| کد خبر: 4633 |

رتبه‌بندی تهران در میان شهرهای جهان

تین نیوز | رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران از افزایش 5/2 برابری پروژه‌های مطالعاتی در حوزه مدیریت شهری در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته 121 پروژه مطالعاتی در دستور کار این مرکز قرار داشت که از این تعداد 60 پروژه به سال جاری منتقل شد و تعداد پروژه‌های مطالعاتی در حال اجرا برای سال 93 به 250 پروژه رسید.
به گزارش «دنیای اقتصاد» بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران روز گذشته در نشست خبری این مرکز با اشاره به برگزاری همایش تهران شهر جهانی در اواخر اردیبهشت ماه امسال اظهار کرد: تاکنون 400 مقاله به این همایش ارسال شده است. همچنین این مرکز در حال انجام یک پروژه مطالعاتی است که براساس آن برندینگ شهر تهران مشخص می‌شود.
او ادامه داد: در این پروژه مطالعاتی مجموعه برندهای جهانی در حوزه شهری در حال شناسایی است تا بتوانیم جایگاه بین‌المللی تهران را مشخص کنیم. در 2 ماه آینده فاز اول آن به پایان رسیده و نتایج آن قابل استفاده است.
نگاهداری به تدوین 40 کتاب مرجع در حوزه مطالعات شهری اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم در سال جاری از مجموعه این کتاب‌ها رونمایی کنیم. همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم شورای راهبردی پژوهش، اقتصاد درآمد، دیپلماسی شهری، فقه شهری و محیط زیست در این مرکز ایجاد شود.
او ایجاد پارک علم و فناوری شهر تهران را یکی دیگر از اقدامات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران عنوان کرد و گفت: از این طریق فناوری‌های توسعه شهری را به این پارک هدایت خواهیم کرد تا فضای تعاملی مشترک و شرکت‌های علمی دانشگاهیان ایجاد شود.
 مطالعات شهروندی برای فعالیت‌های پژوهشی و تهیه نقشه راه شهرداری تهران از دیگر اقداماتی بود که رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی از آن خبر داد و گفت: نقشه راه تهران به عنوان شهری جهانی، اسلامی ایرانی و اقتصاد مقاومتی در حال تدوین است.
او با بیان اینکه تهران می‌تواند به عنوان الگویی در عرصه جهانی مطرح باشد تصریح کرد: پروژه‌هایی که در خصوص عدالت اجتماعی در شهر تهران و کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت انجام شده می‌تواند برای شهرهای دیگر الگو باشد.
نگاهداری در خصوص احتمال ایجاد مرکز پژوهش‌ها در شورای شهر تهران و همراستا بودن عملکرد این مرکز با فلسفه وجودی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تاکید کرد: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران متعلق به شهر تهران است. شورا نیز نهاد تصمیم‌ساز برای شهر تهران است و مرکز مطالعات می‌تواند شورا را در تصمیم‌سازی‌ها کمک کند و ممکن است ایجاد مرکز پژوهش‌های دیگری دوگانگی در کار ایجاد کند.
او توضیح داد: تاریخچه تشکیل مرکز پژوهش‌ها در شورا به سال 85 برمی‌گردد و دلیل آن فراهم نبودن ساز و کار ارتباطی میان شورا و کارشناسان در این مرکز بود، البته در دور چهارم شورا با تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون‌های تخصصی شورا تلاش کردیم تا حدودی این خلأ برطرف شود.
او در خصوص میزان عملیاتی شدن پروژه‌های مطالعاتی این مرکز نیز عنوان کرد: متاسفانه مشکلی درخصوص اجرایی شدن پروژه‌های مطالعاتی در کشور وجود دارد و آن حلقه مفقوده‌ای میان اجرا و پژوهش است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.