متروباس از مهر ماه امسال به تهران می آید
عضو شورای اسلامی شهر تهران از ورود متروباس ها به تهران از مهر سال جاری خبر داد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران از ورود متروباس ها به تهران از مهر سال جاری خبر داد و گفت: متروباس ها، 3 اتوبوس به هم چسبیده هستند و می توانند حجم بالایی از مسافر را جابه جا کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است و شهرداری بودجه خوبی برای این منظور در نظر گرفته است. خرید اتوبوس، اورهال قطار های مترو و ... در حال انجام است و قرار است عقب ماندگی ها در زمینه حمل و نقل تا حدودی در سال جاری جبران شود.
گزارش جنجالی روز را بخوانید؛
◄ خون رانندگان کامیون در شیشه بنگاه های باربری دلال صفت
◄ نیم شاسی جدید چینی با قیمت 1 میلیارد تومانی به بازار می آید
◄ فیلم| پایان شوکه کننده یک نزاع دست جمعی با تصادفی شدید و پرتلفات
در خصوص آخرین اقدامات انجام شده شهرداری تهران در زمینه حمل و نقل عمومی با محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت وگو نشستیم.
در خصوص آخرین وضعیت اورهال و روغن کاری پله برقی های مترو توضیح دهید. بفرمایید زمانی که مترو را تحویل گرفتید وضعیت پله های برقی چگونه بوده است؟
1189 پله برقی در مترو داریم و حداقل روزی یک عدد از این پله برقی ها نیاز به تعمیر دارد ما تلاش می کنیم که مشکلی برای پله برقی ها ایجاد نشود و به صورت مداوم تعمیرات صورت می گیرد، اما به هر حال یک وسیله مورد استفاده است و امکان دارد دچار خرابی شود اما تعمیر نگهداری دوره ای پله برقی ها در مترو انجام می شود. خبری مبنی بر اینکه سه سال است روغن کاری پله برقی ها انجام نشده منتشر شد که البته این یک اشتباه بود همین سال گذشته تمامی پله برقی ها در تهران روغن کاری و مورد تعمیر و نگهداری قرار گرفت و قراردادهایی هم در این زمینه وجود داشت. تقریبا سرویس کامل تمام پله برقی ها صورت گرفت.
ببینید استفاده از پله برقی ها زیاد است تراکم جمعیت هم بالاست. روی برخی از پله برقی ها شاید 300 نفر هم بایستند بالاخره امکان ایجاد مشکل وجود دارد اما ما تلاش می کنیم که موردی ایجاد نشود. اما در خصوص اینکه ما در چه وضعیتی مترو را تحویل گرفتیم باید بگویم که انبار قطعات یدکی برای واگن ها خالی بود. این در حالی است که زمانی که در دوره چهارم شهر را تحویل دوره پنجمی ها داده بودند انبار لوازم یدکی پر بود البته باید همیشه پر باشد چرا که مترو قطعات مصرفی دارد اما زمانی که ما در این دوره تحویل گرفتیم انبارها خالی بود.
ما نیازمند انواع و اقسام قطعات بودیم و باید همیشه انبارها پر باشد. در دوره قبل به دلیل نوسان دلار خریدی انجام نشده بود و فقط از انبارها استفاده کرده بودند. این را بگویم که قطعات عمر مفید دارند و ما باید همیشه در انبار این قطعات را داشته باشیم. زمانی که وارد مدیریت شهری شدیم وضعیت خوب نبود ابتدا چرخ هایی برای مترو خریداری شد که البته نیاز اصلی بود و بعد سراغ سایر قطعات رفتیم. در حال حاضر وضعیت انبارهای مترو مناسب است.
در خصوص آخرین وضعیت اورهال واگن های مترو توضیح دهید و همچنین بفرمایید چند و اگن از رده خارج شده بود؟
200 واگن از رده خارج شده بود اما در حال حاضر شرکت واگن سازی در حال بازسازی و اورهال است همچنین دسترسی به قطعات سهل تر شده و ما مرحله به مرحله در حال تعمیر و اورهال هستیم.
خرید 630 دستگاه واگن از چینی ها به کجا رسید، برخی می گویند پیش پرداخت آن داده شده است آیا این امر رخ داده، بفرمایید از زمان انعقاد قرارداد چه زمانی این واگن ها وارد خطوط می شوند؟
قرارداد 630 دستگاه واگن با چینی ها است، البته به این 630 دستگاه واگن 160 دستگاه دیگر اضافه شده و حدود یک و نیم سال طول می کشد تا این واگن ها به مرور وارد کشور شوند. البته قطعات وارد و در شرکت واگن سازی تولید می شود. شرکت واگن سازی فعال شده و قرار است که 100 واگن تولید کنند البته با شرکت مپنا هم قرار و مدارهایی گذاشته و قرار است 113 واگن تولید کنند و ما از آن استقبال کردیم چرا که تولید داخل است.
