| کد خبر: 170947 |

◄ واکنش رانندگان و کامیونداران به تصمیمات تازه برای اجرای طرح تن-کیلومتر

اجرای طرح تن-کیلومتر بدون حذف رابطه مالی بین شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان دچار انحراف و شکست خواهد شد با اجرای طرح تن-کیلومتر به طور حتم باید رابطه مالی بین شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان حذف شود و شرکت‌های حمل‌و‌نقل مبلغ کمیسیون خود را از صاحبان کالا دریافت کنند.

تین نیوز

نهایی شدن روش محاسبه تن کیلومتر در چند روز گذشته که خبر آن توسط یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در تین‌نیوز منتشر شد، موجب شد تعدادی دیگر از رانندگان و کامیونداران نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کنند.

به گزارش تین‌نیوز، چند روز پیش بود که مالک نخعی، فعال بخش جاده‌ای در گفت‌وگو با این شبکه خبری اعلام کرد: در حال حاضر اقلام هزینه‌ای انواع کشنده کاملاً بررسی‌شده و برآورد نرخ پایه اولیه تن-کیلومتر برای انواع کشنده به‌دست‌آمده و عدد نهایی پیداشده است.

بیش‌تر بخوانید:

این کامیوندار افزود: ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن-کیلومتر  در سیستم بارنامه نویسی وارد می‌شود و دیگرهیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.

به گفته وی عدد به دست آمده عدد پایه است و عوارض دولتی و سایر ملزومات به آن اضافه می‌شود و بسته به نوع مسیر و شرکت حمل‌ونقلی شرایط فرق دارد.

پس از انتشار این خبر در تین‌نیوز، برخی رانندگان و کامیونداران دیدگاه‌های خود را در مورد این طرح بیان کردند. 

سیددلاور موسوی فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه گفت: اگرچه اولین درخواست رانندگان و کامیونداران اعلام کلیات طرح تن-کیلومتر وثبت آن در سیستم بارنامه‌نویسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است اما معتقدم این طرح پس از گذراندن آزمون خطا و به‌صورت کاملا کارشناسی و بدون عیب ارائه شود.

وی افزود: مثلاً در تعیین مدت سفر از خروجی‌های مختلف و اجرای طرح تن-کیلومتر بر اساس ساعت کارکرد روزانه راننده طبق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور باید بارهای اعلامی از بندر به صورت رفت و برگشت کاملاً متوقف شود و هیچ باری به‌صورت رفت و برگشت اعلان بار نشود.

موسوی تاکید کرد: همچنین بارهایی که به‌صورت اختصاصی برای بعضی از بارگیرها اعلان‌بار می‌شود باید براساس هزینه کرد و سرمایه‌گذاری و تناژخالی کامیون از قیمت بالاتری از طرح تن-کیلومتر برخوردار باشد مثل کمپرسی و کانتینر چادری.

او افزود: مورد دیگر مربوط به بارهایی است که قیمت بالایی دارد و از امنیت کمتری در جاده برخوردار است که باید در ردیف‌های خاصی از تن-کیلومتر قرار گیرد.

کورش فلاحی نیز خاطرنشان کرد: این مسئله به دلیل حساسیت بسیار بالا باید به صورت ضربتی و تمام وقت بررسی و نتیجه‌گیری شود و پاس دادن رو به جلو یک نوع وقت‌کشی محسوب شده  و نتیجه‌ای جز دلسردی و عدم اعتماد بین صنف و مسئولان در بر نخواهد داشت و نوعی شانه خالی کردن  از زیر بار مسئولیت محسوب می‌شود، مخصوصا در این ایام که با توجه به گرانی لوازم به صورت دقیقه‌ای و ثابت بودن نرخ حمل کالا بیشترین زیان متوجه  کامیونداران است.

حسین سعادت‌زاده  به طرح دو سوال در این زمینه پرداخت و گفت: سرعت عکس‌العمل نرخ حمل در این طرح با توجه به افزایش لحظه‌ای قیمت لوازم و لاستیک چقدر است آیا به موقع کرایه حمل افزایش می‌یابد؟ همچنین ضمانت اجرای صحیح و دقیق این طرح چقدر است آیا تمام راه‌ها برای متخلفان بسته شده است؟

خداداد بکرانی اما در مورد اجرای این طرح معتقد است: ​علی‌رغم مشکلات و وجود آزمون وخطاهای زیاد در اجرای طرح تن-کیلومتر، بهتر است این امر خیلی زودتر و در چند مرحله که زیاد زمانبر نباشد و اعتماد رانندگان و صاحبان کالا و بار را درپی داشته باشد محقق شود که این امر مستلزم همکاری سازمان حمل‌ونقل است.

