهد چهارم، گفتند نیست، گفتند بخوابانید شلاق را فعلاً بزنید، بنابراین نسبت به اینگونه مسائل آنهم در آن زمان، آنهم در این فرصت کوتاه بنظر می رسد که...

 

منشی (قربانی) ـ (۹) دقیقه تابحال صحبت کردید، (۶) دقیقه باقیمانده است. 

 

بروجردی ـ من از اطاله کلام عذرخواهی می کنم. در مورد مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد خطا کرده است. خوب، دانشگاه آزاد این مدرک فوق لیسانس را داده، امضاء کردند. اگر هر چه را که نمی پسندیم بگوییم خطاست بنظر می رسد که اشکال اساسی است و در همین سندی که بعنوان برنامه ارائه کردند دکترا را افتخاری نوشتند و تعریف افتخاری را همه می دانند. من از اطاله کلام عذرخواهی می کنم. 

والسلام علیکم و رحمه الله 

(عده ای از نمایندگان ـ احسنت)

رئیس ـ تشکر می کنیم، آقای کوهکن بفرمایید.

 

محسن کوهکن ریزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

من در ابتداء از جناب آقای دکتر احمدی نژاد عذر می خواهم برای اینکه صبح عزیزی مطلبی را گفتند که من فکر کنم شاید به نوعی توهین به ایشان تلقی می شد که اظهار یأس کنیم و بگوییم اگر روال به همین صورت جلو برود وزراء زمان شاه معرفی می شوند. عرض کردم خدمت بزرگواران و همکاران عزیزم، عذرخواهی می کنم حداقل من از جناب آقای دکتر احمدی نژاد که از این تریبون اعلام کنیم اگر مسیر به همین صورت جلو رود در آینده وزراء زمان شاه خدای ناکرده معرفی می شوند.

نکته دیگر همه روحانیون مجلس برای ما عزیز و محترم هستند. برادر عزیزم جناب آقای زاکانی که فوق العاده ایشان را دوست دارم، قابل احترام هم برای بنده هستند، می دانند به همان میزان حرف جناب آقای حسینیان برادر عزیز برای ما حجت است که حرف جناب آقای شاهرخی رئیس کمیسیون قضایی مجلس حجت است. ایشان به اتفاق جناب آقای محمدی (سلسله و دلفان) که معروف هستند به هر جهت همه دوستان می شناسید صف اول نماز جماعت ذکر صلوات کامل ایشان را می شناسید چندین دوره در مجلس من سه، چهار خط مطلب این دو برادر را که مربوط به امروز نمی شود مربوط به همان سالهایی می شود که عزیزان این مطالب را مطرح می کنند، می خوانم.

اینجانبان علی شاهرخی نماینده کوهدشت و محمد محمدی نماینده سلسله و دلفان گواهی می دهیم که در مدت همکاری با آقای کردان در دادسرا و دادگاههای انقلاب اسلامی مازندران (این مربوط به ۲۰ سال پیش است مربوط به زمانی که عزیزان در آنجا مسؤول بودند) جز تقوا، صحت عمل، سلامت نفس، خوشنامی و برخورد قاطع با گروههای ضدانقلاب و ملحد و محارب چیز دیگری از معظم له ندیدیم و مسائل انتصابی اعم از مسائل اخلاقی و غیره را کذب محض می دانیم.

آقای شاهرخی به خود من فرمودند در زمانی که ایشان قاضی ما بود یکی از متهمین مبلغ کلانی را به ایشان پیشنهاد رشوه داده بود و مبلغ را داده بود ایشان همین مبلغ را ضمیمه پرونده کردند بعنوان یک تخلف و به دادگاه اعلام کردند. من بگویم وقتی آقای کردان مریض بودند برای بیماری خارج رفتند هزینه درمانشان چگونه تأمین شد؟ آخر کسی که فساد مالی دارد بهرجهت فساد مالی را زمینه سازی برای دیگران می کند؟

به هر جهت ابتدا باید اول به خودش برسد. امکانات را به هر جهت برای خودش فراهم کند. کسی که در طول تصدی سالها، آنهم معاونت مالی سازمان صدا و سیما با ضوابط خاصی که خودش دارد میلیاردها تومان از زیر دستش می گذرد، عبور می کند زندگی شخصی ایشان را بررسی کنید. همین الان سرکار خانم دکتر افتخاری آمدند به من گفتند از خواهرهایی هستند که فوق العاده حساس و می خواهند برای رأی دادن حجت شرعی داشته باشند گفتند وقتی این مطالب را شنیدم رفتم از همسایه ها اینطرف و آنطرف درمورد خانواده و فرزندانشان تحقیق کردم.

