| کد خبر: 254604 |

مقایسه شرایط ریلی ایران با ترکیه و عربستان

میزان خطوط راه آهن سریع السیر در ترکیه 2,335 کیلومتر است

تین نیوز

پیام اقتصاد در مورد میزان خطوط قطار سریع السیر در خاورمیانه نوشت:

میزان خطوط راه آهن سریع السیر در ترکیه، 2,335 کیلومتر است.

‌میزان خطوط راه آهن سریع السیر در عربستان سعودی، 2,144 کیلومتر است.

میزان خطوط راه آهن سریع السیر در ‌ایران، 0 کیلومتر است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 3

    اتصال رشت به ساری وقایمشهرتکمیل راهگذرشرق وغرب دریایرخزرواحداث راه آهن مشهدبه گرگان اقتصادی خواهدشدوسرمایه گزارترغیب به سرمایه گزاری خواهدکرد

  • ناشناس 1 2

    الویت ما راه اهن برقی هست.


    راه اهن آمریکا با چین مقایسه کنید همین مصداق هست ، در سال ۱۹۸۰ طول خط اهن هند چند برابر چین بود ، اما چین میزان با سوادی به ۹۰ درصد رساند سرمایه گزاری نیروی انسانی کرد ،

    الان چین هند را پشت سر گذاشته .

    با زدن راه اهن سریع السیر منافعی در اهداف کلان ایران ندارد ، از لحاظ گردشگری هم ما قابل مقایسه با ترکیه عربستان نیستیم .

    به همین دلیل الویت های ما مانند مصداق آمریکا به چین ، متفاوت باید باشد.

  • ناشناس 2 1

    بعضی در مسابقات بچگانه گیر کردند که ما انقدریم اونا انقدر ! و کلا کرکره منطق را پایین کشیدن , ترکیه حدودا یک سوم ایران وسعت دارد و از زمان عثمانی و از حدود دهه 1850 شروع به احداث ریل کردند ما تقریبا همان موقع یک خط ریلی کوتاهی بین رشت پیربازار انزلی زدیم 40 سال بعد و از 1882 یک خط کوتاه بعدی را بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول 8700 متر را زدیم و بعد ناصرالدین شاه با روس ها پیمانی بست که به موجب آن تا 10 سال از احداث ریل منع شدیم ! 1916 جلفا تبریز 150 کیلومتری را راه انداختیم که آن هم درگیر نداشتن لکوموتیو و بعد بحث عرض غیراستاندارد ریل شوروی شد ! 1918 انگلیسی ها بوشهر برازجان 60 کیلومتری را برای خودشان ساختند ! و بعد هم جمش کردند بردند بصره ! ریل کوتاه میرجاوه زاهدان هم در این دوره ساخته شده یعنی زمان قاجار رسما هیچی و درواقع تازه از 1936 ریل در ایران وارد شکل واقعی شد و 1400 کیلومتر ریل از بندر گز تا بندر شاپور (بعدا بندر امام خمینی) ساخته شد تو دوره پهلوی که 57 سال شد هم کلا 4500 کیلومتر ریل ساخته شد و بعد در زمان نظام فعلی که کشور درگیر جنگ , تروریسم , فعالیت های تجزیه طلبانه در 4 طرف کشور , تحریم و ... شد هم حدودا 10 هزار کیلومتر خط ریلی کشیده شده درحالیکه ایران پهناور به حداقل 25 هزار کیلومتر خط ریلی معمولی و نرمال نیاز دارد حالا چه جوری می شه ریل ایران و ترکیه را با هم مقایسه کرد ؟ ترک ها از دهه 1850 شروع کردند و بعد کشورشان کوچک تر شد و نیازشان هم کمتر یعنی ریل نرمال را تقریبا تمام کردند که نیازشان در همین حدود 10 هزار کیلومتر فعلی هم بیشتر نیست و کمترین مشکلات را هم داشتند برعکس ما که همواره گرفتار بودیم الان ما باید مسابقات کودکانه برگزار کنیم یا ابتدا ریل نرمال خود را تکمیل کنیم ؟ عربستان هم تقریبا پهناوری کشور ما را دارد کمی بیشتر اما نقاط جمعیتی صنعتی آن با ما تفاوت جدی دارد چون مناطق زیادی از این کشور بیابان است نیاز این ها هم به ریل نرمال اندازه ما نیست یک دهم ما هم مشکل ندارند 30 میلیون نفر هم جمعیت دارند و تا دلتون بخواد هم ثروتمند هستند حالا اگر یک شهروند عربستانی بتواند به راحتی بلیط گران یک قطار پرسرعت را بخرد آیا مردم ما هم چنین توانی دارند ؟ ما اتفاقا نسبت به تاریخ و نیازها و اتفاقات و درگیری ها در نظر بگیریم بلحاظ ریلی از ترکیه و عربستان هم جلوتریم اگر بحث هم بچگانه و سطحی جلو بره با احداث ریل پرسرعت تهران مشهد و تهران اصفهان به همان حدود پرسرعت ریلی این دو کشور هم خواهیم رسید اما واقعیت منطقی این است که ابتدا باید ریل نرمال خود را حداقل تا میزان 20 هزار کیلومتری گسترش بدیم احداث ریل های نرمال چابهار زاهدان بیرجند یونسی , بوشهر شیراز , رشت کاسپین , رشت آستارا , کرمانشاه خسروی , خرمشهر بصره , اصفهان شهرکرد اهواز , درود خرم آباد اندیمشک , ایستگاه اصلی تبریز به خاوران , میانه اردبیل , همدان سنندج مریوان باشماق به داخل سلیمانیه , تبریز خواجه ورزقان نوردوز ایروان و ... این ها همه مهم تر از ریل های پرسرعت تهران مشهد و تهران اصفهان هستند .