| کد خبر: 252977 |

◄ برقی سازی راه آهن تهران مشهد یا احداث راه آهن سریع السیر در این مسیر؟

ترجیح احداث راه آهن سریع السیر تهران مشهد بر برقی سازی راه آهن تهران مشهد از جمله موضوعاتی است که به اندازه مخالفانش، موافقانی نیز دارد.

تین نیوز

ترجیح احداث راه آهن سریع السیر تهران مشهد بر برقی سازی راه آهن تهران مشهد از جمله موضوعاتی است که به اندازه مخالفانش، موافقانی نیز دارد.

 به گزارش تین نیوز ، فرداد فرهودی از جمله افرادی است احداث خط سریع السیر را بر برقی کردن راه آهن تهران مشهد ترجیح می دهد.

او در مورد این گفته مخالفان احداث راه آهن سریع السیر که ردیف بودجه برای پروژه قطار سریع السیر وجود ندارد، بر این نکته تاکید دارد که این ردیف بودجه برای پروژه برقی سازی تهران مشهد هم وجود نداشت و قطعا پس از انجام مطالعات طی مراحل این ردیف ایجاد شده است.

فرهودی همچنین با طرح این پرسش که آیا مطالعات مربوط به برقی کردن راه آهن تهران مشهد که 15 سال پیش انجام شده همچنان معتبر است، عنوان کرد: آیا زمان آن نرسیده مطالعات بازنگری شود؟ شاید با بازنگری صحیح مطالعات به نتیجه ایجاد خط سریع السیر برسیم.

او در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، نوشت: مشکل در کشور ما این است که مدیران ارشد از ابتدا مشاور را به سمت تائید طرح و ایده خود سوق می دهند.

بیشتر بخوانید:

وی با طرح این پرسش که آیا در حال حاضر امکان تامین مالی پروژه برقی کردن تهران مشهد با شرایط 15 سال پیش وجود دارد؟ در مورد  بومی نبودن تکنولوژی قطار سریع السیر نیز تاکید کرد: در  حال حاضر امکان بومی سازی چنین تکنولوژی در کشور نیست زیرا برنامه ای برای احداث چنین خظوطی وجود ندارد.

فرهودی خاطرنشان کرد: کشور چین این کار را انجام داد زیرا از ابتدا برنامه داشت تا به 50 هزار کیلومتر خط سریع دسترسی پیدا کند که تاکنون به بیش از 30 هزار کیلومتر رسیده است اما آیا با توجه به تعداد پروژه های محدود کشور ما و همچنین نبود منابع کافی، شرکت های تولید کننده راغب به تولید تجهیزات مربوطه که عمدتا هم مصرف کننده خاص دارند، هستند؟

او افزود: در حال حاضر ما حتی برای ساخت راه آهن با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت هم در برخی موارد نیازمند کمک خارجی هستیم آن هم بعد از 80 سال که از ظهور راه آهن در کشور می گذرد، چگونه تصور بر این است که برای قطار سرعت بالا می توانیم با بومی سازی موفق بشویم آن هم در زمان کم، این دقیقا به معنی کنار گذاشتن طرح است.

وی در مورد این موضوع که اقلام برقی کردن راه آهن تا 80 درصد داخلی است نیز بیان کرد: این درصد در حال حاضر شاید چیزی حدود 30 درصد باشد و اگر پروژه جدی در کشور اجرا شود البته با سازنده های خارجی می تواند در یک دوره 5 تا 10 سال به 80 درصد افزایش پیدا کند اما بازهم بستگی دارد به اینکه آیا بازار جدیدی برای تولید کننده وجود دارد یا خیر؟که برای تولیدات خاص سرمایه گذاری کند.

این کارشناس گفت: به لحاظ فنی و از دیدگاه واقعی اجرای برقی سازی بر روی خط گرم تهران مشهد بر خلاف آنچه در این سال ها عنوان شده با فرض آماده بودن منابع مالی خیلی بیشتر از چهار سال بوده و مطابق برآوردها چیزی بین 8 تا 12 سال است و بسیار مشکل .

او افزود: بنابراین دسترسی به فواید برقی کردن در محور مذکور بسیار دور است همانطوری که حالا هم بعد از 15 سال هنوز هیچ اتفاقی برای شروع پروژه شکل نگرفته است و در عرف بین الملل این گونه پروژه ها نیاز به بازنگری مجددا مطالعات دارند.

فرهودی در خصوص سرعت محور تهران مشهد بعد از برقی سازی خاطرنشان کرد: به لحاظ وجود قوس های تند و همچنین شیب و فراز و زیرسازی قدیمی و ادوات روسازی مصرف شده قدیمی و بعضا غیر استاندارد در محور و همچنین تعداد ایستگاه های زیاد محور (50 ایستگاه) و احتمالا سیستم سیگنالینگ قدیمی، به طور کلی امکان افزایش سرعت در محور مذکور به بیش از 160 کیلومتر بر ساعت وجود ندارد.