اما یک راننده نیز بر این باور است که اجرای طرح تن-کیلومتر بدون حذف رابطه مالی بین شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان دچار انحراف و شکست خواهد شد با اجرای طرح تن-کیلومتر به طور حتم باید رابطه مالی بین شرکت‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان حذف شود و شرکت‌های حمل‌و‌نقل مبلغ کمیسیون خود را از صاحبان کالا دریافت کنند.

اسماعیل سهرابی با راایه یک پیشنهاد در مورد این طرح گفت: باید فرمول تن-کیلومتر طوری باشد که کیلومتر ضرب در یک عدد ثابت برای مسیرهای صاف، گردنه‌دار و گرمسیر و سردسیر برای هر نوع ماشین به اضافه همان کیلومتر در کسری از تناژ شود. چرا که باید مثلا تریلی در مسیر صاف یک کرایه ثابت داشته باشد و نباید اگر ۱۰ تن بود کرایه بشود ۲ میلیون وقتی ۲۰ تن شد بشود ۴ میلیون،یعنی تناژ تاثیر کمتری داشته باشد.

وی افزود: فرمول به این شکل: کیلومتر ضرب‌در ثابت تریلی برای هر مسیر بعلاه کیلومتر ضرب‌در ثابت تریلی برای هر مسیر ضرب‌در تناژ تقسیم بر یک عدد۱۰۰ و غیره؛ که اگر فرمول فاکتورگیری شود: کیلومترضرب‌در ثابت هر مسیر برای هر ماشین (۱+ تناژ تقسیم بر یک عدد مثلا۸)

سهرابی اظهار کرد: به این شکل راننده هر ماشین، هر کیلومتری که در هر جاده‌ای طی کرد یک مبلغ کرایه دریافت می‌کند و در آخر کسری از همین مبلغ هم باتوجه به تناژ به آن اضافه می‌شود. فقط در رابطه با ثابت‌ها باید تحقیق شده و کرایه چند مسیر عادلانه تعیین و فرمول از آخر حل شود تا ثابت‌ها به دست آید.

نوید خیرمند اما معتقد است عدم ثبات اقتصادی در کشور اجرای این طرح را به تعویق خواهد انداخت.

وی گفت: از طرفی نداشتن مبنایی برای تعیین نرخ سال‌هاست بخش حمل‌و‌نقل را آزار می‌دهد. قطعا پارامترهای دخیل در تعیین نرخ کرایه تا کنون مشخص شده و در نتیجه به‌دست آوردن عدد تن-کیلومتر نیز چندان دشوار نیست. اما متاسفانه عدم ثبات اقتصادی اجازه اعلام یک عدد مشخص را نمی‌دهد. قبل از اجرای این طرح حتما باید وضعیت اقتصادی کشور تثبیت شود و یا نرخ اعلامی را بتوان همانند قیمت سکه و دلار لحظه ای تغییر داد.

راننده دیگری به طراحان و اجرا کنندگان این طرح پیشنهاد داد از همین الان به فکر نرم افزاری باشند که تمام اطلاعات را در خودش به صورت پیش‌فرض داشته باشد و راننده و صاحب بار با وارد کردن مشخصات بار (مبدا، مقصد، نوع بار، نوع ماشین و...) کرایه نهایی برایشان مشخص شود، چیزی شبیه اسنپ با تپسی.

به گفته وی با این کار راننده و صاحب بار سردرگم نمی‌شوند. 

محمد جوادمیرزایی دوسوال درباره تن-کیلومتر مطرح کرد و گفت: در این طرح نرخ اقلام مورد نیاز یک کامیون اعم از لاستیک و روغن و قطعات باچه قیمتی تخمین زده شده است؟ در بازاری که هیچ‌گونه ثباتی درآن دیده نمی‌شود چگونه می‌توان یک نرخ تعیین نمود که باعث همخوانی دخل و خرج کامیوندار شود؟ درحقیقت، ثباتی وجود ندارد که بتوان با توجه به قیمت‌های وسایل مورد نیاز یک کامیون، قیمتی برای پیمایش کامیون درنظرگرفت.

وی افزود: فرض کنیم تن-کیلومتر اجرا و در سیستم بارنامه‌ای کشور قرار داده شد و کرایه‌ای برحسب تن-کیلومتر در بارنامه نوشته شد ولی باتوجه به کمیسیون‌های اضافی و نجومی شرکت‌های حمل‌ونقل که از رانندگان اخذمی‌شود باز وضعیت رانندگان همان آش و همان کاسه خواهد بود، زیرا کرایه خالص یا همان صافی برای راننده ملاک است.

این راننده تاکید کرد: به‌نظرم زمانی اجرای تن-کیلومتر موفقیت‌آمیز خواهد بود که در کنار آن یک برنامه نیز گنجانده شود که کمیسیونی که راننده باید به باربری بدهد را مشخص کند یعنی میزان قانونی کمیسیون، تا شاهد گرفتن بخشی از کرایه توسط باربری ها از رانندگان نباشیم.​

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.