| کد خبر: 186050 |

پارک بانوان سد راه توسعه فرودگاه نوشهر

فرودگاه نوشهر یکی از قدیمی ترین فرودگاه های مازندران است که از دیرباز به علت ساخت و سازهای غیرمجاز درحریم آن برای توسعه با چالش همراه بوده و تاکنون نه تنها این مشکلات در بخش موانع پروازی برطرف نشد بلکه قراراست با احداث پارک بانوان در اطراف آن ادامه دار هم شود.

تین نیوز

فرودگاه نوشهر یکی از قدیمی ترین فرودگاه های مازندران است که از دیرباز به علت ساخت و سازهای غیرمجاز درحریم آن برای توسعه با چالش همراه بوده و تاکنون نه تنها این مشکلات در بخش موانع پروازی برطرف نشد بلکه قراراست با احداث پارک بانوان در اطراف آن ادامه دار هم شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، فرودگاه نوشهر در زمینی به مساحت حدود 85 هکتار و با باندی به طول حدود 2 هزار و 150 متر در سال 1332 در قسمت ساحلی و ضلع شمالی این شهر گردشگرپذیر ساخته شد و طبق بررسی ها و گزارش های مستند از سال 1383 تاکنون چندین مورد ساخت و ساز غیرمجاز در قسمت حریم هوایی و زمینی فرودگاه ساخته شده تا حدی که باند غربی آن هم اکنون بلااستفاده شده است.

به تازگی در پی مصوبه شورای اسلامی شهر و تصمیم شهردار نوشهر قراراست پارک بانوان در قطعه زمینی به گستره حدود 5 هزار متر مربع به مالکیت شهرداری واقع در ضلع جنوبی ابتدای باند فرودگاه این شهر ساخته شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نوشهر پیش از این در گزارشی به رسانه ها اعلام کرد این طرح همراه با تجهیزات و امکانات ورزشی در این قسمت شهر ساخته می شود ضمن آنکه فضایی هم برای پیاده روی بانوان پیش بینی شده است.

جمیله هاشمی افزود: اجرای این طرح هزینه آنچنانی برای شهرداری در برندارد چرا که در گذشته از این فضا برای برای پیست کارتنیگ نیز استفاده می شد.

قراراست این طرح در اردیبهشت ماه همزمان با روز شوراها به بهره برداری برسد.

بنا به گفته برخی از مسئولان ذیربط، ساخت این پارک و امکانات و تجهیزات ورزشی جانبی آن در محدوده نوار امنیت پروازی می تواند ایمنی پروازها را به مخاطره بیندازد و حادثه ساز باشد.

رئیس فرودگاه نوشهر با ابراز نگرانی از این مصوبه شورای اسلامی این شهر دراجرای این طرح گفت که ساخت پارک بانوان و نیز فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات ورزشی تهدید جدی برای امنیت پروازها بوده و حتی ممکن است به تعطیلی این فرودگاه بینجامد.

اکبر فریفته افزود: ساخت این پارک و تجمع بانوان برای بهره مندی از چنین فضایی ممکن است به هنگام نشست و بیرون آمدن چرخ های هواپیما یا عملیات تیک اف و صدای مهیب هنگام پرواز خطرساز باشد و هرحادثه ای رخ دهد.

وی اظهار داشت: به تازگی با همین مضمون با دادستان نوشهر مکاتبه شده و در نشستی نیز که روز گذشته با این مقام دستگاه قضایی داشتیم مشکلات ناشی از ساخت پارک حضوری مطرح شد امیدوارم این پی گیری ها نتیجه دهد.

رئیس فرودگاه نوشهر گفت که در گذشته به اندازه کافی بدون رعایت استانداردهای لازم در حریم زمینی و هوایی این فرودگاه ساخت و سازهای فراوانی صورت گرفته و درپی این اعمال خلافکارانه ضمن آنکه بخشی از این باند غیراستفاده شده بلکه روند توسعه آن را نیز دچار مشکل کرده است.

فریفته افزود: به عنوان نمونه پل قوسی شکل که در ابتدای باند 28 فرودگاه از سال 1383 با مصوبه شورای شهر و شهردار وقت نوشهر ساخته شد متاسفانه چنین اتفاقی حدود 150 متر از طول باند را کوتاه کرد.

این پل بدنبال مصوبه اعضای وقت شورای اسلامی و تامین اعتبار از سوی شهرداری نوشهر و بدون توجه به نکات فنی و ایمنی حریم هوایی نشست و برخاست هواپیماها به روی رودخانه کورکورسر و با هدف دسترسی به فضایی که برای پیست کارتینگ پیش بینی شده بود، ساخته شد.

سرانجام این پل قوسی شکل که بنوعی باعث کوتاه شدن باند 28 فرودگاه به طول حدود 150 متر شده بود و نشست و برخاست هواپیماها را دچار مشکل کرد در شهریورماه سال گذشته با تصمیم شورای اسلامی شهر جابجا شد.

فرماندار وقت نوشهر در زمان جابه جایی این پل در گزارشی اعلام کرد که این پل متاسفانه در دوره های گذشته بدون آنکه توجهی به نکات فنی و رعایت حریم پروازی فرودگاه شود ساخته شده بود که مشکلات فراوانی را در مسیر نشست و برخاست هواپیماها ایجاد کرده است.

