| کد خبر: 166138 |

◄ عملیات اجرایی پل مرزی سرخس- سرخس پایان یافت

در سال 1393 تفاهم‌نامه‌ای بین مقامات عالی رتبه دو کشور برای همکاری در اجرای پروژه‌های راه‌سازی کشور ترکمنستان از محل تهاتر بدهی گاز ایران به این کشور منعقد شد و هیئتی از کشور ایران در چند نوبت برای بررسی مسیرهای مورد توافق به این کشور سفر کردند و اطلاعات لازم گردآوری شد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیاتی از کشور ترکمنستان گفت:‌ ایران و ترکمنستان همکاری‌های خوبی در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دارند و به دنبال توافقات صورت‌گرفته میان روسای جمهور دو کشور عملیات اجرایی پل مرزی سرخس-سرخس نیز از سوی ایران به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور،  هیئتی به سرپرستی رییس اتحادیه صنعتگران و بازرگانان کشور ترکمنستان با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند که در خصوص همکاری‌های دو کشور در توسعه زیرساخت‌های کشور ترکمنستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. 

خیرالله خادمی با تاکید بر توافقات صورت گرفته میان روسای جمهور دو کشور در حوزه راه‌سازی گفت: در سال 1393 تفاهم‌نامه‌ای بین مقامات عالی رتبه دو کشور برای همکاری در اجرای پروژه‌های راه‌سازی کشور ترکمنستان از محل تهاتر بدهی گاز  ایران به این کشور منعقد شد و هیئتی از کشور ایران در چند نوبت برای بررسی مسیرهای مورد توافق به این کشور سفر کردند و اطلاعات لازم گردآوری شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمینه‌های همکاری خاطرنشان کرد: پل مرزی سرخس-سرخس با توافق‌های صورت گرفته تکمیل و آماده بهره‌برداری است، در خصوص احداث راه تجن-سرخس نیز کارشناسی‌های لازم صورت گرفته و زمینه‌های همکاری در احداث آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد بررسی‌شده است که آماده توافق‌های نهایی از سوی دو کشور هستیم. 

وی آزادراه عشق‌آباد-ترکمن‌آباد را یک پروژه بزرگ حمل‌ونقل برای ترکمنستان دانست و عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته احداث این محور با دیگر مسیرهای جاده‌ای در کشور ترکمنستان متفاوت است و علاوه بر اهمیت راه‌سازی، یک پروژه بزرگ حمل‌ونقل نیز محسوب می‌شود که نحوه حمل مصالح موردنیاز آن بایستی مدنظر مشاور طرح قرار گیرد. 

خادمی طبق مذاکرات صورت گرفته یکی از دلایل اصلی حضور این هیات را همکاری در صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرایی پروژه‌های راه‌سازی ترکمنستان معرفی کرد و افزود:‌ با توجه به زمینه‌های همکاری این کشور با ایران به‌ویژه در اجرای پروژه‌های راه‌سازی لازم است در ابتدا شرایط سرمایه‌گذاری و نحوه تامین مالی، نوع بازگشت سرمایه و شرایط همکاری با شرکت‌های ایرانی تعیین شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهاد کرد: به منظور تسهیل درروند اجرای امور بهتر است طرف ترکمنستانی نسبت به انتخاب یک مشاور بین‌المللی مسلط اقدام کند تا در صورت توافق طرفین، هم‌زمان مذاکرات نحوه اجرای کار و منابع مالی پیش رود. 

در این جلسه مقرر شد مذاکرات در خصوص همکاری‌های دو کشور بررسی و در صورت توافق در  نشست بعدی، ابعاد این همکاری‌ تعیین شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.