| کد خبر: 112926 |

ایران: ۶۰ درصد مسکن مهر در دولت یازدهم اجرا شده است

تین‌نیوز| «60 درصد مسکن مهر در دولت یازدهم اجرا شده است»، «ثبات قیمت‌ها در آستانه طولانی‌ترین شب سال»، «شکار را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است»، «کشتی سازی مدت‌هاست لنگر انداخته است»، « حال کدام‌یک از استان‌ها خوب نیست!»، «خط مستقیم همیشه به بن‌بست می‌رسد» و «قزاق‌ها تاریخ خود را در نسخه‌های خطی فارسی جست‌ و‌ جو می‌کنند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره چهارشنبه 24 آذر است.

 
60 درصد مسکن مهر در دولت یازدهم اجرا شده است
تنها یک سال پس از آغاز به کار دولت نهم، روند صعودی قیمت مسکن شتاب گرفت و یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی ایران را ایجاد کرد. درآن دوران دولت وقت با هدف حل همیشگی معضل مسکن و تأمین آن برای اقشار کم درآمد طرح مسکن مهر را از سال 1385 کلید زد تا با ثبت‌نام و پالایش انبوه کسانی که قصد خانه دار شدن داشتند، کاری بزرگ در بخش مسکن انجام دهد. حجم پیشنهاد شده در آن طرح بسیار کمتر بود که توسط احمدی‌نژاد و به صورت

برهمین اساس قرار شد تا سالانه به میزان احداث 1.5 میلیون واحد مسکونی زمین رایگان برای این طرح واگذار شود، طرحی که در ابتدا با شتاب اجرایی شد ولی در ادامه به دلیل مشکلات بی‌شماری که محاسبه نشده بود در سال‌های پایانی دولت دهم با کندی پیش رفت. دولت وقت برای پیشبرد طرح خود به استقراض از بانک مرکزی رو آورد و طبق اعلام بانک مرکزی معادل 44 درصد کل اسکناسی که در تاریخ کشور چاپ شده است در مسکن مهر هزینه شد.

 ثبات قیمت‌ها در آستانه طولانی‌ترین شب سال
7 شب دیگر یلداست که بلندترین شب سال است. در این شب به رسم گذشتگان مردم آجیل و شیرینی می‌خرند تا شروع فصل زمستان در کنار خانواده جشن بگیرند.اما چند روز مانده به شب یلدا قیمت‌ها حسابی خودشان را گرم می‌کنند به گونه‌ای که برخی‌ها برای خرید یک کیلو آجیل وسع مالی‌شان نمی‌رسد، ولی امسال شرایط تا حدودی تغییر کرده است و به قول رئیس اتحادیه خشکبار امسال قیمت‌ها کاملاً رقابتی است و فروشندگان برای آنکه بتوانند به نقدینگی برسند به هیچ عنوان قیمت‌ها را گران نمی‌کنند. فعالان این صنف می‌گویند بازار خشکبار چند وقتی است که رونق گذشته را ندارد و مردم برای خرید آجیل مانند سال‌های پیش انگیزه ندارند.

دلیل اصلی که در این خصوص مطرح می‌شود گران بودن آجیل است. در دولت گذشته قیمت پسته که در حدود 30 هزار تومان بود به یکباره از 50 هزار تومان هم عبور کرد و همین امر باعث شد تا رشد قیمت با انواع خشکبار عجین شود.

 شکار را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است
صیادان فریدونکنار، شهر را با انواع تورها و دام‌ها برای پرندگان مهاجر آذین بسته‌اند. در جاده کمربندی فریدونکنار مزارعی که هر پاییز و زمستان به آبگیرهای بزرگی تبدیل می‌شوند، میله‌های بلندی برای نگهداشتن تورها کار گذاشته‌اند تا پرندگان مهاجر را در بزرگ‌ترین استراحتگاه‌ زمستانی‌ جهان شکار کنند. فریدونکنار چند سالی است که به قطب فروش پرندگان مهاجر در استان مازندران تبدیل شده. بازاری بی‌قانون و غیرمجاز که نام ایران را به‌عنوان بزرگ‌ترین قتلگاه پرندگان مهاجر در دنیا به ثبت رسانده است.

در کمربندی فریدونکنار هر جا که چشم بچرخانید میله‌های بلند تورها را خواهید دید. میله‌های بلندی که هر شب براحتی چندصد غاز و مرغابی شکار می‌کنند. کار سختی نیست؛ کافی است دنبال پول مفت باشید و فکر کنید باید از این نعمت‌ خدادادی پول دربیاورید. آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند بعضی شکارچیان با همین میله‌ها و تورهایی که در مزارع پر آب این شهر پراکنده شده شبی 10 میلیون تومان پول درمی‌آورند. حالا دیگر مانند گذشته نیست که با روش قدیمی «دوماچال» تنها چند گونه محدود پرنده صید کنند. با پیشرفت امکانات شکار در 15 سال اخیر، دیگر صیادها به چند پرنده اکتفا نمی‌کنند. آنها با «دام قفس» و «شب دام» و «غاز دام» و هزار مدل دام دیگر، هر شب صدها پرنده را با سادگی به دام می‌کشند.

