| کد خبر: 260596 |

درخواست از مراجع قضایی برای ورود به موضوع بیمه تکمیلی رانندگان؛

◄ چنگ اندازی کانون شرکت های حمل و نقل بر قراردادهای بیمه تکمیلی رانندگان کامیون

متاسفانه کانون شرکت ها با وجود الزام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر انعقاد قرارداد به صورت مشترک توسط دو کانون رانندگان و شرکت ها با شرکت بیمه گر هنوز در این زمینه کارشکنی می کند .

تین نیوز

در حالیکه مدت زمان قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون از 15 مرداد ماه امسال به اتمام رسیده و موجبات نارضایتی آنان را فراهم کرده، یک مقام صنفی می گوید زیاده خواهی و کارشکنی کانون شرکت های حمل و نقل موجب شده است هنوز قرارداد جدیدی با شرکت های بیمه گر منعقد نشود.

به گزارش تین نیوز، رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور در حالی به نقش کانون شرکت های حمل و نقل کالا در این زمینه اشاره کرده که در عین  حال تاکید دارد که شرکت های حمل و نقل هیچ رابطه کارگری و کارفایی با صنف رانندگان نداشته و کانون انجمن صنفی رانندگان نیازی به قیم نداشته و توانایی این را دارد که کارهای خود را به سرانجام برساند.

فیروز خدایی به خبرنگار تین نیوز گفت: با توجه به الزام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به این موضوع که قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون به طور مشترک و توسط کانون انجمن صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور و کانون انجمن های صنفی موسسات و شرکت های حمل و نقل کالای داخلی کشور، منعقد شود، این موضوع را قبول کردیم اما کانون شرکت های حمل و نقل به علت زیاده خواهی اصرار بر این دارند که کانون شرکت ها باید طرف قرارداد شرکت های بیمه گر باشد.

به گفته وی این زیاده خواهی و رانت خواری،  سواستفاده ها و کارشکنی کانون شرکت های حمل و نقل کالا موجب شده که تاکنون و با گذشت حدود 2 هفته از اتمام قرارداد قبلی قرارداد جدیدی برای بیمه تکمیلی رانندگان کامیون منعقد نشود.

خدایی با اشاره به روند چند سال گذشته  قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون، به خبرنگار ما گفت:  در سال 97 بنا به تصویب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور قرار شد شرکت های حمل و نقل نیم درصد کمیسیون خود رانندگان را به عنوان هزینه بیمه تکمیلی رانندگان کامیون پرداخت کنند.

رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور افزود: یک سال بعد شرکت ها با شکایت به دیوان عدالت اداری بخشی از این مصوبه را باطل کردند و دیوان تاکید کرد که شرکت ها نباید از محل درآمدشان هزینه بیمه رانندگان را پرداخت کنند چون هیچ رابطه کارگری و کارفرمایی بین این دو وجود ندارد.

خدایی ادامه داد: پس از آن مصوب شد به کل مبلغ بارنامه نیم درصد اضافه شده و منابع مالی بیمه تکمیلی رانندگان از این محل تامین گردد و قرارداد بیمه بر این اساس منعقد شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در پنج  سال گذشته پنج قرارداد با شرکت های بیمه گر توسط کانون انجمن های صنفی موسسات و شرکت های حمل و نقل کالای داخلی کشور منعقد شد که صنف رانندگان کامیون از اول به این قراردادها معترض  بود و دلیلش هم این بود که خدمات بیمه ای ارایه شده، مناسب نبود و به نسبت پولی که از رانندگان کامیون اخذ گردید خدمات درستی به آنان ارایه نشد.

این مقام صنفی تاکید کرد: رانندگان کامیون هنوز از شرکت های بیمه گر مطالبه داشته و از بیمه ها طلبکارند و مبلغ فاکتورهایی که از چند سال قبل ارایه کرده اند هنوز پرداخت نشده که اتفاقا مبالغ بسیار زیادی نیز هست و کسی هم پاسخگو نیست.

خدایی عنوان کرد: دلیل عدم پرداخت هزینه های درمانی که رانندگان پرداخت و فاکتورهایی که ارایه کرده اند،  توسط شرکت های بیمه گر این است که کانون شرکت ها پول این شرکت ها را با تاخیر پرداخت کرده ( در حالیکه این پول ها از رانندگان گرفته شده)  که به نظر می رسد کانون شرکت ها پول های دریافت شده از رانندگان کامیون  را در بانک ها سپرده گذاری کرده و از آن سود می گیرد.

این مقام صنفی گفت: کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور در تمام این سال ها پس از پایان قراردادهای بیمه با چنین مشکلی مواجه بوده تا این که در دی ماه پارسال مقرر شد قرارداد بیمه به صورت موقت تا پایان سال تمدید و زیرساخت قانونی آن در سریع ترین زمان فراهم شود که قراردادها در یک بستر قانونی منعقد گردد.

رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور افزود: متاسفانه این کار انجام نشد و دوباره تا پایان 15 مرداد ماه 1492 قرارداد توسط کانون انجمن های صنفی موسسات و شرکت های حمل و نقل کالای داخلی کشور تمدید شد.

وی با بیان که بر اساس مکاتبات انجام شده در سال 1402 ، مقرر شد سازمان راهداری از طریق شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مصوبه ای بگیرد که در انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان در یک بستر قانونی انجام شود، عنوان کرد: چنین مصوبه ای دریافت نشد و در نهایت از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور برای استمرار بیمه تکمیلی مصوبه ای در این زمینه حاصل شد.

خدایی ادامه داد: متاسفانه کانون شرکت ها با وجود الزام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر انعقاد قرارداد به صورت مشترک توسط دو کانون رانندگان و شرکت ها با شرکت بیمه گر (که البته به هیچ عنوان مورد قبول ما نبود چون کانون شرکت ها هیچ رابطه کارگری و کارفرمایی با صنف ما ندارد) هنوز در این زمینه کارشکنی می کند که لازم است مراجع قضایی و قانونی وارد این بحث بشوند چون 600 هزار راننده در سطح کشور به این موضوع معترض هستند.

او بیان کرد: اکنون بیش از 10 روز از اتمام قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون می گذرد و کانون انجمن های صنفی موسسات و شرکت های حمل و نقل کالای داخلی کشور به دلیل زیاده خواهی و  رانت هایی که تاکنون از این قرارداد به دست آورده اند دست بردار نیستند و اصرار بر این دارند که کانون شرکت ها باید طرف قرارداد شرکت های بیمه گر باشد.

رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور گفت: زیاده خواهی، رانت خواری،  سواستفاده و کارشکنی این دوستان موجب شده که هنوز به صورت مشترک قرارداد بیمه منعقد نشود در حالی که کانون ما نیازی به آنها نداشته و بدون نیاز به قیم توانایی این را دارد که کارهای خود را به سرانجام برساند به همین دلیل از مسئولان کشوری درخواست می کنیم سایه این اختاپوس را از سر این صنف بردارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 7 0

    سلام.بزرگترین اشتباه مدیران کانون این است که گوشت را دست گربه میدهند بایستی هرگونه دخل وتصرف توسط شرکتهای حمل ونقل به پول رانندگان قطع گردد وتوسط صنف رانندگان دریافت و به بیمه واریزشود.شرکتهای حمل ونقل پول بیمه را بالا میکشند سابقه بد دهه هفتاد تکرار نکنید

  • خدادادبکرانی 5 0

    احسنت جناب خدایی رئیس محترم کانون انجمن صنفی سراسری رانندگان کشور ،،👏👏👏

  • میم نقطه میم 5 0

    باسلام
    جناب آقای خدایی
    بیمه تکمیلی یک بیمه اجباری نیست ، و انجام آن از وظایف کارفرمایان نیست .
    اینکه اظهار کنیم هیچ رابطه کارگری و کارفرمایی بین رانندگان و انجمن شرکتها ویا کانون مربوطه ویا حتی شرکتهای حمل ونقل وجود ندارد ،دفاع مستدل وقوی نیست .
    تشکل صنفی حتی در بالاترین سطوح یعنی تشکلات موضوع ماد ۱۳۱ قانون کار هم نمی‌تواند بطور فراگیر همه رانندگان کشور را قیومیت کند .
    در بهترین حالت انجمن های صنفی می‌توانند برای اعضای خود تصمیم بگیرند و حضرتعالی کاملا مطلع هستید که رقم بسیار ناچیزی از رانندگان کشور در انجمن های صنفی عضو هستند .

    جناب آقای خدایی ظاهراً دعوا سر سهم خواهی از رانت ایجاد شده در طول چهار سال گذشته است
    وهمه رانندگان سابقه بیمه تکمیلی دست جمعی رانندگان در سالهای قبل از ۹۳و۹۴ توسط تشکل صنفی که اکنون شما ریاست آن را بعهده دارید را از خاطر نبرده اند .
    کار وقتی اصولی نباشد و راههای سوء استفاده از وجوه عمومی باز بماند چه فرقی میکند که این کانون باشد یا آن کانون ؟؟
    امنیتی کردن موضوع و القاء تفکر راننده هراسی برای مسئولین نظام ممکن است چند صباحی کارایی داشته باشد و پرونده سوءاستفاده از وجوه عمومی دادخواهی نداشته باشد .اما یادتان باشد این دکان برای همیشه باز نخواهد ماند .

