| کد خبر: 104635 |

نگرانی مدیران شهرسازی ازگودبرداری و ساخت‌ساز غیر اصولی سه ابرپروژه تهران

نرخ رشد معاملات مسکن دو رقمی شد

هفته‌‌‌‌نامه حمل و نقل|

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن توسط بانک مرکزی اعلام و تشریح شد که نشان‌دهنده افزایش ۱۰,۹ درصدی معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت است. تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

 رشد ۱۰,۹ درصدی حجم معاملات مسکن
در این ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار و ۲۸۷ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال ۱۰,۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریورماه گذشته حاکی است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۵۱,۵ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران نیز نشان می‌دهد از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم ۱۶ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است و مناطق ۴، ۲ و ۱۴ به ترتیب با سهم ۱۰,۹، ۹,۸ و ۶,۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع، ۷۲,۳ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران فقط مربوط به ۱۰ منطقه شهر بوده و ۱۲ منطقه دیگر فقط ۲۷,۷ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

 
 ۴۲,۷ میلیون ریال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران
در شهریورماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۲,۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۰. ۶ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه پارسال ۲,۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به منطقه ۲۲ (معادل ۱۲,۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش متوسط قیمت به منطقه ۳ (معادل ۲,۲ درصد) تعلق دارد.

در این ماه، از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۹,۲ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱,۴ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

 
تحولات بازار مسکن شهر تهران در نیمه نخست ۹۵
در نیمه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۸۳,۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴,۷درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحدمسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۱,۸ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳,۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در شهریورماه امسال حاکی است، واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۲,۵ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه‌های قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال با سهم ۱۲,۲ درصد و ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال با ۱۱,۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که در حدود ۵۹,۴ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (۴۲,۷ میلیون ریال) معامله شده‌اند.


همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در شهریورماه گذشته نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع معادل ۱۴,۹ درصد اختصاص داشته است.

واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و نیز ۷۰ تا ۸۰ مترمربع به ترتیب با سهم‌های ۱۴ و ۱۳,۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع ۵۲,۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

در شهریورماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد نشان می‌دهد در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش یک تا ۱,۵ میلیارد ریال با اختصاص ۱۳,۷ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است. واحدهای دارای ارزش ۱,۵ تا ۲ میلیارد ریال ریال و نیز ۲ تا ۲,۵ میلیارد ریال نیز به ترتیب با اختصاص ۱۲,۷ و ۱۱,۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 
رشد اجاره‌بهای مسکن متناسب با نرخ تورم
در شهریورماه گذشته شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه پارسال به ترتیب ۹,۷ و ۹,۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که اغلب یک ساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی (بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰) معادل ۲۸,۴ درصد است.

لینک‌خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.