◄ سهم حق بیمه رانندگان جاده ای کاهش یافت
با تصویب اصلاح قانون بیمه رانندگان، سهم حق بیمه کاهش یافت و منابع اختصاصی در حساب جداگانه ذخیره می شود.

در جلسه علنی امروز مجلس، کلیات طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری تصویب شد.
به گزارش تین نیوز، با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل ونقل بار و مسافر بین شهری در مجلس، همه رانندگان فاقد بیمه بلافاصله تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می گیرند و سهم حق بیمه از ۶۰ تا ۷۰ درصد به ۱۳.۵ درصد کاهش می یابد؛ منابع مالی نیز در حساب ویژه و قابل رصد ذخیره خواهد شد.
در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل ونقل بار و مسافر بین شهری با ۲۱۸ رأی موافق به صورت دوشوری تصویب و برای بررسی جزئیات به کمیسیون های عمران و اجتماعی ارجاع شد. هدف اصلی این مصوبه، پایان دادن به بی بیمه گی رانندگان بین شهری و ایجاد پوشش کامل برای تمامی فعالان این حوزه است.
بیشتر بخوانید:
مطالبه فوری رانندگان کامیون و کامیونداران؛ پرداخت به موقع کرایه ها و توزیع عادلانه بار/ راهکار: راه اندازی سامانه پاک
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با حضور در مجلس در تشریح ابعاد طرح گفت: هم اکنون حدود ۷۰۰ هزار راننده بین شهری در کشور وجود دارد که ۲۰۰ هزار نفر از آنها فاقد پوشش بیمه اند. طبق قانون جدید، این افراد از روز اجرای طرح، بدون انتظار برای تکمیل منابع، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
سالاری با اشاره به شرایط قبلی که سهم حق بیمه به طور کامل بر دوش رانندگان بود و در مواردی به ۶۰ تا ۷۰ درصد می رسید، افزود: با اصلاح قانون، سهم پرداختی رانندگان به ۱۳.۵ درصد کاهش می یابد و ۱۳.۵ درصد دیگر از محل منابع جدید شامل ۲.۵ درصد بارنامه و ۴ درصد صورت وضعیت مسافری تأمین خواهد شد. این منابع در حسابی اختصاصی و تنها برای بیمه رانندگان مصرف می شود و هرگونه انحراف، مجازات کیفری در پی خواهد داشت.
به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، آمار رانندگان فعال به صورت برخط از طریق سامانه کارت هوشمند سازمان راهداری ثبت می شود و حق بیمه و بازنشستگی آنان متناسب با میزان فعالیت تعیین خواهد شد. همچنین سازمان موظف است هر سه ماه یک بار، گزارش عملکرد این حساب و فهرست رانندگان بیمه شده را به کمیسیون های مجلس ارائه کند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز در پایان تأکید کرد: کمیسیون های عمران و اجتماعی باید بررسی جزئیات را به نحوی انجام دهند که حقی از رانندگان یا سایر ذی نفعان ضایع نشود.
یعنی چی حق بيمه ومستمری براساس فعالیت حساب خواهد شد