یک فعال بخش حملونقل جادهای مطرح کرد:
◄ پیشنهادی عملیاتی برای نوسازی ناوگان باری کشور
ظرفیت حداکثر کامیون با توجه به طول، عرض، تعداد محور و تناژ حمل تعریف میشود و عمر وسیله نقلیه، شتاب و سرعت در آن دخیل نیست، بنابراین در مورد ظرفیتهای اسمی کامیونهای نو و کامیونهای فرسوده نمیتوان تفاوتی قائل شد اما در مورد توانایی ماجرا شکل دیگری به خود میگیرد.
مالک نخعی فعال بخش حملونقل جادهای و دانشآموخته مهندسی عمران در مقالهای به بررسی موضوع نوسازی ناوگان حمل بار جادهای کشور و تاثیر عمر ناوگان بر عملکرد آن پرداخته و در انتها پیشنهادی عملیاتی برای نوسازی ناوگان ارایه داده است.
در بخشی از این مقاله آمده است: در مبحث جابهجایی کالا، توانایی و ظرفیت بارگیر دومقوله متفاوت هستند. ظرفیت حداکثر کامیون با توجه به طول، عرض، تعداد محور و تناژ حمل تعریف میشود و عمر وسیله نقلیه، شتاب و سرعت در آن دخیل نیست، بنابراین در مورد ظرفیتهای اسمی کامیونهای نو و کامیونهای فرسوده نمیتوان تفاوتی قائل شد اما در مورد توانایی ماجرا شکل دیگری به خود میگیرد با افزایش عمر وسیله نقلیه شتاب، سرعت، کاهش و در مقابل مصرفت سوخت و آلایندگی افزایش پیدا میکند و آنچه را که توانایی وسیله نقلیه تعریف میکنیم به شدت تحت تاثیر قرار میدهد به نحوی که بهرهبردار در بعضی موارد مجبور است برای بهرهوری نسبی از خودروی فرسوده از نصف ظرفیت آن بهرهبرداری کند، این بدین معنی است که توانایی با افزایش عمر وسیله نقلیه کاهش پیدا کرده است...
همچنین در بخش دیگری از این مقاله آمده است: در مقایسه خودروهای نو و خودروهای فرسوده زمان ارائه خدمات به دلیل تاثیر ویژگیهای فنی بسیار متفاوت است از بررسیهای میدانی این نتیجه حاصل شده است خودروهای نو نیازمند 50 درصد تا 75 درصد زمانی هستند که خودروهای فرسوده نیازمند هستند این بدین معنا است که زمان ارائه خدمات خودروهای نو نصف زمان لازم برای خودروهای فرسوده است در ابعاد ناوگان حملونقل یک کشور و مقایسه زمان لازم حملونقل این نتیجه به دو شکل حاصل میشود که انرژی و توان نیروی انسانی بهرهور کشور در استفاده از وسیله نقلیه فرسوده چطور و چگونه از دست میرود ضمن اینکه فرصت بهرهبرداری از سایر بخشهای اقتصادی کشور که نیازمند خدمات حملونقل از مقصد هستند نیز دریغ میشود زیرا در زمانی که از خودروی عمومی ( خودروی تجاری کامیون) استفاده میشود کالای مورد نیاز خط تولید را به بازار مصرف میرسند. دراین شرایط با توجه به دانش زنجیره تامین و مدیریت لجستیک در بخش تامین مواد اولیه و تاثیر زمان تامین مواد اولیه در خدمات اقتصادی واحد تولید و در نهایت تاثیر آن در اقتصاد مولد کشور به خوبی حکایت از زیانهای پنهان استفاده از خودروهای فرسوده دارد و زمانهایی را که در هر چرخه از زنجیره تامین بهدست ناوگان فرسوده به هدر میرود ضربهای بر پیکر تولید ناخالص ملی کشور است که در نهایت بهرهوری نیروی کار، سرمایهگذاری گردش مالی را تحت تاثیر قرار میدهد.
برای خواندن متن کامل این مقاله به قلم «مالک نخعی» اینجا کلیک کنید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.