طی برنامه ریزی های صورت گرفته باید بتوانیم تا یک و نیم سال آینده به مرور هزار دستگاه واگن به واگن های موجود اضافه کنیم در حال حاضر 1200 واگن داریم عملاً با ورود واگن های جدید ظرفیت ما ظرف دو سال دو برابر می شود. ما در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون تا 2 میلیون سفر انجام می شود و در صورت افزایش واگن ها میزان جابه جایی ها به 4 تا 5 میلیون نفر می رسد. سفارشات لازم برای واگن چینی داده شده است. بخشی واریزی هم داشته ایم و قطعا کار انجام می شود.قرارداد با چینی ها از دوره قبل استارت اش زده شده بود اما کاری صورت نگرفت. در این دوره پیگیری ها انجام شد و بخشی از پیش پرداخت توسط دولت داده شده است.
حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دولت خیلی به شهر کمک می کند. ارتباطاتی که شهرداری با دولت دارد خوب است و همین موضوع نقطه عطف ما است. رویکردهای خوبی در این دوره وجود دارد هر چند که در دوره قبل به وعده هایی که در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی داده بودند عمل نشد.
آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلانشهر تهران است هر چند که مدیریت شهری بودجه خوبی را در سال جاری برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است قرار است خطوط جدید مطالعه و همچنین خط 6 و 7 تکمیل شود در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه حمل و نقل عمومی توضیح دهید.
طی نظرسنجی های صورت گرفته از شهروندان تهرانی، مهمترین اولویت خود را آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرده اند طی برنامه ریزی های صورت گرفته امسال برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران 40 درصد بودجه برای حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است. تفاهم نامه ای برای ساخت 2 هزار دستگاه اتوبوس بسته شده است. بازدیدهای از شرکت های اتوبوسرانی داشتیم و گفتیم هر چقدر اتوبوس تولید شود خریداری می کنیم البته بخش واردات اتوبوس را هم دنبال می کنیم. این را هم بگویم ورود اتوبوس های خارجی با بخش خصوصی است.
چه تعداد دستگاه اتوبوس تا پایان سال وارد خطوط می شود؟
قول داده اند تا مهر ماه بخشی از اتوبوس ها وارد خطوط شود البته اتوبوس ها به صورت پارت به پارت وارد می شود. ما برنامه اورهال 1500دستگاه اتوبوس را هم داریم و همچنین با ورود 2 هزار دستگاه اتوبوس حجم اتوبوس ها در تهران به 5 هزار دستگاه می رسد. زمانی که دوره پنجمی ها شهر را از آقای قالیباف تحویل گرفتند، بیش از 5 هزار دستگاه اتوبوس تحویل داده شد که بیش از 3800 دستگاه اتوبوس فعال بوده است. زمانی که در سال 1400 ما شهر را تحویل گرفتیم، 3 هزار اتوبوس داشتند که ادعا کردند 1800 اتوبوس فعال است اما طی آماری که ما گرفتیم عملا 850 دستگاه اتوبوس فعال بود. در 4 سال دوره قبلی مدیریت شهری نه تنها یک عدد اتوبوس به شهر اضافه نشد، بلکه 2 هزار دستگاه اتوبوس هم از رده خارج شده است در اصل اتوبوسرانی را نابود کرده بودند و به پارکینگ قبرستان اتوبوس ها تبدیل شده بود. البته ما از بین همان اتوبوس هایی که آنها به پارکینگ فرستاده بودند می گردیم و اتوبوس هایی که کم هزینه هستند و می توانیم اورهال کنیم با تعویض قطعات آنها را نوسازی می کنیم و برنامه داریم که 1500 دستگاه اتوبوس را از قبرستان اتوبوس ها بیرون بکشیم و با تعمیر و نوسازی وارد خطوط کنیم.
