| کد خبر: 138988 |

مدیرکل راه‌آهن جنوب خبر داد؛

افتتاح خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک تا پایان امسال/ تشریح مسائل فنی پدیده فرار خط در محور جنوب

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: با برگزاری جلساتی که اخیرا با پیمانکار پروژه خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک در ستاد برگزار گردید، امیدواریم حداکثر در پایان سال شاهد افتتاح این خط باشیم.

تین نیوز

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: با برگزاری جلساتی که اخیرا با پیمانکار پروژه خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک در ستاد برگزار گردید، امیدواریم حداکثر در پایان سال شاهد افتتاح این خط باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه‌آهن جنوب عبدالکریم درویش زاده اظهار داشت: خط دوم اهواز - اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر و با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومان در گذشته کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد که اکنون عملیات زیرسازی این طرح حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کار روسازی در بخش‌هایی که عملیات زیرسازی به اتمام رسیده آغاز شده و ۶۵ کیلومتر از خط دوم این مسیر را نیز تکمیل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به علت آنکه مشکلاتی برای پیمانکار این طرح پیش آمد، برای مدتی روند کار کند شده اما با جلساتی که اخیرا با پیمانکار در ستاد برگزار کردیم، امیدواریم حداکثر در پایان سال شاهد افتتاح این خط باشیم.

عبدالکریم درویش زاده همچنین اظهار کرد: خارج شدن قطار مسافری خرمشهر - تهران از ریل در روزهای گذشته که باعث مسدود شدن خط شد، گفت: در تابستان امسال شدت گرمای استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل و در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است که این موضوع برای راه‌آهن نیز مقداری مشکل‌ساز شد.

عبدالکریم درویش زاده ، اظهار کرد: محدوده راه‌آهن جنوب که شامل هفت تپه به اهواز، بندر امام و خرمشهر، در کل تمام خطوط به جزء یک بلاک ۱۱ کیلومتری ( حد فاصل ایستگاه کارون به میاندشت) به صورت کامل با ریل‌های ال۶۰ و تراورس‌های بتنی که بهترین نوع روسازی در شبکه‌های راه‌آهن است، بازسازی شده است و خط فرسوده‌ای در محدوده اداره‌کل راه‌آهن جنوب وجود ندارد. وجود خط ریلی فرسوده در محور جنوب واقعیت ندارد.

وی افزود: این‌که گفته می‌شود بخشی از خطوط راه‌آهن جنوب فرسوده شده است، واقعیت ندارد و فقط بخشی از خطوط در محدوده اداره‌کل راه‌آهن زاگرس خط U ۳۳ با تراورس فلزی است که در حال بازسازی آن منطقه هستیم اما تمام خطوط محور جنوب به جزء ۱۱ کیلومتر، بازسازی شده که مقدمات بازسازی این ۱۱کیلومتر نیز در دست انجام است و در آینده نزدیک کار بازسازی آن انجام خواهد شد.

درویش زاده با اشاره به این‌که در راه‌آهن جوشکاری ریل‌ها به چند روش انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از این روش‌ها جوشکاری طویل است که فاصله بین دو ایستگاه به طور کامل جوشکاری و ریل پیوسته می‌شود. در برخی از مناطق نیز متناسب با نیاز و شرایط، جوشکاری منقطع انجام می‌گیرد و ریل‌ها متناسب با شرایط منطقه در قطعات مختلف جوشکاری می‌شوند.

وی ادامه داد: در منطقه خوزستان جوشکاری از نوع جوشکاری طویل است و فاصله بین دو ایستگاه به طور کامل جوشکاری می‌شود. برای انجام این‌ کار و با توجه به این‌که می‌دانیم انبساط و انقباض در ریل‌ها اتفاق می‌افتد، بر اساس روش‌های خاصی، کار جوشکاری را انجام می‌دهیم. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام می‌گیرد آن است که باید درجه تعادل منطقه را طی یک پروسه چندین ساله بدست بیاوریم و بر این اساس، باید در زمان جوشکاری دمای ریل‌های منطقه را به درجه حرارت تعادل برسانیم و سپس عملیات جوشکاری را انجام دهیم.

درویش زاده عنوان کرد: عملیات جوشکاری در منطقه در سال‌های گذشته، مورد توجه بوده و به درستی اجرا شده است اما افزایش درجه حرارت دما به بیش از آنچه در ۵۰ سال گذشته بوده، باعث شد تا دمای هوا از درجه تعادل بالاتر رود و انبساط طولی در ریل‌ها ایجاد شود و این انبساط طولی به عنوان فشار در ریل، ذخیره و در مقطعی که فشار از تحمل ریل و تراورس بالاتر می‌رود و در یک نقطه، ضعف ایجاد شده و به شکل انحناء در ریل در می‌آید.