آخر این صحیح نیست که یک برادر بزرگوار روحانی که من تشکر می کنم از ایشان که یک حرفی را وقتی می شنود صاف می آید از همین امروز در جلسه از ایشان سؤال می کند این درست است که بگوییم منزلی که داماد ایشان در آنجا بوده بعد آنجا را عشرتکده کردند بعد آن روحانی محترمی که حرف را می شنود می آید از ایشان سؤال می کند ایشان می گوید اصلاً من دامادی ندارم. حالا دخترم اصلاً ازدواج نکرده.

 

عزیزان! آیا منطقی بنظر می رسد که آقای رئیس جمهور وقتی افرادی را می خواهد معرفی کند حداقل اقل از وزارتخانه ای که یک روحانی وارسته و پاکدامن در رأس آن قرار گرفته (وزارت اطلاعات) یک سؤال نکند؟ آقای دکتر احمدی نژاد را در این سوابق مدتی که سؤال داریم که هیچگونه رودربایستی با هیچ همکاری نداشته که بسیاری از همین جابجایی ها ناشی از همین بوده بیاید سؤال کند و بعد این مطالب را وزارت اطلاعات تأیید کند و مجدداً ایشان را معرفی کند. همین سؤال در ذهن ما باشد.

قربانی ـ آقای کوهکن! ۳۰ ثانیه وقت دارید) من به ذهنم می رسد آن مطالبی را که از زمان معرفی ایشان دیدم اساساً من فرد خاصی را نمی خواهم متهم کنم، همه عزیزانی که بعنوان مخالف صحبت کردند مبرا از این مسأله هستند به تک تک آنها من ارادت دارم اما یک چیز سازمان یافته ای را... بهر جهت من آدم بی تجربه ای نیستم چندین دوره است در مجلس هستم یک چیز سازمان یافته ای را دیدم. بنده به شما عرض کنم برادر عزیزی که اشاره کردند من خدمت شما بگویم اشاره کردند به مدرک تحصیلی. آقای بروجردی فوق لیسانس را گفتند یک موقع است ما می گوییم مدرک فوق لیسانس ندارد این مدرک را جعل کرده اگر اینطوراست بفرمایید، قابل قبول. اما می گوییم واحدی که مدرک را صادر کرده این ارزیابی نشده. آیا مسؤولیت این با دانشجویی است که مدرک را گرفته؟ او در این کشور زیر این آسمان هر دانشگاهی که او را بپذیرد و درس بخواند به او مدرک بدهد این مدرک، مدرکی که حاکمیت صادر می کند برای شخص معتبر است. خارج آنرا می گویند. عرض آخرم این است این کپی آن مدرکی است که دانشگاه آکسفورد فرستاده. دوستانی که می گویند یا آقای کردان این را جعل کرده یا این درست است. هیچ اشکال هم ندارد که حالا بعد از این دوستان بروند بررسی کنند. حالا بخواهیم وارد مسائل تحصیل و اینها هم بشویم. من از ادامه صحبتها بخاطر مراعات آیین نامه عذرخواهی می کنم. وصلی الله علی محمد و آل محمد

 

رئیس ـ متشکر، آقای کردان بفرمایید.

کواکبیان ـ تذکر دارم.

رئیس ـ بفرمایید.

منشی (محبی نیا) ـ عذر می خواهم آقای کردان، آقای کواکبیان بفرمایید.

 

مصطفی کواکبیان ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

با عرض خسته نباشید خدمت همکاران محترم واقعیت این است که در وقت نماز جماعت خیلی از دوستان به ما تذکر دادند آقا! شما چهره دانشگاهی هستید چرا فریاد کشیدید و امثال اینها... (رئیس ـ ماده ای را که می خواهید تذکر بدهید بفرمایید) تبصره (۱) ماده (۱۹۰) است.

تبصره (۱) می گوید: «وقتیکه هر کدام از مخالفین و موافقین صحبت می کنند تنها حق دارند درمورد برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به مجلس صحبت داشته باشند» و خواهش من از جناب آقای رئیس این است عزیزانی که خارج از دستور صحبت می کنند تذکر لازم و مقتضی را بدهند. آن عزیزی که حالا (۸) سال خون دل خورده و الان اینجا آمده دارد می گوید من (۸) سال خون دل خوردم نمی بایست آن (۸) سال اینطور... اصلاً ربطی به بحث ما نداشت. علت اعتراض بنده هم همین بود حالا اگر می خواهد و مخالف و موافق بحثشان را داشته باشند آن به خودشان مربوط است (رئیس ـ آقا متشکریم) اما در این مورد من می خواهم بگویم شما باید تذکر بدهید که کسی خارج از دستور صحبت نکند.

