| کد خبر: 227263 |

کدام زنان می توانند آتش نشانان شوند؟

چند روز دیگر ثبت نام برای جذب آتش نشانان زن در تهران آغاز می شود اما شروطی برای زنان در هنگام ثبت نام وجود دارد و یکی از آنها داشتن قد 160 سانتی متر به بالاست.

تین نیوز

چند روز دیگر ثبت نام برای جذب آتش نشانان زن در تهران آغاز می شود اما شروطی برای زنان در هنگام ثبت نام وجود دارد و یکی از آنها داشتن قد 160 سانتی متر به بالاست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، اوایل آذر سال جاری خبر رسید که قرار است 16 آتش‌نشان زن جذب شهرداری تهران شوند. بعد از انتشار این خبر موضوعات متعددی مطرح شد و قرار بر این بود که جزئیات کار اعلام شود. مراحل استخدامی آتش‌نشانان از 5 اسفندماه آغاز می‌شود و بعد از ثبت‌نام و گذراندن آزمون، این افراد جذب سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران می‌شوند.

از اخذ مجوز تا آغاز ثبت نام

این نخستین بار است که قرار است در شهرداری تهران آتش‌نشان زن مشغول به کار شود. تمامی مراحل و مجوزهای لازم برای استخدام این افراد اخذ شده است و شورای اسلامی شهر تهران هم با این موضوع مشکلی نداشت.

زهرا بهروز آذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این باره می‌گوید: برای آتش‌نشانان کاملاً داوطلب، نیمه داوطلب و رسمی داریم که تاکنون با همکاری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران دوره‌های کاملا داوطلب و نیمه داوطلب که به آن سطح A و C می‌گویند برای تمام پرسنل خانم که در مراکزی مانند بوستان‌های بانون و مراکز شهربانو هستند برگزار کردیم.

 بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها در خانه‌ها رخ می‌دهد

وی با تأکید بر این موضوع که در تهران 9 بوستان کاملا زنانه وجود دارد گفت: ‌اگر آتش‌سوزی در آنها رخ دهد، اطفای اولیه باید توسط نیروهای مستقر در پارک یعنی خانم‌ها انجام شود تا نیروهای امدادگر رسمی به محل حادثه برسند، بنابراین به تمام پرسنل خانم آموزش مدیریت بحران و آموزش حرفه‌ای آتش‌نشانی را ارائه داده‌ایم. اما اینکه به سطح A برسند و جزو پرسنل رسمی شوند را باید سازمان آتش‌نشانی اطلاع دهد.

بهروز آذر اضافه کرد: از آنجایی که بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها در خانه‌ها رخ می‌دهد، مدیران خانه هم خانم‌ها هستند که عموما مهارت کافی در اطفای آتش‌های کوچک ندارند یا حتی نمی‌توانند از کپسول استفاده کنند، از این رو طرح امید 6 هزار خانم را به صورت داوطلب در 22 منطقه تهران تحت آموزش مدیریت بحران و ایمنی قرار دادیم.

بالاخره قرار شد که از 5 اسفند سال جاری ثبت‌نام برای جذب آتش‌نشانان زن در شهرداری تهران آغاز شود.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: درگاه ثبت‌نام از 5 اسفند باز می‌شود. در این مرحله همه می‌توانند ثبت‌نام کنند. اواخر فروردین‌ماه آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. بعد ازآزمون هم آزمون عملی برگزار می‌شود و سپس پذیرفته‌شدگان وارد فاز تست‌های مصاحبه روانشناسی و پزشکی شده و بعد از آن جذب سازمان می‌شوند.

آموزش زنان آتش نشان مثل آقایان است/ برای استقرار خانم ها در ایستگاه ها برنامه ریزی کرده ایم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که 116 آتش‌نشان در این مرحله جذب شهرداری می‌شوند، گفت: 16 نفر خانم هستند که برای اولین بار جذب آتش‌نشانی می‌شوند. ما با تعداد کمتر آغاز کردیم و در صورتی که نتایج مثبت شود، ادامه خواهیم داد.

وی در موضوع وضعیت خانم‌ها در آتش‌نشانی گفت: آموزش آنها با آقایان یکسان است اما برای موقعیت استقرار آنها در ایستگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در زمان خود اعلام خواهیم کرد.

اولین آتش‌نشانان زن، 14 سال پیش در کرج جذب شدند. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصو ص جذب 16 آتش‌نشان زن در شهرداری تهران گفت: سال 1818 بود که مولی ویلیامز زن آفریقایی - امریکایی در نیویورک برای اولین‌بار آتش‌نشان شد. تقریباً 202 سال پیش. سهم ایران از حضور پرسابقه زنان در قامت آتش‌نشان اندک بوده و اندک شکل و شمایل یک طرح جذاب را داشته تا تصمیمی واقعی.

