| کد خبر: 50942 |

برنامه جامع برای ارتقای کیفیت بزرگراه‌های پایتخت

تین نیوز | در طول یک دهه گذشته، طول بزرگراه‌های تهران بیش از ۵۷ درصد افزایش یافته است.

تا نيمه سال84 تهران داراي 304كيلومتر بزرگراه بود. با تكميل بزرگراه‌هاي پايتخت در طول سال‌هاي‌84 تا93 تهران داراي 535كيلومتر بزرگراه شد. افزايش چشمگير بزرگراه‌هاي پايتخت درعرض 10سال، هم‌اكنون پايتخت را در زمره ابرشهري با بيش از 535كيلومتر بزرگراه قرار داده‌است.

معاونت فني و عمراني شهرداري تهران هم‌اكنون به‌منظور حفظ و نگهداري اين سازه‌ها اقدامات گسترده‌اي را آغاز كرده‌است. حفظ و نگهداشت شبكه زيرساخت‌هاي مرتبط با حمل‌ونقل شهري، يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي عمراني شهرداري تهران طي سال‌هاي ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ است.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به اينكه در حال حاضر سازوكار مشخصي براي نگهداشت از فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال‌هاي گذشته در دست اجراست گفت: سازمان فني و عمراني شهرداري تهران با همراهي و كمك شهرداري‌هاي مناطق كار نگهداشت بيش از 4هزار و 500كيلومتر لاين بزرگراهي را در دست اجرا دارد.عليرضا جاويد با اشاره به اينكه كار نگهداري پل‌هاي پايتخت را نيز شركت يادمان سازه به‌عهده دارد افزود: اين شركت موظف شده است كه بيش از 475پل و تقاطع غيرهمسطح را نيز تعمير و نگهداري كند.

به گفته وي در حال حاضر سازوكار كاملي براي نگهداري از زيرساخت‌هاي ارزشمند پايتخت كه با سرمايه‌هاي مردم و براي خدمت‌رساني به شهروندان ساخته مي‌شود وجود دارد.

از بزرگراه ايوبي تا طبقاتي صدر
بيش از نيم قرن از زمان ساخت نخستين بزرگراه تهران در دهه40 شمسي مي‌گذرد. بزرگراه شيخ فضل‌الله (ايوبي‌) به‌عنوان نخستين بزرگراه تهران قرار بود رينگ بزرگراهي غرب و شمال تهران شود. از آن روز تا اواسط دهه80 تنها 43درصد از بزرگراه‌هاي پيش‌بيني شده در نخستين طرح جامع شهر تهران احداث شد. اما در عرض كمتر از 10سال بخش بزرگي از رينگ بزرگراهي تهران تكميل شد و تهران داراي فضاهاي زيرسطحي بسياري در زمينه حمل‌ونقل شد.

بزرگراه‌هاي پايتخت و پس از آن تونل‌هاي مختلف با صرف هزينه‌هاي بسيار در تهران احداث شد. از اين‌رو كار احداث بزرگراه‌هاي پايتخت به‌عنوان يك گام مهم طي يك دهه گذشته به كمال رسيده است و به تعبير كارشناسان در حال حاضر مديريت شهري مي‌بايست برنامه‌اي براي نگهداشت اين سرمايه‌ها داشته باشد.احداث بزرگراه طبقاتي صدر نقطه درخشان اقدامات مديريت شهري هم‌اكنون در اختيار شهروندان است كه به‌منظور نگهداري از آن برنامه‌هاي گسترده‌اي در دست اجراست.

نگهداري سازه‌هاي‌عمراني به امري كاملاً تخصصي و حرفه‌اي تبديل‌شده و كار‌شناسان امر، ابزار و سيستم‌هاي خاصي را براي اين منظور به‌كار مي‌برند. البته بهره‌برداري، نگهداشت و تعميرات احتمالي نيازمند پياده‌سازي‌ رويه‌اي مشخص و ضابطه‌مند است تا شبكه زيرساخت‌هاي مرتبط با حمل‌ونقل شهري با توجه به معيارهايي همچون ضرورت افزايش عمر مؤثر شبكه معابر و ابنيه فني مرتبط با آن و همچنين كاهش هزينه‌هاي نگهداشت از طريق انجام تعميرات پيشگيرانه، مورد حفظ و نگهداري قرار گيرند. اين زيرساخت‌ها در سال اول برنامه يعني سال ۱۳۹۳ شامل ۴۵۰۰ كيلومتر لاين بزرگراهي، ۴۷۵ دستگاه پل سواره رو و ۴ تونل شهري بوده است.

از سال‌۱۳۸۲ مطالعاتي درخصوص پل‌هاي شهر تهران آغاز شد و ۱۱۰‌دستگاه پل مورد مطالعه قرار گرفت. در اين ميان حدود ۷۰‌دستگاه پل، نارسايي‌هاي قابل توجهي داشته و در اولويت مقاوم‌سازي‌ لرزه‌اي قرار گرفته‌اند. با توجه به تخصصي بودن اين ماموريت، شركت يادمان سازه ماموريت بهسازي و مقاوم‌سازي‌ لرزه‌اي پل‌هاي تهران را بر‌عهده گرفته و آن را دنبال مي‌كند.

مرمت 12بزرگراه پرتردد پايتخت
اقدامات مرمتي در بزرگراه‌هاي شهر تهران تا شهريور‌ماه سال‌جاري ادامه مي‌يابد. به گزارش پايگاه خبري معاونت فني و عمراني شهرداري تهران، مجري طرح‌هاي نگهداري و آسفالت سازمان مهندسي و عمران شهر تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: اقدامات مرمتي در بزرگراه‌هاي شهر تهران كه همزمان با فراهم شدن شرايط آب و هوايي از ابتداي ارديبهشت‌ماه سال‌جاري از سرگرفته شده، حداكثر تا شهريور‌ماه به پايان خواهد رسيد.

احسان نوش آبادي با بيان آنكه در حال حاضر عمليات لكه‌گيري روكش آسفالت بزرگراه‌هاي شهيد همت، شهيد مدرس، ارتش، امام علي، بعثت، امام رضا، شهيد حكيم، شهيد آويني، شيخ فضل‌الله نوري، شهيد بابايي، يادگار امام و كردستان در حال اجراست، يادآور شد: اقدامات مذكور براساس اطلاعات حاصل از سامانه مديريت يكپارچه نگهداري معابر شهر تهران تعريف شده اما با توجه به افزايش ميزان آسيب‌ها و عوارض خرابي نسبت به زمان ارزيابي‌ها، مرمت روكش آسفالت بزرگراه‌ها در سطح گسترده تري ادامه مي‌يابد تا بيشترين مقدار لكه‌ها و درزهاي ايجاد شده در سطح بزرگراه‌ها ترميم شوند.

وي با اشاره به اينكه عمليات ترميمي در بزرگراه‌هاي شهر تهران با توجه به محدوديت‌هاي ترافيكي طي ساعات پاياني شب انجام مي‌شود، گفت: مرمت بزرگراه‌هاي شهيد بابايي و شهيد آويني به‌دليل روان بودن بار ترافيك اين بزرگراه‌ها در طول روز ادامه خواهد‌يافت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.