| کد خبر: 176474 |

◄ بالاترین نرخ رشدصادرات کالا از مرز ریلی سرخس در چهار سال گذشته

در هفت ماهه نخست سال جاری، ۳۹۴ هزارتن کالای صادراتی به مقاصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که این مقدار بیش‌ترین میزان در چهار سال گذشته بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است.

تین نیوز

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبر افزود: در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق به اقتصاد مقاومتی و هم‌چنین با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی، رشد ۷۰ درصدی حمل کالاهای صادراتی غیر نفتی به آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس را شاهد بوده ایم.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن ، محمدهادی ضیایی‌مهر در خصوص دلایل رشد صادرات کالا از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه ادامه داد: تامین نسبی واگن مورد نیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای میانه بصورت خالی و امدادی، استفاده از واگن های تخلیه شده در شبکه ریلی، افزایش تعامل و جلسات چند جانبه با واحدهای تولیدی وغیره مهم‌ترین دلایل رشد صادرات در سال جاری است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان، یادآور شد: فعال ترین مرز ریلی صادراتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مرز سرخس است که در سال جاری سهم ۸۵ درصدی صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

محمدهادی ضیایی‌مهر تاکید کرد: عمده کالاهای صادراتی حمل شده در این مدت، انواع سیمان با ۲۴۷‌هزار تن بوده که ۶۳درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۳درصد افزایش داشته، مصالح ساختمانی با ۵۳‌هزار تن، ۱۳‌درصد سهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰‌درصد افزایش داشته و سایر کالاهای صادراتی حمل شده از مرز سرخس، انواع مواد شیمیایی، مواد غذایی و غیره بوده و عمده مقاصد کالاهای صادراتی، کشورهای ازبکستان با ۷۳‌درصد، تاجیکستان با ۱۰‌درصد و ترکمنستان با ۸‌درصد سهم بوده است.

وی اذعان کرد: ۸۰ درصد از کالاهای صادراتی از مرز ریلی سرخس، از مبادی خراسان رضوی بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان در پایان افزود: حمل‌ونقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی را رقم می زند ودر این بین صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود ‌بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.