 

رئیس ـ آن وقتی که لازم باشد تذکر می دهیم. مثل اینکه شما حالا ولایت هم بر من دارید. تذکر بعدی را بفرمایید.

 

منشی (محبی نیا) ـ جناب آقای کریمی فیروزجایی بفرمایید.

 

علی کریمی فیروزجایی ـ آقای رئیس! تذکر بنده مستند به بند (۵) ماده (۲۳)، نظارت بر انجام امور مربوط به گزارشها و چاپ و توزیع آنها همینطور در همین ماده بند (۱۱) حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس است. مجموعه اتفاقاتی که امروز چه در صحن علنی چه در کازیه ها افتاد یک ماه قبل بنده هم به جناب عالی و هم به اعضاء محترم هیأت رئیسه (البته غیررسمی) چنین اتفاقی راجع به یکی از پرسنل مجلس افتاد که متأسفانه بخشهایی از حراست مجلس هم نقش داشتند، در توزیع آن شبنامه ها در کازیه نماینده های محترم همین اتفاق امروز راجع به این چهره ارزشمند و خوب نظام ما که (۳۰) سال خدمت صادقانه کرد افتاد. من تذکر می دهم که هیأت رئیسه من بعد یا یک فردی از اعضاء را مأمور توزیع این گزارشها و نامه ها کند یا به نوعی در این سیستم نظارت جدی تری را لحاظ کنند.

 

رئیس ـ متشکریم، قبلاً هم این تذکر را داده بودند عرض کردیم که هیأت رئیسه پیگیری خواهد کرد.

 

منشی (حاجی بابایی) ـ حدود (۱۰۰) نفر از نمایندگان محترم هنوز کارت نگرفته اند.

باتوجه به اینکه زمان دارد می گذرد و ممکن است موقع رأی گیری با مشکل مواجه شویم خواهش می کنیم که در این فرصت کارتهایشان را بگیرند.

 

رئیس ـ متشکر.

 

منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! آقای قاضی پور هم صبح فرمودند که من بر ایشان ولایت دارم ظاهراً منصرفند. دوستان منصرفند.

 

رئیس ـ اجازه بدهید که بحث را ادامه بدهیم، آقای کردان بفرمایید.

 

علی کردان (وزیر پیشنهادی وزارت کشور) ـ سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم

«قال الله تعالی فی کتاب الحکیم: ان اکرمکم عندالله اتقکم» 

با سلام و درود به روح پرفتوح امام امت و امت امام و باسلام و درود به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حضار صلوات فرستادند) و با سلام و درود به روح پرفتوح شهداء، جانبازان گرامی، آزادگان سرافراز، ایثارگران موحد، رزمندگان رزمخواه و رزمجوی ما در سراسر گیتی.

باعرض تهنیت به مناسبت این میلاد عظیم و سترگ که زمینه عاشقی را به همه ما آموزش داد. ابتدائاً وظیفه می دانم از ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر احمدی نژاد که به حقیر اعتماد فرمودند از باب معرفی من به مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری کنم که ان شاء الله بتوانم پاسخ اعتماد ایشان را در اجرای صحیح قوانین در وزارت کشور اگر مورد اعتماد واقع شده ام بدهم.

سپاسگزاری بعدی من از برادران عزیزی است که تاکنون وزارت کشور را در دولت نهم اداره کردند، جناب آقای پورمحمدی وزیر سابق کشور و برادرمان جناب آقاسیدمهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور که همت شان را بر اداره مطلوب این وزارتخانه گماردند. از مباحثی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد قطعاً خیرخواهانه، ناصحانه و اداء وظیفه نمایندگی بود چه از سوی برادران موافق و چه دوستان مخالف سپاسگزاری می کنم. فضایی را فراهم ساخت که من هم بتوانم در حد وسع و بضاعت خودم هم برنامه هایم را برای وزارت کشور نزد دوستان تقدیم کنم و هم اگر مواردی وجود دارد برای تشحیذ ذهن نمایندگان عزیز مطرح کنم.

آن چیزی که من در وزارت کشور فکر می کنم خلق فرصتهای سازنده از چالشهای آینده در جهت پیوستگی مردم با نظام است. یعنی فکر می کنم که ما باید از چالشها، فرصتی را خلق کنیم که مردم با نظام اسلامی پیوند درست تری را برقرار کنند. اما این مسیر را چگونه می شود طی کرد و می خواهم عرض کنم به برادر عزیزی که فرموده بودند برنامه های ایشان باید سمت و سوی آن نیز روشن شود اینجا سمت و سوی آنرا عرض می کنم.

