| کد خبر: 175469 |

◄ خطر فروپاشی پل تاریخی چشمه کیله تنکابن

پل تاریخی چشمه کیله تنکابن یکی از نمادهای تاریخی این شهر زیبای استان مازندران است. این پل که باوجود تخریب چند پل کم سن و سال دراثر سیل اخیر بسیار مقتدرانه در برابر سیلاب مقاومت کرد؛ اما به گفته اسماعیل طلوعی، کارشناس سازه‌های هیدرولیکی، حال این نماد شهر تنکابن دیگر خوب نیست و ممکن است در آینده تخریب شود.

تین نیوز

پل تاریخی چشمه کیله تنکابن یکی از نمادهای تاریخی این شهر زیبای استان مازندران است. این پل که باوجود تخریب چند پل کم سن و سال دراثر سیل اخیر بسیار مقتدرانه در برابر سیلاب مقاومت کرد؛ اما به گفته اسماعیل طلوعی، کارشناس سازه‌های هیدرولیکی، حال این نماد شهر تنکابن دیگر خوب نیست و ممکن است در آینده تخریب شود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، طلوعی با ابراز نگرانی از تخریب پل تاریخی چشمه کیله، اظهارکرد: این پل تاریخی تنکابن به‌دلیل فرسایش در مسیر پایاب و تنداب، در معرض خطر جدی قرار داشته و احتمال فروپاشی این بنای تاریخی محتمل است.

او با تشریح طراحی مسیر تنداب در پل‌های قدیمی، تصریح کرد: وجود مسیر تنداب در پائین‌دست پل، باعث کشتن و استهلاک انرژی آب‌شده و خطر سیل‌بردگی برای پل را به حداقل می‌رساند.

کارشناس آب و سازه‌های هیدرولیکی بابیان اینکه پل چشمه کیله در قسمت فرودست و در مسیر تنداب دچار فرسایش شدید شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از مسیر تنداب در اواسط پل تخریب‌شده که این میزان از آب‌بردگی دراثر سیل اخیر تشدید شده است و احتمال ریزش این مسیر تا زیر پایه‌های پل وجود دارد.

طلوعی در ادامه با اشاره به اینکه اگر جلوی تخریب گرفته نشود، احتمال فروپاشی این بنای تاریخی وجود دارد، گفت: بسیاری از مردم از وخامت اوضاع بی‌اطلاع بوده و مسئولان نیز به‌دلیل عدم آگاهی از ساختار و عملکرد سازه نسبت به تخریب بخش تندآبی آن واکنشی نشان نمی‌دهند.

او دست بردن در ترکیب سازه‌های تاریخی را نشان از عدم اطلاع مدیران و کارشناسان تصمیم‌گیرنده دانست و تصریح کرد: اقداماتی که برپایه بی‌دانشی و ناآگاهی از عملکرد این قبیل سازه‌ها انجام می‌گیرد نشان از ضعف سطوح مدیریتی در کشور بوده که این نقیصه در تمامی زمینه‌ها به‌وضوح دیده می‌شود.

طلوعی در ادامه به تجاوز در دو سمت پل چشمه کیله اشاره و تأکید کرد: برپایه تصمیمات نادرست مدیران در سنوات گذشته، دو پاساژ در معبر خروج آب با تغییر کاربری و کوچک شدن رودخانه دستخوش تغییر شد و یکی از آنها برای سهولت در تردد خودروها و کاهش ترافیک شهر مورداستفاده قرار گرفت که امروز به‌دلیل سیل تخریب‌شده است، این امر درواقع مصداق واقعی دخالت در سازه و تصمیماتی غیرتخصصی بود که درحال‌حاضر خطرات و احتمال تخریب پل را افزایش می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با اظهار همکاری در ترمیم و تعمیر این بنای تاریخی، تأکید کرد: چنانچه مدیران تنکابن تصمیماتی مبنی‌بر مرمت و ترمیم پل داشته باشند، ظرفیت‌ها و استعدادهایی در شهرستان وجود دارد که بتوانند بامهارت و اتکا بر دانش و توانایی اقدامات ترمیمی و احیای این بنای تاریخی را برعهده بگیرند.

پل تاریخی چشمه کیله تنکابن مربوط به دوره پهلوی اول بوده و در سال 1309 به همت مهندسان آلمانی و روسی طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد که ساخت آن در سال 1311 به پایان رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.