 کشتی سازی مدت‌هاست لنگر انداخته است
4 دیماه سال 79 بود که شرکت کشتیرانی برای حمایت از تولید داخل سفارش ساخت5 فروند کشتی با ظرفیت 2 هزار و 200 TEU کانتینربر را به مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فرا ساحل ایران (ایزوایکو) داد. 16 سال طول کشید تا سه فروند ازاین کشتی‌ها آماده و به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بپیوندد. دو کشتی دیگر نیز به علت تأخیر طولانی در ساخت منتفی شد.کشتی ایران-کاشان که جزو آخرین کشتی‌های سفارش داده شده بود 27 مهرماه سال‌جاری تحویل داده شد اما این کشتی هنوز به علت بدهی کشتیرانی در مجتمع ایزوایکو است و هنوز دریانوردی آن آغاز نشده است.

هر چند که خبرها حکایت از آن دارد که این کشتی توان حرکت در اقیانوس را ندارد ولی مدیرعامل ایزوایکو این موضوع را تأیید نمی‌کند و معتقد است وقتی یک کشتی تمام گواهینامه‌های بین‌المللی لازم را بگیرد قطعاً در اقیانوس پیمایی آن نباید شک و شبهه‌ای داشت. چندی پیش فرصتی فراهم شد تا خبرنگاران به 37 کیلومتری غرب بندرعباس بروند و بازدیدی از مجتمع ایزوایکو داشته باشند؛ مجموعه‌ای که 4 سال پیش زیان ده و در آستانه واگذاری به وزارت دفاع بود اما این روزها حال بهتری دارد ودیگر زیان‌ده نیست.

حال کدام‌یک از استان‌ها خوب نیست!
فرشاد فرزاد فر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر علوم غدد و متابولیسم درگفت‌و‌گویی با ایران در ارتباط با وضعیت بیماری‌های غیر واگیر در استان‌ها گفت: برای بررسی بار بیماری‌ها نخستین قدم‌مان تهیه اطلس یا نقشه بار بیماری‌ها است که میزان مرگ‌های ناشی از 4 بیماری را نشان می‌دهد. مرحله دوم و سوم بررسی سرطان‌ها و میزان بستری در بیمارستان‌ها و توزیع بیماران است. در مرحله بعدی کل بار بیماری‌ها مانند شاخص دالی را ارائه می‌دهیم و در انتها ریسک فاکتورها را بررسی می‌کنیم.

توزیع بیماری‌ها در سراسر کشور یکسان است یعنی بالاترین میزان مرگ و میر مردم ایران در تک تک استان‌های کشور به علت سکته قلبی است ولی وقتی به بررسی علت‌های دوم، سوم و چهارم می‌رسیم کمی تفاوت پیدا می‌کند. وقتی علت‌های پنجم و ششم از نظر اولویت شیوع و بروز بیماری و مرگ و میر را بررسی می‌کنیم بازهم تفاوت در استان‌های مختلف شدیدتر می‌شود.

از یک سو یک الگوی بیماری داریم که از جنوب شرقی کشور شروع و به شمال‌غربی ختم می‌شود و از سوی دیگر اصطلاحی به نام «باردوگانه» داریم. همانطور که شما هم در ابتدا اشاره کردید بار بیماری‌های واگیر کم و بیماری‌های غیر واگیر زیاد می‌شود واقعیت این است که در بیشتر استان‌ها هنوز بار بیماری‌های واگیر خیلی زیاد است. مثل استان سیستان و بلوچستان که سل و عفونت‌های تنفسی حاد و اسهال کودکان که یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر کودکان است.

 خط مستقیم همیشه به بن‌بست می‌رسد
روزنامه ایران در گفت‌و‌گویی با گارنیک درهاکوپیان نقاش و مجسمه ساز می نویسد: خط مستقیم با اینکه سریع‌ترین و راحت‌ترین راه است، اما همیشه به بن بست می‌رسد، همانطور که در یک جاده صاف رانندگی می‌کنید و خسته می‌شوید، در خط مستقیم هم به تکرار و در نهایت به فرمالیسم می‌رسید، اما یک جاده پر پیچ و خم، باعث هشیاری و حرکت می‌شود، این حرکت یعنی زندگی و زندگی یعنی تغییر. جامعه و دنیا نیز همیشه درحال تغییر است. از پیکاسو بسیار آموختم زیرا او همیشه زنده و نو بود، حرف برای گفتن داشت که این را می‌توان در آثارش دید، یعنی آثار پیکاسو بسیار بالاتر از حرف زدن است. دنیایی که برای خودش ساخت، دنیای حرکت بود.

 قزاق‌ها تاریخ خود را در نسخه‌های خطی فارسی جست‌ و‌ جو می‌کنند
مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان در گفت وگو با روزنامه ایران می گوید: می‌توان گفت قزاق‌ها تاریخ خود را در نسخه‌های فارسی جست‌وجو می‌کنند؛ این خصوصاً از اینجا نشأت می‌گیرد که ما حدود 700 واژه مشترک داریم که هر دو ملت ایران و قزاق از آنها استفاده می‌کنند مانند ایام هفته شنبه، یکشنبه، دوشنبه، ... با این تفاوت که آنها به جای حرف «ش» از «س» استفاده می‌کنند و می‌گویند سنبه، یکسنبه، دوسنبه و...، همچنین کلماتی مانند پیاز، قند، قاشق، پیاله، دوست، درست، قبول باشه، پیغمبر، آخرزمان، دوزخ، .... همچنین همان‌طور که گروهی از ایرانیان در استان قزاقستان جنوبی در شهرهای چیمکنت و مرکه و... به‌ عنوان ایرانیان قزاق زندگی می‌کنند. گروهی از قزاق‌ها نیز در استان گلستان ایران در شهرهای گرگان، بندر ترکمن و گنبد کاووس به‌عنوان قزاق‌های ایرانی زندگی می‌کنند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.