ایجاد اقتدار ملی از طریق وفاق ایرانیان با تکیه بر مردم سالاری دینی و حفظ کیان ایران اسلامی، پیشرفت و آبادانی مبتنی بر عدالت و تحرک اجتماعی، شادابی ملی با امنیت نرم و نظم عمومی و تلاش مستمر برای حداکثر سازی منافع ملی کشور. اما آن چیزی که ملاک کار ما در تمام امور قرار خواهد گرفت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز، سیاستهای کلی نظام و برنامه چهارم توسعه و ان شاء الله در فرصت اندکی که برای ما اگر رأی اعتمادی حاصل شود بوجود خواهد آمد کمک به اجرای اصل (۴۴) قانون اساسی که فکر می کنیم نیاز امروز کشور است.

اما در داخل خود وزارت کشور اصلاح نظام توزیع اعتبارات استانی به سمت شهرستانها، بخشها، دهستانها و روستاها اگر ظرفیت این اصلاح درخود وزارت کشور یا دولت وجود داشته باشد این کار را در آنجا انجام خواهیم داد و اگر نیازمند به قانون باشد برای اینکه تصمیم گیری در توزیع اعتبارات در استانها با ضابطه و جهت محرومیت زدایی را پیدا کند لایحه لازمه را تهیه می کنیم و به مجلس محترم تقدیم خواهیم کرد.

ایجاد امنیت مستمر و پایدار برای گسترش رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تأمین آرامش روحی و روانی مردم از طریق (۳۱) دولت کوچکی که در سراسر کشور مشغول خدمت رسانی به کشور عزیزمان هستند.

بسیج تمامی امکانات مادی و معنوی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد و جرایم سازمان یافته و جرایم مخرب که دارای بار فرهنگی منفی هستند. توسعه احزاب و گروهها و تشکلها در چارچوب قانون برای رسیدن به جامعه آرمانی مناسب.

پیگیری در جهت اجرای طرح جامع تقسیمات کشوری واجرای قانون افزایش نمایندگان با طی (۱۰) سالی که از عمر آن گذشته است. ملاک قراردادن فرامین مولای متقیان علی (علیه السلام) در گزینش کارگزاران این نظام. طراحی و تدوین تشکیلات مناسب برای اولویت بخشی به مناطق مرزی کشور با نگاه رونق اقتصادی و اما برقراری تعامل مثبت و سازنده با مجلس شورای اسلامی بگونه ای که برای انتصاب مقامات استانی و شهرستانی تلاش خواهیم کرد در مجمع نمایندگان استان و نمایندگان شهرستان معیارها و ضوابط یک استاندار مطلوب را از نمایندگان محترم دریافت کنیم درچارچوب معیارها و ضوابطی که نمایندگان محترم ارائه می دهند مصادیق را تدارک کنیم با این تلاش که بیشتر از یکنفر، آن مصادیق را نیز عرضه کنیم به دوستان، نمایندگان محترم مجلس و با یک تعامل و تفاهم جدی مدیران استانی را منصوب کنیم و از ظرفیت قوه مقننه برای پیشبرد امور نهایت استفاده را کنیم و امیدوارم بتوانم وزارت کشور و استانداری و فرمانداری و دهیاری های کشور را خانه عاطفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بدهم. (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت)

از آن طرف با جناب آقای رئیس جمهور درگذشته صحبت کردم گرچه فرصت ما اندک است اما چون از گذشته مطالعه کردم برای حلقه امنیتی کشور چهار پروژه تمدن ساز را در دست داریم که امیدواریم بتوانیم آغاز این پروژه های تمدن ساز را در کشور با هم شروع کنیم که امنیت پایداری را برای یک دوران طولانی برای کشور فراهم کنیم. در بحث عمرانی و کاری که مجلس محترم انجام داد، سازمان مدیریت بحران، وظیفه دوره ما این است که این سازمان را سبک و کارا و پیشگیرانه با تدوین آیین نامه ها و مقررات پیش ببریم.

