| کد خبر: 183191 |

◄ انباشت 80 هزار گواهی در مراکز اسقاط خودرو

از 216 مرکز اسقاط خوردو 190 مرکز تعطیل و 26 مرکز با 5 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که این مراکز نیز عملاً در حال تعطیل هستند.

تین نیوز
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو از برخورد دولت با نحوه اسقاط خودروها در چند سال اخیر انتقاد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شبکه خبر، محمدحسین گودرزی درباره انباشت 80 هزار گواهی اسقاط خودرو گفت: 70 هزار گواهی در ستاد حمل‌ونقل سوخت و 10 هزار گواهی در صفحه تعاونی مراکز داریم. خوشبختانه هم قوانین و مقررارت خوبی داریم هم مصوبات خوبی داشته‌ایم اما این‌که چرا دولت بعد از ابلاغ مصوبات نسبت به لغو مصوبه نظارت کافی را انجام نمی‌دهد، جای سوال است.

گودرزی تصریح کرد: با توجه به این‌که سال 96 قانون هوای پاک مصوب شده است و در ماده 8 قانون هوای پاک دولت مکلف بوده ظرف 3 ماه آیین‌نامه هوای پاک را تنظیم کند و این آیین‌نامه یک‌سال به تعویق افتاد که در حقیقت قانون هوای پاک با این تعویق یک‌ساله بازهم یکسال عقب افتاد.
 
وی درباره روند اسقاط خودرو نیز یادآور شد: از 216 مرکز اسقاط خوردو 190 مرکز تعطیل و 26 مرکز با 5 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که این مراکز نیز عملاً در حال تعطیل هستند. 
 
بعد از مراجعه مالک خودرو مزکز اسقاط خودرو را از مالک خریداری می کند بعد از ثبت نام در ستاد حمل‌ونقل سوخت پرونده و گواهی شناسنامه به پلیس ارجا می‌شود و بعد از بازدید، پلیس دستور اسقاط می‌دهد که بعد از ذوب شدن به مراکز تولید خودرو ارسال می‌شوند.
 
طبق مصوبه دولت خودروسازها 30 درصد خودروی تولید را باید جایگزین خودروهای فرسوده کنند که این مصوبه در طول سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی شود. 
 
عبدالله بابایی نماینده شرکت سایپا در ارتباط تلفنی درباره جایگزینی خودروها با خودروهای اسقاطی گفت: در سال 96 این مصوبه اجرا شده اما با مشکلاتی که از خرداد امسال درصنعت خودرو ایحاد شده، خودروسازها به علت کمبود مواد اولیه معوقاتی داشتند و برای جایگزینی 30 درصدی تولید نیز به مشکل خوردند.
 
مهم‌ترین اولویت خودروسازها جایگزینی 30 درصدی تولید برای خودروهای اسقاطی است که در آینده نزدیک با روند افزایش شاهد پاسخگویی به مردم خواهیم بود. بدهی سنگینی سازمان بهینه ساز به خودروسازها کار را با چالش مواجه کرده است اما در فرایند جدید در صنعت خودرو می توان به اسقاط خودرها کمک کرد.
 
حسنین مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست در این ارتباط تلفنی، افزود: قانون هوای پاک طبق مصوبه‌ای اسقاط موتورسیکلت را در دستور قرار داد که متاسفانه وزارت صنعت طبق مصوبه هیئت وزیران اسقاط موتورسیکلت ها را یکسال به تعویق انداخت. موضوع اسقاط موضوع جدی و مهمی در دولت است و باید مردم با این کار نسبت به هوای پاک تشویق و ترغیب شوند.
 
او افزود: سازمان محیط‌زیست پیشنهاداتی برای تشویق مردم نسبت به اسقاط خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده داده است که پیگیر آن هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.