| کد خبر: 214144 |

ظرفیت تردد در مرز ریلی سرخس با ترکمنستان افزایش یافت

فرماندار سرخس گفت: ظرفیت تردد واگن‌های باری در مرز ریلی این شهرستان در شمال خراسان رضوی با کشور ترکمنستان به ۱۰۰ واگن در روز افزایش یافت.

تین نیوز

فرماندار سرخس گفت: ظرفیت تردد واگن‌های باری در مرز ریلی این شهرستان در شمال خراسان رضوی با کشور ترکمنستان به ۱۰۰ واگن در روز افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا رجبی مقدم افزود: با بازگشایی این مرز از ۲۹ خرداد ماه امسال روزانه ۳۰ واگن باری حامل کالای صادراتی به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از سرخس وارد کشور ترکمنستان و همین تعداد واگن نیز وارد ایران می‌شد که این تعداد اکنون به ۵۰ واگن ورودی و ۵۰ واگن خروجی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ واگن حامل کالای صادراتی و ترانزیتی در مرز سرخس در انتظار ورود به خاک ترکمنستان و طی مسیر به مقاصد خود در پنج کشور آسیای مرکزی است که امیدواریم در روزهای آتی با افزایش ظرفیت تردد ریلی در این مرز، کالاهای صادراتی هر چه زودتر به مقاصد خود برسند.

۱۴ اسفند ماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا مرز ریلی سرخس از سوی ترکمنستان بسته شد و پس از حدود سه ماه و نیم با حصول توافق دوجانبه و ایجاد تونل‌های ضدعفونی واگن‌های حمل کالا، تبادل تجاری در این مرز ریلی از سرگرفته شد.

پارسال معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی انجام شد. ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی خراسان رضوی را سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی از جمله مواد شیمیایی و شوینده تشکیل می‌دهد.

سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. این استان تاکنون بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.