اما با خودم فکر می کردم چرا در اعوان انقلاب (وزیر محترم اطلاعات اینجا تشریف دارند) بیش از (۴۴) مورد یا مورد ترور واقع شدم یا مورد تخریب. یک نمونه آنرا جناب آقای محسنی نماینده محترم مشهد، در آمل با هم بودیم در داخل اتومبیلی با هم بودیم ایشان ناظرند آن منافقی که بنا داشت هر دو ما را من همان روز سخنران نماز جمعه محمودآباد بودم از آن ترور جستیم. چرا در ایامی که به عملیات به جبهه ها می رفتم خداوند توفیق شهادت را عنایت نکرد؟ لطف خدا را امروز احساس کردم که خدای بزرگ کریمانه (حتماً دوستان می دانند که بیماری سختی هم بر من عارض شده بود) آنهم موجب رفتن ما از این دیار نشد. شاید خدا می خواست که من امروز اینجا در جمع شما حضور پیدا کنم و از نصیحت ناصحان صالح و از فرمایشات دوستانی که می خواستند وظیفه شرعی خودشان را اعمال کنند استفاده کنم برای تهذیب نفس و ان شاء الله چراغ راهی باشد برای ارتباط بیشتر من با خدای بزرگ و امیدوارم در زمینه مدارک تحصیلی فرمودند من حتماً کپی دکترایم را تقدیم می کردم اگر می دانستم که دوستان راجع به فوق لیسانس هم مسأله ای دارند آنرا هم به هیأت رئیسه تقدیم خواهم کرد و راجع به مسائل دیگری که گفتگو خواهم کرد جناب آقای بروجردی به من فرمودند من حتی مزاحم وزیر محترم اطلاعات هم نشدم. جناب آقای بروجردی به من فرمودند که من از وزیر محترم اطلاعات سؤال کردم آیا فلانی چیزی نزد شما دارد؟ جناب وزیر اطلاعات به ایشان فرمودند خیر.

بهرحال آنچیزی که من اینجا باید عرض کنم با توکل به خدا و با توسل به ائمه طاهرین بویژه بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) امیدوارم باقی عمرم را آنگونه زندگی کنم که خدای بزرگ می پسندد و مجلس محترم به هر نحوی که مصلحت می داند تصمیم بگیرد آن تصمیم را بر دیده منت خواهم گذاشت ولی در هر سنگری که خدمت کنم تعامل با مجلس شورای اسلامی را یک وظیفه شرعی و قانونی برای خودم احساس می کنم و این مسیر را ادامه خواهم داد، ان شاء الله.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

رئیس ـ تشکر می کنیم، جناب آقای دکتر احمدی نژاد وقت در خدمت شماست.

 

محمود احمدی نژاد (ریاست محترم جمهوری) ـ 

بسم الله الرحمن الرحیم 

«اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه» .

تشکر می کنم از همه عزیزان. بگذارید در ابتدای جلسه یک مطلب مزاحی را خدمتتان عرض کنم. به دوستان گفتم ما فکر می کردیم که فقط دولت صحرای کربلاست! نمایندگان مجلس از صبح (۸)، (۳۰/۸) می آیند تا (۱۲)، (۳۰/۱۲)، (۱) بالاخره خیلی کار سختی است (۵) ساعت پیوسته گفتن و شنیدن و اندیشه کردن و تصمیم گرفتن کار سختی است خدای متعال به همه شما توفیق و عزت روز افزون عنایت بفرماید.

خوشبختانه بحثهای بسیار خوبی شد هم مخالفین محترم هم موافقین محترم، فضایی که امروز ما در مجلس داشتیم نشانه زنده بودن، شاداب بودن، متعهد بودن و آرمانی بودن مجلس شورای اسلامی است و ما خدای متعال را بخاطر داشتن چنین مجلسی سپاسگزاریم و از رأیی که به بعضی از عزیزان به اینجا دادیم هم خدا را شکر می کنیم هم به رأی خودمان بیش از گذشته مطمئن شدیم بحثها مطرح شد من نمی خواهم وارد شوم دو، سه نکته کلی را خدمتتان عرض می کنم یکی، دو تذکر هم البته به خودم امیدوارم که خدای متعال در اینها برکت و اثر قرار بدهد. من می خواهم خدمت شما و همه دنیا اعلام کنم این دولت، این مجلس پای همه اصول انقلاب از گزینش کوچکترین همکار تا تصمیمات بزرگ ملی و برنامه ریزی ها ایستاده اند و به فضل الهی تا آخر خواهند ایستاد. این دولت به لطف خدا با هدایتهای رهبری عزیز با حمایتهای نمایندگان محترم روز به روز مصمم تر و پایبندتر به اصول خواهد بود و در پیگیری اصول و آرمانها با برادر، فرزند و دوست (۳۰)، (۴۰) ساله خودمان هم رودربایستی نداریم و این همان چیزی است که امروز مجلس عزیز از دولت و خادمان ملت مطالبه می کند. خدا نیاورد روزی را که ما (خودمان را) گرفتار و اسیر برخی مناسبات غیرآرمانی، غیرالهی و غیراصولی در تصمیم گیریها و پیشبرد امور کشور و انقلاب بکنیم.

به شما عرض می کنم بنده در انتخاب این همکاران با علم، آگاهی، رعایت ضوابط، نیازهای کشور، اصول و آرمانهای انقلاب تصمیم گرفتم و در نزد خدای متعال حجت قاطع دارم.

