| کد خبر: 229628 |

بررسی داروهای موثر در درمان بیماری کرونا

طرح های درمانی کرونا باید مراحل تحقیقاتی لازم را طی کنند.

تین نیوز

در نشست کمیسیون بهداشت مجلس داروهای موثر در درمان بیماری کرونا بررسی و تاکید شد که تا دارویی سیر تحقیقاتی خود را طی نکند نمی تواند به عنوان درمان استاندارد کشور محسوب شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت؛ نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی داروهای موثر در درمان بیماری کرونا با حضور  قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو و جمعی از محققان حوزه طب سنتی برگزار شد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست، گفت: اگر احساس شود در رابطه با مسائلی که به نوعی با حوزه سلامت در ارتباط است کاری انجام نمی شود وظیفه داریم مسئولان مربوطه را دعوت تا با ارائه توضیحات در جریان مسائل و مشکلات قرار گیریم و برای حل آن ها چاره جویی کنیم.

وی ادامه داد: اگر داروهای موثر در کرونا دارای ایراد بودند نباید به آن ها مجوز داد و در داروخانه ها توزیع شود و اگر توزیع شده اند به معنای طی مراحل است و در ارتباط با پروتکل های درمانی بودند.

وزارت بهداشت متولی سلامت کشور است

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس سیاست های ابلاغی و قانون برنامه ششم وزارت بهداشت متولی سلامت کشور است، گفت: هرآنچه که این وزارتخانه در چارچوب ضوابط و معیارها پیش بینی می کند باید اجرایی شود و در چارچوب به آن ها عمل کرد.

تاکنون شارلاتانیسم بر طب سنتی حاکم بوده است

شهریاری یادآور شد: شاید لازم باشد در برخی معیارها و ضوابط بازنگری، اصلاحاتی صورت گیرد، متاسفانه تاکنون شارلاتانیسم بر طب سنتی حاکم بوده و با وجودی که در کشور دانشکده های طب سنتی داریم هنوز نتوانسته ایم بر روی ریل درستی حرکت کنیم.

زهرا شیخی در این نشست یادآور شد: در اینکه نظام سلامت یکپارچه است و اقدامات مرتبط با سلامت مردم خارج از آن امکان ندارد شکی نیست و به طور قطع اگر ماده 74 برنامه ششم توسعه که در مورد ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت است تاکنون اجرایی و عملیاتی می شد در درمان کرونا با مشکل مواجه نمی شدیم و شاهد شرایط بحرانی فعلی نبودیم.

 وی ادامه داد: باید در وضعیت کنونی به حال شرایط کشور گریست، مقام معظم رهبری دقیق تر از همه ما و با ظرافت بسیار زیاد به هر آنچه که ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت گفتند عمل کردند اما هیچ کس از مواردی که ایشان در سخنرانی هایشان به طور واضح بیان فرمودند در میدان عمل تبعیت نکرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: 96 طرح کارآزمایی بالینی ثبت شده داریم که متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی مختلف کشور است، در 30 مهرماه در نامه ای به رئیس جمهور تقاضا و خواهش کردیم که از تمامی ظرفیت های علمی کشور برای درمان کرونا به صورت منطقی استفاده کنند و کمیته ای در ستاد تحت عنوان طب سنتی تشکیل شود اما متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و تنها کمیته ای ذیل شورای سیاستگذاری تشکیل دادند در واقع نگرش وزارت بهداشت غیر حمایت گرایانه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد: بحث ما کاملا علمی است و قرار نیست روند غیرعلمی داشته باشیم.

فاطمه محمدبیگی با تاکید بر ضرورت ارتقای ساختار طب سنتی، گفت: فرآیند ادغام طب سنتی در حوزه سلامت در سوم مهرماه 99 در شورایعالی انقلاب فرهنگی صادر شد و ما در کمیسیون بهداشت و کمیته طب سنتی پیگیر فرآیند ادغام طب سنتی در بهداشت، درمان و حوزه پژوهش هستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: نسبت به عدم پذیرش مقاله های دارای کد اخلاق توسط وزارت بهداشت انتقاد شدید داریم و امیدواریم این مشکل برطرف شود.

محمدبیگی ادامه داد: در اسفندماه 99 موفق شدیم ردیف بودجه مستقلی را برای طب سنتی در لایحه بودجه پیش بینی کنیم که از اقدامات خوب مجلس یازدهم است.

محمدعلی محسنی بندپی از تلاش های خستگی ناپذیر وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان طی 15 ماه تشکر کرد و گفت: 15 ماه در حال جنگیدن با کرونا هستیم و باید در کنار هم باشیم و با ادبیات و گفتار بهتر مشکلات را بررسی و حل کنیم؛ طبق فرمایش شهید حاج قاسم سلیمانی ما ملت امام حسین و همه ما ایرانی و برادر هستیم.