    راهکاراجرای بیمه تکمیلی و ایجاد تشکل فراگیر که منافع کلیه رانندگان در آن حفظ شود را بارها وبارها در رسانه های تخصصی حمل ونقل گوشزد شده است .
    چرا حتی یکبار به این راهکار اجرایی انتقاد نفرمودید ،
    چرا هیچ راهکاری برای مطابقت وجوه دریافتی از محل بارنامه با وجوه پرداختی بابت قرارداد بیمه تکمیلی ارائه نمیدهید؟!
    تا وقتی درب بر همین پاشنه بچرخد چه فرقی بین این تشکل وان تشکل وجود دارد؟!
    اگر مانده وجوه مصرف نشده بیمه نزد تشکل شما (کانون رانندگان) باقی بماند چه منفعتی برای من راننده ای که اصلا عضو هیچ انجمنی نیستم خواهد داشت ؟!
    امروز باید ملاک ومبنا نامه معاون محترم حمل ونقل سازمان راهداری و استناد به صورتجلسه دبیر شورای امنیت ملی در خصوص بیمه تکمیلی باشد .
    هرچند شورای امنیت ملی و معاون حمل ونقل متاسفانه هیچ اشاره ای به منابع تأمین اعتبار طرح نکرده اند و نگاه امنیتی به موضوع باعث شده است که خلاف قانون بودن وحتی مغایرت با شرع مقدس برای برداشتن پول از جیب صاحب کالا(بنا به ادعای شما که گفته آید یواشکی نیم درصد به کرایه اضافه کرده ایم) ویا از جیب صاحب کامیون نشده است اما همین تصمیم شورای امنیت ملی در اینجا خود غنیمتی است .
    درانجا نظارت بر اجرای بیمه تکمیلی موکدا بعهده سازمان راهداری گذارده شده است .ودر این ارتباط سازمان مکلف است شفافیت در دریافت و پرداخت را پیگیری کند .
    در آنجا به صراحت آمده است که پرداخت به بیمه باید بصورت برخط صورت پذیرد واین یعنی دست هر دو کانون (بیمه گذار) از دسترسی به این وجوه قطع خواهد شد .
    در این نامه سازمان راهداری مکلف به استفاده از اطلاعات و آمار و انفورماتیک بانک اطلاعاتی رانندگان برای بیمه تکمیلی شده است .
    کاش بجای مظلوم نمایی و دفاع غیر موثر و تلاش برای شراکت در منافع این سفره بدنبال تشکیل صندوق ذخیره وحمایت رانندگان کل کشور بروید که بصورت فراگیر هر راننده دارای کارت هوشمند و شاغل مکلف به عضویت دران باشد و منافع عموم رانندگان در آن حفظ شود و دکان وبساط اینگونه کشمکش ها جمع شود .
    موفق و موید باشید

  • نوید خیرمند 1 0

    جناب خدایی اینا که گفتید اتهامه ها !

    آیا سندی دال بر اثباتش دارید ؟
    این چند سال خوردند و بردند ؟؟
    شما که میدونستید چرا اقدامی نکردید ؟
    چرا یه بیلان مالی ازشون نگرفتید ؟
    چرا به سازمان بازرسی شکایت نکردید ؟

    امروزم که شاکی هستید بحث سر لحاف ملاس !!

    البته من مشکلی ندارم با اینکه پول بیاد به حساب کانون !! پول که باشه قدرتم هست، اما مشکل اینه بعد این همه سال و این اتهاماتی که به شرکتها میزنید، بازم مسئله ای با حضور کانون شرکتا ندارید، فقط دارید میگید، آقا آقا ما را هم تو بازی راه بدید !

  • محسن 6 0

    سلام.یه سوال؟؟؟؟
    بنظرشما رانندگان عزیز،که مسئول اصلی و نقش اصلی حمل و نقل کالا را در کشور دارید،آیاحذف شرکت های باربری از چرخه حمل ونقل ایجادمشکل میکند؟چگونه دولت میتواندبرای جابجایی اشخاص،سامانه ای بنام اسنپ،تپسی و...را راه اندازی کند ولی برای جابجایی کالا از راه اندازی چنین سیستمی به شرط حذف شرکتهایی باربری عاجز و ناتوان است؟

  • راننده 1 0

    شرکت ها راقانون وادار نماید منابع باقیمانده رابابت هشت سال بیمه72تا80که بالا کشیدند به حساب تامین اجتماعی بریزند چون درسال72تا80خیلی ازراننده گرفتند وواریز ننمودند والان راننده باید بجای سی سال سی وهشت سال باید کارنمایند وبیمه بدهند