آرمانگرایی و ایستادگی بر اصول رمز ماندگاری ماست. روح حرکت و مجاهدتهای ملت ایران و خادمان ملت ایران است و من به شما عرض می کنم در کنار شما دولت تا آخر بر همه اصول خواهد ایستاد. می بینید سنگین ترین هجمه ها چه در عرصه جهانی و چه در عرصه داخلی در این قریب سه سال علیه این دولت بوده است اما خدا را سپاسگزاریم، با حمایت مجموعه نیروهای دلسوز و امین و وفادار، دولت همچنان پای آرمانها ایستاده است و به فضل الهی در کنار شما تا آخر خواهد ایستاد.

سه عزیزی که معرفی شدند، سه فرد مؤمن، وفادار به آرمانها و انقلاب، با سابقه طولانی در خدمت، کجای آقای دکتر بهبهانی با وزرای زمان طاغوت مشابهت دارد؟

بنده (۳۰) سال ایشان را می شناسم. ایشان آن فداکاری را برای انقلاب کرده است که خیلی ها حاضر نیستند این فداکاری را انجام بدهند. تکیه گاه نیروهای انقلاب در دانشگاه بوده است و زندگی او هم زندگی بسیار شفاف است. یک عالم دانشگاهی مؤمن به انقلاب، هرجا انقلاب مأموریت داده، ایستاده کار کرده. آیا در زندگی او انحرافی بوده است؟ در زندگی او دست اندازی به بیت المال بوده است؟ کم کاری بوده است؟ من در نزد خدای متعال و در حضور شما شهادت می دهم بنده در این (۳۰) سال از ایشان هیچکدام از اینها را ندیدم، به عکس دیدم. خانواده ای پاک، زندگی سالم. یا جناب آقای دکتر حسینی یک جوان برآمده از انقلاب، رویش انقلاب، با این تسلط و علم و با این تعهد به اصول و جهتگیریهای آرمانی انقلاب، خدمت شما معرفی شده است. یا جناب آقای کردان، (۳۰) سال در خدمت انقلاب، همه آن هم در مسؤولیتهای مهم و بعضاً حساس. این زندگی اوست، این خانواده اوست، این مواضع و این کارکرد اوست.

معنای این حرفها این نیست که لزوماً انتخاب من بهترین انتخاب داخل کشور است، خیر، شما می دانید بالاخره رئیس جمهور باید یک مسیری را طی کند و به یک فردی برسد. اینطور نیست که ما یک انبار چندهزار نفره داشته باشیم که همینطوری دست بیاندازیم کسانی را بیاوریم که واجد شرایط باشند. با کلی دقت، پیگیری، مشورت، ملاحظه مسایل کشور، الزامات کار، بالاخره به یکی، دو نفر می رسیم. باید کلی هماهنگیها انجام بدهیم، اینها ضروریات و لوازم تصمیم گیری است و کمک می کند که تصمیم گیری پخته تر و دقیقتر انجام بشود.

البته ممکن است برادرانی آرمانی، اصولی، حزب اللهی باشند، اگر جای من باشند بخواهند انتخاب کنند، یک کسی دیگر را انتخاب می کنند. منع و اشکالی هم نیست.

الاخره نباید همه ما در تصمیم گیریهایمان بطور ریز، عین هم عمل کنیم، مهم جهت است.

کسی بیاید یک روز را در زندگی آقای کردان بگوید که ایشان در جبهه مقابل یا در کنار منحرفین ایستاده است و یک روز را بگویند که سینه به سینه منحرفین نه ایستاده است. دیگر یک نفر (۳۰) سال در این انقلاب چه کار باید بکند؟ البته ایشان نباید به این قانع باشد، ما باید همه وجودمان را فدای انقلاب کنیم و در راه آرمانهای انقلاب بسوزیم، این نقطه اوج آرمانی و خواست ماست اما یک نفر دیگر چه کار باید بکند؟  

خودش را در خدمت انقلاب وسط گذاشته است.

