بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

◄ درآمد رانندگان کامیون و اتوبوس کمتر از درآمد اسنپ موتوری!

باور این که درآمد رانندگان کامیون و اتوبوس با درآمد شاغلان اسنپ موتوری برابری کند یا از آنها کمتر باشد دشوار است اما به نظر می رسد این امر واقعیت دارد!

درآمد رانندگان کامیون و اتوبوس کمتر از درآمد اسنپ موتوری!
تین نیوز |

باور این که درآمد رانندگان کامیون و اتوبوس با درآمد شاغلان اسنپ موتوری برابری کند یا از آنها کمتر باشد دشوار است اما به نظر می رسد این امر واقعیت دارد!

رانندگی کامیون و اتوبوس(جاده ای) در نظر بسیاری از مردم جزو مشاغل نسبتا پردرآمد محسوب می شود. این تصور در گذشته بیش از امروز وجود داشت و تا حدی نیز به واقعیت نزدیک بود. سوال اینجاست که اکنون وضعیت درآمدی رانندگان سنگین چگونه است و کاهش درآمد آنها چه پیامدهایی در بخش حمل و نقل و اقتصاد کشور بجا می گذارد؟

گزارش پربازدید امروز را بخوانید:

◄ گرانی کامیون و تریلی در فروردین 1403 ؛ سیگنال دلار به بازار کامیون

 

◄ جای پدر صنعت ریلی در افطاری فرزندان خود خالی بود!

صحبت با رانندگان کامیون و گزارش های میدانی حکایت از آن دارد یک راننده با تجربه پایه یک که در جاده های خارج شهر و مسافت های طولانی رانندگی کند و کامیون و تریلی که وی روی آن کار می کنند متعلق به فرد دیگر یا متعلق به شرکت حمل و نقلی باشد به طور متوسط ماهانه حدود 25 میلیون تومان به شرط وجود بار و کار مستمر در طول ماه، دستمزد می گیرد. البته این دستمزد توسط برخی رانندگان کامیون 18 میلیون تومان و برخی دیگر 30 میلیون تومان هم گزارش شده است.

رانندگان کامیون و تریلی خود مالک نیز در گفتگو با خبرنگار ما درآمد ماهانه خود را در صورت وجود بار کافی و کار مستمر در طول 30 روز، حدود 80 میلیون تومان عنوان کرده اند. البته برخی از آنها نیز درآمد 120 میلیونی در طول ماه دارند و برخی دیگر مدعی هستند درآمدشان به 50 میلیون تومان در ماه نمی رسد که تفاوت این ارقام بعضا به دلیل مدل پایین بودن کامیون یا نبود بار کافی در برخی مقاطع زمانی و مناطق کشور باز می گردد.

توضیح این که ممکن است یک راننده کامیون در طول ماه یک هفته و حتی 10 روز در نوبت گرفتن بار در بنادر یا پایانه های مشهور کشور انتظار بکشد.

با این اوصاف به نظر می رسد در نظر گرفتن درآمد حدود 40 تا 50 میلیونی برای رانندگان کامیون و تریلی خود مالک منطقی باشد. واضح است که این درآمد با توجه به قیمت متوسط کامیون ها و تریلی های آنها چندان به صرفه نیست چرا که یک کامیون و یا تریلی بین 2 و نیم تا 5 میلیارد تومان قیمت دارد و سود بانکی این پول رقم قابل توجهی است که باید از درآمد ماهانه راننده کسر شود.

درآمد رانندگان اتوبوس از رانندگان کامیون وخیم تر است

شرایط حمل و نقل جاده ای کشور وقتی تامل برانگیز تر می شود که بدانیم وضعیت درآمد رانندگان اتوبوس به مراتب از رانندگان کامیون وخیم تر است. بررسی ها نشان می دهد راننده اتوبوس های جاده ای که دستمزد بگیر هستند و اتوبوس متعلق به شرکت یا شخص دیگری است، درآمد ماهانه آنها حدود 18 تا 20 میلیون تومان است.

از سوی دیگر شرکت های حمل و نقل مسافری نیز از قیمت گذاری بلیت اتوبوس توسط دولت شکایت دارند و درآمد خود از اتوبوس داری را بسیار غیراقتصادی می دانند. به گفته آنها اتوبوس داری در شرایط فعلی و با قیمت های بلیت کنونی کوچکترین صرفه ای ندارد. به زعم آنها یک راننده اتوبوس با کار سخت و پرمسئولیت و با مسئولیت سنگینی که در حفظ جان تعدادی انسان دارد، درآمدی بسیار کمتر از یک پیک موتوری در تهران دارد! چرا که پیک موتوری ها در تهران معمولا روزانه بین 1 تا 1 و نیم میلون تومان درآمد دارند و درآمد ماهانه آنها در صورتی که در کار خود جدیت به خرج دهند از 30 تا 45 میلیون و گاهی بیشتر خواهد بود.

