| کد خبر: 249563 |

◄ نتیجه عملکرد یکساله راه آهن با وجود پشتیبانی دولت؛ کاهش حمل بار ریلی

بررسی عملکرد یک سال گذشته شرکت راه آهن با وجود پشتیبانی کامل دولت، بیانگر کاهش سهم حمل بار ریلی از کل حمل و نقل کشور به کمتر از 10 درصد است.

تین نیوز

بررسی عملکرد یک سال گذشته شرکت راه آهن با وجود پشتیبانی کامل دولت، بیانگر کاهش سهم حمل بار ریلی از کل حمل و نقل کشور به کمتر از 10 درصد است.

به گزارش تین نیوز، نگاهی به آمار عملکرد یک سال شرکت راه آهن نشان می دهد این شرکت شاهد:

-  ١٣.٢ درصد رشد ترانزیت

- ١٣.۵ درصد کاهش حمل بار داخلی

- ١١.٨ درصد کاهش کل حمل بار ریلی

- کاهش سهم حمل بار ریلی از کل حمل و نقل کشور به کمتر از ١٠ درصد.

- عدم توانایی دریافت حتی یک ریال از قراردادهای صرفه جویی سوخت (ماده ١٢ ) از شرکت نفت.

بوده است.

البته باید در نظر داشت که افزایش 13.2 درصدی رشد ترانزیت ریلی نیز بیش از آن که حاصل عملکرد شرکت راه آهن باشد مرهون جنگ اوکراین و تحریم روسیه است که موجب توجه صاحبان بار به مسیرهای ریلی شده است که از کشور ایران گذر می کند.

بیشتر بخوانید:

قابل ذکر است مدیرعامل راه آهن چندی پیش گفت: ایران در حوزه حمل کالا‌های داخلی چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تن بار ریل پسند دارد.

به گزارش تین نیوز، سید میعاد صالحی این مطلب را برنامه تلویزیونی «صف اول» بیان کرد و گفت: این بار‌ها، بار‌های بزرگی هستند و ممکن است بار‌های ترافیکی بوده و حمل آنها با تریلی و کامیون کار سختی باشد.

وی با تاکید بر این که می‌ توان این بارها در حوزه ریلی جذب کرد، افزود: در طول سال‌ها تنها حدود یک سوم این بارها جذب شده است. یعنی ۱۰۰ میلیون تن بار به جای این که در سنوات گذشته به سمت ریل بیاید به سمت جاده رفته است.
بر اساس آنچه روابط عمومی راه آهن نوشته، وی در این برنامه همچنین تاکید کرد: متاسفانه یک ریال هم از محل بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه که ۷۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود، به حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص نیافت.

صالحی گفت: ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه بند ب به موضوع ۳۰ درصد و ۲۰ درصد اشاره می کند، یعنی ۳۰ درصد از حمل بار در حوزه ریلی و ۲۰ درصد از حمل مسافر در حوزه ریلی انجام شود. بند ب برای تحقق نیاز به یک بند الفی دارد که بند الف آن می‌ گوید یک درصد بودجه مربوطه حوزه نفت باید به حوزه حمل و نقل ریلی و توسعه حوزه زیرساخت و ناوگان آن اختصاص پیدا کند.

وی افزود: این عدد حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان در طول پنج سال قانون برنامه ششم توسعه است. سازمان برنامه در دولت گذشته پیش بینی می‌ کرده و این کار را نکردند و متاسفانه حتی یک ریال از محل بند الف ماده ۵۷ قانون ششم توسعه که ۷۷۰۰ میلیارد تومان می شود به حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص ندادند و طبیعی است که آن ۳۰ درصد و ۲۰ درصد نه تنها در طول سال‌های برنامه به جلو نرفت، بلکه متاسفانه حسب برخی گزارش‌ ها، ثابت و حتی عقبگرد هم داشت.

Screenshot_2022-12-05-11-24-03
نمودار مربوط به عملکرد یکسال گذشته راه آهن
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    اگر ملیارد ها دلار بنزین وگازوییل صادر کنیم توجادها دود میکنیم اگر مسولین آدم باشند به جای جاده به خطوط ریلی اهمیت بدهند از صرفه جوی سوخت چند ده ملیارد دلار کدام مشکلات کشور حل نمیشه ادم فاسد های که داخل کشور داریم بیشتر از خارج کشور