من از دوستان فراوانی سؤال کردم، نقل کردند یکی از دوستان آمد به من گفت: گفتند بعضی از عزیزان نمی دانم از کدام منبع نقل کرده ا ند که وقتی با آقا مطرح شده، احمدی نژاد اصرار کردند، بالاخره آقا فرمودند نه من مخالفتی ندارم. اصلاً رابطه ما با رهبری اینطوری است؟ رابطه این دولت با رهبری اینطوری تنظیم شده؟ اصلاً برای ایشان دو دقیقه هم طول نکشید. من وقتی گفتم آقا این سیر طی شده، فلان دوست، فلان برادر، فلان برادر، الان به این رسیدیم. ما توسط دوستان متعدد یک استمزاجی از مجلس محترم کردیم، گفتند برادر عزیز و بسیار خوبمان آقای صمصامی و برادر بسیار خوبمان آقای سیدمهدی لب مرزی هستند ممکن است رأی لازم را کسب نکنند. خود آقای سیدمهدی آمد به من گفت فلانی! ما هم ارزیابی کردیم، لب مرزی است، شما این خطر را نکن، برو روی فرد دیگری بررسی بکن. عرض من خدمت آقا یک دقیقه هم نشد، سیر را گفتم. ایشان یک سؤال فرمودند که شما چقدر آقای کردان را می شناسی؟ من گفتم اینطوری می شناسم، ویژگیها، سوابق و از این افراد هم راجع به ایشان سؤال کردم. ایشان فرمودند بسیارخوب، بروید تلاش کنید که ایشان رأی بیاورد. بالاخره ما نباید بیاییم اینجا یک حرفی را نقل کنیم آن هم از بالاترین جایگاه نظام که همه پیکره نظام و ملت متصل به آنجاست.

برادری آمد گفت خود احمدی نژاد موافق نیست، مخالف است. به همین خاطر فلان برادر و فلان برادر مخالفت می کنند. بنده را شما می شناسید، بنده اهل این سیاسی کاریها و این جور چیزها نیستیم. مگر رودربایستی داریم. ما می آییم می گوییم تصمیم گیری هم با شماست، همینطور بوده. البته من امروز خیلی خوشحال شدم، خدا را شکر کردم که جناب آقای دکتر لاریجانی چند بار گفتند من با این کاغذهایی که منتشر می شود، برخورد خواهم کرد. ان شاء الله برخورد کنند، منشأ آن مشخص شود.

چطور یک کسی (۳۰) سال همیشه مسؤولیت داشته بعد می خواهد یک جابجایی اتفاق بیافتد به یک مسؤولیت دیگری برود که همه اینها نوکری ملت و نوکری نظام است، هیچکدام از اینها هیچ شأنی در دنیا و آخرت برای کسی نمی آورد، مگر اینکه قلب سلیمی، تقوایی یا ایمانی در دلها باشد. یکدفعه... من خیلی خوشحال شدم، خدا را شکر کردم. ان شاء الله این روش در کشور منسوخ و متوقف بشود. این برای همه است، در مجلس هفتم یک برادری که الان وزیر است، نماینده بود، همیشه مسؤول بود، ما آمدیم در مجلس با دوستان صحبت کردیم، گفتیم آقا! ما می خواهیم این وزارتخانه را (۵)، (۶) تا برادرها در مجلس هستند، به نظر ما اینها شایستگی را دارند، مشورت کردند، رسیدیم به یکی از این برادرها که الان در دولت است، یکباره دیدیم یک کاغذهایی منتشر شد، یک اتهاماتی که آدم وقتی می خواند می گفت ای خدای بزرگ اینها چیست؟ چطور کسی می تواند تصمیم بگیرد اینها را روی کاغذ بنویسد و بعد بدون اسم منتشر کند؟ راجع به افراد گوناگون، کسی که تمام عمرش را در انقلاب بوده، در استان خودش به نیروی پرچمدار حزب اللهی از قبل از انقلاب مشهور است.

امیدوارم با این تصمیمی که هیأت رئیسه گرفت، هم در مجلس و هم در دولت و هم در کشور آقای محسنی هم پیگیری کنند این روشها منسوخ بشود، برود به دنبال کارش. آقا یک کسی معرفی شده، (۳۰)، (۲۰)، (۱۵) سال سابقه کار دارد، عملکردش را بپرسیم، بررسی بکنیم، خوب بود انتخاب بکنیم، نبود کنار بگذاریم. نباید منشأ دعوایی بشود. نظام ما اینطوری است. نگاه دولت این است، ما معرفی می کنیم، تلاشمان را می کنیم، کارهایمان را می کنیم، به رأی نمایندگان ملت هم حداکثر و نهایت احترام را گذاشتیم و خواهیم گذاشت. ما از هم اصلاً که جدا نیستیم، جدا نیستیم، به اتفاق می خواهیم تصمیم بگیریم، این یک تصمیم مشترک است. ما بررسیهای اولیه را می کنیم، معرفی می کنیم، شما هم رأی اعتماد می دهید ما تشکر می کنیم، اگر هم به کسی رأی اعتماد ندادید بازهم تشکر می کنیم.

