◄ راهداری زمستانی زنجان؛ از آمادگی میدانی تا گذار به مدیریت هوشمند راه ها
با آغاز فصل سرما و افزایش احتمال بارش برف، یخبندان و پدیده مه در محورهای مواصلاتی استان زنجان، طرح راهداری زمستانی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های ایمنی جاده ای وارد فاز اجرایی شده است.
با شروع فصل سرما و افزایش احتمال بارش برف، یخبندان و مه در محورهای مواصلاتی استان زنجان، طرح راهداری زمستانی با استقرار ۴۰۰ نیروی راهدار و بهکارگیری ۲۰۰ دستگاه انواع ماشینآلات سبک و نیمهسنگین وارد مرحله اجرا شده است؛ طرحی که در کنار آمادگی میدانی برای نگهداری حدود ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی، بر حرکت تدریجی بهسوی پایش و مدیریت هوشمند راهها با هدف افزایش ایمنی تردد زمستانی تمرکز دارد.
به گزارش تین نیوز، بر اساس اعلام معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان زنجان، ۴۰۰ نیروی راهداری در قالب اکیپ های عملیاتی از ۱۵ آذرماه در راهدارخانه های استان مستقر شده اند. این نیروها مسئولیت اجرای عملیات حساس برف روبی، نمک پاشی، بازگشایی مسیرها و تأمین ایمنی عبور و مرور را بر عهده دارند.
در کنار نیروی انسانی، ۲۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات سبک و نیمه سنگین به صورت مستقیم در طرح زمستانی فعال است. طبق گزارش رسمی ایرنا، این تعداد ماشین آلات، توان پاسخ گویی به شرایط بحرانی ناشی از بارش های سنگین و یخبندان را در محورهای اصلی و فرعی استان فراهم می کند.
پشتیبانی تجهیزاتی و نوسازی ناوگان
بررسی داده های منتشرشده نشان می دهد که مجموع ناوگان راهداری استان زنجان شامل ۲۵۴ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین است که پیش از شروع فصل سرما، همگی مورد بازرسی فنی و اورهال قرار گرفته اند. از این تعداد، ۲۰۰ دستگاه به صورت عملیاتی برای راهداری زمستانی پیش بینی شده است.
اهمیت این موضوع در آنجاست که طبق اعلام مسئولان فنی اداره کل راهداری، اقلام مصرفی حیاتی نظیر ضدیخ، لاستیک، روغن و تجهیزات نمک پاش به صورت پیشگیرانه و استراتژیک ذخیره سازی شده تا از بروز وقفه در عملیات جلوگیری شود. همچنین برنامه نوسازی ناوگان با اضافه شدن چند دستگاه جدید و در دست خرید بودن ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین، نشان دهنده تلاش برای افزایش تاب آوری راهداری استان در سال های آینده است.
شبکه راهی گسترده؛ چالش دائمی نگهداری زمستانی
استان زنجان دارای حدود ۵۸۸۰ تا ۶۰۰۰ کیلومتر راه ارتباطی است که بخش قابل توجهی از آن در معرض شرایط سخت زمستانی قرار دارد. طبق اعلام اداره کل راهداری استان، حدود ۴۵۰ کیلومتر از این شبکه را راه های اصلی تشکیل می دهد که به دلیل حجم بالای تردد، در اولویت اقدامات زمستانی هستند.
نگهداری زمستانی چنین شبکه ای نیازمند حضور دائمی نیروها، آمادگی لحظه ای تجهیزات و تصمیم گیری سریع در شرایط جوی ناپایدار است؛ موضوعی که هزینه، برنامه ریزی دقیق و مدیریت میدانی مستمر را می طلبد.
گذار از روش سنتی به راهداری هوشمند
یکی از محورهای مهم مطرح شده در اظهارات معاون راهداری زنجان، حرکت به سمت هوشمندسازی پایش راه ها است. در گذشته، پایش وضعیت جاده ها عمدتاً از طریق گشت های سیار و بازدیدهای حضوری انجام می شد که علاوه بر هزینه بر بودن، زمان بر نیز بود.
اکنون، تجهیز محورها به سامانه های هوشمند، دوربین های نظارتی و بهره گیری از داده های لحظه ای در دستور کار قرار گرفته است. این رویکرد، امکان تصمیم گیری سریع تر، هدفمندتر شدن اعزام اکیپ ها و کاهش ریسک غافلگیری در شرایط جوی شدید را فراهم می کند.
نقش اطلاع رسانی و مسئولیت رانندگان
در کنار اقدامات اجرایی راهداری، مسئولان استان بر نقش رانندگان در موفقیت طرح زمستانی تأکید دارند. توصیه به اطلاع از وضعیت راه ها پیش از سفر و استفاده از زنجیرچرخ در زمان بارش، بخشی از سیاست مدیریت تقاضای سفر در شرایط بحرانی است.
بر این اساس، رانندگان می توانند از طریق سامانه ۱۴۱، سایت اینترنتی www.141.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ از آخرین وضعیت محورهای استان و کشور مطلع شوند؛ ابزارهایی که مکمل راهداری میدانی محسوب می شوند.