| کد خبر: 162810 |

◄ هزینه ساخت یک کیلومتر مترو 220 میلیارد تومان شده است

محمدحسین مقیمی استاندار تهران، در نشست مشترک با مهندس نوبخت مدیرعامل شرکت و معاونین و مدیران ارشد شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه بر لزوم حمایت‌های بیشتر از حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تهران تأکید کرد.

تین نیوز

محمدحسین مقیمی استاندار تهران، در نشست مشترک با فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت و بهره‌برداری متروی تهران و حومه بر لزوم حمایت‌های بیشتر از حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تهران تأکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه،  مقیمی با بیان اینکه باید به مجموعه شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه بابت ارائه خدمات در این سطح تبریک گفت، افزود: شما کار سنگینی را بر عهده‌ دارید و من آرزو می‌کنم که در رسالت خود موفق باشید. اکنون متروی تهران نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی شهروندان دارد و وضعیت ترافیک به‌گونه‌ای  است که بسیاری ترجیح می‌دهند تا با مترو سفر کنند، به همین خاطر ما باید ظرفیت ارائه خدمات در این ناوگان را گسترش دهیم تا پاسخگوی مطالبات شهروندان باشد.

او به لزوم ایجاد خطوط در حاشیه کلان‌شهر تهران اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون تراکم ایستگاه‌ها در مرکز شهر تقریباً مطلوب است اما هرچه از مرکز دور می‌شویم فاصله‌ها زیاد می‌شود که این نیازمند آن است که خطوط جدیدی برای این مناطق در نظر گرفته شود، البته باید با یکپارچه‌سازی خدمات اتوبوس‌رانی و مترو به فکر ایجاد شبکه منسجم حمل‌ونقل عمومی در پایتخت باشیم.

مقیمی افزود: حجم تردد خودروهای شخصی از شهرهای حاشیه‌ای به سمت تهران بسیار زیاد است که می‌توان با راه‌اندازی خطوط برون‌شهری از آن جلوگیری کرد.

او بابیان اینکه اکنون خط پرند در مراحل پایانی ساخت است، ابراز امیدواری کرد تا سایر خطوط حاشیه‌ای نیز به‌زودی ساخته شوند تا بااتصال آن‌ها به متروی تهران شاهد بهبود شرایط ترافیکی و کاهش آلودگی هوا باشیم.

استاندار تهران در خصوص بودجه موردنیاز متروی تهران هم گفت: براساس تصویب نمایندگان مجلس، دو میلیارد دلار از تسهیلات خارجی در سال ۹۷ برای متروی تمام شهرهای کشور و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص می‌یابد که به‌موجب این مصوبه، دولت موظف است نسبت به تضمین اصل و هزینه‌های این تسهیلات اقدام کرده و بانک‌های عامل نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ذی‌ربط اقدام کنند؛ تخصیص این بودجه می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی متروی تهران را حل کند.

جعفر ربیعی مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: 19 سال از زمانی که مترو در شهر تهران کار خود را آغاز کرد می‌گذرد و علی‌رغم اینکه اکنون این ناوگان حمل‌ونقل ریلی گسترش زیادی یافته اما هنوز با آنچه باید فاصله‌داریم.

او با تأکید بر اینکه تهران به دلیل جمعیت و وسعت بالایی که دارد جزو ابرشهرهای جهان محسوب می‌شود افزود: براساس طرح جامع ریلی تهران، باید 430 کیلومتر مترو داشته باشیم اما الان تنها 209 کیلومتر از آن راه افتاده است.

 ربیعی ادامه داد: ساخت مترو سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد و هرچه تعلل کنیم سرمایه موردنیاز هم افزایش می‌یابد. در سال 1387 ساخت هر کیلومتر مترو در حدود 50 میلیارد تومان هزینه نیاز داشت و اکنون ساخت هر کیلومتر نیازمند 220 میلیارد تومان است. در آن زمان پروژه بزرگراه صدر با هزینه اولیه 2500 میلیارد تومان اجرایی شد که می‌توانستیم با آن هزینه 2 خط مترو بسازیم.

او با اشاره به اینکه در بودجه و قوانین جاری حمایت از مترو دیده‌شده است افزود: مشکل ما در تخصیص بودجه است و باید بگویم که انصافاً شهرداری در سال‌های گذشته فارغ از اینکه چه کسی مسئول آن بوده است سهم زیادی در گسترش و تأمین هزینه‌های بهره‌برداری از متروی تهران را بردوش کشیده و حمایت‌های دولتی کمتر بوده است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در خصوص نحوه تأمین هزینه‌های بهره‌برداری از متروی تهران گفت: در اکثر نقاط جهان به حمل‌ونقل عمومی یارانه پرداخت می‌شود و در متروی تهران هم در ابتدا قرار بر این بود که یک‌سوم هزینه‌های بهره‌برداری از طریق مردم و با خرید بلیت تأمین شود و دوسوم باقی‌مانده را شهرداری و دولت یارانه دهند، اما اکنون کمتر از 20 درصد هزینه‌ها از فروش بلیت تأمین می‌شود و 80 درصد باقیمانده را شهرداری تأمین می‌کند.

به گفته ربیعی سهم دولت در پرداخت یارانه بلیت مترو بسیار ناچیز است و این سبب ایجاد بدهی میلیاردی در شرکت بهره‌برداری متروی تهران شده است.

او در این خصوص افزود: توجه به نگه‌داری و تعمیرات تجهیزات موجود در شبکه متروی تهران بسیار مهم است و اگر کوتاهی در این زمینه صورت گیرد کیفیت ارائه خدمات به مردم کاهش می‌یابد.

ربیعی تأکید کرد: خوشبختانه تاکنون شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا خدمات نه‌تنها کاهش نیابند بلکه افزایش هم داشته‌اند اما ما در این راه نیازمند حمایت‌های بیشتری از جانب دولت هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از مسئولان کشور خواست تا نه‌تنها به‌صورت نمادین بلکه در ترددهای روزمره خود از مترو استفاده کنند.

او افزود: مطمئناً انجام این کار باعث می‌شود تا مردم حس کنند که مسئولان از جنس خود آن‌ها و در بین آن‌ها هستند ضمن آنکه تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی باعث می‌شود تا مسئولان بیشتر دغدغه‌های مردم را لمس کنند. اکنون پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران حداقل 3 بار در هفته با مترو سفر می‌کند و مشکلات متروی تهران را از نزدیک پیگیری می‌کند.

ربیعی در پایان از استاندار تهران خواست تا در خصوص تخصیص بودجه، متروی تهران را کمک کند.

طبق گزارش‌ها، مشکلات متعدد مترو و اختلالات اخیر در تردد قطارهای برخی خطوط موجب کاهش استفاده مردم از این روش کارآمد حمل‌ونقل شده است.

یکی از عمده دلایل مشکلات کنونی مترو، عدم پرداخت مبالغی است که در برنامه‌های شهرداری و دولت برای این سیستم حمل‌ونقل در نظر گرفته‌شده است.

باوجود تلاش‌های انجام‌شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مطالبات معوق مترو در دولت‌های قبلی همچنان زیاد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.