| کد خبر: 252848 |

ساختار اقتصاد کشور توان شروع پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد را دارد؟

رسانه های کشور در حالی از امضای تفاهم نامه با چینی ها برای راه اندازی قطار سریع السیر تهران مشهد خبر داده اند که شماری از کارشناسان اعتقاد دارند ساختار فعلی اقتصادی کشور به گونه ای است که توان شروع چنین پروژه هایی وجود ندارد.

تین نیوز

رسانه های کشور در حالی از امضای تفاهم نامه با چینی ها  برای راه اندازی قطار سریع السیر تهران مشهد خبر داده اند که شماری از کارشناسان اعتقاد دارند ساختار فعلی اقتصادی کشور به گونه ای است که توان شروع  چنین پروژه هایی وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز ، خبر امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری چینی ها در مگا پروژه قطار سریع السیر مشهد تهران در جریان سفر رئیس جمهور ایران به چین رسانه ای شد.

در خبر منتشر شده در این زمینه، عنوان شد که با تحقق این پروژه طی مسیر تهران به مشهد به کمتر از 4 ساعت خواهد رسید.

بر اساس این خبر، مگا پروژه 20 میلیارد دلاری قطار سریع السیر مشهد تهران بناست بر اساس وعده وزیر راه و شهرسازی طی چند ماه آینده وارد مرحله اجرایی شود.

بیشتر بخوانید:

از وعده جابجایی 20 میلیون مسافر تا اتمام طرح تا پایان دولت

رسانه هایی که به این خبر پرداخته اند یادآوری کرده اند در  سال 1394  نیز در جریان سفر رئیس جمهور چین به ایران، قرارداد سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری چینی ها در پروژه برقی سازی خط آهن تهران مشهد به امضای روسای جمهور دو کشور رسید، اما بعد از تشدید تحریم های آمریکا در سال 97 و به رغم این که طرف ایرانی آورده خود را در این پروژه مهیا کرده و منتظر ورود سرمایه چینی ها به این پروژه بود، طرف چینی اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا قادر به همکاری در این پروژه نیست و عملا برقی سازی خط آهن تهران مشهد به فراموشی سپرده شد.

با انتشار این خبر، برخی کارشناسان در مورد جزئیات ارایه شده در مورد این پروژه عنوان کردند که آیا می شود با این پروژه مسیری را که اکنون 10 ساعته طی می شود  به ۴ ساعت کاهش داد؟ این با الفبای مهندسی نمی خواند.

به گفته آنان، ارتقای سرعت پله پله و تدریجی رخ می دهد. ضمن این که ارتقا از ۱۰ ساعت به 6 ساعت نیازمند طرفیت مهندسی و بهره برداری عظیمی است که در کشور وجود ندارد.

کارشناسان همچنین تاکید کردند که چند سال قبل وعده داده شد که با ترن ست مردم را 6 ساعته  به مشهد می رسانند که این وعده محقق نشد. چرا ادعای نشدنی دوباره تکرار می شود؟ 

به گفته کارشناسان ادعای واقع بینانه این است که با افزایش بهره وری و با همین امکانات موجود و اصلاح زیر ساخت و تامین ناوگان، زمان سفر از ۱۰ ساعت به مثلا ۷ ساعت کاهش داده شود.

این کارشناسان همچنین تاکید دارند ساختار فعلی اقتصادی کشور توان شروع چنین پروژه هایی را ندارد و حتی یکی دو دهه قبل که اوضاع به مراتب بهتر از امروز بود نه برقی کردن مشهد شروع شد و نه سریع السیر تهران اصفهان به سرانجامی رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان هست ،
    باید از پوپولیسم عبور کرد ، پروژه قطار سریع السیر با این وضعیت ، فقط ساخت ان نیست ، بلکه هزینه بهره برداری و نگهداری ان هم است دولت باید چند هزار میلیارد تومان یارانه کنار بگذارد .


    همینطور وابستگی به قطعات خارجی هم هست ، چینی ها همکاری نمیکنند تا دست ایران زیر ساطور باشد ، نمی توانی راه اهن سریع السیر بزنی بعد بخاطر قطعه ، خط را تعطیل کنی باید هزینه هنگفت داد تا با واردات قطعه جلوی تعطیلی خط را گرفت ، اینجور مواقع ،هم محل سو استفاده شرکت های انحصاری علی الخصوص چینی هست .


    الان در پروژه های اب شیرین کن دریا هم دولت تعهدات بالایی بعهده گرفته که سالهای اینده کمر راست نخواهد کرد مصرف وحشتناک صعودی میشود ، باید در این پروژه های، موارد اقتصادی ، سود دهی و تجاری همزمان دید تا محل تداوم باشند .


    نکته اینجاست اگر الان یارانه دهی به این ابر پروژه ها شروع شود ، در اینده که قصد آزادسازی باشد با نارضایتی اجتماعی شدید روبرو خواهند شد .یک سطح انتظارات کاذب در جامعه ایجاد میکند.


    لذا بنظر من همان پروژه راه اهن برقی الویت اقتصادی ، بالاتری دارد . کما که در پروژه های چند میلیار دلاری اب شیرین کن های دریایی ، هم تشکیل بورس آب برای صنعت ضرورت هست .



    مگرنه دولت تعهداتی را میپذیرد که امکان دارد سالهای بعد توان اجرای ان را نداشته باشد . کما که اشتباه دولت روحانی هم همین بود ، از آب برق گاز رایگان صحبت میکردند عمل به شعار امام ره هست .


    در حالیکه در شرع ، عقل یکی از ودیعه ها و نشانه های الهی که خداوند به ما داده است ، لذا بر اصل فقه میتوان از شعارهای غیر عقلانی بر خلاف مصالح دین و کشور هم هست عدول کرد .

    دردسر این پروژه ها به منفعت ان نمی ارزند ، سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندند

  • علی 0 0

    اگه بخواهیم دشمنان ما نمیگذارند این کافران غربی هستند که رفاه ملت ما را نمیتوانند ببینند، ولی ٱمت قهرمان و همیشه در صحنه، چشمانشان را به یاری خدا کور خواهند کرد. انشاالله