| کد خبر: 139352 |

◄ بایدها نبایدهای شهرداری‌ها در دوره پیش‌رو

شهردار آینده تهران باید علاوه بر توان بالاى مدیریت این کلان شهر پر معضل، به دنبال« انجام اقدامات اجرایی مستمر و ویترینى و در معرض دید مردم تهران» نیز باشد.

تین نیوز

شهردار آینده تهران باید علاوه بر توان بالاى مدیریت این کلان شهر پر معضل، به دنبال« انجام اقدامات اجرایی مستمر و ویترینى و در معرض دید مردم تهران»  نیز باشد.

این دیدگاه یک کارشناس با سابقه در حوزه مدیریت شهری است که در جمع کارشناسان حوزه شهری در یک گروه تلگرامی با بیان این مطلب تاکید کرد: بعد از کرباسچى، در دوره ملک مدنى و الویرى همه ناراضى بودند و احساس مى‌کردند در شهر تهران اتفاق خاصى نمی‌افتد. 

مهرداد تقی‌زاده اظهار داشت: با آمدن قالیباف، همه به طور مستمر شاهد اتفاقات مثبت در تهران بودند و مردم ( نه متخصصین) رضایت بالاترى داشتند. حتى اقداماتى که پایه کارشناسى قوى نداشت، در نظر مردم نمود خوبى داشت. یک روز پردیس ملت به سرعت ساخته می‌شد، یک روز سینما آزادى، بوستان آب و آتش و پل طبیعت و برج میلاد و باغ لاله‌ها و …

وی افزود: همه این‌ها اثرات فوق‌العاده خوبى در ذهن مردم داشت و واقعا هم اقدامات خوبى بودند. نقطه ضعف دکتر قالیباف در این موارد نبود و هر فردى بیاید، باید این بخش‌هاى مثبت را ادامه دهد و فرد ویترین‌ساز باشد وگرنه مردم در مقایسه او و قالیباف به جمع‌بندى دیگرى خواهند رسید.

وی با بیان این‌که تهران به یک شهردار ویترین‌ساز بدون نقاط ضعف شهردار قبلی نیاز دارد، تاکید کرد: ممکن است یک شهردار بخواهد کار اساسى و ریشه‌اى کند، این موضوع اگرچه مطلوب است اما کافى نیست.  شاید آقاى الویرى و ملک مدنى هم اینطور بودند، اما مردم دوست دارند تغییرات و بهبود مستمر را ببینند و اگر کارهاى اساسى هم انجام شود، در حق مردم حال و آینده شهرمان خدمت مضاعف صورت گرفته است.

 این کارشناس با ذکر برخی از نقاط ضعف شهرداری‌های همه کلان شهرها از جمله تهران در زمان گذشته، گفت: یکی از این نقاط ضعف، شهر فروشى و ساخت‌و‌سازهاى غیر مجاز است که بخشى از این تخلفات در شوراى عالى شهرسازى و معمارى نیز موجود است.

وی عدم عمق کارشناسى در اکثر کارها را نیز از جمله نقاط ضعف شهرداری‌های کلان‌شهرها و تهران دانست و گفت: حتى برای مثال در ساخت پارک که از اقدامات مثبت است، توجهى به سیستم نگهدارى و تعمیرات، ایمنى و اقتصاد آن و توجه به اصول طراحى صنعتى و زیباسازى و ارزیابى تاثیرات اجتماعى و … صورت نمی‌گیرد و هیچ‌یک با اصول علمى انجام نمى‌شود.

این کارشناس، رواج خودرومحورى و سرعت کم توسعه حمل‌ونقل همگانى و به صورت سعى و خطا عمل کردن (به‌جاى حرکت اصولى با استراتژى‌هاى خاص) و نداشتن مدیران توانمند ستادى و اجرایی که محور هر اقدام مثبت آتى است را از دیگر نقاط ضعف شهرداری‌های کلان شهرها و از جمله تهران در ادوار گذشته ذکر کرد.

تقی‌زاده افزود: همچنین در دوره‌های گذشته سیستم منابع انسانى و جذب نیرو در حد کیفیت صفر بوده و علاوه بر فقدان سیستم شایسته سالارى مانند بسیارى از وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاى دولتى، در برخى شهردارى‌ها بیش از حد نیروهاى رابطه‌اى بى کیفیت نیز جذب شدند.

وی گفت: عدم جذب سرمایه داخلى و خارجى على‌رغم وجود پتانسیل بالاى این موضوع در کلانشهرها و کیفیت پایین انجام پروژه‌ها به علت رانتى بودن بیش از حد در برخى شهرها، فقدان یک تصویر کلان از شهر آرمانى در افق مورد تصور  نیز از دیگر نقاط ضعفی است که در شهرداری‌های کلان‌شهرها به خصوص در تهران وجود داشته است.

تقی‌زاده اظهار داشت: عدم ایجاد ارتباط سیستمى در هماهنگى امور خدمات شهرى، شهرسازى، حمل‌ونقل و امور اجتماعى، پایبند نبودن به اسناد بالادستى مثل طرح جامع شهرى و طرح‌هاى تفصیلى و طرح جامع حمل‌و نقل و عدم بهره‌مندی از تجارب جهانی براى حل معضلات اجتماعى و اقتصادى مانند تکدى‌گرى و دستفروشى و ده‌ها مورد دیگر از دیگر نقاط ضعف‌های موجود در اداره شهرهای ما در ادوار گذشته بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.