| کد خبر: 180691 |

◄ بازیگری بخش خصوصی مهم‌تر از کاهش یا افزایش بودجه است

با این فرض که شاید تا 4 سال آینده توجیهی برای افزایش بودجه کشور نداشته باشیم، استفاده از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی برای راه‌اندازی پروژه‌های ریلی لازم است؛ چراکه تجربه نشان داده است که دولت به تنهایی از پس تامین زیرساخت و ناوگان در این صنعت برنمی آید.

تین نیوز

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور به‌ویژه در بخش ریلی با احداث راه‌های آن در کریدورهای مختلف، از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است و بالتبع طرح‌های نیمه کاره‌ از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

به گزارش تین نیوز، یک عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما در این‌باره گفت: نکته اصلی اما در این زمینه این است که به جای کاهش بودجه، باید یک رویکرد جدید در توسعه و احداث زیرساخت‌های ریلی ایجاد شود و بخش خصوصی در جهت ایجاد ارزش افزوده به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب شود.

مجید کیان پور اضافه کرد: دولت باید ضمانت‌ها و مشوق‌هایی را با یک رویکرد جدید در نظر بگیرد تا بخش خصوصی در جهت ایجاد ارزش افزوده و برای ایجاد خطوط ریلی اقدام کند.

کیان‌پور تاکید کرد: با این فرض که در شرایط کنونی، شاید تا  4 سال آینده توجیهی برای افزایش بودجه کشور نداشته باشیم، استفاده از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی برای راه‌اندازی پروژه‌های ریلی لازم است؛ چراکه تجربه نشان داده است که دولت به تنهایی از پس تامین زیرساخت و ناوگان در این صنعت برنمی آید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: راه‌آهن هم نسبت به افزایش سهم بخش خصوصی اهتمام جدی دارد که برای این کار لازم است که از همه مشوق‌های ترغیبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت ریلی استفاده شود.

کیان‌پور با ذکر مثالی ادامه داد: از جمله اینکه نرخ سود باید افزایش و مالیات باید کاهش مناسبی داشته باشد تا این بخش خودش در صنعت ریلی به شیوه های مختلف از قبیل فاینانس و... سرمایه گذاری کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بحث کاهش بودجه ریلی بسیار مهم است اما به زعم بنده حتی اگر برخی از پروژه‌ها را به رایگان هم تحویل بخش خصوصی دهیم، شاید توجیه اقتصادی داشته باشد و برای انجام درست کار، دولت نباید خود را رقیب این بخش بداند.

کیان‌پور تصریح کرد: یک واقعیت در زمینه کمبود ناوگان ریلی نیز وجود دارد که این کمبود، به عدم واقعی‌سازی قیمت سوخت برمی‌گردد. درواقع واقعی کردن همه قیمت‌ها مهم است چراکه یارانه پنهانی که دولت به همه اقشار تخصیص داده 2.5 برابر بودجه کشور است  و تا زمانی که دولت بخواهد یارانه پنهانش را به این شکل پرداخت کند، این 11 درصد کاهش یا افزایش بودجه تاثیر چندانی بر روند رشد حمل‌ونقل ریلی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس اضافه کرد: به‌زعم بنده رقابت‌پذیری و پذیرش قوانین اقتصاد بازار آزاد مهم‌تر از مساله بودجه است؛ اگرچه که بودجه باید متناسب با نرخ تورمی که دولت اعلام می‌کند تعیین شود و اگر مجلس در حوزه‌های حمل‌ونقل به ویژه در حوزه ریلی به این باور برسد که کاهش بودجه در روند رشد آنها تاثیری دارد حتما ورود خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.