| کد خبر: 175903 |

برای اولین بار در کشور صورت گرفت:

◄ کسب مجوز تامین مالی BLT برای کریدور بزرگراهی غرب

مجوز تامین مالی BLT برای کریدور بزرگراهی غرب کسب شد.

تین نیوز

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، گفت: برای اولین بار در حوزه‌ احداث و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل مجوز کارگروه تبصره 19 ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کشور، به‌منظور واگذاری و تامین مالی به روش ساخت، اجاره و تملیک (BLT) با تضمین سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور اخذ شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، علی‌اکبر قبادی این اقدام را که برای اولین بار صورت می‌گیرد، در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در راستای انتخاب نحوه تامین مالی ساخت کریدور بزرگراهی غرب کشور، ظرفیت‌های آیین‌نامه اجرایی تبصره 19 ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور، مبنای مهندسی مالی طرح برگزیده شد.

قبادی ادامه داد: به همین منظور، بهره‌برداری حداکثری از روش‌های مشارکت عمومی- خصوصی (PPP) در تامین مالی طرح به‌صورت (BLT) مدنظر شرکت ساخت و توسعه قرار گرفت و بسته پیشنهادی در قالب ماده واحده تدوین و به کارگروه واگذاری موضوع ماده 27 قانون فاینانس داخلی ارائه و با نظر مساعد اکثریت آرا ‌مجوز لازم کسب شد.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی این اقدام را در راستای جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل دانست و عنوان کرد: با انتخاب یک ساختار مناسب و تکرارپذیر در تامین مالی پروژه‌ها می‌‌توانیم علاوه بر ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را نیز تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی افزود: ریسک‌های سیاسی-اقتصادی کشور در خصوص تامین مالی، ریسک‌های ناشی از تفاوت نرخ ارز، ریسک‌های تجاری و ریسک‌های بازپرداخت، عمده‌ترین موضوعاتی است که شرکت ساخت و توسعه تمرکز اصلی خود را بر کاهش و تعدیل آن داشته است.

قبادی انطباق مدل‌های مشارکت در قالب BOT و BLT در راستای ماموریت‌های حوزه سرمایه‌گذاری شرکت ساخت پرداخت و تصریح کرد: در مشارکت از نوع BOT معمولا دولت ترافیک 85 درصدی راه موردنظر را تضمین و در روش BLT اجاره از سوی دولت تضمین خواهد شد.

تضمین دولت؛ حلقه مفقوده همکاری با بخش خصوصی

وی در ادامه تضمین قابل‌قبول از سوی دولت در انواع روش‌های مشارکت را حلقه مفقوده همکاری دولت و بخش خصوصی دانست و گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان شرکت ساخت از معاونت برنامه‌ریزی و معاونت ساخت و توسعه راه‌ها، نمایندگان سازمان برنامه‌وبودجه کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت دادگستری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شرایط ضمانت سازمان برنامه‌وبودجه کشور در خصوص اجاره در پروژه‌های BLT بررسی و مجوز لازم اخذ شد.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی اقدامات این کارگروه برای اخذ مجوزهای لازم را در چند وجه توضیح داد و تاکید کرد: در این کارگروه با استناد به موضوع ماده 27 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی با استفاده از روش مشارکت عمومی-خصوصی نسبت به صدور مجوز واگذاری و تامین مالی کریدور بزرگراهی غرب کشور با تضمین سازمان برنامه‌وبودجه کشور اقدام شد.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به انطباق حداکثری ماهیت اجرایی این کریدور با امکان بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های تضامین دولت در قالب ماده 56 ذیل تبصره 19 مقرر شد تا طراحی و مهندسی مالی طرح در قالب قراردادهای ساخت، اجاره و واگذاری انجام شود.

قبادی نرخ سود سرمایه‌گذاری را معادل سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله به‌علاوه حداکثر سه‌درصد اعلام و بیان کرد: دوره بازپرداخت اقساط پس از پایان دوره احداث هر پروژه آغاز می‌شود و شرکت ساخت براساس مصوبه کارگروه واگذاری، نسبت به اجرایی کردن فرآیند انتخاب سرمایه‌گذار طبق ماده چهار دستورالعمل قانون الحاق اقدام خواهد کرد.

وی تبصره 19 ماده واحده قانون بودجه سال 97 کل کشور را راهی کارآمد برای فعال کردن بخش خصوصی در مشارکت‌ها معرفی کرد و اظهار داشت: در این قانون به دولت اجازه داده می‌‌شود به‌منظور جلب مشارکت هرچه بیش‌تر بخش خصوصی و تعاونی‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید، نیمه‌تمام و بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل‌شده یا در حال بهره‌برداری در قالب مشارکت عمومی و خصوصی اقدام کند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سامانه «بازار الکترونیکی طرح‌های عمرانی» را یکی از روش‌های مناسب برای اطلاع‌رسانی پروژه‌ها و تسهیل مشارکت بخش خصوصی عنوان و اضافه کرد: مقرر است سازمان برنامه‌وبودجه کشور با راه‌اندازی این سامانه سهم و سقف منابع قابل‌استفاده برای دستگاه‌های اجرایی در خصوص مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های جدید را اعلام کند تا ضمن شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، اطلاعات پروژه‌ها نیز در یک مرجع رسمی برای اطلاع سرمایه‌گذاران گردآوری شود.

گفتنی است کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول 1482 کیلومتر از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی با ایجاد کریدور بزرگراهی شمال به جنوب برای ترانزیت کالا از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی اهمیت ویژه‌‌ای دارد و دستیابی کشورهای حاشیه شمال کشور را به آب‌های آزاد در جنوب فراهم می‌کند.

این کریدور نزدیک‌ترین راه ارتباط اروپا با خلیج‌فارس است و به‌عنوان کریدور تمدن ایران‌شهری از گذشته نقش مهمی در توسعه تمدن داشته است و به همین دلیل با در نظر گرفتن نقش ملی و فراملی این کریدور می‌توان به علت انتخاب آن به‌عنوان پایلوت در این نوع مدل سرمایه‌گذاری پی برد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.