من از خدای متعال می خواهم که نیاورد روزی را که احمدی نژاد دنبال گماردن وزرای زمان شاه باشد. البته خدا خودش می داند که من مطلقاً هیچ چیزی را به دل نمی گیرم، ولی واقعاً امروز انقلاب ما بسمت زمان طاغوت حرکت می کند؟ یا اینکه امروز ملت ایران پرچمدار همه اصول و آرمانها در جهان است؟ فضای کشور الان با (۵)، (۱۰) سال پیش، با (۱۵) سال پیش چقدر تفاوت کرده است؟ شما از اصول کوتاه آمدید؟ یا بنده کوتاه آمدم؟ کدام ما آمدیم؟ من می گویم نه شما آمده اید و نه بنده، پس چه کسی است که کوتاه آمده که ما می خواهیم آرام آرام برویم؟ ممکن است یک برادری نسبت به اقدامات بنده انتقاد داشته باشد، دستش را هم می بوسم اما خواهش من این است که این را تسری ندهد به افرادی که معرفی شدند. ممکن است یک برادری نسبت به سیاستهای فرهنگی دولت انتقاد داشته باشد، ما مخلص او هم هستیم، می نشینیم گوش می دهیم، ملاحظه می کنیم اما ارتباطی به وزیر راه و وزیر اقتصاد ندارد، اینها باید بروند راه و راه آهن را درست کنند، کشور را درست کنند.

من صحبتم را طولانی نمی کنم، از همه صمیمانه تشکر می کنم، از خدای متعال می خواهم این فضای همدلی، برادری و آرمانخواهی را در بین ما و کشور ما ان شاء الله پایدار بکند و پیروزیهای بزرگتر و بزرگتر نصیب ملت ایران بگرداند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

 

رئیس ـ آقای دکتر احمدی نژاد تشکر می کنیم، ممنونیم.

 

احمدی نژاد ـ اگر می خواهید رأی گیری کنید، ما برویم (رئیس ـ میل خودتان است) ما از همه برادران و خواهران عزیز عذر می خواهیم، خداحافظ شما.

 

رئیس ـ تشکر می کنیم. نمایندگان در صندلیهای خودشان استقرار داشته باشند، موقع رأی گیری است. بحث درمورد رأی اعتماد به وزیر اقتصاد و دارایی است. جداگانه رأی می گیریم، ابتداء وزیر اقتصاد و بعد وزرای دیگر، شروع کنید.

حضار ۲۷۱ نفر هستند. چون روی کارتها اسامی نوشته، برای سه وزیر می توانید رأیتان را بدهید، اشکالی هم ندارد. ۲۷۴ نفر کارت گرفتند، اما حاضرین در جلسه۲۷۱ نفر هستند.

 

(اخذ رأی با ورقه بعمل آمد و نتیجه پس از شمارش اعلام گردید)

 

منشی (حاجی بابایی) ـ همکاران عنایت کنند رأی های سفید به معنای این است که شما به وزیر رأی اعتماد دادید، یعنی اینکه شما می خواهید وزیر باشد، کبود به معنای مخالفید و وزیر نباشد، زرد به معنای ممتنع، در هر حال ممتنع و کبود در معنای کلی یعنی وزیر نباشد.

 

منشی (میرتاج الدینی) ـ آقایانی که دعوت می کنم جهت نظارت بر شمارش بیایند. آقایان کواکبیان، اکبری، یوسف نژاد، قمری، هدایت خواه و قاضی پور.

 

رئیس ـ نتایج آراء مربوط به رأی اعتماد وزراء را خدمت شما عرض می کنیم:

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی؛ (۲۱۷) نفر موافق، (۲۹) نفر مخالف و (۲۳) نفر ممتنع. بنابراین جناب آقای حسینی از مجلس برای وزارت امور اقتصادی و دارایی رأی اعتماد گرفتند.

برای وزیر راه و ترابری؛ (۱۸۱) نفر موافق، (۵۱) نفر مخالف و (۳۷) نفر ممتنع. بنابراین جناب آقای بهبهانی هم بعنوان وزیر راه و ترابری از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

در مورد وزیر کشور؛ (۱۶۹) نفر موافق، (۶۴) نفر مخالف و (۳۶) نفر ممتنع. بنابراین جناب آقای کردان هم بعنوان وزیر کشور رأی اعتماد گرفتند. (حضار صلوات فرستادند)

برای وزراء محترم که امروز رأی اعتماد گرفتند آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم در این سنگر به انقلاب و مردم خدمت کنند و از نمایندگان محترم هم که با حوصله به فرمایشات مخالفین و موافقین گوش دادند و با متانت به بررسی عملکردهای گذشته کاندیداهای این سه وزارتخانه تأمل کردند، من سپاسگزاری می کنم، واقعاً جلسه پرمشغله ای بود، ولی شما دوستان خیلی با حوصله و متانت عمل کردید، بنده از شما تشکر می کنم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.