دنیای اقتصاد نیز در گزارش جالبی به قلم فاطمه باباخانی به مقایسه درآمد رانندگان اتوبوس و اسنپ موتورها پرداخته و نوشته است: قیمت بلیت اتوبوس از تهران به اصفهان در نوروز امسال 190‌هزار تومان بوده است. مقایسه قیمت بلیت اتوبوس با قیمت ‌گذاری پیک موتوری یا تاکسی آنلاین در تهران  در اسفند ماه 1402 نشان می ‌دهد در مواردی شاهد قیمت بالاتر اسنپ موتوری نسبت به قیمت بلیت اتوبوس یک سفر برون‌‌‌ شهری به اصفهان هستیم.

ضمنا فراموش نکنیم در تهران ترددهای اسنپ موتوری معمولا از یک ساعت تجاوز نمی ‌‌‌کند، در مقابل میزان زمان صرف ‌شده برای سفر به اصفهان پنج ساعت یا بیشتر است. از طرفی اتوبوس دارها با استهلاک وسیله نقلیه‌‌‌ شان مواجهند و باید سرویس ‌‌‌ها و خدماتی را هم که هزینه های خاص خود را دارد به مسافران ارائه دهند. در مقابل صاحبان تاکسی آنلاین و پیک‌‌‌های موتوری این هزینه‌‌‌ ها برایشان حداقلی است. آنها همچنین ساعت‌‌‌ های بالای حضور در جاده آن‌ هم در شب را ندارند و لازم نیست نگران تصادفات جاده‌‌‌ ای که هزینه‌‌‌ های جانی و مالی فراوان به همراه دارد، ‌‌‌ باشند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    آخه تا حالا با متورتصادف کردی یه متور سوار باید مثل خلبان جنگنده حواس جمع باشه دود بخوره برا مشتری الاف شه توخیابون فامیلاش ببینن بگن طرف پیکه درد تصادف بکشه برایه پنچری نصف روزش بره زیر برفو بارون یخ بزنه الاف قیمت مناسب شه طرف بگه دپول میریزم نریزه اسنپ متوری اندازه موهات فلاکت میکشه

  • جعفری پاسخ

    احتمال زیاد این گزارش ازروی اطلاعات غلط یا مربوط به چند سال پیش هست درآمد یک راننده خودمالک کمتر از۲۵۰تومن در فعالیت باربری داخلی وترانزیت خارجی کمتر از۵۰۰تومن نیست قیمت بعضی خودروهای سنگین بالای ۱۰ملیارد هست،به اطااعات غلط استناد نکنید.

    • محمد

      شما ماهی 80میلیون به من بده کل درآمد ماشین من برا شما هزینهاش هم به عهده شما خودمم مجانی برات کار میکنم

    • حامد

      اخه کجای کشور کارکنی 250درمیاری.چراحرف غلط میزنی.ماشین های بالای 10میلیارد روکه میگی مثل ولوو یاداف اوناهم نمیتونن ماهی150تومن کارکنن

  • محمد پاسخ

    درآمد وانت های تره بار فروش حداقل 3 برابر راننده کامیونه. برجی 20 تومن حقوق. 3300 بیمه. علی برکت الله

  • بابک پاسخ

    خدایی چطور چنین چرت و پرتایی مینویسین یه راننده کامیون ماهی کم کم ۱۵ تومن در شهر های کوچیک میگیره و اونم طوری نیست ۳۰ روز رو سر کار باشه نهایت ۲۰ روزش بعدم اون راننده به هیچ خرج کامیون کار نداره و ۱۵ تومن که من گفتم صافی میگیره راننده اسنپ ۱۵ تومن تو خوابش میبینه چرا اینقد بزرگنمایی میکنید بعضیا با خودشون بگن اسنپ از دکتری بهتره و برن تو چاه بیفتن