چرا اینقدر از اتوبوس ها فرسوده شده بود؟
قطعات یدکی را تأمین نکرده بودند و نمی رفتند خرید کنند و رها شده بود. در همان ایام هم دوران کرونا بود و مسافران اتوبوس کم بود در نتیجه آنها هم ول کرده بودند و اصلا به این فکر نکرده بودند که بالاخره دوران کرونا تمام می شود. ما از 850 اتوبوس فعال به 2500 اتوبوس رسیده ایم و تا آخر سال جاری به 5 هزار اتوبوس می رسیم و تا پایان این دوره مدیریت شهری قطعا در تهران 10 هزار اتوبوس خواهیم داشت. با توجه به نیاز و استانداردهای شهر باید 10 هزار اتوبوس تأمین شود. ما زمانی که شهر را با 850 اتوبوس تحویل گرفتیم در آستانه مهر بودیم مراکز آموزشی هم باز شده بود البته تعدادی اتوبوس طی تفاهم نامه هایی که ازقبل بسته شده بود وارد شد که البته پول آن را هم نداده بودند ما پول را دادیم و اتوبوس ها را وارد کردیم و بخشی از ناوگان را تجهیز کردیم.
میزان استفاده از خودروی شخصی در تهران چقدر است و چرا مردم تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند در اینباره توضیح دهید.
در حال حاضر میزان استفاده از خودروی شخصی حدود 70 درصد است یعنی بخش عمده ای رفت و آمدها با خودروی شخصی انجام می شود. هر اتوبوس 500 تا هزار مسافر جابه جا می کند و اگر ما تعداد اتوبوس را بیشتر کنیم قطعا بار ترافیکی کمتر می شود و مردم بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی می روند و الودگی هوا و ترافیک کمتر می شود. بعد از کرونا همه جا باز شد و بخش عمده ای از مشکلات دیده شد؛ سیستم هم فرسوده بود و تجهیزات خریداری نشده بود.
لایحه فرونشست زمین به کجا رسید؟
جالب است بگویم در دوره قبل در خصوص لایحه فرونشست هم کاری نکرده بودند و ما یک لایحه تهیه و طی بررسی ها و کار جدی آن را به شورای عالی استان ها و بعد مجلس فرستادیم، ایراداتی که مجلس گرفته بود را هم برطرف کردیم این لایحه یک لایحه کشوری است ماجرای فرونشست مهم است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.مدیران قبلی ادعا می کنند که نظرسنجی کرده اند و معضل تهران فهمیده اند، بگویند که در آن دوره چه کرده اند؟ در خصوص حمل و نقل، مترو، فرونشست و ... هیچ کاری نکرده اند ؛فقط گفتاردرمانی صورت گرفت در لایحه جدید فرونشست وظایف تمام سازمان ها و ارگان ها مشخص شده است یک طرح ملی است.
شما در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز تذکراتی داده اید و معتقدید که در برخی مناطق این ساخت وسازها زیاد شده است در این زمینه توضیح دهید.
بحث ساخت و ساز غیرمجاز فقط به تهران برنمی گردد در تمام کشور وجود دارد. قانون بازدارندگی لازم را در این زمینه ندارد و باید قوانین اصلاح شود. باید مشخص شود چه کسی تخریب کند، با مالک باید چه کاری کرد. سازنده ای که خلاف کرده باید چطور به قانون پاسخ دهد و ... در برخی موارد قانون سکوت کرده است باید جرم انگاری های لازم در خصوص ساخت و سازها صورت گیرد. اگر قانون محکم باشد دیگر خلافکار نمی تواند آجر روی آجر بگذارد.
قرار بود در مهر سال جاری متروباس ها وارد شهر شوند کار به کجا رسید؟
در مهر سال جاری اتوبوس های جدید وارد می شوند و متروباس ها هم وارد خطوط می شوند متروباس ها سه اتوبوس به هم چسبیده هستند که ظرفیت بالای 300 نفر را در جابه جایی ها دارند و به روزترین مدل اتوبوس است البته به نوعی این متروباس ها طراحی شده که افراد سالخورده هم می توانند از آن به راحتی استفاده کنند.قرارداد 100 دستگاه متروباس بسته شده و این دستگاه حمل و نقل عمومی وارداتی است البته ما این متروباس ها را به شرط انتقال فناوری به داخل کشور خریداری کردیم.
حالم از اخبار داخلی بهم میخوره ،🤮
تمام این خدمات زیاد دولت و شهرداری به مردم تهران از بودجه شهرهای دیگر و کوچک کشور است چرا باید این همه در تهران هزینه شود
بجا اینکارا اول پله برقی های خط مترو محمدیه تا راه آهن راه اندازی کنید حتما تحریم قطعش خارجیه،(خودتی) ولی آدم خسته از بازار میاد باید پله هم با بچه بار خدایش یکبار برید اگر تونستید من پیاده میرم دیگه