| کد خبر: 201044 |

دعوای دوربینی پلیس و شهرداری ادامه دارد

پروژه پیدا کردن مقصر آلودگی هوا تمامی ندارد. پلیس معتقد است که طرح های ترافیکی شهرداری در کاهش آلودگی تأثیر چندانی ندارد؛ شهرداری هم می گوید پلیس کد تخلف به دوربین ها نداده و جولان خودروهای دود زا آلودگی هوا را تشدید کرده است.

تین نیوز

آلودگی هوای تهران انگار قرار نیست از تب و تاب بیفتد. چه باد بیاید و چه باران، آلودگی هوا ادامه دارد؛ درست است که 14 نهاد در این حوزه مسؤولیت دارند اما انگار به جای آنکه به وظایف‌ خودشان بپردازند کاری ندارند جز برچسب زنی و مقصرکردن دستگاه‌های دیگر.

یکی از مهمترین نهادها در خصوص برخورد با آلودگی هوای تهران، شهرداری است. این نهاد برای مدیریت ترافیک و اجرای طرحهای مختلف ترافیکی و محدودیت‌های تردد در معابر مرکزی تهران همواره از یک کلید واژه به نام «کاهش آلودگی هوا» بهره برده است؛ اما انگار ادعای شهرداری برای توجیه طرح‌بندی‌های جدیدش به بن بست رسیده است چرا که در آخرین پروژه مقصرسازی آلودگی هوای تهران، انگشت اشاره را به سمت پلیس گرفته و پلیس را یکی از مقصران اصلی آلودگی هوای تهران معرفی کرده است!

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشتر در گفت‌وگو با فارس بخشی از آلودگی هوای تهران را به دلیل نداشتن کد جریمه برخی از دوربین‌ها دانست و گفت:‌ پلیس کد جریمه را برای برخی دوربین‌ها تعریف نکرده؛ در نتیجه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران به راحتی تردد کرده و آلودگی تولید می‌کنند.

پورسیدآقایی گفت: ما یک سال است به دنبال تعامل و رفع این مشکلات هستیم اما دوربین‌های رینگ تهران و برخی دوربین‌های محدوده خروجی طرح کاهش آلودگی هوا هنوز کد جریمه ندارند.

پلیس نظر دیگری در این باره دارد .سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت با اعلام اینکه پلیس حاضر نیست به هیچ عنوان کسی را به اشتباه جریمه کند به استاندارهای پلیس درخصوص دوربین‌ها پرداخت و گفت: معاونت فنی ناجا برای دوربین‌های نصب شده یکسری استاندارد تعریف کرده است که بر اساس آن کارایی و میزان خطای دوربین‌ها سنجیده می‌شود؛‌ بر اساس این استانداردها دوربین‌ها تست شده و اگر فاقد نقص باشند به کدهای جریمه مجهر می‌شوند.

سردار مهماندار در پاسخ به دیگر پرسش فارس به مهمترین نقص دوربین‌ها اشاره و اعلام کرد:‌ تمام دوربین‌هایی را که شهرداری به پلیس تحویل داده به دقت تست کردیم. حتی برخی را دو سه بار مورد بررسی قرار دادیم؛ پلاک خوانی و میزان تشخیص دوربین‌ها باید برابر استانداردهای مورد نظر ناجا باشد؛ دوربین‌هایی که حد استاندارد پلیس را در پلاک خوانی و تشخیص خودروها نداشته باشند به کارگیری نشده و ایرادات آنها به صورت کتبی به شهرداری اعلام شده است؛ پلیس هم اعلام کرده که منتظر برطرف شدن نقص دوربین‌هاست تا بدون اینکه حقی از شهروندی ضایع شود کدهای جریمه برای دوربین‌ها لحاظ شده و بکارگیری شوند چراکه دستور اکید فرمانده ناجاست که اگر شک و شبهه‌ای وجود دارد جریمه‌ای صورت نگیرد و حقی از شهروندی ضایع نشود.

یکی از وظایف پلیس برخوردبا خودروهای دود زاست. شهرداری تهران معتقد است به دلیل عدم داشتن کد در برخی دوربین ها ، خودروهای دودزا به راحتی در شهر جولان داده و آلودگی تولید می کنند.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت  در این باره به خبرنگار فارس گفت: پلیس برخورد با خودروهای دودزا، آلاینده و فاقدمعاینه فنی را به طور جد در دستور کار دارد؛ آمار اعمال قانون و جریمه‌هایی که برای این دست از خودروها اعمال شده، مؤید این مطلب است.

فرمانده انتظامی پایتخت گفت:‌ از ابتدای سال تا کنون 29 هزار خودروی دودزا جریمه شده‌اند؛ 1200 خودروی دودزا فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شدند؛ همچنین  بالغ بر سه میلیون خودروی فاقد معاینه فنی را که متشکل از خودروهای تهرانی و شهرستانی بودند اعمال قانون و جریمه کرده‌ایم.

سردار رحیمی با تاکید بر این مطلب که پلیس در خصوص کاهش آلودگی هوا با تمام توان پای کار است، از سایر دستگاه‌هایی که در این زمینه مسؤولیت دارند درخواست کرد که پای کار آمده و به وظیفه خود عمل کنند.

حال با توجه به اظهارات رؤسای پلیس پایتخت در خصوص اینکه پلیس هیچ تعللی در برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی نداشته، باید منتظر ماند و دید که پروژه مقصرسازی  این بار دامن کدام سازمان و نهاد را می‌گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.