| کد خبر: 180424 |

◄ درخواست رئیس شورای عالی استان‌ها از لاریجانی: رفع تبعیض از لایحه بودجه

بارها معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور این موضوع مهم درخواست شده است ولی متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است. علیرغم پیگیری‌ها این لایحه بدون اخذ نظرات و پیشنهادات شورای عالی استان‌ها در دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

تین نیوز

رئیس شورای عالی استان‌ها از درخواست این شورا به منظور رفع تبعیض از لایحه بودجه خبر داد و گفت:  برای نخستین بار نظرات و پیشنهادات ارسالی شورای عالی استان‌ها به صورت رسمی در خصوص لایحه بودجه سال‌جاری به مجلس شورای اسلامی جهت رفع تبعیض و تعادل‌بخشی منطقه‌ای ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مرتضی الویری با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با  رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات این جلسه، اظهار کرد: در این جلسه  موضوع بند 5 ماده 78 قانون شوراها که مصوب مجلس شورای اسلامی اسلامی است و براساس آن سازمان برنامه و بودجه مکلف است یک نسخه از برنامه‌های 5 ساله و بودجه سالانه را قبل از ارسال به دولت به شورای عالی استان‌ها ارسال کند. مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود افزود: بارها از معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور این موضوع مهم درخواست شده است ولی متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است. علیرغم پیگیری‌ها این لایحه بدون اخذ نظرات و پیشنهادات شورای عالی استان‌ها در دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

به گفته رئیس شورای عالی استان‌ها، دراین جلسه در خواست شد که در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از نمایندگان شورای عالی استان‌ها جهت اعلام نظر دعوت شود که آقای لاریجانی بر لحاظ کردن نظرات اعضای شورای عالی استان‌ها در موارد مرتبط با لایحه بودجه تاکید کردند.

الویری در بخش دیگری از سخنان خود به این مورد پرداخت که، دستگاه‌هایی مانند قوه قضائیه، دولت، دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات در مجلس دفاتری دارند که به عنوان دفاتر بین دستگاهی فعالیت می‌کنند و معاونین پارلمانی و کارشناسان طرفین در آنجا به تبادل نظر می‌پردازند.

الویری با بیان این‌که بر اساس تبصره‌های بودجه لایحه سال 98 وزارت نفت مکلف شده که بخشی از منابع درآمدی خود را در قالب یارانه قیر به دستگاه‌های اجرایی تحویل دهد که سقف مبلغ آن 600 هزار میلیارد ریال است، گفت: باید این مبلغ به حسابی نزد خزانه‌داری کل واریز شود. خزانه‌داری کل کشور نیز مکلف است که صد درصد مبلغ را با اعلام وزارت نفت به صورت ماهانه به دستگاه‌های اجرایی جهت خرید قیر پروژه‌ها پرداخت کند.

الویری تصریح کرد: 50 درصد از این 6 هزار میلیارد تومان برای آسفالت شبکه ها و راه‌های اصلی و فرعی روستایی و فرودگاه‌های کشور است که دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد، 13 درصد برای آسفالت و معابر شهری با جمعیت زیر 50 هزارنفر، 17 درصد در اختیار جهاد کشاورزی، 17 درصد برای بهسازی راه های روستایی دراختیار بنیاد مسکن و 3 درصد هم برای نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، دولت در لایحه بودجه 98 پیشنهاد کرده است که عوارض ارزش افزوده توسط شورای برنامه‌ریزی توسعه استان توزیع شود که مغایرت ساختاری با تبصره بودجه سال 97 داشته و هم‌چنین با برنامه ششم توسعه تعارض ساختاری دارد. براین اساس درخواست شد که این مهم در چهارچوب مصوبه بودجه سال 97 و یا این‌که ماده 38 قانون مالیات برارزش افزوده اقدام شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها، خاطرنشان کرد: در این جلسه قرار شد ظرف چند روز آینده برای نخستین بار نظرات و پیشنهادات ارسالی شورای عالی استان‌ها به صورت رسمی در خصوص لایحه بودجه سال جاری به مجلس شورای اسلامی جهت رفع تبعیض و تعادل بخشی منطقه‌ای ارسال خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.