وی با بیان اینکه چهارده سال پیش بود که در پی فراخوان آتش‌نشانی کرج، اولین آتش‌نشانان زن خاورمیانه در این شهر مشغول به کار شدند، گفت: البته پس از گذراندن آزمون‌های سنگین علمی و عملی، پس از آن طرح‌های مشابه دیگری هم برای جذب آتش‌نشانان زن در دیگر شهرها اجرا شد، اما مانع بزرگ بر سر آتش‌نشان شدن بانوان، تعریف آتش‌نشانی به عنوان فعالیتی مردانه بوده، در حالی که این تنها یک تصور یک‌بعدی است. به باور بسیاری از آتش‌نشانان با تجربه، همه عملیات‌های آتش‌نشانی الزاما خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش‌نشانان با حوادث خاص دیگری روبه‌رو می‌شوند که ضرورت حضور یک آتش‌نشان زن را دو برابر می‌کند.

 استخدام آتش‌نشانان زن ضرورت دارد

برای امدادرسانی در برخی از حوادث نیاز به حضور آتش‌نشانان زن وجود دارد، به همین دلیل استخدام این افراد یک ضرورت است. زهرا صدراعظم نوری زئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: بهترین کسی که می‌تواند به بانوان  خانه‌دار در حوادثی که در منازل رخ می‌دهد کمک کند بانوان آتش‌نشان هستند بنابراین به نظر می‌رسد استخدام آتش‌نشانان زن ضرورت دارد. در همین راستا اقدامات لازم را برای حضور 16 نفر از بانوان آتش‌نشان را در سازمان آتش‌نشانی انجام دادیم و به زودی از اولین خدمات آتش‌نشانان زن در حوادث شهری استفاده می‌کنیم.

البته شغل آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و سالهای خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است. پیروز حناچی شهردار تهران در این باره می‌گوید: برای جذب نیروهای جدید و آموزش تعدادی از آتش‌نشانان زن اقداماتی صورت گرفته است.

آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود

وی با تأکید بر این موضوع که آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود گفت: سالهای خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است و به طور مرتب این ورودی را در آتش‌نشانی را باید داشته باشیم تا نیروهای جدید وارد آتش‌نشانی شوند وآموزش ببینند.

به گفته شهردار تهران، آخرین بار حدود 200 نفر جذب سازمان آتش‌نشانی شدند.

شرایط استخدام آتش‌نشانان زن اعلام شد و متقاضیان می‌توانند از 5 اسفند به مدت 10 روز از درگاه اینترنتی azmoon125.tehran.ir اقدام کنند. تابعیت و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و متدین به یک یاز ادیان رسمی کشور، دارا بودن حداقل مدرک رسمی دیپلم برای آقایان و دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته‌های عمران، معماری، مکانیک، صنایع، حقوق، روانشناسی، مدیریت صنعتی، بازرگانی، برق، جامعه‌شناسی، بهداشت حرفه‌ای و فارغ‌التحصیلان رشته‌های کارشناسی، مرکز علمی کاربردی آتش‌نشانی، ایمنی و خدمات شهری شهرداری تهران از جمله ویژگی‌ها برای بانوان است.

 آقایان باید حداقل 165 سانتیمتر قد و خانم‌ها باید حداقل 160 سانتیمتر قدشان باشد

همچنین در این آزمون متولدین 1 فروردین 72 به بعد می‌توانند شرکت کنند و دارا بودن کارت پایان خدمت و کارت معافیت غیرپزشکی نظام وظیفه عمومی برای آقایان الزامی است. همچنین برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و توانایی لازم برای انجام کار در شغلی که در آن استخدام می‌شوند شامل تست تشخیص روانشناختی - شغلی، عدم داشتن مشکلات و اختلالات روانی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانی برابر گواهی صادره از مراجع ذیصلاح، همچنین عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌ای اجرایی که موجب آرای مؤثر مراجع قضایی و ذیصلاح.

اما استخدام آتش‌نشانان شرایط اختصاصی هم دارد. آقایان باید حداقل 165 سانتیمتر قد و خانم‌ها باید حداقل 160 سانتیمتر قدشان باشد.

همچنین دارا بودن شرایط بومی در شهر تهران از ویژگی‌هاست. داوطلب حداقل چهار سال از سنوات تحصیلی، دبیرستان یا دانشگاه را به صورت متوالی یا متناوب در شهر مورد تقاضا برای استخدام طی کرده باشد. همسر و فرزندان تحت تکفل کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (صرفاً شاغلین) که شهر محل خدمت فعلی با شهر مورد تقاضا برای استخدام یکسان باشد. همچنین یک سال سابقه سکونت دائم داوطلب در استان تهران و فرزندان شهدا، مفقودین، جانبازان 25 درصد به بالا و آزادگان، همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور در جبهه از سهمیه قانونی برخوردار و دارندگان مدال طلای مسابقات جهانی در شرایط مساوی از اولویت برخوردار می‌شوند.

براساس این گزارش، بالاخره طلسم جذب آتش‌نشانان زن در شهرداری تهران شکسته شد. از اسفندماه ثبت‌نام آغاز می‌شود و در نیمه اول سال 1400 این افراد جذب آتش‌نشانی می‌شوند. فعلا تعداد کمی زن جذب آتش‌نشانی می‌شوند، اما مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تأکید کرد در صورتی که نتایج مثبت باشد این روند ادامه خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.