  • ناشناس پاسخ

    دیگه گوه های زیادی میخورین اسنپ چیه که باز درامدش باشه

  • ناشناس پاسخ

    خواهشاً دروغ انتشار ندید

  • ناشناس پاسخ

    باید فکر رانندگان جاده آیی هم بود انشالله همه چی درست بشه

  • آشنا پاسخ

    😂😂

  • توانا پاسخ

    قول می دهم این خانم باباخانی یک جو مغز تو کله اش نیست

  • داود پاسخ

    سلام
    پس از حقوقهای رانندگان سنگین اداره پست حبر ندارین که از کارگر و کارمند و دیگر مشاغل کمتر حتی بیمه آنها هم پایین ترین بیمه میباشد😔😔😔

  • علی اصغر رسولی پاسخ

    راننده اتوبوس ۳۶ نفر سوار میکنه ۳۶ رو ضرب در۱۹۰ کن بد حرف بزن به چرت وپرت نوشتن عادت کردید

    • علی

      درآمد اتوبوس فقط کرایه‌مسافرآستانه هزینه باربری اتوبوس چندبرابر کرایه مسافرآستانه برای انتقال یک بسته چندکیلویی بالای ۵۰هزار کرایه میگیرندحساب کنیدکه‌هر اتوبوس باراننده کمکی سروته میکنند و ماهیانه حدودا ۶۰ سرویس رفت‌وبرگشت بدون خواب اتوبوس دارد حالا ببینید که درآمد هراتوبوس چقدرمیشود خیلی از اتوبوس‌های غرب و شمال غربی وآذربایجان غربی و شرقی اکثراتوبوس ها بار جابجا میکنند و خیلی ها صندلی راباز کرده و حدودا ۵سال اتوبوس کار حمل بارمی‌کنندوده‌ها برابر کرایه مسافرها ازمحل بار با اتوبوس بدست می‌آورند.اسنپ باحمل یک‌مسافرچطور می‌تواند اندازه اتوبوس که حدودا ۱۰میلیارد قیمت‌آن‌است درآمد داشته باشد. درست مثل درامدبالای موتور اسنپ با برتری از کامیون و اتوبوس مسافربری که هیچ توجیع ندارد لااقل خالی نبندید...؟

  • راننده پاسخ

    پارسال صاحب ماشین ماهی ۱۵ میلیون بهم حقوق میداد و میگفت چابهار هم رفتی پول گازوئیلی که میفروشی واسه خودت..!
    تابستون بیخیال رانندگی شدم و امتحانی روی پراید خودم در تپسی کار کردم...!
    باورم نمیشد ،گاهی تا دوبرابر حقوق قبلی درآمد داشتم و تازه نهار و شام و صبحونه کنار زن و بچه بودم...
    چرا اینقدر دیر فهمیدم؟؟؟
    آواز دهل شنیدن از دور خوش است....
    حالا برو ادعا کن شوفر تریلی هستی اما درآمدت از پیک موتوری و تپسی ، کمتره!!
    به چه روزی انداختنمون!؟

    • محمد

      با همین فرمون برو اون دوتا النگو که باشوفری برا خانمت خریدی باید ضرر اسنپ وتپسی رابدی

  • راننده پاسخ

    بنده راننده کامیون و مالک آن هستم، درآمد راننده حداکثر هشتاد میلیون تومان در ماه هست که متوسط دوبار در ماه باید تعویض روغن داشته باشد که هر بار بالای پنج میلیون تومان هست، در بارگیری و تخلیه بار باید مبلغی زورکی با عنوان پول چایی یا همون انعام پرداخت کند متوسط پنجاه هزارتومان، باید برای طی مسیر سوختگیری کند بطور متوسط در هر مسیر شصت هزار تومان، صبحانه و ناهار و شام متوسط در هر سرویس حداقل پانصد هزار تومان، لاستیک بی کیفیت چینی یا ایرانی هر حلقه حداقل پانزده میلیون تومان که تقریبا هر سه ماه یک جفت اگر کار مداوم باشد هزینه دارد و هزینه های تعمیر و نگهداری کامیون ماهانه حداقل بیست میلیون تومان، حالا پیدا کنید پرتقال فروش رو

  • Mst پاسخ

    خدالعنت کنه احمدی‌نژاد و دولت منفورش که گفت رانندگی یک شغل تفریحی است

  • حسن پاسخ

    ما که تو اسنپ چیزی ندیدیم جز کرایه مفت

  • ناشناس پاسخ

    کامیونداران صافی 200میلیون‌درآمد‌دارن‌وراننده‌گان‌بین
    15تا‌18میلیون‌

  • علی مهرپور پاسخ

    نت بار حذف کنید

  • ای بابا پاسخ

    رانند پیک هیچ بیمه ای نداره و حتی کفاف خرج روزانه رو نمیده من چند سال پیش تصادف کردم و دیگر هیچ حالا حرف... بیا پایین بچه یه رو بشین پشت موتور تو شهر تا بهت بگم گریه می کنی یا نه

