حمل و نقل کشور نیازمند یک بازارگاه مرجع است
مدیرعامل هلدینگ دکا می گوید: کشور نیاز به یک بازارگاه ملی دارد که بتواند در آینده به سیستم حمل و نقل ترکیبی وصل شود.
مدیرعامل هلدینگ دکا گفت: امروز در صنعت حمل و نقل، با توجه به تعدد شرکت ها و موقعیت جغرافیایی ایران، باید به سمت هوشمندسازی سیستم حمل و نقل حرکت کنیم. کشور به شدت نیازمند یک بازارگاه مرجع در حوزه حمل و نقل است که متأسفانه در حال حاضر چنین فضایی نه در سیستم حاکمیتی و نه در بخش خصوصی وجود ندارد و این بازارگاه مرجع، به صورت کامل ایجاد نشده است. اگر هم برخی شرکت ها به صورت پلتفرم یا استارتاپ بازارگاه هایی را معرفی کرده اند، این ها تنها بخش کوچکی از نیاز کشور را پوشش می دهند و هدف نهایی نیستند.
هومن پشنگیان افزود: کشور نیاز به یک بازارگاه ملی دارد که تمامی صاحبان بار، شرکت های حمل و نقل و رانندگان بتوانند در آن شرکت کنند و اعلام بار کشوری ایجاد شود. در حال حاضر حوزه اعلام بار کشور به طور کامل راه اندازی نشده است. بعضی از مناطق اعلام بار دارند و برخی دیگر فاقد اعلام بار هستند. این مسأله منجر به توزیع ناعادلانه بار در سراسر کشور می شود.
وی تصریح کرد: کشور نیاز به یک بازارگاه ملی دارد که بتواند در آینده به سیستم حمل و نقل ترکیبی وصل شود. با این بازارگاه می توانیم مدیریت بهتری بر حمل و نقل باری که از کریدورهای کشور عبور می کنند، داشته باشیم و تمامی این فرآیندها را در قالب یک پلتفرم هوشمند مدیریت کنیم. این سیستم هنوز در کشور وجود ندارد اما اگر این بازارگاه ملی راه اندازی شود، مشکلات موجود در توزیع عادلانه بار و بهره مندی شرکت ها، رانندگان و صاحبان بار حل خواهد شد.
بحران کمبود راننده در آینده، موج مهاجرت رانندگان ایرانی
مدیرعامل هلدینگ دکا ادامه داد: موضوع بعدی، بحران کمبود راننده در آینده است. ما با بحران جدی کمبود راننده های حرفه ای مواجه هستیم و این مسأله در آینده به یکی از چالش های بزرگ کشور تبدیل خواهد شد. نسل جدید تمایلی به انتخاب شغل رانندگی ندارند. از طرف دیگر کشور ما توان جذب مهاجر برای شغل رانندگی را ندارد و به همین دلیل نمی توانیم از کشورهای دیگر برای این شغل نیروی کار جذب کنیم. علاوه بر این، موج مهاجرت رانندگان ایرانی به کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای اروپایی که در حال حاضر با کمبود راننده مواجه هستند، تشدید شده است. این روند می تواند بحران جدی در آینده ایجاد کند و لازم است که سیستم حاکمیتی تدابیر جدی برای این بحران در نظر بگیرد.
پشنگیان بیان کرد: بحث دیگری که در صنعت حمل و نقل باید به آن توجه کنیم، وضعیت حمل و نقل بین المللی زمینی است. صادرکنندگان کشور با مشکلات جدی در این بخش روبه رو هستند. به دلیل شرایط تحریمی، بسیاری از صادرکنندگان قادر به رساندن محموله ها به مقاصد نهایی خود نیستند و مجبورند بارها را در کشورهای همسایه به صورت کراس داک یا ترانشیپ ارسال کنند. یکی از مشکلات عمده در این زمینه، کمبود ویزا برای کامیون های ایرانی است که پس از اجرایی شدن بیمه سبز، شدت یافته است. این مشکل باعث شده که به ناچار از کامیون های ترکی یا حتی اروپایی برای حمل و نقل استفاده کنیم که خود با محدودیت های زیادی همراه است.
وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین موجود، کامیون های ترکی نمی توانند مجدداً وارد کشور ثالث شوند که این موضوع پیچیدگی هایی در زمینه مستندات و فرآیندهای آن ایجاد کرده است. این موضوع همچنین محدودیت های زیادی در حمل و نقل بین المللی زمینی ایجاد کرده و باعث کاهش توان صادراتی کشور می شود. امیدواریم تصمیمات اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا مشکلات موجود برطرف گردد .