رئیس فرودگاه نوشهر گفت: ازسال 1385 یک مرکز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه بخش خصوصی پس از دریافت مجوز از شهرداری چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و این امر سبب شد تا حدود 775 متر از طول باند غربی فرودگاه نوشهر کوتاه شود و نکته مهم تر آنکه روند عملیات اجرایی طرح توسعه ، تجهیز و زمینه بین المللی شدن فرودگاه را نیز دچار مشکل کند.

این مرکز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه توسط یک شخص پس از دریافت مجوز از شهرداری چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و نتیجه این عمل خلافکارانه سبب شده تا فراز و فرود هواپیما در باند غربی این فرودگاه دچار مشکل شود.

وی توضیح داد: هم اکنون با ایجاد این موانع ضمن آنکه حدود 775 متر از طول باند کوتاه شد بلکه روند عملیات اجرایی طرح توسعه ، تجهیز و زمینه بین المللی شدن این فرودگاه را نیز دچار مشکل کرد.

به گفته رئیس فرودگاه نوشهر، با اجرای کامل این طرح قرار بود سالن ترانزیت فرودگاه، جایگاه سوخت، افزایش حدود 300 متر به طول باند و مجوز هوایی صادر گردد که متاسفانه بخشی از این طرح از جمله جایگاه سوخت و سالن ترانزیت فرودگاه ساخته شد و بقیه به علت موانع پروازی مسکوت ماند.

فریفته افزود: با شکایاتی که از سال 96 علیه مسئولان صادرکننده پروانه ساختمانی از طریق دستگاه قضایی در منطقه انجام گرفت و پی گیری ها نتیجه داد و هم اکنون در انتظار اقدام شهرداری چالوس برای تخریب این موانع پروازی در این فرودگاه هستیم.

شهردار چالوس نیز پیش از این گفت که برای تخریب موانع پروازی ضلع غربی فرودگاه نوشهر که در حوزه جغرافیایی این شهر واقع است ، حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن در توان شهرداری نیست.

جعفر ردایی افزود: شهرداری نسبت به حکمی که صادر شده معترض است چرا که این مرکز اقامتی در طرح جامع حریم شهری وجود داشت و آن زمان دالان پروازی برای فرودگاه نوشهر پیش بینی نشده بود.

وی ادامه داد: هر چند که این مرکز اقامتی احداث شده موافقت اصولی را از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دریافت کرده ، اما از اینکه مطرح می شود شهرداری چالوس در ایجاد موانع صد درصد مقصر بوده، مورد تایید نیست.

مدیرکل فرودگاه های مازندران نیز گفت که به مدت 2 سال است که در پی شکایتی که علیه صادر کننده جواز ساخت مرکز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه در ضلع غربی باند فرودگاه شده دچار مشکل شده ایم و بنابراین اجازه داده نمی شود در محدوده نوار امنیت پروازی فرودگاه طرحی خلاف آئین نامه کاربری اراضی فرودگاه ها طرحی اجرا یا ساخت وسازی صورت گیرد.

سعدالله وطن خواه روز چهارشنبه افزود : فرودگاه نوشهردرگذشته به علت کم کاری و چشم پوشی برخی از مسئولان در رعایت حریم هوایی و زمینی آن با مشکلات فراوانی در ابعاد مختلف مواجه بوده و بنابراین اجازه داده نمی شود با اجرای چنین طرحی به مشکلات این فرودگاه افزوده شود.

وی اظهارداشت: این موضوع از لحاظ حقوقی اقدام شده و مضمون آن نیز به این شکل است که مسئولیت حفظ ، نگهداری برعهده فرودگاه هاست و زیرساخت های اساسی آن باید از استانداردهای لازم فرودگاهی برخوردار باشد.

مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت: مساله دیگر آنکه فضای موجود که قرار است برای پارک بانوان استفاده شود متاسفانه در آستانه و قیف پروازی قرار گرفته و هرگونه تجمع جمعیت در این مکانها خلاف مقررات ایمنی پرواز است و در صورت بروز حادثه در این مکان کدام مسئول باید پاسخ دهد.

رئیس شورای اسلامی شهرنوشهر نیز گفت: این فضا متعلق به شهرداری بوده و این آمادگی وجود دارد که فرودگاه آن را خریداری کند تا بتوانیم در مکان دیگری برای بانوان این شهر که متاسفانه از چنین مزیتی بی بهره هستند، پارک ساخت.

محمود رضا محسنی افزود: حدود 60 درصد از جمعیت دست کم 50 هزار نفری نوشهر را بانوان تشکیل می دهند و این قشر از جامعه از چنین فضایی بی بهره هستند و شهرداری نیز مکان دیگری ندارد تا برای اجرای چنین طرحی پیش بینی کند.

وی اظهار داشت: موضوع خریداری زمین شهرداری در این قسمت از شهر به مسئولان فرودگاه مازندران و نوشهر پیشنهاد شده و شهرداری و اعضای شورای اسلامی این شهر نیز حسب قانون عمل خواهند کرد و ضمن آنکه فرودگاه نیز به عنوان یک زیرساخت و ظرفیت بسیار ارزشمند برای این شهر مهم است و نباید اجازه داد ساخت وسازهای غیرمجاز درپیرامون آن انجام گیرد.

فرودگاه نوشهر یکی از 2 فرودگاه غرب مازندران و دومین فرودگاه بزرگ استان پس از فرودگاه بین المللی ساری است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.