| کد خبر: 191717 |

مراسم حج، افول امریکا و معیشت مردم

خطبای این هفته نماز جمعه چه مسائلی را مطرح کردند.

تین نیوز

این هفته هم طبق روال بیشتر هفته‌های گذشته، مهم‌ترین موضوع مطرح شده توسط خطیبان نمازجمعه شهرهای مختلف، اقدامات امریکا بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، خطیبان زیادی به رفتارهای اخیر امریکا و رییس‌جمهور آنها اشاره کرده بودند و راه مقاومت ایران را روشن معرفی کردند و خبر از افول امریکا دادند. نکته دیگری که در تریبون جمعه این هفته توسط خطبای زیادی مطرح شده بود، موضوع مراسم حج بود که قرار است به‌زودی برگزار شود.

خطیبان جمعه حج را یکی از سیاسی‌ترین اعمال اسلام دانستند. به عقیده آنها ایجاد وحدت بین مسلمانان از اهداف برگزاری مراسم حج است. علاوه بر رفتار امریکا و نزدیکی حج، وضعیت اقتصادی موجود در کشور و فشار ناشی از آن روی مردم یکی دیگر از مسائلی بود که از سوی امامان جمعه مطرح شد.

آنها بر پیگیری حل مشکلات معیشتی و اقتصادی توسط مسوولان اجرایی تاکید کردند. در ادامه بخشی از سخنان برخی خطیبان جمعه این هفته آورده شده است:

می‌توانیم نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» اسراییل را بزنیم

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران: می‌خواهم چند جمله‌ای با آقای ترامپ صحبت کنم. آقای ترامپ اقتدار ایران را با اقتدار امریکا مقایسه کن. در اقتدار ایران هوش و انسانیت مشاهده کردید و در اقتدار امریکا وحشیگری را دیدید. ایران پهپاد فوق پیشرفته را می‌زند درحالی که سرنشین ندارد اما امریکا هواپیمای مسافربری ایران را در ارتفاع ۱۲ هزار پا عمدا می‌زند درحالی که مسافر دارد، درحالی که ۵۳ زن و ۴۳ تبعه کشورهای خارجی و ۳۶ کودک دارد.

امریکا هولوکاست را به راه می‌اندازد و دو شهر ژاپن را می‌زند و ۲۲۰ هزار کودک و زن و سالخورده را در کوره بمب اتم می‌سوزاند. او می‌گوید برای کشته نشدن ۱۵۰ ایرانی دستور حمله را لغو کرده اما تو حمله را برای چیز دیگری لغو کردی و در آن موقع جنازه سربازان امریکایی را دیدید و دستور لغو دادید. با خود گفتی وقتی پهپاد را می‌زنند، با ناوی که روی آب دریا در برابر چشمان‌شان قرار دارد چه خواهند کرد!

ایران برای تامین انرژی برق و برای مصارف علمی به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد و این غنی‌سازی برای بمب اتم نیست؛ ایران بمب اتم را نه مشروع می‌داند و نه احتیاج دارد. اگر بخواهد به کشوری مثل اسراییل حمله کند، کافی است نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» را بزند. ما از ۱۶ تیر اورانیوم را در هر درجه و اندازه که لازم باشد غنی‌سازی خواهیم کرد.

خطاب به سیاست‌مداران امریکایی: شماها اگر مایل هستید رنگ آب‌های خلیج از نیلی به سرخ تبدیل شود به فکر حمله باشید.

ایران جبهه اول مقابله با استکبار است

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد: ایران جبهه اول مقابله با استکبار است و این جایگاه وقتی تقویت می‌شود که دل‌های همه مسلمانان و شیعیان متوجه مشهد شود و نقطه این اتصال امام رضا و حرم علی ابن موسی الرضا است.

تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی براساس یک معادله‌بندی ظاهری است و آنچه برای ما مهم است معادله‌بندی غیبی است که دشمن در مقابل آن صفر و پوچ است. امریکا به دلیل شکست‌هایی که در منطقه خورده، تصمیم گرفته ناوگان خود را از خاورمیانه خارج کند. این معادله غیبی با عنایت امام هشتم (ع) و فرزند برومندشان است که توانسته ۴۰ سال دشمن را مقابل ملت ایران ناکام بگذارد و توطئه‌های آنان را به فرصتی برای ما تبدیل کند.

