| کد خبر: 216915 |

◄ توقیف دفترچه کار رانندگان حمل و نقل مسافری؛ تنبیهی غیرمنصفانه

در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان) دچار خطا شود، دفترچه راننده توقیف می‌شود.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای گفت: توقیف دفترچه (قفل گواهینامه) یا جواز کار رانندگان حمل و نقل عمومی مسافری و معلق کردن آنان از کار، تنبیهی غیرمنصفانه است.

به گزارش تین نیوز، مرتضی مرادی در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: طبق مفاد قانون با هر بهانه‌ای (برای مثال یک تا پنج کیلومتر تخلف از سرعت مجاز) جواز کار رانندگان توقیف می‌شود.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد کسانی که متولی دفاع از حقوق رانندگان بوده نتوانسته‌اند مانع از وضع و اجرای قوانین این چنینی شوند، افزود: مسئولانی که این قوانین را وضع می‌کنند باید درنظر داشته باشند تخلفی همچون سرعت یک تا پنج کیلومتر بیش از سرعت مجاز، گاهی اجتناب ناپذیر است و باید با این موضوع تخصصی‌ برخورد کرد.

بیشتر بخوانید:

این راننده اتوبوس خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان) دچار خطا شود، دفترچه راننده توقیف می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که گاهی مشاهده شده در پاسگاه‌های پلیس راه، مجریان قوانین، کاربران مناسبی برای رصد سامانه سپهتن نبوده و تخصص لازم برای این کار را ندارند.

به گزارش تین نیوز، مرادی تاکید کرد: برای خودم  پیش آمده که دفترچه‌ کارم توقیف (قفل گواهینامه) و به قرارگاه پلیس راه ارسال و یک یا 2 سرویس از کار محروم شده‌ام اما پس از بررسی گفته شده مرتکب تخلف نشده‌ام و خطای نرم افزاری رخ داده است.

او افزود: بر چه اساسی وقتی توانایی بررسی محتویات مربوط به داده‌های سامانه سپهتن در پاسگاهی وجود ندارد دفترچه رانندگان اخذ و برای بررسی به قرارگاه ارسال می‌شود و اگر مشکلی وجود نداشت پس از محرومیت راننده از کار، دفترچه را پس می‌دهند.

این راننده اتوبوس عنوان کرد: این سامانه پر از اشکال (مستندات آن موجود است) بر روی یک ساختار پر از اشکال ارتباطی بنا شده و پر از خطاهای نرم و سخت افزاری است و برای این خطاها مظنون شماره یک، رانندگان هستند که بلافاصله با توقیف دفترچه (قفل گواهینامه) مواجه می‌شوند که منصفانه نیست.

 مرادی در گفت و گوبا تین نیوز افزود: مشکل دیگر رانندگان در این مورد آن است که در هر پاسگاه مجریان می‌توانند با سلیقه خودشان قوانین را تفسیر و تأویل و راننده را مجازات کنند.

وی با بیان این‌که این‌که برای هر مسئله‌ای یک کارگر را از کار معلق کنند خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق کارگر است، گفت: ما رانندگان، هم به نحوه قانونگذاری که منجر به توقیف دفترچه (قفل گواهینامه) می‌شود معترض هستیم و هم به اشکالات فنی سامانه سپهتن.

به گزارش تین نیوز، این راننده اظهار کرد: ابتدا باید اشکالات فنی سامانه سپهتن برطرف شود و بعد از آن قوانین مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد.

به گفته مرادی حتی اگر یک ساعت از حق رانندگان در این بین ضایع شود حق الناس است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صدیقه انصاری 2 0

    با نظرات بسیار جامع و ارزنده آقای مرادی موافقم
    در حق ماراتندگان اجهاف شده و ظالمانه برخورد میشود وما هرگز از حقمان که در حال پایمال شدنه نمیگذریم مخصوا خوابگاه ها هنوز باز نشده برخورد پلیس راه ها متاسفانه دور از ادبه و هرگز شخصیت و سن و سال و خستگی یک راننده رو در نظر نمیگیرند ب امید بیداری مسئولانمان

