| کد خبر: 171455 |

تداوم بلاتکلیفی نوسازی ناوگان فرسوده باری/ کامیون‌ها دست‌نیافتنی شدند

به‌تازگی سازندگان به بهانه افزایش قیمت دلار، خواهان دریافت هزینه‌ای بیشتر از خریداران به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت هنگام ثبت‌نام و خرید هستند. این امر که عدد قابل‌توجهی برای خریداران است موجب شده تا در هفته‌های اخیر بارها تجمعات مختلفی مقابل نمایندگی‌های شرکت ماموت‌‌خودرو و برخی دیگر از شرکت‌های خودروسازی داخلی به راه بیفتد و خریداران خواهان دریافت خودروهای خود بدون پرداخت قیمتی بیش از قیمت توافق شده قبلی باشند.

تین نیوز

با وجود الزام دولت برای نوسازی حدود ۲۴۰ هزار کامیون فرسوده در کشور، بدقولی تولیدکننده و تأخیر در تحویل کامیون نو، صدای خریداران هر دو دسته خصوصی و دولتی را بلند کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، سایپادیزل، ایران‌خودرو دیزل، ماموت و... همه در لیست فروشندگان بدقول  هستند که با وجود تأخیر در تحویل نتوانسته‌اند حداقل پاسخ روشنی به خریداران خود داشته باشند و این عدم‌پاسخ‌گویی موجب شده تا شاهد تجمع‌های متعددی در مقابل نمایندگی‌های فروش این سازندگان باشیم.

به‌تازگی سازندگان به بهانه افزایش قیمت دلار، خواهان دریافت هزینه‌ای بیشتر از خریداران به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت هنگام ثبت‌نام و خرید هستند. این امر که عدد قابل‌توجهی برای خریداران است موجب شده تا در هفته‌های اخیر بارها تجمعات مختلفی مقابل نمایندگی‌های شرکت ماموت‌‌خودرو و برخی دیگر  از شرکت‌های خودروسازی داخلی به راه بیفتد و خریداران خواهان دریافت خودروهای خود بدون پرداخت قیمتی بیش از قیمت توافق شده قبلی باشند.

بیش‌تر بخوانید:

 «م.ص» یکی از خریداران خودروی ماموت که در جمع اعتراضی در مقابل نمایندگی این شرکت حضور داشته در این مورد می‌گوید: «زمانی که بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شد و دولت خبر از تسهیلات مناسب برای کسانی که خودروی سنگین فرسوده دارند، داد، بر آن شدم تا کامیونم را با کامیونی نو تعویض کنم. آن زمان شرکت «ماموت‌خودرو» برای خرید هر خودرو اعداد و ارقامی را برای خودرو اعلام کرد و ما هم پرداخت کردیم. همان زمان اعلام شد که طبق وعده اعلامی و با استفاده از تسهیلات دولتی می‌توانیم خودروی نو دریافت کنیم اما امروز شرکت اعلام می‌کند که نمی‌تواند با قیمت قبلی خودرو به ما تحویل دهد و باید مابه‌التفاوت گزافی را از این بابت بپردازیم.»

«ر.م» یکی دیگر از خریدارانی است که به روال جدید سازندگان اعتراض دارد و می‌گوید: «ما نه‌‌ماه پیش، برای نوسازی خودرومان هزینه‌ای که شرکت مطالبه می‌کرد را به حسابشان واریز کردیم. در آن زمان هیچ بحثی برای مطالبه هزینه به‌روز نبود و حالا که باید خودروهای ما را تحویل دهند مسئولان جواب روشنی به ما نمی‌دهند و هرروز سرگردان بین نمایندگی و خانه هستیم.»

 او ادامه می‌دهد: «ما هم قبول داریم که قیمت دلار بالا رفته است، اما ما زمان خرید، تعهدی برای پرداخت هزینه بیشتر نداده بودیم که الآن مستحق چنین هزینه‌ای باشیم. شرکت ماموت حالا که باید به تعهد خود عمل کند به یکباره خواهان دریافت هزینه‌ای است که ما قادر به پرداخت آن نیستیم و با همین بهانه هم نمی‌خواهند خودروی ما را تحویل دهند.»

«س.ی» یکی دیگر از تجمع‌کنندگان است که با تأیید حرف‌های دیگر معترضان می‌گوید: «چرا همیشه ما به‌عنوان خریدار باید در سیبل فشار خودروسازان باشیم؟ دولت می‌گوید ما از نوسازی ناوگان جاده‌ای حمایت می‌کنیم و تسهیلات می‌دهیم، ولی الآن که باید دولت در این امر دخالت کند خبری از دولت نیست.»

او تأکید می‌کند: «خودروساز مابه‌التفاوت قیمت ارز را از دولت مطالبه کند. وقتی خودروساز می‌تواند از تسهیلات دولتی استفاده کند، برای جذب مشتری هم سراغ دولت برود و زیان خود از محل افزایش قیمت ارز را از تسهیلات دولتی جبران کند، نه من راننده کامیون که کل زندگی‌ام همین کامیونی است که در اختیار دارم.»

