| کد خبر: 147183 |

لزوم بازنگری جدی در اساسنامه سازمان های شهرداری تبریز

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اساسنامه سازمان های تابعه شهرداری مبهم و نیازمند بازنگری است و باید مشخص شود که انتسابات و ساختار مجمع ها بر اساس چه قانونی انجام می شوند.

تین نیوز

 نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اساسنامه سازمان های تابعه شهرداری مبهم و نیازمند بازنگری است و باید مشخص شود که انتسابات و ساختار مجمع ها بر اساس چه قانونی انجام می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تبریز یکشنبه در حالی با دستور جلسه تصمیم گیری در خصوص تعیین کمیته بازنگری اساسنامه سازمان های شهرداری، فرآیند انتخاب مشاوران شورا، چگونگی تأیید سیاست ها و تعیین اعضای کمیسیون‌های بند ۲۰ شهرداری و بررسی لایحه بودجه سال های ۹۴ و ۹۵ شهرداری تبریز در صحن علنی این شورا برگزار شد که هیچ دستور جلسه ای در مورد مهمترین موضوع مدیریت شهری این روزهای تبریز یعنی انتخاب شهردار در آن مطرح نشد.

انتخاب شهردار موضوعی است که پس از گذشت بیش از یک ماه از شروع به کار پنجمین شورای اسلامی شهر تبریز همچنان بی نتیجه باقی مانده و اعضای این شورا در حالی که دم از عزم جدی برای هم افزایی در مسیر متحول سازی مدیریت شهری تبریز با نگاه به رویداد ملی و فراملی تبریز ۲۰۱۸ می زنند، همچنان به واسطه سهم خواهی های سیاسی و به بهانه انتخاب شهرداری که مورد توافق نظر همه اعضا باشند، در حال فرصت سوزی برای این انتخاب هستند.

این فرصت سوزی ها درحالی صورت می گیرد که حتی به اذعان مسئولان دست اندرکار و دخیل در موضوع تبریز ۲۰۱۸، این فرصت ارزشمند برای بالفعل کردن زیرساخت های این کلانشهر به ویژه در حوزه گردشگری از دست رفته و مهمترین دلیل آن نیز عدم مدیریت و برنامه ریزی با نگاه کلان به آینده از سوی همین مسئولان اعلام شده است و نمونه بارز آن را در نحوه انتخاب شهردار مشهود است.

اساسنامه سازمان های تابعه شهرداری مبهم و نیازمند بازنگری است

سونیا اندیش نائب رئیس این شورا با بیان اینکه هئیت مدیره سازمان هایی که از بودجه عمومی یا ملی استفاده می کنند، انتخابی نیستند و اعضای آن انتصاب می شوند، اظهار داشت: در اساسنامه سازمان های تابعه شهرداری وضعیت مجمع ها مشخص نشده اند و ساختار هیئت مدیره ها، انتسابات و ساختار مجمع ها مبهم است و نیازمند بازنگری است و باید مشخص شود که بر اساس چه قانونی عمل می کنند.

وی در ادامه با انتقاد از نحوه برگزاری مناسبت های فرهنگی و هنری ادامه داد: چندی پیش، شب فرهنگی تبریز در برج میلاد اجرا شد و هیچ یک از اعضای شورا از آن مطلع نبوده اند و این گونه بی خبری از رویدادهای مهم فرهنگی در شأن شورا و هنرمندان، ادیبان و شهروندان تبریزی نیست.

نائب رئیس این شورا در بخش دیگری از جلسه امروز با انتقاد از بی توجهی مسؤولان به هدر رفت آب و اهمیت توجه ویژه به این بحران و موضوع جنگ آب تصریح کرد: شهرداری هیچ برنامه ای برای هدر رفت آب های زیر زمینی در پروژه های زیر زمینی به مانند مترو نداشته، و ندارد و باید موضوع مهاجرت و خطرهای کمبود آب در سال های آتی را جدی بگیریم و واقف باشیم که در ۱۴ سال آینده به علت کمبود آب ۵۰ میلیون نفر مهاجر خواهیم داشت.

هزینه کردهایی که هیچ عایدی برای تبریز نداشته است

نیکو خصلت از دیگر اعضای این شورا نیز با بیان اینکه هئیت مدیره ها در سازمان ها تشریفاتی هستند و هزینه های زیادی را به شهرداری تحمیل می کنند، گفت: باید تغییراتی در این رویه انجام گیرد چون به اذعان مسؤولان فرهنگی شهرداری تبریز، با وجود هزینه کرد بسیار در چهار سال اخیر، این هزینه ها هیچ عایدی برای تبریز نداشته است.

اساسنامه جدید موجب ناکارآمدی بیشتر سازمان های شهرداری می شود

تقی پور دیگر عضو این شورا با بیان اینکه اختیارات سازمان ها با اساسنامه جدید محدود تر می شود، اظهار داشت: پیرو این اساسنامه، سازمان ها بیش از پیش ناکار آمدتر می شوند و برای توانمند سازی سازمان ها،   اساسنامه سازمان ها باید بازنگری شود.

وی با انتقاد از بنر باران شهر تبریز ابراز داشت: در هیچ کلان شهری، به اندازه تبریز، تابلوهای تبلیغاتی وجود ندارد و اقدام قاطعانه و جدی سرپرست شهرداری در مقابله با این موضوع جای تشکر دارد.

مسعودی ریحان؛ دیگر عضو این شورا نیز با بیان اینکه وزارت کشور ناظر بر اعمال شوراست، ابراز داشت: اگر وزارت کشور بیش از این در تصمیمات شورا ورود کند، خود را زیر سؤال می برد.

انتقاد از تصمیم گیری های خلق الساعه در صحن شورای شهر تبریز

فریدون بابایی اقدم یکی دیگر از اعضای شورای شهر تبریز نیز در عکس العمل به رأی گیری و تصویب آنی پیشنهاد نیکو خصلت در خصوص برگزاری کنگره بین المللی استاد شهریار به بهانه سال ۲۰۱۸ در تبریز در خطاب به اکبر نژاد رییس شورای شهر اظهار داشت: نمی توان به صورت خلق الساعه موضوعی را طرح و برای آن رأی گیری کرد در حالی که برنامه های ۲۰۱۸ تدوین شده اند و برنامه مدنظر در آن نیز وجود دارد و باید به آن ها توجه شود.

این عضو شورا با انتقاد از چگونگی تصویب لایحه ها نیز گفت: لایحه ها باید اول قرائت شوند و سرپرست شهرداری نیز باید در جلسات شورا حضور داشته باشد و جا دارد که تعیین تکلیف روستاهای الحاقی نیز مد نظر این شورا و شهرداری باشد.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ سوخت و ما هم چنان کاری نکردیم، پیشنهاد داد تا بحث انتخاب شهردار در جلسه سه شنبه در دستور جلسه قرار بگیرد تا شهر بیش از این در گرداب رکود نماند و شورای پنجم نیز سیاست خود در مورد هبه ها را مشخص کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.