| کد خبر: 154024 |

◄ زمان بهره‌برداری فرودگاه قم

اگر مشکلات حقوقی فرودگاه در سه ماه آینده حل شود و سرمایه‌گذار نیز با توان مالی ورود پیدا کند، رئیس مجلس شورای اسلامی قول داد که در سرمایه‌گذاری فاینانس نیز کمک کند.

تین نیوز

محسن بهشتی‌پور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم بابیان این‌که رئیس مجلس برای رفع موانع فرودگاه مهلت زمانی سه‌ماهه را مشخص کرده است، افزود: اگر مشکلات حقوقی فرودگاه در سه ماه آینده حل شود و سرمایه‌گذار نیز با توان مالی ورود پیدا کند، رئیس مجلس شورای اسلامی هم قول داده که در جذب فاینانس نیز کمک کند.

به گزارش تین‌نیوز، بهشتی‌پور اضافه کرد: درصورتی‌که تمام مشکلات حل شود، فرودگاه قم در کمتر از 2 سال به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

مجوزهایی برای فرودگاه قم گرفته‌شده است که بخشی از دستگاه‌ها مجوز داده‌اند و برخی  مجوز نداده‌اند. مجوز سازمان هواپیمایی یکی از مجوزهایی که برای افتتاح فرودگاه  باید گرفته شود که لازم است ابتدا مجوز از شورای عالی معماری و شهرسازی کشور گرفته شود.

معاون استاندار قم ادامه داد: اگر شورای شهر قم با مجوز ورود شهرداری برای برسی مسائل حقوقی و اقتصادی فرودگاه موافقت نماید شهرداری می‌تواند به‌عنوان یک شخص حقوقی به این طرح وارد شود.

در سال 89 به درخواست شرکت ارم‌کیش زمینی به مساحت 2 هزار و 950 هکتار در اختیار این شرکت قرار گرفت تا نخستین فرودگاه بخش خصوصی در کشور احداث شود.فرودگاه بر اساس مطالعه و از پیش انجام‌شده نبود.

به گفته کارشناسان حمل‌ونقل قم بدون فرودگاه و زیرساخت‌های آن فرصت‌های ترانزیتی و گردشگری زیادی را از دست می‌دهد. سال‌هاست که کلنگ فرودگاه قم زده‌شده است اما به دلیل کمبود منابع مالی و مشکلاتی که اطراف زمین فرودگاه وجود داشت این پروژه متوقف شد.قم به دلیل جاذبه گردشگری مذهبی و چون به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و گمرک استان نزدیک است می‌تواند درزمینهٔ جابه‌جایی باریکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور باشد.

به گفته معاون هماهنگی امور استانی قم فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقف‌گاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگه‌داری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.

از دیگر مشکلات فرودگاه قم مسئولیت رفع معارضان بود که به مهم‌ترین اختلاف‌نظر بین سرمایه‌گذار با دستگاه‌های دولتی تبدیل‌شده بود که این مسئولیت با سرمایه‌گذار است یا دستگاه دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: در این منطقه 13 واحد مرغداری، پنج واحد دامداری و یک واحد معدنی قرار دارد و از طرفی از مراتع حاشیه شهر و محل چرای دامداران نیز هست که این واحدها از سرمایه‌گذار شکایت کردند و سرمایه‌گذار نیز اقدام به رفع معارض نکرد؛ سیستم قضایی طرح را متوقف کرند.

 حافظ حقوق سهام‌داران هستیم

وی گفت: برای حفظ حقوق و مشخص شدن میزان سرمایه‌گذاری مردم، هیئت کارشناسی رسمی متشکل از کارشناسان دادگستری با گرفتن مجوز از سیستم قضایی در ساختمان مهر ابتدای خیابان شهید فاطمی(دور شهر) دایر شده تا سهامداران با اسناد لازم مراجعه نمایند و میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها ثبت شود.

بهشتی افزود: تاکنون 742 تن به این دفتر مراجعه کرده و برای 474 تن با ارائه اسناد 300 میلیارد ریالی پرونده تشکیل‌شده است و این دفتر تا پایان آبان ماه دایر است.

به گفته معاون استاندار قم، تاکنون 960 میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است.

این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریباً 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.

فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.

استاندار قم سید مهدی صادقی از سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی در پروژه‌های طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: در دهه فجر امسال نیز بیش از ۳۴ پروژه به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.