| کد خبر: 162281 |

◄ بخشنامه وزارت راه به فعالیت ارگان‌ها در بخش مسافری جاده‌ای پایان می‌دهد؟

بخشنامه وزیر راه و شهرسازی که بر اساس مصوبه جلسه 46 کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، تردد اتوبوس‌ در جاده‌ها بدون اخذ پروانه از سازمان راهداری را ممنوع اعلام کرده است، موجب طرح این پرسش در بین کاربران فضای مجازی و فعالان بخش حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای شده که آیا این بخشنامه قابل اجراست؟

تین نیوز

 بخشنامه وزیر راه و شهرسازی که بر اساس مصوبه جلسه 46 کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، تردد اتوبوس‌ در جاده‌ها بدون اخذ پروانه از سازمان راهداری را ممنوع اعلام کرده است، موجب طرح این پرسش در بین کاربران فضای مجازی و فعالان بخش حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای شده که آیا این بخشنامه قابل اجراست؟

به گزارش تین‌نیوز در خبری که در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی در مورد این بخشنامه منتشر شده، عنوان شده که بخشنامه مذکور «در پی رخداد حادثه اتوبوس مورخ 23 بهمن 96 در محور دیهوک-‌فردوس استان خراسان جنوبی که  متعلق به یکی از ارگان‌های نظامی بوده» ابلاغ شده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده در این بخشنامه تذکر داده شده که جابه‌جایی مسافر نیازمند رعایت مقررات مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله موارد زیر است:

- هرگونه فعالیت در زمینه حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر توسط دستگاه‌های دولتی، نظامی و انتظامی ممنوع است.

- شرکت‌ها و موسساتی که در امر حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌شهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌نمایند موظفند بر حسب نوع فعالیت برای هرجابه‌جایی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه‌های داخلی و بین‌المللی موضوع این قانون استفاده نمایند و به جای آن مجاز به استفاده از اوراق انحصاری – اختصاصی یا انواع دیگر نمی‌باشند.

- در محورهای برون شهری صرفا تردد اتوبوس‌های دارای پروانه فعالیت مجاز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بلامانع است؛ ضمنا تردد اتوبوس‌های تحت مالکیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی انتظامی به منظور جابه‌جایی مسافر و کارکنان خود و خانواده آنان در مسیرهای بین شهری ممنوع است.

این ابلاغیه شامل اتوبوس‌های استیجاری در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی است. 

پس از انتشار این خبر برخی فعالان بخش مسافری جاده‌ای این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا ارگان‌ها و نهادها این بخشنامه را اجرا خواهند کرد؟

همچنین آنان عنوان کرده‌اند که فعالیت ارگان‌ها در بخش حمل مسافر جاده‌ای با هر توجیهی غیر قابل قبول است زیرا فعالان این بخش توان رقابت با دولت و دیگر ارگان‌هایی که از طریق بیت‌المال تامین هزینه می‌شوند را ندارند. به اعتقاد آنان سفره حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری حتی به اندازه‌ای نیست که کفاف مخارج فعالان فعلی این بخش را بدهد چه برسد به حضور شرکت‌های وابسته به ارگان‌ها و نهادها. 

برخی دیگر نیز این موضوع را مطرح کرده‌اند که شاید این بخشنامه بتواند مانع فعالیت اتوبوس‌های دولتی که  بدون صورت و تک راننده یا بدون ثبت ساعت وارد جاده شده و به جا‌به‌جایی مسافران می‌پردازند، شود اما امکان منع فعالیت شرکت‌های وابسته به دیگر ارگان‌ها را در این بخش ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعودافروزنيا 2 0

    سلام
    تشكراز تين نيوز كه باحضور فعال ومثبت مشكلات قشرستم ديده حمل ونقل را اطلاع رساني عمومي ميكنند

  • مهدی 0 0

    قشر آواره و بدبخت بدبخت تر از راننده اتوبوس آفریده نشده کمک معیشتی کرونا رو به کی دادن راننده ای که یک ماهه بیکار شد نه و فیشهای بیمه ۳۰۰و خرده ای با هزینه های سرسام زندگی نمیگن از کجا باید زندگی رو بچرخونن هرشب هم آقای نوبخت و دیگری میان میگن کمک کردیم کجای این کمکهائی که کردین