  • محمد اندریان 1 0

    بی قانونی وبی عدالتی

  • ابوبکر 1 0

    درمورد حمل و نقل از دوره صفوی و قاجار هم عقب تر هستیم دلایل ذیل
    1اون زمان کاروانسرا بوده میروم با خیال راحت بار واثاث تحویل می داد راحت می‌خوابید تا موقع حرکت یه روز بعد یا بیشتر متاسفانه راننده ما یه روز صف بار هست و از دوندگی مراحل بارگیری خسته پایان روز یه بار تحویلش واما خسته اینجاست نیاز به استراحت و غذایی خوب پیدا میکنه در مورد تدابیری اندیشیده نشده میاد کنار جاده میخوابه وغذایش معمولاً کنسرو شب اش با سروصدای خودروهای درحال حرکت طی میشود چه بسا حوادث غیرقابل جبرانی پیش بیاید یکی به شیشه تق میزند آرامش بخش دارم اما بنیان بی آرامی پدید می‌آید
    با کنسرو چقدر میشه یه بدن کاری عالی داشت بهتر نبود زمینه فراهم می‌شد همه شهرها توانایی تحویل ماشین وبار را می‌داشتند هزینه خیلی کمتر و حتی درآمدی سازمان حمل نقل میشد آماری واقعی بگیری چقدر رانندگان حمل و نقل
    دچار انواع بیماریهای عصبی وغیره شده‌اند

    • ناشناس 0 0

      درود به شرفت

  • یداله خدمتی 2 0

    درود،،شرکتهای حمل ونقل درسطح کشور همه جوره بواسطه دلالان بارگیر وغیره پول زور وکمیسیونهای نامشروع از رانندگان زحمت کش می‌گیرند این دیگه چه بحثی است که کانون صنفی رانندگان بی عرضه گی نشان میده،،که بازم حق زیر مجموعه های شب زنده دار خودش رو به دست گرگ صفتان بسپارد،،واقعا"جای تأسف است که
    بگذارند ازاین بیشتر حق راننده ضایع شود خواستار پیگیری جدی هستیم
    باتشکر🙋🙏🏻🤲🌹💓

  • ناشناس 2 0

    یہ مشت دزد واز خدا بیخبر حق رانندگان رامیخورند الھی انشاءاللہ توگلوی زن وبچہ ھاتون بگیرہ شبانہ روز داریم زحمت میکشیم نہ بیمہ درست وحسابی نہ سختی کار داریم

  • علیرضا 0 0

    با سلام و ادب بعضی از دوستان یا خودشان را به آن راه زده اند یا الان دارند مغلطه می‌کنند. همه در جریان شکایات و پیگیری امور هستند و می‌دانند چه اقداماتی کانون انجام داده . آقای محترمی که می‌گویند اینها جرم است . بله می‌دانیم چه جرم است و چه نیست و این همه سال به همه ارگانها و نهادهای حکومتی شکایت کرده و پیگیر امور هستیم . البته همیشه دوستی و رفاقت بیشتر از جنگ و دعوا جواب می‌دهد اما یه وقتی هیچ کدام جواب نمی‌دهد. مثل این موضوع. فقط میدانم که چوبش را راننده دارد می‌خورد و همیشه متضرر است . توکل به خدا و به امید روزهای خوب برای این صنف زحمتکش

  • درایور 0 0

    همین بیمه تکمیلی هم یه بیمه ناچیزی هست که هیچی قبول نمیکنه.
    تنها راه حل زودتر حل و فصل شدن این قضیه اعتصاب است.

  • شوفر 0 0

    یک مشت دزد گرفتن این صنف بااین بیمه هاشون چه ببیمه ای که نه وزیت داره نه دارونه دندان پزشکی داریدازخودراننده پول بیمه میگیریداماخدماتش برای اون دزدهای که توسازمان راهداری حمل نقل خاک برسرتون بااین بیمه

  • سید محمد حسینی 1 0

    سلام من از اون رانندگانی هستم که از ابتدا ی کار بیمه ما رو قرار شد باربری ها بدهند ولی بعد از اتمام کار به من نوعی فقط 270 روز بیمه پرداخت شده بود الان هم که بابری 5 روزی یکبار سهم بیمه رو میپردازه اگه واریز نکنه که سیستم بارنامه صادر کردنش فعال نمیشه حالا کی این پولهار رو میخوره به جیب کی میره اله واعلم پول کمی نیست تو شهر ما حدود 50تا باربری هست هر 5 روزی بیست میلیون حساب کنید وپیدا کنید پرتقال فروش رو !!! آیا کاری از رانندگی سخت تر داریم چرا سختی کار نمیدن به راننده که نه خودش آرامش داره نه خانواده اش اکه میتونید خدایی جناب مهندس خدایی کاری کنید برای قشر زحمت کش ثواب داره بخدا موفق باشید