  • هادی پاسخ

    گل گفتی بخدا همش. بدبختی داریم با کامیون کامیون داری

  • ناشناس پاسخ

    قطعات گرون تر دزدی باربری ها از راننده و همکارای که به اسم انجمن دارن از دزدی ها حمایت میکنن و خیلی از مشکلات دیگه باید ماشین رو خاموش کرد نشست داخل خونه یه سواری گرفت رفت اسنپ آینه بدختی های ما راننده ها

  • مهدی پاسخ

    سلام
    شما که از درد رانندگان گفتی از نداشتن سختی کار بیمه رانندگان وعدم امنیت جاده ها خرابی جاده ها کمیسیون دریافتی حیرانی درمبدا ومقصد استرس بار ومسئولیت نداشتن امنیت شغلی هم می‌فرمودید
    آخرش هم از دریافتی بازنشستگی

  • مصطفی پاسخ

    من پیک موتوری هستم و خواستم بگم وقتی دارید مقایسه احمقانه میکنید از درآمد خودتون مایع بزارید و مقایسه کنید پیک موتوری بدبخت با قیمتای سی چهل هزار تومان داره نصف تهران رو گشت میزنه و با جونش بازی میکنه پس کم زر زر کنید و منطقی حرف بزنید

  • ناشناس پاسخ

    اخه اتوبوس با یه مسافر میره اصفهان.چقد بی‌ربط حرف میزنین

  • مهدی پاسخ

    سلام.راس میگین شماها که مفدخورین میتونین همچی بگین کی به کیه درآمد اسنپ کفاف خرج ماشین و نمیکنه.اسنپ خخخخخ درآمدخخخخخ

  • مجید پاسخ

    سلام .بنده ماشین کامیون دارم .امثال ۳ کیسه وسایل از مشهد با اتوبوس اوردم تهران داخل ترمینال.از داخل ترمینال یک گاری حدود ۱۵۰ متر اورد بیرون .جلو در یک دکه گداشتن بمن گفت برو اونجا حساب کن .رفتم حساب کنم ۳۵۰ تمن هزینه شد. بهتره کامیون بزارم کنار نگران بیمه .حوادث ...... سرمایه نباشم .یک کاری بخرم تمام😂😂😂😂😂

  • احمد فراهانی پاسخ

    سلام خسته نباشید خدمت همکاران رانندگان اتوبوس نصف اسنپ هم درآمد ندارن هیجا هم جرعت حرف زدن ندا ن چون حق با مسافره

  • Asi پاسخ

    برین همه برین اسنپ موتوری خیلی خوبه دیگه بیکاریم صفر میشه

  • ناشناس پاسخ

    به گید درامد اختلاس گر از همه مردم بیشتر چای دبش و بندر امام وخیلی چیزهای دیگه موتوری زحمت می کشه رانند کامیون وراننده تاکسی همه زحمت می کشند رزق حلاس داشته باشن چرا باید به درامد انها خیر بشید هرچه در میارن خرج وسیله خرج خونه اجاره هست ا

  • مسعود پاسخ

    بنده خودم کامیون دارم با این استهلاک و کرایه های مفتی دیگه ماشین داری صرفه اقتصادی ندارد با اعتصاب کرد

  • حبیب پاسخ

    قیمتها واقعی بشن ببین چه شود.

  • ناشناس پاسخ

    راننده تریلی یه بار عراق ببره تو 5 روز کرایه 120 تومن چرت نگید

    • ناشناس

      خدا لعنت کنه بخدا دارین حرامش میکنین بنده خودم یه ده چرخ دارم مدل پاین هم هست ولی ماهی ۱۵۰ تا ۱۷۰ ملیون در ماه در میارم،پس همکاران الکی دروغ نگین چون تریلی واتوبوس از کامیون بیشتر در میارن،اوکی

  • ناشناس پاسخ

    چیزی بنویسین که بدرد و داد مردم برسه نه نمک به زخمشون.نه راننده نه اسنپ هیچ چیزی دیگه نمیصرفه همشون بدبختیاشو دارن به کنار.درامدشون با زحمتی که میکشن هیچی نیست اون راننده با حداقل ۵ملیارد شبو روز رو باد میره که همش با استرس تو این جاده که همش سرعت گیرو ترافیکه.والله ما موندیم حرفامونو به کی بزنیم کجا ببریم 😔😕

