| کد خبر: 188017 |

◄ انتشار پیام‎های آموزشی در فرودگاه ها برای افزایش فرهنگ امنیت

دفتر حراست و امنیت فرودگاهی بر اساس نظامنامه امنیتی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری(ICAO) و اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) اقدم به انتشار نکات مهم امنیتی برای کارکنان و مسافران کرده است.

تین نیوز

دفتر حراست و امنیت فرودگاهی بر اساس نظامنامه امنیتی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری(ICAO) و اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) اقدم به انتشار نکات مهم امنیتی برای کارکنان و مسافران کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، یکی از مباحث مهم در حوزه امنیت هواپیمایی که پس از رخدادهای تروریستی سال‌های اخیر در برخی فرودگاه‌های دنیا نظیر آتاتورک  و بروکسل مورد تأکید و توجه ویژه ایکائو و اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) قرارگرفته و همواره یکی از موضوعات اصلی اجلاس‌ها و کمیته‌های امنیتی نهادهای مذکور بوده است، نقش و اهمیت "فرهنگ امنیتی"(Security Culture) به عنوان یک عامل بازدارنده و روش‌های ارتقای آن در میان کارکنان فرودگاه‌ها و مسافران است تا با آگاه کردن آنها از تهدیدات امنیتی محتمل، تا حد امکان از وقوع اینگونه وقایع پیشگیری کنند.

نظامنامه امنیتی ایکائو (سند 8973) و همچنین کمیته امنیت منطقه آسیاپاسیفیک ACI همواره بر ضرورت ارتقای آگاهی امنیتی کارکنان فرودگاه‎ها و حتی مسافران تاکید و از فرودگاه‎ها درخواست کرده است که با اجرای بند 5.6.2.9 نظامنامه امنیتی ایکائو  (Security awareness campaign)  توصیه‎ها و هشدارهای امنیتی را در اماکن فرودگاهی در معرض دید کارکنان فرودگاه‎ها و مسافران قرار دهند.

در این راستا دفتر حراست و امنیت فرودگاهی اقدام به تدوین تعدادی عبارت آموزش امنیت فرودگاهی به دو زبان فارسی و انگلیسی کرده و از فرودگاه های کشور خواسته است که است با بهره‎گیری از امکانات موجود نظیر مانیتورها و تابلوهای الکترونیکی،  تابلو، بنر و پوستر این مطالب آموزشی را در معرض دید کارکنان و مسافران قرار دهند.

گفتنی است که همه این عبارات آموزشی از نظامنامه امنیتی ایکائو (سند 8973) و یا از مطالب منتشره از سوی ACI استخراج شده است و سعی بر این بوده که به منظور سهولت در نمایش عبارات آموزشی، کوتاه‎ترین و مهمترین عبارات انتخاب شد.

یادآور می شود این اداره کل با همکاری کمیته امنیت منطقه آسیاپاسیفیک ACI در حال طراحی یک پرسشنامه استاندارد برای سنجش میزان فرهنگ امنیتی حاکم بر فرودگاه‎ها است که پس از تدوین، برای بهره‎برداری به فرودگاه‎ها ارسال خواهد شد.

پیام‎های آموزشی مذکور را ادامه می‎خوانید:

- چمدان یا بار خود را رها نکنید.

- از پذیرش حمل بار افراد دیگر خودداری کنید.

- اگر از افراد دیگر باری را برای حمل پذیرفته‎اید، به منظور بازرسی بار مذکور، در کانتر پذیرش یا گیت بازرسی مسافران، موضوع را اعلام کنید. (احتمال دارد شما در حال حمل کالا یا اشیای خطرناک و غیره باشید؛ اشیایی که می‎تواند شما را در معرض خطر قرار داده یا شما را ناخواسته در ارتکاب جرمی شریک کند و مورد پیگرد قانونی قرار دهد.)

- فرهنگ امنیت هواپیمایی – فراتر از استاندارها

- همه افراد در تامین امنیت مسئولیت دارند. با هم آن را محقق ساخته‎ایم.

- اگر به چیزی شک کردید، آن را نادیده نگیرید. به مسئول خود اطلاع دهید. فوراً با اداره حراست با شماره ..... تماس بگیرید.

- هرگونه رفتار و اشیای مشکوک را گزارش دهید مواردی شامل زیر:

- کیف یا بسته‎ای که بدون صاحب رها شده است.

- تردد یا توقف مشکوک خودرو در نزدیکی ترمینال یا سایر محاوط فرودگاهی

- تصویربرداری از کارکنان امنیتی یا امکانات و ویژگی‎های امنیتی ترمینال

- مشاهده اشیای مشکوکی مانند منبع تغذیه، سیم، چاشنی و غیره در  لندساید یا ایرساید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.