به گفته او، صحبت از سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حتی به عنوان سرعت ماکزیمم نه سرعت متوسط هیچگاه صحیح و کارشناسی نبوده است.

وی در خصوص نرخ برگشت سرمایه این طرح تاکید کرد: به نظر می رسد به روز رسانی مطالعات مشاور خارجی و نبود اعمال نظر در مطالعات می تواند در حال حاضر اعداد و ارقام عنوان شده را تا میزان زیادی تغییر دهد.

فرهودی عنوان کرد: در حال حاضر تکنولوژی تولید لکوموتیو برقی در کشور وجود ندارد، البته قابل حصول است اما فراموش نکنیم که همین روال برای می تواند برای قطارهای پرسرعت هم مدنظر قرار گیرد.

این کارشناس گفت: وجود راه آهن پرسرعت می تواند شهرها و فرهنگ های کشور را به هم نزدیک کند همانطوری که در چین به این امر رسیدند

به گفته وی، زمانی که شمال و جنوب و شرق و غرب کشور از روی زمین نه از هوا به وسیله هواپیما در 6 تا 8 ساعت طی شود قطعا مردم خطه های مختلف کشور به هم نزدیک تر خواهند شد از طرفی به واسطه عبور زمینی با اقلیم های مختلف کشور آشنا خواهند شد.

او افزود: اما با سفرهای هوایی این چنین امکانی وجود ندارد ضمن اینکه سفر های هوایی مشکلات خود را دارد و همچنین راحتی قطار را ندارد.

فرهودی خاطرنشان کرد: تجربه شکست پروژه قطار سریع در محور تهران اصفهان که حاصل یک سوء مدیریت است نباید اصل وجود چنین پروژه هایی را نزد کارشناسان زیر سوال ببرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 7 3

    مسافرین تهران مشهد اغلب زایرینی هستند که چند روزی را در مشهد میگذرانند. چه ضرورتی دارد که برای رسیدن به مقصد با سرعت بالا حرکت کنند؟
    در مقابل مسافرین شهرهای اقماری تهران و سایر شهرهای بزرگ هرروز باید چندین ساعت ترافیکهای جانکاه را تحمل کنند تا به مقصد برسند. این مسافرین اگر بتوانند در شهرهای محل کار خود ساکن شوند شرایط را به حد بحرانهایی که هم اکنون در تهران و سایر شهرهای بزرگ میبینیم میرسانند.بنابراین بنظر میرسد اولویت قطارهای سریع السیر در مسیرهای کوتاه (حداکثر تا 200 کیلومتر) بین شهرهای بزرگ و شهرهای اطراف آنهاست. این سرمایه گزاری در قطار سریع السیر است که باعث بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی میشود و نه استفاده از قطارسریع السیر در مسیرهای توریستی و طویل.
    این تجربه ای است که ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته در احداث اولیه قطارهای سریع السیر خود از آن استفاده کرده اند و تاکنون نیز از مزایای آن استفاده میکنند.

  • شهریار 2 3

    بعد از ساخت تهران اصفهان، باید خط جدید سریع‌السیر تهران مشهد ساخته بشه

  • SINA 1 2

    علت دارد که ما پس از 80 سال هنوز وابسته ایم!_ سال 89 یکی از نیروهای زبده علائمی تقاضای انتقال به تهران را داشتند از اصفهان_ ایشان ایده پرداز و دانش آموخته ص اصفهان بودند _ بنده که در آن زمان رییس قسمت علائم بودم ! شرط گذاشتم تا سه ماه بدون ابلاغ و حکم به طبس نرود و کمک نکند با تقاضای او موافقت نمی کنم... ایشان هم رفتند ولی در بازگشت دوباره فرستادمشان اصفهان! با سه ماه غیبت!!!( تمام مدت ضورش در طبس چون هیچ مدرکی دستش نداده بودم! تبدیل به غیبت شد_) بعد هم با هار و یک التماس و خواهش تبدیلش کردیم به سه ماه بی حقوق!_ به مرگش گرفتیم تا به تب راضی شود_ بده بعنوان رییس قسمت این حق را داشتم که حال او را که بسیار سفارشش را کرده بودند که بگیرم_ بگیرم؟ یا نه؟...توجه داشته باشید که سه ماه ماموریت در طبس آنزمان خداتومن پول می شد_ من صرفه جویی کردم برای سیستم...اینجوری شد که من ریییس قسمت ماندم و اون متخصص ریلی نابود شد! مصر خودش هم بود که بدون حکم و ابلاغ قبول کرد برود طبس....این فقط یک نمونه کوچک بود از علل عدم پیشرفت ریلی در ایران! ما صحنه زنی می کنیم! ما رو به زوال و سقوط ایم ؛ زیانده ترین صنعت کشور ایم چرا؟ چون فرزندان باسواد و نخبه خودمان را می خوریم! و ادعای روشنفکری مان لایه اوزون را پاره می کند_ راهکار هم می دهیم...