 آقای ص. یکی دیگر از اعتراض‌کنندگان است که وارد بحث می‌شود و تأکید می‌کند: «روزی که آقای روحانی در تلویزیون از نوسازی و حمایت دولتی صحبت کرد فردای آن روز خودروسازان در اطلاعیه‌های مختلف اعلام کردند که دستور رئیس‌جمهوری را اجرا می‌کنند و حالا امروز که دلار گران شده و تولید هزینه‌بر است، نه دولت دخالت می‌کند و نه خودروساز حاضر است پاسخ شفافی به من راننده بیابان که رزق زندگی‌ام از همین کامیون تأمین می‌شود بدهد.» او به دفعات مختلف اعتراض کامیون‌داران در مقابل نمایندگی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاکنون چندین‌بار در مقابل نمایندگی‌های خودروسازها تجمع کرده‌ایم. من شخصاً یکبار در دفتر مرکزی و یکبار در کارخانه ماموت به نشانه اعتراض در تجمع شرکت کردم، ولی متأسفانه صدای ما به‌جایی نرسید، هرچند روال اعتراض ادامه دارد اما به‌نظر نمی‌رسد این اعتراض‌ها با پاسخ خاصی مواجه شود.»

تداوم تجمعات اعتراضی

ظاهراً روال اعتراض‌ها تنها به ماموت‌خودرو ختم نمی‌شود و در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تجمع‌های اعتراضی در مقابل کارخانه سایپادیزل و ایران‌خودرودیزل برای تأخیر در تحویل خودروهایشان برگزار شده است.

خودروسازان با توجه به افزایش قیمت دلار خواهان دریافت مبلغی بیشتر به‌عنوان هزینه‌های اضافی تولید هستند که خریداران با این پرداخت موافق نیستند و معتقدند باید خودروی خود را با قیمت زمان خرید دریافت کنند.

در همین زمینه خبرنگار ما تماس‌هایی با مسئولان شرکت‌های ماموت و... برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعتراض خریداران داشت که مدیران این شرکت‌ها معتقدند که دریافت هزینه‌های بیشتر تنها در راستا افزایش قیمت‌های صورت گرفته به دنبال افزایش قیمت ارز روی داده است و قیمت‌گذاری جدید ارز موجب شده تا قیمت تمام شده خودروهای فروخته شده بیش از چیزی باشد که در زمان عقد قرارداد عنوان شده است.

مدیر یکی از شرکت‌های خودروسازی حتی تأکید می‌کند که دریافت چنین مبالغی از سوی همه خودروسازان روی داده است و تنها محدود به شرکت‌های سنگین‌ساز نیست و به روالی مرسوم تبدیل شده است. نمی‌توان سنگین‌وزن‌ها را از این قاعده مستثنا کرد.

مدیران خودرویی حتی اعلام می‌کنند که با توجه به این‌که این نوسازی به سازمان راهداری باز می‌گردد سازمان باید پاسخگوی بخشی از این اعتراضات باشد ضمن این که با افزایش قیمت درخواست افزایش وام تسهیلات ارائه شده و بانک‌های عامل تحت قرارداد باید برای پرداخت وام برای تحویل خودروها اقدام کنند که در این میان برخی بانک‌ها نیز برای افزایش این وام کاهلی می‌کنند. تلاش خبرنگار حمل‌ونقل برای پاسخی شفاف از سوی مدیران این شرکت‌ها ثمری نداشت و آنها معتقدند که با توجه به شرایط ارزی پیش رو اقدام دیگری نمی‌توانند انجام دهند.

طرح دولت برای نوسازی

پیش‌ازاین دولت برای جایگزین‌‌کردن کامیون‌های فرسوده طرحی را آغاز کرد که در آن به صاحبان دو کامیون، یک کامیون می‌دهد تا باهم «شریک» شوند.

بیش‌تر بخوانید:

دولت حدود نصف قیمت کامیون‌های جدید را پرداخت می‌کند و دو راننده باقی پول کامیون نو را می‌پردازند. دولت برای این راننده‌ها وام با بهره ۱۸ درصد در نظر گرفته است.

این طرح شامل نوسازی ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس می‌شود و هدف اصلی دولت هم کاهش آلودگی هوا و مشکلات محیط‌زیست است. در مورد تهران، بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است و در این میان اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بیشترین سهم را دارند.

در ناوگان کامیون‌های ایران، بیش از ۳۲ هزار دستگاه کامیون بیش از ۴۰ سال عمر دارند. علاوه بر ناوگان حمل بار، مسافران هم در جاده‌ها سوار خودروهای فرسوده می‌شوند. عمر متوسط ناوگان حمل مسافر جاده‌ای، شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری شامل بیش از ۸۲ هزار دستگاه، حدود ۱۴ سال است که برای مقایسه بیش از دو برابر اروپا است.

در این میان مینی‌بوس‌ها با متوسط عمر ۲۳ سال، فرسوده‌ترین خودروهای حمل مسافر در جاده‌ها هستند.  طبق طرح دولت برای خرید ماشین‌های جدید رانندگان باید۲۰ درصد پول ماشین را نقد بدهند، ۳۰ درصد را وام با بهره ۱۸ درصد بگیرند و ۵۰ درصد باقی‌مانده پول خودروی نو را هم دولت به گردن می‌گیرد.

آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی ایران نشان می‌دهد که در بازار حمل‌ونقل مسافر هنوز جا برای اتوبوس‌های جدید وجود دارد. اما در مورد کامیون‌ها، به گفته مقام‌های دولت «با کاهش واردات و صادرات» کار کمی شده است.

در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ و آغاز ۱۳۹۰، افزایش قابل‌توجه واردات دولت، در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رونق ایجاد کرد و تعداد کامیون‌ها افزایش یافت. اما بعد با آغاز تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، واردات کاهش یافت و کار در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای از رونق افتاد. حالا دولت می‌خواهد هم از کامیون‌های فرسوده خلاص شود و هم فکری به حال کامیون‌داران بیکار کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.