| کد خبر: 249414 |

◄ احداث خطوط راه آهن مبتنی بر سند آمایشی سرزمینی ریلی نبوده است

اگر بخواهیم رکورد ترانزیت سال گذشته که یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده به سه میلیون تن برسانیم متناسب با این هدف، واگن بیشتر، خط بیشتر و لکوموتیو بیشتری نیاز خواهیم داشت.

تین نیوز

مدیرعامل راه آهن گفت: ایران می تواند از مزیت رقابتی مکان جغرافیایی خود در دنیا استفاده کند.

به گزارش تین نیوز، سید میعاد صالحی با بیان این مطلب د یک برنامه تلویزیونی افزود: یک مثال ساده این که اگر از شمال تا جنوب کشور حدود ۱۵۰۰ کیلومتر و شرق به غرب هم حدود ۱۵۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شود، مجموعا با هر سه هزار کیلومتر می‌توان یک کریدور شمالی - جنوبی و یک کریدور شرقی - غربی در حوزه ریلی داشت.

آن چنان که روابط عمومی راه آهن نوشت، وی ادامه داد: میزان خطوط اصلی و فرعی ریلی کشور حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و اگر این ۱۵ هزار کیلومتر  به سه هزار تقسیم شود، عدد پنج حاصل می‌ شود یعنی با این مقدار خطوط ریلی که در کشور وجود دارد باید پنج کریدور شمالی - جنوبی و پنج کریدور شرقی- غربی داشته باشیم که نداریم.

به گفته وی، دلیل این امر آن است که احداث خطوط مبتنی بر سند آمایشی سرزمینی ریلی نبوده است یعنی در جایی که بار داریم ریل نداریم، جایی که بار و ریل هست؛ لکوموتیو نیست. جایی که بار و ریل و لکوموتیو هست؛ متاسفانه لکوموتیوران به مقدار لازم استخدام نکردند.

صالحی بیان کرد: تعداد واگن‌های باری موجود حدود ۳۰ هزار دستگاه، واگن‌های مسافری کمتر از دو هزار دستگاه و نیز ۹۶۰ دستگاه لکوموتیو  است که نزدیک به ۲۰۰ دستگاه آن حدود ۱۵ سال است کنار رفته بوده و از آن قطعه بر می‌داشتند و حدود ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو نیز در این چند سال کنار رفته زیرا تعمیرات و نگهداری آن انجام نشده است.

او عنوان کرد: در واقع بسیاری از این ناوگان، سن بالایی دارند زیرا در طول سنوات گذشته متاسفانه نوسازی نشده‌اند که باید از سیر خارج شوند تا ایمنی آن دچار مشکل نشود.

مدیرعامل راه آهن در پاسخ به این سوال که ترانزیت هر کالا به طور میانگین چه میزان درآمد برای کشور ایجاد می‌ کند،  گفت: این میزان در مسیرهای مختلف بر حسب میزان کیلومتر طی شده، نوع محموله، کشور مبدا و مقصد و ... متفاوت است ولی به طور مثال، برای یک نوع کالای خاص از سرخس تا بندرعباس ممکن است ۴۰ یا ۵۰ دلار به ازای هر تن دریافتی داشته باشیم. اگر آن هدف گذاری که مد نظرمان است اتفاق بیفتد می‌توانیم به میلیارد دلار برسیم.

وی افزود: اگر بخواهیم رکورد ترانزیت سال گذشته که یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده به سه میلیون تن برسانیم متناسب با این هدف، واگن بیشتر، خط بیشتر و لکوموتیو بیشتری نیاز خواهیم داشت.

وی در مورد برنامه‌ های راه آهن برای جبران عقب ماندگی‌ ها گفت: در حوزه خطوط ریلی، ناوگانی که اضافه می‌شود، باید روی خطوطی حرکت کند و این‌ها باید تناسب منطقی باهم داشته باشند.

صالحی تاکید کرد: برخی خطوط، سال‌های مدید گذشته احداث شده که نیاز به بهسازی یا بازسازی دارند، زیرا به طور متوسط هر ۱۵ سال یک خط که احداث می‌شود باید بهسازی شود و حدودا هر ۴۰ سال هم بازسازی شود.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم در هدف گذاری‌ های‌مان بهسازی و بازسازی این‌ها را مد نظر قرار دهیم  مُد حمل و نقل ریلی را نسبت به جاده‌ای که الان جذاب است جذاب‌ تر می‌کنیم و این مد حمل و نقلی نسبت به حمل و نقل هوایی هم جذاب‌تر می‌ شود.

