| کد خبر ۳۰۵۰۸۸
کپی شد

◄ خبر خوش برای رانندگان پلتفرم‌ ها؛ توسعه بیمه و خدمات حمایتی در راه است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ های حمایتی تازه برای رانندگان پلتفرم‌ های حمل‌ ونقل خبر داد و گفت: هدف، گسترش پوشش بیمه‌ ای بدون ایجاد تعهد کارفرمایی برای دولت و حمایت از شاغلان این بخش است.

خبر خوش برای رانندگان پلتفرم‌ ها؛ توسعه بیمه و خدمات حمایتی در راه است
تین نیوز |

در تازه ترین نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعضای خانه کارگر، احمد میدری بر ضرورت گسترش پوشش بیمه ای رانندگان پلتفرم های حمل ونقل تأکید کرد. او گفت هدف این طرح، افزایش ضریب پوشش بیمه ای و ارتقای امنیت شغلی است و این اقدام به معنای کارفرما شدن دولت نیست. با این حال، او اذعان کرد که برخی دیدگاه های مخالف، نگرانی هایی درباره بار مالی و نقش دولت در این زمینه دارند.

وضعیت طرح در مجلس

به گزارش تین نیوز، طرح «ساماندهی و بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی» که پیش تر به صحن علنی مجلس راه یافت، پس از چندین رفت و برگشت میان کمیسیون ها و صحن، برای تکمیل جزئیات کلیدی همچون نحوه اجرای بیمه و سهم طرفین، به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده است.

دیدگاه صنفی و انتقادها

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران، با اشاره به لزوم حفظ حقوق شغلی رانندگان، از دولت خواسته شرکت های پلتفرمی را به پرداخت حق بیمه موظف کند. به گفته او، این مسئولیت نباید از دوش کارفرمایان حذف شود، زیرا بدون الزام قانونی و ضمانت اجرا، بسیاری از رانندگان از مزایای بیمه محروم خواهند ماند.

الزامات قانونی و ابزارهای موجود

بر اساس مصوبه ای رسمی، سازمان تأمین اجتماعی موظف است تمام رانندگان واجد شرایط را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد. این مصوبه قانونی بستر اجرایی را فراهم کرده، اما جزئیات مهمی همچون منابع مالی و نظام احراز فعالیت رانندگان هنوز محل اختلاف است.

چالش اصلی و نگاه کارشناسان

به گفته کارشناسان، ماهیت «خویش فرمایی» شغل رانندگان تاکسی اینترنتی بیمه اختیاری را ناکارآمد کرده است. پیشنهاد غالب، حرکت به سمت بیمه اجباری با تقسیم سهم حق بیمه میان راننده، شرکت پلتفرمی و دولت است. این راهکار هم امنیت شغلی را تضمین می کند و هم بار مالی را عادلانه توزیع می کند.

اظهارات احمد میدری بیانگر این است که دولت قصد دارد مسیر گسترش بیمه رانندگان را بدون تغییر در ماهیت شغل یا تبدیل خود به کارفرما پیش ببرد. با وجود این، تعیین سهم پرداختی هریک از طرف ها و ایجاد نظام احراز رانندگان فعال، کلید عبور از بن بست فعلی است. این طرح در صورت اجرا می تواند نقطه عطفی در حمایت اجتماعی از ده ها هزار راننده فعال در بخش حمل ونقل آنلاین کشور باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.