| کد خبر: 96551 |

آغاز خزان موتورسیکلت‌های بنزینی از ۲ ماه دیگر

تین‌نیوز| یک میلیون موتورسیکلت بنزینی فعال پایتخت چه سرنوشتی خواهند داشت؟ تا آغاز زمان تغییرات برای این وسایل نقلیه آلاینده تنها ۲‌ماه مهلت باقی مانده است.هیأت وزیران در جلسه ١٩خرداد امسال خود 3مصوبه برای ساماندهی و كاهش استفاده از موتورسیكلت‌های بنزینی كاربراتوری داشت كه هنوز راه زیادی تا فراهم شدن زیرساخت‌های آن وجود دارد اما می‌تواند فصلی نو در روند حضور این وسایل نقلیه كوچك اما آلاینده باشد. در این مسیر شهرداری تهران با برنامه ویژه خود درنظر دارد ایده موتورهای برقی را در شهر گسترش دهد تا در كنار از رده خارج كردن موتورسیكلت‌های كاربراتوری، گزینه‌ای پاك را پیش روی شهروندان قرار دهد اما پلیس راهور اعلام كرده هیچ برنامه جدیدی برای اقدامات پیش رو ندارد.

تغییرات جدید چیست؟
طــبـق مــصــوبــه شـمــاره «٣٨٤٥٤ /ت ٥٣١٧٢ ه» هیأت وزیران، از ابتدای پاییز امسال وزارت صنعت و معدن و پلیس راهور باید از تولید و شماره‌گذاری موتورسیكلت‌های بنزینی جلوگیری كنند. همچنین از روز نخست مهر استفاده از موتورسیكلت‌های كاربراتوری توسط دستگاه‌های دولتی (به استثنای اورژانس)، شهرداری‌‌ها (به استثنای آتش‌نشانی) و پیمانكاران آنها در كلانشهرها ممنوع خواهد بود. در سومین گام خرید موتورسیكلت‌های كاربراتوری توسط دستگاه‌های دولتی نیز از ابتدای پاییز ممنوع خواهد بود. بدین‌ترتیب دولت برای كاهش موتورهای كاربراتوری گام مهمی برداشته اما این گام به همراهی بازوی اجرایی یعنی پلیس راهور نیاز دارد.

حضور 600پیك موتوری سبز در پایتخت
شهرداری تهران در ضلع دیگر تغییرات قرار است طرح «پیك موتوری سبز» را از نیمه دوم سال در هسته مركزی پایتخت اجرایی كند؛ طی آن 600موتور برقی در منطقه 12وارد ناوگان پیك موتوری می‌شوند. به گفته وحید حسینی مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، موتورسیكلت‌های كاربراتوری هم‌اكنون با حضور بی‌شمار خود آلودگی هوای زیادی در سطح شهر ایجاد می‌كنند، اما در مقابل گسترش فرهنگ استفاده از موتور برقی می‌تواند موجب كاهش چشمگیر آلودگی هوا در تهران شود. حسینی درباره طرح پیك موتوری سبز گفت: شهرداری تهران طرحی با عنوان «پیك‌های سبز موتوری» در دست اجرا دارد. شركت پیك بادپا كه حمل بار خرد در منطقه بازار تهران را انجام می‌دهد هم اعلام آمادگی كرده كه در 6نقطه از منطقه 12از موتورهای برقی استفاده كند و شهرداری تهران نیز این نقاط را به ایستگاه شارژ مجهز می‌كند. به گفته حسینی قرار است این 6نقطه در منطقه 12با همكاری نهادهای خدماتی منطقه بازار به 12نقطه افزایش یابد. در طرح پیك‌های سبز موتوری قرار است 50موتور برقی در هر 12نقطه مورد بهره‌برداری پیك‌های موتوری قرار گیرند. بدین‌ترتیب تعداد پیك‌های سبز موتوری به 600دستگاه خواهد رسید. انتشار آلایندگی موتورسیكلت‌های برقی چه به لحاظ آلودگی صدا و چه آلودگی هوا صفر است.

آلودگی؛ ثمره تردد یك میلیون موتور
یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه موتورسیكلت‌های بنزینی برای تهران ایجاد می‌كنند، میزان بالای انتشار آلایندگی روزانه آنها در هوای شهر تهران است.یك میلیون موتورسیكلت هر روز در شهر فعالیت می‌كنند و 286تن مونواكسید كربن، 100كیلوگرم دی اكسید گوگرد، 7.9تن دی اكسید نیتروژن، 83تن تركیبات آلی فرار و 2.6تن ذرات معلق تولید می‌كنند. این گازهای آلاینده با انجام تنظیم موتور و معاینه فنی مستمر به كمترین حد خود خواهد رسید.

پلیس هیچ برنامه جدیدی ندارد
بی شك مهم‌ترین عنصر تغییرات در عرصه وسایل نقلیه پایتخت پلیس است كه ضمانت اجرایی چون جریمه و توقیف وسایل را در اختیار دارد. در عین حال از سوی بالاترین مقام اجرایی این نهاد در تهران اعلام شد كه پلیس راهور هیچ برنامه جدیدی برای ساماندهی موتورها ندارد. سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره ساماندهی موتور سیكلت‌ها در پایتخت به آنا گفت: ما در بحث موتورسیكلت‌ها بیشتر از اینكه به سراغ علت برویم به سراغ معلول رفته‌ایم و با معلول برخورد كرده‌ایم. تا زمانی كه ما علت‌ها را ریشه‌یابی و حل نكنیم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. اشاره سردار حسینی به لزوم برخورد با علت در شرایطی است كه چندی پیش سخنگوی نیروی انتظامی از وجود بیش از یك میلیون موتورسیكلت در پاركینگ‌‌های پلیس خبر داد كه بخش مهمی از آن رها شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.