| کد خبر: 266266 |

ایجاد مسیر جدید ریلی بین ایران و ترکیه؛ تسهیل دسترسی به اروپا

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل می‌شود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا می‌کند.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل می شود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عباس خطیبی درباره راه اندازی کریدوری جدید از طریق ساخت مسیر ریلی جدید ایران و ترکیه اظهار داشت: راه اندازی این کریدور جدید  از چند سال گذشته مطرح بوده اما به تازگی در پیوست قانون برای آن ردیف درنظر گرفته شده و جزو  تکالیف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل محسوب می شود و ما هم پیگیر  ماده ٢٣ را اخذ کند. 

وی ادامه داد: طرف ترکیه هم اگر همکاری کند مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل می شود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا می کند.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: به دلیل این دسترسی جدید به اروپا این طرح بسیار مهمی محسوب می شود و در کنار خط ریلی رازی، یک خط جدید ریلی بین ایران و ترکیه است.  

خطیبی گفت: مطالعات فاز صفر این پروژه پیش از این، در اختیار شرکت راه آهن بوده اما تکمیل این مطالعات در دستور شرکت ساخت قرار داده شده و برای تکمیل آن نیاز داریم مجوز ماده ٢٣ قانون را داشته باشیم و این مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه اخذ شود، کار با سرعت پیش می رود.

وی با بیان اینکه این خط جدید، کریدور مهمی برای ایران است، تاکید کرد: ترکیه هم اخیرا به صورت غیررسمی اعلام کرده که علاقه مند به اجرای این پروژه است. در این همکاری ترکیه از مسیر قارص به چشم ثریا و ایران از مسیر  مرند به چشم ثریا می رسیم. مرند از ۶٠ سال گذشته به شبکه ریلی متصل است و از این مسیر ریلی، بنادر جنوبی کشورمان در مسیر جدید ریلی به اروپا متصل می شوند.

معاون شرکت ساخت گفت: خط فعلی ریلی به  ترکیه در وان قطع می شود و در ادامه به دریای سیاه می رسد اما این خط جدید از طریق ترکیه به طور مستقیم به شبکه ریلی اروپا می رسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم 1 0

    حال که مسئولین امر به اهمیت ارتباط ریلی ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا ایغدیر پی برده اند و درصدد احداث آن میباشند امید است که در مورد اتصال زمینی ایران به ترکیه از همین نقطه مرزی نیز هرچه سریعتر اقدام نمایند که درواقع بازگشایی مرز زمینی در این نقطه گره گشای مشکلات و معضلات فعلی مرزهای زمینی ایران با ترکیه بخصوص مرز بازرگان میباشد و همچنین ناوگان ایران را از عبور با اذیت و مشقت و تاخیر و با هزینه زیاد از طریق خاک جمهوری نخجوان به ترکیه بی نیاز میکند