مدیرعامل راه آهن گفت: همچنین یکی از هدف گذاری مان این است که تقلیل سرعت‌ ها را با حفظ ایمنی کاهش داده و بتوانیم بهسازی‌ ها را افزایش دهیم که این نیاز به بودجه دارد وتقریبا در دو سه سال آخر دولت گذشته، این مبلغ تقریبا ناچیز بوده و اکنون تقریبا دو برابر شده است.

وی افزود: موضوع دوم در کنار بهسازی و بازسازی، موضوع هدفمند شدن خطوط ریلی است که می‌ توانیم انجام دهیم. زیرا متوسط هزینه احداث هر یک کیلومتر خط ریلی حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌ شود که بسیار عدد گرانی است.

او با تاکید بر این که لازم است پروژه‌ های مختلف اولویت بندی شود، بیان کرد:  اکنون ۳۶ پروژه ریلی ردیف بودجه سازمان برنامه دارد و اولین تلاشی که کردیم این بود که ببینیم، بین این‌ها کدامشان میزان پیشرفت بیشتری داشته و کدامشان نافع‌ تر بوده است که از بین این پروژه ها، چابهار - زاهدان، یونسی- بیرجند به سمت زاهدان، زاهدان - چابهار، شلمچه - بصره، خط ریلی دوم از سرخس تا بافق و رشت - آستارا؛ به نظر ما اولویت ویژه‌ ای دارد.

صالحی در مورد آخرین وضعیت خط ریلی شلمچه - بصره اظهار کرد: این پروژه موانع متعدد سیاسی- امنیتی - اقتصادی دارد. ما فهرستی از موانع این مسیر را احصاء کردیم که بخشی از آن داخل کشورمان و بخشی دیگر در خاک عراق است. هر چند در طول این مدت بخش زیادی از این موانع برطرف شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: ما از همه ظرفیت هایمان استفاده می‌کنیم. از بخش خصوصی و بخش‌ های عمومی غیردولتی. تفاهم‌ های خوبی را هم با مجموعه فولاد مبارکه و هم مجموعه گل گهر داشتیم. با چادرملو نیز می‌خواهیم تفاهم نامه امضا کنیم. با مجموعه بنیاد مستضعفان تفاهم خوبی را ظرف هفته‌ های آتی امضا خواهیم کرد تا تولید داخل را هم فعال کنیم تا در صنعت حمل و نقل ریلی توزیع نقدینگی صورت بگیرد و همه چرخ‌ ها بچرخد. در طول سنوات متاسفانه توزیع فقر صورت گرفته که  باید رفع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در موضوع ناوگان، در حوزه ساخت واگن باری مشکلی نداریم، در مورد واگن مسافری چون قیمت بلیت پایین است و این بخش اقتصاد نحیفی دارد، لازم دولت دولت توجه کندیارانه زیان مسافری را چه در حوزه حومه‌ ای و چه در حوزه بین شهری داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد، حتما سفارش گذاری برای حوزه مسافری و نوسازی توسعه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه لکوموتیو هم بخشی از این را می‌ توانیم با تولید داخل مرتفع کنیم. البته در حوزه لکوموتیو مسافری ما تولید داخل نداریم. طبیعی است از همه ظرفیت‌ ها برای توسعه ناوگان استفاده می‌کنیم. یکی از این ظرفیت ها؛ تهاتر با نفت است که در هیئت دولت و در مراجع بالاتر از آن مطرح شد و مسئولان نظام روی آن نظر دادند. الحمدلله دستور خوبی هم گرفته شده و آماده عملیاتی کردن این موضوع هستیم و عددی است که بی نظیر است.

صالحی تاکید کرد: در بحث هوشمند سازی، داده کاوی و پرداختن به حوزه پلتفرم ها و بردن به حوزه آی تی و آی سی تی مشغول به فعالیت هستیم. بدیهی است در حوزه‌های کنترلی به این حوزه نیاز داریم و این موجب شفافیت و تضاد منافع و تعارض منافع معلوم می شود و امیدواریم گام به گام این تضاد منافع در حوزه ریلی کاهش پیدا کند.

وی افزود: ما محکم برای جهش اقتصادی کشور ایستاده‌ ایم و معتقدیم یک ستون خیمه آن، حوزه حمل و نقل ریلی است و گام اساسی برای اهتزاز پرچم انقلاب اسلامی را برخواهیم داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.