| کد خبر: 263438 |

خطر تاکسی های فرسوده گازسوز برای تهران

فرسوده بودن مخازن گاز CNG بعضی تاکسی ها تهدیدی برای کلانشهری چون تهران محسوب می شود و ضرورت دارد تعویض این مخازن در اسرع وقت انجام شود.

تین نیوز

فرسوده بودن مخازن گاز CNG بعضی تاکسی ها تهدیدی برای کلانشهری چون تهران محسوب می شود و ضرورت دارد تعویض این مخازن در اسرع وقت انجام شود.

 

موضوع فرسوده بودن مخازن گاز CNG بعضی تاکسی ها چنان حائز اهمیت است که سال ۹۵ «نیره پیروزبخت ، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد در همایش صنعت CNG، درباره خودروهای گازسوز با مخازن فرسوده هشدار داد و بازرسی از این خودروها و مخازن را ضروری دانست، اما گفت که هنوز سازوکاری در مراجع دولتی برای این امر تعریف نشده است. با توجه به اینکه بیش از ۷۰هزار دستگاه تاکسی (۹۰درصد) گازسوز در تهران وجود دارد و آماری از تعداد فرسودگی این ناوگان موجود نیست، به نظر می رسد قراردادن ذره بین ایمنی روی این تاکسی ها که روزانه هزاران مسافر از آنها استفاده می کنند، ضرورت دارد.

تعویض مخازن گاز تاکسی ها

مزیت تاکسی های گازسوز، آلایندگی کم آنهاست، اما بی توجهی به ایمن بودن مخازن گاز چه بسا این تاکسی ها را به وسایل نقلیه بسیار خطرناکی تبدیل کند. از این رو پیش بینی موارد تشویقی می تواند زمینه ترغیب تاکسیرانان برای گازسوز کردن تاکسی ها یا تعویض مخازن گاز فراهم کند؛ موضوعی که گویا توسط مسئولان انجمن صنفی CNG مورد توجه قرار گرفته و ۲۰مهرماه محسن جوهری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی CNG بسته تشویقی را رونمایی کرد و از آغاز طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده و منقضی شده تاکسی ها خبر داد و گفت: «برای اجرایی شدن این طرح باید سازمان برنامه و بودجه، منابع مالی مورد نیاز را تخصیص دهد تا در کمترین زمان تعویض مخازن فرسوده و منقضی شده تاکسی ها انجام شود.»

به گفته او عدم پرداخت بموقع منابع مالی توسط سازمان برنامه و بودجه، دلیل عدم پیشرفت و موفقیت این طرح تاکنون بوده است. بالا بودن هزینه مخازن گاز سبب شده بسیاری از تاکسیرانان تمایلی به تعویض نداشته باشند و اجرای طرح تعویض رایگان قطعا سبب نوسازی بخشی از ناوگان تاکسیرانی می شود. اکنون در جدیدترین اظهارنظر، جوهری عنوان کرده است: «تاکسی ها با مراجعه به مراکز معاینه فنی و ارجاع به آزمایشگاه های آزمون مخازن CNG می توانند برای نوسازی اقدام کنند.»

مشخص نشدن فرآیند اجرایی

تاکسی ها به دلیل امنیت، مورد اقبال شهروندان هستند و از این رو تضمین ایمنی آنها که در نهایت ایمنی شهروندان را در پی خواهد داشت، یک ضرورت انکارناپذیر است. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی CNG در حالی از اجرای طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی ها سخن گفته که مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، از نهایی نشدن طرح خبر داده است. به گفته او طرح تعویض مخازن فرسوده و غیراستاندارد تاکسی ها پیش از این در خرداد ۱۴۰۰ از سوی شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد، اما اجرای بند ۲۳ این مصوبه به دلیل عدم شفافیت در بخش هایی از فرایند اجرایی، عملیاتی نشد؛ بنابراین تصمیم بر آن شد اصلاح مصوبه ۱۴۰۰در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد و در نهایت هم شورای اقتصاد موضوع طرح حمایت از تولید خودروهای دوگانه سوز، تبدیل کارخانه ای خودروهای بنزینی به CNG سوز و کمک به احداث جایگاه های هوشمند عرضه سوخت CNG را به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن بررسی و ۱۲مهر امسال تصویب و دوباره ابلاغ کرد. آنطور که ضامنی تأکید کرده: «پس از اعلام فرایند اجرایی طرح توسط مدیریت طرح CNG و نهایی شدن آن اقدامات لازم درخصوص اجرای طرح صورت می گیرد.» با استناد به صحبت های ضامنی، می توان گفت که هنوز فرایند اجرایی، شفاف نیست و به این زودی نمی توان شاهد خنثی شدن بمب های متحرک در پایتخت بود.

تشخیص فرسودگی مخازن در مراکز معاینه فنی

در مراکز معاینه فنی، خودروهای گازسوز، تجهیزات و قطعات ابتدا به صورت چشمی بازرسی می شوند و اگر براساس تشخیص کارشناسان نیاز به آزمایش های هیدرواستاتیک یا سایر تست ها که توسط سازمان استاندارد ملی تعیین شده باشد به واحدهای تعیین صلاحیت شده ارجاع داده می شوند.

تاکسی های فرسوده گازسوز برای شهر خطرناک شدند | دعوا بر سر نحوه نوسازی این تاکسی ها

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.