سخنان ترامپ افول قدرت امریکا را نشان می‌دهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز: رییس‌جمهور امریکا اعلام کرده لزومی ندارد نیروهای امریکایی در غرب آسیا حضور داشته باشند. سخنان ترامپ افول قدرت امریکا را نشان می‌دهد و با اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران و سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آنها سردرگم شده‌اند.

دشمنی امریکا با انقلاب اسلامی ایران تمام نشدنی است. دستور توقیف اموال دولت ایران، تحریم نفت ایران، تحریم علیه مردم، حمله به طبس و حمایت سیاسی از بنی‌صدر از نمونه توطئه‌های امریکا علیه ملت ایران است.

ایجاد وحدت بین مسلمانان از اهداف برگزاری مراسم حج است و این مساله مهم در شرایط فعلی بسیار دارای اهمیت است. حج وحدت‌بخش‌ترین و سیاسی‌ترین عمل در اسلام بوده و حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم از نتایج برگزاری مراسم حج است. برائت از مشرکان در مراسم حج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است علی‌رغم اینکه دشمنان داخلی و خارجی، سعی در کمرنگ کردن این بخش از مناسک حج دارند.

وحدت بر محور کفرستیزی و مقاومت در مناسک حج مدنظر حجاج باشد

حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد آیت‌اللهی، امام‌جمعه موقت یزد: حج یک برنامه عبادی و سیاسی است و بزرگان دین بر انجام آن در صورت استطاعت، تاکید دارند. عده‌ای تاکید دارند که حج نباید سیاسی شود و البته این سخن درستی نیست زیرا ابعاد سیاسی حج، نشأت گرفته از دستورات اسلام است.

وحدت امت اسلام بر محور کفرستیزی و مقاومت جانانه در مقابل توطئه دشمنان باید همواره در مناسک حج مدنظر قرار گیرد زیرا عزت و اقتدار تنها در سایه عمل به دین به دست می‌آید و دین ما بر کفرستیزی و مقاومت در برابر دشمنان با وحدت کلمه تاکید دارد.

منافع اقتصادی مردم را قربانی بازی‌ سیاسی نکنیم

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی، امام‌جمعه همدان: نباید منافع اقتصادی مردم را قربانی بازی‌های سیاسی کرد. اقتصاد کشور برای نجات یافتن باید به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی برود.

امریکا تقریبا ۱۴ ماه پیش از برجام خارج شده و اروپایی‌ها وعده کردند یک کانال مالی فعال کنند تا بتوانند نظام اسلامی را در برجام نگه دارند اما این مساله به صورت جدی مطرح نشده است.

تجربه نشان داده که امریکا قابل اعتماد نیست و کانال مالی وعده داده شده هم یک بازی سیاسی به نفع امریکا بوده است. بعد از جریان خروج تدریجی نظام اسلامی از برجام ایجاد کانال مالی مجدد مطرح شد و اروپا برای روبه‌رو نشدن با تبعات آن قول فعال کردن آن را مطرح کرده اما در این خصوص نیز چند سوال وجود دارد.

اینستکس تحریم‌های امریکا را نقض نمی‌کند به این معنا که اروپا در بستر تحریم‌های امریکا قصد معامله با ما را دارد و بنا نیست تحریم‌های امریکا را نقض کند در حالی که اگر مقرر باشد اروپا به وعده‌های خود عمل کند باید به نحوی عمل کند که تحریم‌های امریکا بی‌اثر شود. اینستکس یک شرکت خصوصی است.

 

قدرت امریکا در حال افول است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین: به لطف الهی قدرت منطقه‌ای امریکا در حال افول است و سربازان امریکایی هر روز بیشتر از گذشته از خلیج‌فارس واهمه پیدا می‌کنند و این در حالی است آنها قبلا در خلیج‌فارس با خیال راحت حضور داشتند، اما امروز اقتدار جمهوری اسلامی موجب شده تا خلیج‌فارس و دریاهای دورتر نیز برای امریکایی‌ها ناامن شود.

امروز زمزمه عقب‌نشینی سعودی‌ها، اماراتی‌ها و امریکایی‌ها از یمن هر روز بیشتر از گذشته شنیده می‌شود و شاهد ایجاد اختلاف در میان صفوف آنها هستیم و امیدواریم با مقاومت مردم شاهد شکست دشمنان انسانیت در این مناطق باشیم.

در شرایط کنونی باید عربستان بساط خود را جمع کند، زیرا در باتلاق یمن آنچنان فرو رفته‌اند که عقب‌نشینی هم برای‌شان دشوار است و مرگ و نابودی سرنوشت نهایی متجاوزان است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.