وی اظهار کرد: اگر در جاهایی که قوس داریم این اتفاق بیفتد، این انحناء خود را نشان می‌دهد و به سمت بیرون قوس هدایت می‌شود و موج‌هایی را در ریل ایجاد می‌کند. در خط مستقیم کمتر شاهد این اتفاق هستیم. در مواقعی، فشار در ریل در حدی است که به شکل یک زانوزدگی در محل اتصالات، جوش یا در وسط ریل اتفاق می‌افتد و قابل شناسایی است اما در برخی از مواقع، وقتی که قطار از منطقه عبور می‌کند، تحت تاثیر نیروهایی که قطار وارد می‌کند فرار خط در زیر قطار اتفاق می‌افتد و باعث مشکل می‌شود.

درویش زاده تصریح کرد: به دلیل این‌که این مسایل و مشکلات شناسایی شود، بازدیدهایی از خط اتفاق می‌افتد. در این زمینه دو روز پیش از آنکه شاهد خارج شدن قطار مسافری خرمشهر - تهران از ریل باشیم، از خط اهواز – هفت تپه بازدید انجام گرفت و مورد خاصی مشاهد نشد اما این مساله فرار خط، در زمان عبور قطار اتفاق افتاد و پیش از این اتفاق، چندین قطار بدون هیچ مشکلی عبور کرده بودند.

وی افزود: قطار خرمشهر- تهران در زمانی که بر روی ریل حرکت می‌کرد، در دو نقطه پشت سر هم فرار ریل زیر قطار اتفاق می‌افتد. قسمتی از خط در حد فاصل دو نقطه به شکل مستقیم جابه‌جا شده بود و در دو طرف آن، موج‌هایی ایجاد شده بود که باعث فرار خط شد. در این حادثه قطار فرار خط اول را رد می‌کند و در فرار خط دوم، سه واگن انتهای قطار از خط خارج می‌شوند.

درویش زاده گفت: خوشبختانه در این حادثه اتفاقی برای هیچکدام از مسافران پیش نیامد و در مدت کوتاهی و کمتر از یک ساعت، مسافران از واگن‌هایی که از خط خارج شده بودند به واگن‌های ابتدایی قطار منتقل شدند و قسمتی از قطار که از خط خارج شده بود، از قطار جدا و بخش سالم قطار به حرکت خود ادامه داد و در ایستگاه‌های هفت تپه و اندیمشک واگن به قطار اضافه شد.

وی ادامه داد: عملیات جمع‌آوری واگن‌هایی که از خط خارج شده بودند، حدود یک ساعت زمان برد و خوشبختانه واگن‌ها صدمه زیادی ندیده بودند. برای قطارهایی که از تهران عازم اهواز بودند نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفتیم و با ترمیم خط در سریعترین زمان ممکن خط را آماده کردیم.

مدیرکل راه‌آهن جنوب عنوان کرد: متاسفانه در روزهای گذشته خبری مبنی بر خروج قطار از خط در محدوده شوش منتشر شد که این خبر صحت ندارد. پس از حادثه خروج خط قطار خرمشهر - تهران در نزدیکی هفت تپه، در محدوده راه‌آهن جنوب هیچ‌گونه خروج از خط دیگری رخ نداده است و فقط در محدوده راه‌آهن زاگرس یک قطار مسافری در شوش دچار نقص فنی شد که این نقص فنی در کمتر از یک ساعت برطرف و قطار به مسیر خود ادامه داد. بنابراین از رسانه‌های استان درخواست داریم پیش از تایید صحت اخبار، خبری را منتشر نکنند.

کاهش سرعت قطارها برای جلوگیری از بروز حوادث در ساعات اوج گرما

درویش زاده در خصوص ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از چنین حوادثی عنوان کرد: با توجه به این‌که از ساعت ۱۲ تا ۱۹ شاهد اوج گرما هستیم، در این فاصله زمانی جلوی قطارهای مسافری، یک دریزین پیشرو همراه با کارشناس و نیروهای متخصص اعزام می‌شود تا در صورتی که مشکلی روی خط بوجود آمده باشد، شناسایی و از ورود قطار به آن محدوده جلوگیری شود.

وی گفت: همچنین در نقاطی که کارشناسان تشخیص می‌دهند انبساط طولی در ریل ایجاد شده است، با ایجاد برش در ریل، افزایش طول ایجاد شده را خنثی کرده و با ایجاد اتصال، خط را می‌بندیم. یکی دیگر از اقدامات جهت جلوگیری از چنین حوادثی، با توجه به این‌که شاهد افزایش سرعت در محدوده ریلی استان بودیم، به منظور کاهش شدت هرگونه سانحه احتمالی، سرعت حرکت قطارها را در محدوده زمانی ساعت ۱۲ تا ۱۹ کاهش دادیم. این اقدامات تا کنون موثر واقع شده و امیدواریم از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کنیم.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.