| کد خبر: 191490 |

دعوت حناچی از دولتمردان برای پیوستن به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو

◄ آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا از زبان شهردار

شهردار تهران در دومین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک»، از دولتمردان خواست تا در همراهمی با مردم به جمع دوچرخه سواران بپیوندند.

تین نیوز

شهردار تهران در دومین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک»، از دولتمردان خواست تا در همراهمی با مردم به جمع دوچرخه سواران بپیوندند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز،  پیروز حناچی با اشاره به این نکته که، نگاهی به آمار سلامتی مردم نشان می‌دهد که وضعیت سلامت مردم با تغییر برخی پارامترها می‌تواند بهبود پیدا کند، اظهار داشت: از تمام مردم، خبرنگاران و اعضای هیأت دولت دعوت می‌کنم که به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که، مشخصاً از آذری جهرمی وزیر ارتباطات به عنوان جوان‌ترین وزیر دعوت می‌کنم که از دوچرخه استفاده کند، تصریح کرد:  امیدواریم هم‌زمان با برگزاری سومین دوره نمایشگاه دوچرخه‌های شهری شاهد گسترش استفاده از دوچرخه در سطح شهر باشیم.

حناچی با تاکید بر این مهم که امید می‌رود تا در سومین نمایشگاه دوچرخه به همت همه شهروندان تعداد دوچرخه‌ها را در شهر افزایش دهیم، افزود: در زمینه موضوع استفاده از حمل و نقل پاک، سند کم نیست، براساس اسناد  تا سال 1404 سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری 1.5درصد باشد اما امروز کم‌تر از یک درصد است. باید بتوان این مهم را در مدت زمان معقول افزایش داد.

شهردار تهران  با بیان این‌که یک زمانی دوچرخه اولین مُد حمل و نقلی بود، گفت: اواسط دهه 40 را به یاد داریم که در بسیاری از شهرهای کوچک تعداد خودروها به شدت کم بود و همه از دوچرخه استفاده می‌کردند و حتی در تهران بسیاری از کسبه از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کردند و حالا زمان آن رسیده تا ما باید به اصل خود برگردیم.

به گفته وی، باید در این دوران اولویت‌ها و اهداف خود را تعریف کرده و براساس آن منابع را تخصیص دهیم،  اهمیت نخست شهرداری تهران جان انسان‌ها است هرچند که در تهران از پدیده موتور سیکلت‌ها نیز رنج می‌بریم که کم‌تر به آن توجه شده است.باید تخلفات موتور سیکلت‌ها به یک ضد ارزش تبدیل شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که 10 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل وجود 3 میلیون موتورسیکلت‌ است، گفت: سالانه 70 نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند که مقصر نیمی از آن‌ها موتور سوارها هستند و نیمی دیگر عابرینی هستند که دراثر برخورد با موتور سیلکت‌ها جان خود را از دست می‌دهند که این آمار تکان دهنده است. معمولاً کسانی که از موتور سیلکت استفاده می‌کنند از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند.

وی با بیان این که ساماندهی سه میلیون موتورسیکلت‌ها قطعا دشوار است، افزود: صادق خان شهردار لندن هنگامی که به عنوان شهردار انتخاب شد، سندی منتشر کرد که وضعیت سلامت مردم شهر را نشان داد و حال ما با استناد به آمار وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم که سالانه 57 هزار نفر در تهران فوت می‌کنند که در روزهایی که هوا آلوده‌تر است آمار مرگ و میر به صورت روزانه معنا داری افزایش پیدا می‌کند. آمارها نشان می‌دهد آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با مرگ و میر افراد دارد.

به گفته حناچی، 4573 نفر در سال 94 در اثر ذرات معلق ایست قلبی کردند و این در حالی است که براساس آمار وزارت بهداشت 9.3 مردم تهران دیابت دارند که نیمی از آن‌ها از این بیماری خود بی‌اطلاع هستند. از هر پنج تهرانی یک نفر به فشار خون مبتلا است.

حناچی ادامه داد: باید زمینه را برای ایجاد شهر هوشمند فراهم کرد و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری بر روی مسئله حمل و نقل هوشمند همکاری خوبی را آغاز کردیم و در گام نخست توافق‌نامه بومی‌سازی قطارهای مترو شروع شد و پس از آن موتور و خودروبرقی و دوچرخه‌های دارای باطری در دستور کار قرار می‌گیرند؛ خوشبختانه کار ساخت باطری دوچرخه در ایران کلید خورده است.

حناچی با اشاره به این‌که برآیند تصمیمات مسئولان، افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان شعار هوای پاک داد، اما خیابان ساخت و از آن‌جایی که سال‌ها است که شهر تحت سیطره خودروها است کار سختی در پیش است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.