| کد خبر: 152014 |

◄ چالش شرکت‌های هواپیمایی با باتری‌های لیتیومی

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA) حمل کاپیوترهای لپ‌تاپ را در پروازهای بین‌المللی کلیه شرکت‌هایی که به ایالات متحده پرواز دارند ممنوع کرده است.

تین نیوز

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA) حمل کاپیوترهای لپ‌تاپ را در پروازهای بین‌المللی کلیه شرکت‌هایی که به ایالات متحده پرواز دارند ممنوع کرده است.

دلیل اصلی این ممنوعیت که با اعتراض شدید بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی روبرو شده است امکان آتش‌سوزی و انفجار در باتری‌های لیتیوم یون است. به همین دلیل در هفته جاری ICAO برای بررسی این مشکل تشکیل جلسه خواهد داد.

آزمایشات نشان می‌دهند که قرارگیری باتری‌های لیتیوم‌یون با شارژ بالا در کنار موادی مانند شامپوهای خشک، اسپری مو، لاک پاک‌کن‌ها و الکل به شدت داغ می‌شوند و دچار آتش‌سوزی و حتی در برخی مواقع دچار انفجار می‌شوند. در آزمایشی که در FAA انجام شد، باتری یون لیتیوم با قرارگیری در کنار مواد داخل شامپوهای خشک و اسپری‌های مو در 40 ثانیه به‌شدت داغ و منفجر می‌شود.

انفجار این باتری‌ها به قدری قدرتمند است که قادر است در صورت جایگیری در نقطه نامناسب سبب از کار افتادگی سیستم هدایت هواپیما شود.

این مسئله در مورد تمام تجهیزات دیجیتال بزرگ‌تر از گوشی‌های هوشمند اتفاق می‌افتد. لوازمی مانند تبلت، دوربین دیجیتال و .... به همین خاطر باید راهی برای این مشکل پیدا شود. مسافران زیادی در سفرهای هوایی تمایل به حمل این ابزار دارند و به نوعی این لوازم ابزار کار آنها به حساب می‌آیند.

ایکائو در جلسه این هفته و جلسه‌ای که هفته آینده در کانادا برگزار خواهد شد این مشکل را بررسی می‌کند.

چند سالی است که به دلیل مشکلات باتری‌های لیتیومی، امکان حمل این باتری‌ها در هواپیماهای باری وجود ندارد. دلیل اصلی این محدودیت داغ شدن و انفجار زنجیره‌ای این باتری‌ها در صورت بروز مشکل است. به این شکل که اگر یک باتری دچار این واکنش شیمیایی شود گاز متصاعد از آن بر روی باتری‌های دیگر هم به همین شکل اثرگذار خواهد بود و یک انفجار بزرگ را در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.