  • ناشناس پاسخ

    مرده شور ببره هرچی آدم کش کش بی پدره خوب بی ناموس با این کرایه های اسنپ باید بریم گدایی

  • محمد پاسخ

    سلام من راننده کامیونم وماشین مال خودم اونایی که میگن شغل ما خوبه کانال ترابرنت نگاه کنید ببینید کرایه که برا ما میزارن آسیب بااون کرایه میره تازه نصف باربری میخوره با۱۵ تن بار

  • محمد پاسخ

    من اسنپ متور کار میکردم تو روزای پردرخاست دوازده تا پونزده درخاست انجام بدی هفصد تومن درآمد داری بیست درصد کمیسیون کم میشه پونصدو شصتومن روزایی که درخاست کم بوده با صدو پنجاه برگشتم خونه هشت تا ده ساعت بشین پشت موتور دود وسرب تووحلقت زمستون ازسرما رسیدی خونه دوساعت مثل چوب خشک جلو بخاری بشین پادرد تابستون از گرما سرت تو کلاه ایمنی آبپز شه دیسک گردن بگیری تا بفهمی این کار فقط از روی اجباره و هیچ آینده ای نداره میخای چیزی بنویسی از چهار نفر بپرس چرت پرت ننویس

  • ناشناس پاسخ

    اسنپ موتور با میانگین کرایه ۳۰هزارتومن با کسر کمیسیون و بیمه چطور می تونه ماهی ۲۵میلیون در بیاره ؟ من درامدم در ماه به ۶میلیون نمیرسه از صبح تا شب مثل سگ حسن دله میچرخم .شما از رویاهات مطلب ننویس

  • ناشناس پاسخ

    به نظر شما کامیون مدل بالا را بفروشی با پول اون چند تا موتور میتونی بخری و اجاره بدی و درآمدش چقدر میشه تا اینکه خودت با همون کامیون کار کنی و نتونی از خرج اصطلاکش بر بیای تازه هر سال هم اسقاط تر میشه

  • راننده پاسخ

    ۳۰ ساله راننده سنگین هستم از شغلی که پیشه خود کردم پشیمانم چون هیچکس بفکر ما نیست در صورتی که بعضی ها میگن رانندگی تفریحه آقایان محترم یک سرویس با ما همراه باشید تا معنی تفریح را بفهمید بازنشستگی از حداقل حقوق برخورداریم این وضعیت برای مالکین و رانندگان یکسان هست

  • ناشناس پاسخ

    اسنپ و تپسی رو ول نکردید تا گند زده به کرایه ها جوری که دیگه نمیشه کار کرد.
    حالا هم پیک موتوری هارو ول نکنید تا یه داستان دیگه سرشون در بیارن.
    بی شرف بی وجود چرا دوس داری مردم همیشه گرسنه باشن؟

  • محمدرضا پاسخ

    سلام،من خودم راننده تریلی ام و جاده ایران و افغانستان کار میکنم،یه مدتی هم با اسنپ وتپسی هم کار میکردم که اون هم شغل سختی هست که همش باید دنبال راضی کردن مسافر می‌بودم که امتیاز منفی نده ولی رانندگی با تریلی هم اگه صاحب ماشین منصف باشه و ماشین در داخل و خارج کشور نخوابه کمی بهتر از اسنپ وتپسیه،چون اکثر راننده ها حقوق ماهانه ندارند بلکه سرویسی هستند،اگه ماشین کار کنه حقوق میگیرن و اگه ماشین به هر علت از کار بیفته از پول خبری نیست

  • ساسان پاسخ

    درود ، تنها راهش الگو برداری از کشورهای اروپایی و ترکیه هست ، باید وزارت راه بعنوان متولی اصلی رانندگان ، ماشین‌ها رو از مالکان اجاره و رانندگان رو سر و سامان بدهد ، کاری که اصلا زیر بار نرفته ، و نمی‌خواهد رانندگان آب خوش از گلویشان پایین برود ، در حقیقت با فشار بر رانندگان می‌خواهد آنان کار کنند و کار کنند و کار کنند ، و این سیاست چهل سال پیش بود و در این برهه جواب عکس میدهد

  • بی نام پاسخ

    روزی هر کسی با دیگری فرق دارد