وی افزود: هر طرح تحقیقاتی هر چند کوچک باید مراحل لازم و مسیر تحقیقاتی را طی کند؛ پیشنهاد ما این است که تمامی طرح های تحقیقاتی طب سنتی یا ایرانی از طریق دانشکده های طب سنتی مورد آزمایش قرار گیرند همان طور که داروهای شیمیایی در دانشگاه های علوم پزشکی بررسی می شود.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی در این نشست با بیان اینکه در کمیسیون بهداشت تنها به مباحث علمی پرداخته می شود، گفت: متاسفانه در کشور با اشتباهات بسیار فراوان توسط افراد غیر متخصص در حوزه های درمان مواجه هستیم و تعداد این افراد بسیار زیاد است و نهادهای نظارتی مناسب هم برای نظارت بر فعالیت آن ها نداریم.

وی ادامه داد: عطاری ها گیاه هایی را به خورد مردم می دهند که هیچ جایگاه علمی ندارند در این رابطه نیاز است این مسائل مورد توجه قرار گیرد و مسئولان تصمیم ساز و حکمران کشور نگاه مثبت به مسائل داشته باشند.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در این نشست، گفت: قضاوت ها در مورد بیماری کرونا به دلیل عدم آشنایی با ویروس و اثراتی که در بدن ایجاد می کند، است و وقتی ویروس وارد بدن می شود سیستم های التهابی بدن را تحریک می کنند و در واقع بیمار از ویروس نمی میرد بلکه از سیستم ایمنی که پاسخ افسارگسیخته دارد و از التهاب شدید در ارگان ها مانند ریه ها می میرد.

وی ادامه داد: ما مانند همه دنیا دارای اصولی در کشور هستیم و بسیاری از داروهایی که در حال حاضر در کشورمان تحت پوشش بیمه قرار دارند در اروپا تحت پوشش بیمه نیستند زیرا از نظر اقتصادی برایشان مقرون به صرفه نیست.

تا دارویی سیر تحقیقاتی خود را طی نکند نمی تواند به عنوان درمان استاندارد کشور محسوب شود

جان بابایی یادآور شد: تا دارویی سیر تحقیقاتی خود را طی نکند نمی تواند به عنوان درمان استاندارد کشور محسوب شود و اگر معاونت تحقیقاتی دانشگاه ها مطالعات در مورد داروها را بپذیرند مشکلی وجود ندارد و باید تداخل مواد موثره در ترکیب داروها مورد توجه قرار گیرد و علائم آزمایشگاهی در میزان شدت بیماری بسیار موثر است؛ آزمایشات جزو الزامات است و تاکنون چیزی که ثابت شده دادن اکسیژن با روش های درست و دومین روش ارائه داروهای ضد التهابی است.

دانشگاه محل تولید علم است و خارج از آن نمی توان کاری کرد

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: متاسفانه برخی داروها بدون هماهنگی با دانشگاه ها مراحل خود را طی کرده و ایرادهای علمی گرفته شده به داروها باید رفع شود و نباید راه غیر دانشگاهی برویم؛ دانشگاه محل تولید علم است و خارج از آن نمی توان کاری کرد.

واکسن تنها راهکار پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی است

وی واکسن را تنها راه پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی دانست و گفت: کرونا بیماری ویروسی است و واکسن بیماری را تبدیل به ویروس ضعیف شده می کند؛ معاونت تحقیقاتی و فناوری وزارت بهداشت مسئول تمامی طرح های تحقیقاتی است و بنده به عنوان معاون درمان مطالعات تائید شده را در درمان استاندارد کشور وارد می کنم و اساس درمان ما واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

مصطفی قانعی رییس سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در رابطه با داروهای موثر بر ویروس کرونا، گفت: در برخی موارد کسی ادعا می کند که می خواهد مرگ ناشی از کرونا را کاهش دهد و حداقل سمپل سایز این ادعا این است که زیر 7 هزار نفر هیچ کار مطالعاتی نمی توانند راجع به مرگ نظر دهند همچنین در برخی موارد می گویند با استفاده از دارویی دنبال کاهش بستری هستند و برای اینکه سپمل سایز بتواند بستری را کاهش دهد باید 700 نفر در هر گروهی وجود داشته باشند تا بتوان در مورد کاهش وضعیت قضاوت کرد.

قانعی افزود: باید مطالعات راندمایز شده برای اثربخشی وجود داشته باشد و دارو در چند نقطه تست شود و داده ها باهم همخوانی و همسانی داشته باشند؛ اگر دارویی با قاطعیت اثر دارد باید تجویز شود اما در مورد داروی رمدسیویر پزشک اختیار دارد تجویز کند یا نکند و این پروتکل در اختیار پزشک است.

به گزارش خانه ملت؛ در این نشست محققان حوزه طب سنتی به معرفی طرح های درمانی خود پرداختند و گلایه ها و مطالبات خود را مطرح کردند؛ مسائل و مشکلات آنها بررسی و در نشست تاکید شد که نیاز به همکاری دقیق تری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیده می شود؛ تحقیقاتی که در کشور انجام شده است دارای کد اخلاق هستند و باید به آنها نگاه علمی شود و وزارت بهداشت باید مسیر را برای فعالیت آنها باز کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.