| کد خبر: 168295 |

یک فعال حمل و نقلی مطرح کرد:

◄ بازار کامیون نو در ایران «حیاط‌خلوت» چینی‌ها شده است

مشکلات موجود باعث شده که عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی کشور اکنون به سمت خودروهای چینی برود به‌طوری‌که کشور ما بازار خلوت خودروهای چینی به شمار می‌رود.

تین نیوز

مدیرعامل یک شرکت حمل‌ونقلی با اشاره به اعتراضات بخشی از کامیون‌داران درخصوص چینی بودن قطعات و کامیون‌ها، گفت:هم‌اکنون یک کامیون برای افغانی 30 هزار دلار، ترکمن 25 هزار دلار و یک ایرانی 120 هزار دلار تمام می‌شود.

محمدحسین لوکی، مدیرعامل  یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز گفت: متأسفانه ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی در ایران با مشکلات بسیاری ازجمله با بی‌ثباتی ارز که معمولاً در این شرایط خودرویی به فروش نمی‌رسد مواجه است و از طرف دیگر در صورت ثبات ارز هر روز قوانین جدیدی وضع می‌شود.

وی ادامه داد: این در صورتی است که شرکت‌های خودروساز ایرانی کسری بودجه نداشته باشند و با برخورداری از نقدینگی مناسب بتوانند ارز حواله کنند؛ سالیانه 12 هزار و 500 خودرو تولید می‌شود، اما از آنجایی‌که بر اساس طرح تعویض خودروهای سنگین، طی سه سال باید 160 هزار خودرو سنگین در کشور نوسازی شود بنابراین تولید 12 هزار دستگاه ناوگان سنگین دردی را از ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی کشورمان دوا نمی‌کند و قطعاً با این وضعیت نمی‌شود کاری کرد.

به گفته این فعال حمل‌ونقلی مشکلات موجود باعث شده که عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی کشور اکنون به سمت خودروهای چینی برود به‌طوری‌ که کشور ما حیاط‌خلوت خودروهای چینی به شمار می‌رود.

او به اعتراضات بخشی از کامیون‌داران در خصوص چینی بودن قطعات و کامیون ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ماشین‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند و در هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی نمی‌توانند تردد کنند اما در ایران جولان می‌دهند، این خودروهای سنگین چینی سوخت بالایی دارند هیچ خودرو چینی نداریم که در 100 کیلومتر کمتر از 40 لیتر مصرف داشته باشد و از قطعات مطلوبی برخوردار نیستند با این وضعیت طرح تعویض خودروهای سنگین فرسوده باید با دقت اجرا شود.

محمدحسین لوکی ادامه داد: در این میان فعالان این عرصه تمایل به استفاده از خودروهای اروپایی دارند زیرا یک خودروی اروپایی را تا 29 تن می‌توان بار زد ولی خودروی چینی نهایت 26 تن بیشتر نمی‌توان بار زد  و مهم‌تر از این استهلاک بسیار بالایی هم دارند و یک راننده توان  آن را ندارد که بعد از هر سفر خودرو را تعمیر کند.

وی پیشنهاد داد که برای خدمت به حمل‌ونقل کشور مدت کار خودروهای اروپایی از 3 به 5 سال افزایش یابد و گفت: زیرا وقتی خودروی اروپایی 5 ساله از رده خارج شود به‌مراتب قیمت تمام‌شده آن کمتر از خودروی چینی خواهد بود هرچند اکثر کسانی که با مشکل مواجه می‌شوند افرادی هستند که خودروهای مدل‌بالا داشته و نمی‌توانستند قسط بدهند و به سمت کارهای خلاف می‌رفتند و یا افرادی هستند که خودروهای بسیار مدل‌پائین  داشته و می‌خواستند خود را به حد مطلوب برسانند.

وی همچنین پیشنهاد داد که واردات کامیون‌ها توسط انجمن‌ها و با نظارت بر کار شرکت‌های حمل‌ونقل که توان مالی و ظرفیت‌های لازم رادارند صورت بگیرد و شرکت‌ها با شایسته‌سالاری و ارزیابی کارشناسانه اقدام کنند نه آن‌که مبتنی بر روابط و گفت: علاوه بر این اکنون یک کامیون برای افغانی 30 هزار دلار، ترکمن 25 هزار دلار و یک ایرانی 120 هزار دلار تمام می‌شود لذا در بسیاری مواقع قیمت تمام‌شده یک کامیون سه سال کار برای راننده منطقی نیست و باید در این خصوص ضابطه واقعی وجود داشته باشد و  این امر به انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی واگذار شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.