    • ناشناس 1 0

      كامنت دوستان اصلا شبيه متخصصان نيست، خيلي كوچه بازاري حرف ميزنند و شعار ميدن.
      دليل شرايط ريلي كشور رو در همين پاسخ خا ببينيد. ساختار ريلي كشور ما خيلي وقته تركيده

  • اکبر 1 2

    آقای فرهودی
    پیشنهاد جناب عالی بر اما و اگر و ایجاد طمع در بین مدیران بنا شده است برادر عزیز شما خود درک دستی از قطار پرسرعت ندارید به چیزی که از آن اطلاع ندارید چرا دعوت می کنید

    • ناشناس 2 0

      دوست عزیز آقای اکبر بنده این متن را در پاسخ به یک نوشته اعلام کردم که نشریه تین آن را انتشار داد در حد خودم از راه اهن سریع السیر درکی دارم قطعا شاید خیلی زیاد نباشد که این امر در کشور ما کلی است و هیچ کس درک بالا از این قضیه ندارد زیرا پروژه ای نداشته ایم تا کارشناسان متوجه باشند از آنجائی که ظرف 30 سال کار در راه اهن سالهائی را برقی سازی انجام خدمت نمودم نظر کارشناسی مقایسه ای خود را بیان کردم در صورتی که دوستانی با دلایل فنی نظر بنده را نقد کنند خوشحال می شوم بشنوم وهمچنین درخواست می کنم سایت نین هم آنرا منتشر کنند

  • غلام 2 0

    خط سریع السیری که نتوانیم به صورت پایدار بهره برداری کنیم به درد نمی خورد که در آتی خود قوز بالا قوز هم می شود

  • ناشناس 0 1

    راه اهن سریع السیر برای کشوری که قدرت خرید مردم ان مدام سقوط میکند غیر اقتصادی هست کما که دولت باید یارانه بدهد ، خود دولت هم لنگ در هوا هست چند صد هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد .

    فلسفه راه اهن برقی برای این بوده که از محل ترانزیت بار ، کاهش ناوگان و.... یک درآمد برای کشور و دولت و صنایع ایجاد شود ، همینطور سرعت ریل مسافری هم ۵۰ تا ۷۰ درصد بهبود بیابد . الان مثلا راه اهن تهران قزوین یا همدان سرعت برقی ۲۰۰ کیلومتر رضایت خاطر کسب میکند ، راه اهن برقی مشهد ۲۵۰ کیلومتر درساعت ، ۴ ساعته به نسبت با هواپیما رقابتی هست .


    قضیه اصفهان هم سر احزاب سیاسی قومیتی هست ، واقعا پشتوانه اقتصادی و علمی نداشت . همان راه اهن برقی سبب خیر برای صنایع فولاد هم میشد .


    الان فردا قیمت بلیط قطار سریع السیر اصفهان ۵۰۰ تا ۱ میلیون تومان بگذارید کسی استقبال نمیکند ، دولت مجبور میشود ارزان کند یارانه بدهد که ان هم بار اضافه هست ،

    چرا با دست خود ، خود را از چاله به چاه می اندازیم . کشور ما با این وضعیت اقتصادی و طبقه متوسط ضعیف راه آهن سریع السیر توجیه اقتصادی ندارد .


    راه آهن برقی باری ترانزیتی ، الویت بیشتری برای منافع ملی کشورمان و حتی دولت دارد کما که خودکفایی بالایی نسبت به حوزه های دیگر در ان داریم مثلا مپنا ،


    قطار سریع السیر باید پیچ ان هم از چین وارد کنیم هزینه نگه داری و بازرسی خط هم هست ، ترکیه روسیه چین و... هم اول از خطوط برقی استفاده کردند بعد ارام ارام سمت سریع السیر رفتند. الویت های اصلی باید هدف باشند

  • علیخانی 0 0

    بادرود برقی کردن یک راه آهن با استاندراد پایین ،شعاع قوس زیر هزار متر، زیر سازی بدون تراکم
    هدر دادن سرمایه و زمان است. این گزینه قبل از انقلاب وسیله مشاور خارجی مردودد اعلام شده.
    کار اساسی احداث خط جدید برای قطار تندرو
    ( سرعت بالای 200 کیلومتر در ساعت)