  • حبیب اسدالهی 1 0

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما بزرگواران
    بنده حقیر راننده تاکسی فرورگاه هستم تاریخ۹۹/۱۰/۷مسافر بردم شمال رشت ولاهیجان در اختیار بودم (رفت وبرگشت) رفت کلیه پاسگاهها ساعت ثبت کردم برگشت از لاهیجان چونکه پاسگاهی پیدا نکردم یا شرکت مسافر بری باطل و ثبت ساعت نکردم ودر پاسگاه قزوین رشت به سرگروهبان حیدری واقعیت رو گفتم دفترچه بنده رو ضبط کرد گفت فردا بیا دفترچه رو یگیر حالا من باید از تهران به رشت خالی برم تا دفترچه رو بگیرم رفتم که متاسفانه شیفشون عوض شده بود که ستوان یکم اونجا بود قزیه رو به ایشان گفتم ایشان گفتن با فرماندهی صحبت کنم دفترچه رو برگردانن که بازم متاسفانه تا ساعت ۱۴ منو الاف کردن بازم گفتن فردا بیا که میشد ۱۰/۹ دوباره از تهران به رشت خالی رفتم گفتن برو قرارگاه حتما میدن که منم مراجعه کردم قرارگاه ناگفته نباشد در طول عمرم بار دوم بود که رشت رفته بودم وهیچ جایی رو بلد نبودم خلاصه پیدا کردیم واون روز هم تا ساعت ۱۴ ماروالاف کردن جواب منفی دادن برو ۴۰ روز دیگه بیا حالا من راننده که هیچ درامدی ندارم چگونه واز چه راهی جواب گوی خانواده وقسطهای سنگین زندگی ام باشم اقایان فکر رانندهای مسافربری رو کردید چطور وچگونه از زیرمخارج سنگین زندگیشون بیان بیرون.. رانندگی در کشور اخرین شغل که طرف عیچگونه درامدی نداری دیواری کوتاهتر از دیوار راننده نیست پس ظلم نکنید در حق راننده مخصوصا راننده تاکسیها (راننده فرودگاه)که باتوجه به شیوه کرونا کلا هفته ای یک عدد سرویس داریم .اقایونی که اون بالا نشستید اگه راننده ای جایی برای ثبت ساعت پیدا نکنه الخصوص شهر غریب وبه پاسگاه ضبط ساعت بعدی مراجعه کنه وواقعیت رو بگه جرمش ضبط دفترچه است تا ۴۰روز خانه نشین بشه این قانون ...
    حقوق همان گروهبانی که دفترچه بنده رو ضبط کردن فقط ده روز عقب بافتد زمین وزمان رو به هم میدوزه چونکه اونم خانواده داره وباید جواب گوی خانوادش بشه اما ما رانندها جای رو برای رسدگی به کارها ومشکلاتمون نداریم در ضمن اون اقای محترمی که به عنوان سرگرد مملکت فرمانده پاسگاه چرا باید به ارباب روج ها جواب درست حسابی نده (کم محل کنه) بنده حقیر از ریئس پلس ناجا خواهشمندم که در باره رانندهای تاکسی فرودگاه یک تجدید نظری کنند ودفترچه هارو ضبط نکنن (همچنین مساله ای که خدمتتون عرض کردم) حالا منی که ۴۰ روز خانه نشین شدم باید جواب قسطهای سنگین ومخارج زندگیم رو از کجا بیارم ....مگه ما قانون واحد توی ایران نداریم چرا هر پاسگاهی هر شخصی وبا هر درجه ای برای خودش قانون میتراشه دیگه عاجز شدیم از دست یک سری اقایون

  • ناشناس 0 0

    سلام خسته نباشید وقتی دفترچه یک راننده گرفته می‌شود راننده تنبیه نمی‌شود بلکه خانواده راننده تنبیه میشه واین کار هم خیلی مواقع به از هم پاشیدن یک خانواده می‌شود وفرزندان خانواده اذیت می‌شوند لطفا از هر لحاظ هر چیزی را در نظر بگیرید

  • امیر 0 0

    واقعا نامردیه
    کدوم شغل اینطوریه ما که اینقدر فشار رومون هست دوری خانواده و هزار تا مشکل دیگه خداوکیلی این درسته بخاطر اشتباه سپهتن دفتر منو بگیرند من بخاطر بیکاریم زنم رفت با دو تا بچه ولی امیدوارم که اون مامور راهور مشهد مزشو بچشه