| کد خبر: 251272 |

◄ استقبال از تعامل وزیر راه با مردم و بدنه تخصصی

یکی از نشانه های جوامع پیشرو نظارت مستقیم و یا غیر مستقیم مردم بر نهاد حاکمیت است. این مطلوب حاصل نمی شود مگر این که ساز و کارهای آن فراهم و فعال گردد.

تین نیوز

از نشانه های جوامع پیشرو، نظارت مستقیم و یا غیر مستقیم مردم بر نهادها و دستگاه های حاکمیتی است و این مطلوب حاصل نمی شود مگر این که ساز و کارهای آن فراهم و فعال گردد.

به گزارش تین نیوز ، آنچه که در قانون اساسی کشورمان به آن توجه شده انتخاب ناظرانی به نمایندگی از طرف مردم برای نظارت بر دستگاه ها و متولیان امور است. هر چقدر ناظران امانت داران دقیق و صادق و کاردانی باشند، نقش موثرتری در ایجاد، حفظ، توسعه، همدلی و انسجام بهتری بین حاکمیت با مردم ایجاد خواهد شد و حاکمیت از سرمایه های اجتماعی قوی تر و موثرتری برخوردار خواهد شد که پشتوانه آن محسوب می شود و جلب و جذب حمایت و پشتوانه مردمی و نیز اقتدار در سطح ملی و جهانی محقق نمی شود مگر به کرم صداقت در گفتار و شفافیت در کردار.

امروز، نظارت علاوه بر ابزاری برای مقابله با فساد، یکی از مهمترین ابزارها برای کمک به تحقق راهبردهای توسعه است و با رشد روزافزون جوامع و نیز به مدد توسعه تکنولوژی، امکان نظارت بیشتر و دقیق تری فراهم شده و حتی کار به آنجا رسیده که به هیچ مدیری اجازه غلو و خودنمایی کاذب، چه در گفتار و چه در کردار و حتی تخطی از برنامه های راهبردی مصوب و ... به خود نمی دهد.

روند تاریخی این بحث آنچنان دارای پشتوانه محکمی است که قوی ترین تراست های تبلیغاتی دروغ پرداز در برابر آن سر تعظیم فرود آورده اند.

این روزها موضوع سرد شدن هوا در کشورمان به آزمونی برای سنجش میزان صداقت مدیران و عملکردشان با ادعاهایشان تبدیل شده است، و به دلیل دسترسی سریع و آسان مردم به رسانه ها و شبکه های اجتماعی و کسب اطلاعات لازم، به راحتی می توانند به ارزیابی عملکرد مدیران بپردازند و سره را از ناسره تشخیص دهند.

در حالی که شاید بازدیدهای دیگر مقامات در روزهای گذشته به نوعی تلاش برای موجه جلوه دادن کاستی های مدیریت در راه آهن بود، حضور وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه آهن برای نظارت بر روند انجام امور و تشکر از کارکنان خدوم و زحمتکش آن و نیز اظهارات شفاف و صادقانه وزیر را باید به فال نیک گرفت و آن را قدر دانست. شاید روحیه احترام به حقوق شهروندی و نداشتن حس طلبکاری و تکریم مردم توسط وزیر را بتوان برگرفته از سابقه نظارتی وزیر دانست که به طور شفاف اقدام به عذرخواهی از عملکرد مدیران زیرمجموعه خود در پیشگاه مردم برآمد.

حرکت جالب توجه مهرداد بذرپاش، با توجه به موقعیت و اختیاراتی که به واسطه قانون از آن برخوردار است، حرکت ارزشمندی است، هرچند انتظار بود مدیران دیگری که مستقیم مسئولیت داشتند، ابتدا پذیرنده ضعف و قصور خود بوده و عذر تقصیر به پیشگاه ولی نعمتان خود یعنی مردم می آوردند، اما قصور و کوتاهی آنان از ارزش کار و اقدام وزیر در به عهده گرفتن مسئولیست نقصان امور و مشکلات ایجاد شده برای مردم نمی کاهد که بر جایگاه و احترام وزیر جوان می افزاید.

فضای اجتماعی امروز کشورمان بیش از پیش مطالبه گر روش هایی است که به جای تلاش برای تهیه گزارش های غیرواقعی و ارائه آمارهای ساختگی، صمیمانه و صادقانه با مردم و عوامل سخن بگوید و کاستی ها را با مردم در میان بگذارند و به جای ترسیم اشکال غیرواقعی برای توجیه ناکارآمدی، درصدد اصلاح امور و خدمت رسانی بهتر بر آیند و اگر توانایی اداره بهتر امور ندارند به گفتار دکتر چمران گردن نهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 1 0

    با سلام
    جناب آقای بذرپاش وزیر محترم راه و شهرسازی مجموعه زیر گروه وزارتخانه تحت مدیریت شما دربخش حمل ونقل جاده ای در گذشته و حال بر این اعتقاد بوده و براین روش ها تاکید و پافشاری مینماید که امور مرتبط با فعالیت های صنفی را برون سپاری کنند ،این امر اگرچه به ظاهر شعار بسیار عامه پسندی است اما نتیجه ای جزباز گذاردن انتقال رانت های دولتی و روزنه های فسادوفرار از انجام وظایف حاکمیتی سازمان متولی رسمی حمل ونقل جاده ای را در پی نداشته است .
    زیرا صنف حمل ونقل جاده ای درکشور اساسا بدلیل وجود همین متولی دولتی امکان تشکیل واحد‌های صنفی مانند اتحادیه های قانون نظام صنفی نیستند تا بتوانند براساس چهار چوپ مقررات به رتق وفتق امور صنف بپردازند . تشکلات صنفی کارگری و کارفرمایی دراین صنف تنها تشکللت مردم نهاد غیر انتفاعی هستند که سازو کار تشکیل آنها حفظ منافع صنفی اعضاء با ارائه پیشنهاد ومشاوره به متولیان اجرایی ونیظ نظارت مردمی برمجریان دولتی بوده است .
    متاسفانه در کمال ناباوری شاهد این هستیم که این تشکلات که بایستی جایگاه نظارتی بخش مردمی و همان چیزی که مدنظر جنابعالی را داشته باشند اهرمی برای فرار سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای از انجام وظایف حاکمیتی دربخش حمل ونقل جاده ای با نام برون سپاری و مشارکت بخش خصوصی در اجرای فعالیت ها ی مرتبط شده است .
    انشاالله با حضور جنابعالی در سمت وزیر راه و شهرسازی شاهد ایجاد اراده برای اصلاح ساختار و تحقیق عدالت دراین خصوص باشیم.
    تحقق این امر تنها هنگامی محقق می گردد که تشکلات صنفی مردم نهاد مرتبط با فعالیت های حمل ونقل جاده ای به جایگاه واقعی خود که مطالبه گری ،ارائه مشاوره و نقش نظارتی بر بخش حاکمیتی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور) بازگردانده شوند و از واگذاری بی ظابطه وبدون کنترل و نظارت اختیارات دستگاه متولی به این تشکلات خودداری گردد. یادآوری میشود این تشکلات صنفی مردم نهاد غیر انتفاعی هستند و از انجام امور اقتصادی منع گردیده اند و عضویت درانها اختیاری است و نمایندگی عام وتام صنف را ندارند و اختیارات آنها فقط درحوزه جغرافیایی و برای اعضاء آنها نافذ و جاری است .